Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 998
Hei freaks, jeg vil gjerne høre hva dere syntes om en sak som pågår i Forsvarsdepartementet.

Forsvarssjef Harald Sunde utnevnte Karl Egil Hanevik til Spesialstyrkesjef i Forsvaret i 2011. Etter at Hanevik i den senere tid har dritte på leggen ved å komme med trusler mot spesialsoldater, har det nå kommet fram at de to er gudfar for hverandres barn, og den ene var forlover i den andres bryllup. Meget tette bånd der, altså. At Forsvarssjef Sunde ikke vurderte seg selv innhabil i 2011 får stå for hans regning, men nå har altså Forsvarsdepartementet kommet fram til at Sunde ikke var innhabil.

Jeg vil ikke sitere fra disse artiklene da VG på generelt grunnlag er en tulleavis, men her er det virkelig noe som skurrer for min del. Om man ikke er innhabil i en sånn sak, når er man egentlig innhabil da? Må man ha blodsbånd? Er det nok en gang kameraderi vi er vitne til her?
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
For alt vi vet hadde ikke Hanvik blitt utnevnt om det ikke hadde vært for Sunde, så det kan absolutt ha noe å si uansett.

EDIT: Skulle sitere et innlegg som ble slettet, der det sto noe lignende "Doest matter, sunde må gå snart uansett"
Sist endret av Screwdriver; 8. juni 2013 kl. 01:40.
Grunnen til at de påståtte truslene ikke har fått mer følger enn det har, er vel at de ikke er sikre på om de er reelle.
Det ryktes at truslene er funnet på av lobbyister for å bevare marinejegerkommandoen i Bergen, men de holder på å granske.
er egentlig enig i at det er feil, men kan spørre ett spørsmål om hvorfor det ikke er feil; Yndlingen til å ta over for Gen Sunde er Vadm Bruun-Hansen, de er veldig gode venner, vil det si at noen andre må finne ut om Gen Sunde er habil?
Sitat av Screwdriver Vis innlegg
For alt vi vet hadde ikke Hanvik blitt utnevnt om det ikke hadde vært for Sunde, så det kan absolutt ha noe å si uansett.

EDIT: Skulle sitere et innlegg som ble slettet, der det sto noe lignende "Doest matter, sunde må gå snart uansett"
Vis hele sitatet...

Nettopp, og det er jo hele poenget med habilitetsspørsmålet. Når spørsmålet i det hele tatt blir reist, så er den aktuelle sannsynligvis innhabil.

Sitat av G4NDJ1
Grunnen til at de påståtte truslene ikke har fått mer følger enn det har, er vel at de ikke er sikre på om de er reelle.
Det ryktes at truslene er funnet på av lobbyister for å bevare marinejegerkommandoen i Bergen, men de holder på å granske.
Vis hele sitatet...
Det vet jeg ingenting om. Sakens kjerne i denne tråden var uansett ansettelsen Hanevik i 2011, og ikke eventuelle uttalelser han har kommet med i forbindelse med MJK.

Sitat av kjerstin
er egentlig enig i at det er feil, men kan spørre ett spørsmål om hvorfor det ikke er feil; Yndlingen til å ta over for Gen Sunde er Vadm Bruun-Hansen, de er veldig gode venner, vil det si at noen andre må finne ut om Gen Sunde er habil?
Vis hele sitatet...
Hvis det er Bruun Hansen som skal vurdere om Sunde var habil, og Bruun Hansen har et nærtgående forhold til Sunde så må noen andre vurdere det, ja.
Sist endret av Sjølvaste; 8. juni 2013 kl. 01:55.
Kan jeg også spørre hvordan det ble et spørsmål? media som kom frem med det? Det jeg fikk med meg var at MJK sendte klage på Sunde fordi han ikke hørte på de mens han fremmet forslaget, og at de ble truet mens det foregikk. Det var aldri et spørsmål om Hannestad fortjente jobben? Sunde må jo ha hørt på noen, siden han trakk forslaget tilbake
Det var forsåvidt VG som "avslørte" dette, ja. Men hvem er egentlig Bruun Hansen? Og hvem er Hannestad?

Poenget mitt står vel egentlig greit forklart i førsteposten; Sunde innstilte Hanevik til å bli sjef for spesialkommandostyrkene i Forsvaret, samtidig som de to har et nært vennskap. Da er spørsmålet om Sunde var habil (noe han i mine øyne åpenbart ikke var), eller om han burde overlatt oppgaven til noen andre. Det spiller ingen rolle hvor åpenbart det var at Hanevik var riktig mann for jobben.

Edit: for å presisere ytterligere. Dette har egentlig ingenting med hva Hanevik har gjort i forhold til MJK. Det omhandler ansettelsen av Hanevik. Den eneste linken de to sakene har, var at det var i kjølevannet av "trusselen" til Hanevik at VG "avslørte" at Sunde og Hanevik hadde nære bånd da Hanevik ble ansatt (av Sunde).
Sist endret av Sjølvaste; 8. juni 2013 kl. 02:06.
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Det var såvidt VG som "avslørte" dette, ja. Men hvem er egentlig Bruun Hansen? Og hvem er Hannestad?

Poenget mitt står vel egentlig greit forklart i førsteposten; Sunde innstilte Hanevik til å bli sjef for spesialkommandostyrkene i Forsvaret, samtidig som de to har et nært vennskap. Da er spørsmålet om Sunde var habil (noe han i mine øyne åpenbart ikke var), eller om han burde overlatt oppgaven til noen andre. Det spiller ingen rolle hvor åpenbart det var at Hanevik var riktig mann for jobben.
Vis hele sitatet...
for å få frem mitt poeng litt bedre så kan jeg si at Sunde aldri er habil med din tankegang, vennskap er noe han har med alle med gull. så ja, jeg er enig med deg, men da bør det settes spørsmålstegn ved alle de øverste gradene
Sunde er inhabil til hva? Det er ikke Sunde som har valgt å ansette Hanevik. I Forsvaret er det utviklet et system for faste ansettelser, bl.a. i den hensikt å motvirke nettopp kameraderi. I en så stor, men lukket organisasjon som Forsvaret, der de fleste ansatte i slutten av sin karriere gjerne har jobbet i hele landet, så er det ikke å unngå at en å annen uansett har vært kompis med, kjenner dama til, har gått krigskole med, er sønnen til noen, osv osv. Skjønner ikke (jo, jeg skjønner) hvorfor media gidder lage en sak ute av dette, uten å ha den ringeste anelse hvordan ansettelsesprosesser i Forsvaret fungerer...
Skjønner ikke at det foreligger noe kritikkverdig for Sunde sin innstilling for Hanevik som sjef for SOA. Ansettelsesprossesen har ikke Sunde noe med, men han står fritt å fremme gode kandidater, og i et slikt miljø blir mange både gode kollegaer og venner over tid.