Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1276
Hei.

Jeg har en kompis på 24 år fra Australia. Han snakker kun engelsk, har både australsk og britisk pass og har fagbrev som elektriker. I tillegg har han sikkerhetskurs for offshore som er godkjent på norsk sokkel. Får han jobb, flytter han til Norge på dagen.

Akkurat nå er han ganske desperat, så han vil nøye seg med stort sett hva som helst.

Har dere noen tips om plasser han kan søke? Noen som har erfaringer fra liknende situasjoner?
*insert tittel her*
Vaskehjelp på en skole? Har han utdanning? De fleste i Norge snakker engelsk :P
Han kan vel starte som alle oss andre - på Nav eller Finn, under ledige stillinger. Det er vel mulig at jobbannonser utlyses til engelskspråklige, men jeg anbefaler at du foreslår til kompisen din at han lærer seg norsk slik at han stiller sterkere blant jobbsøkerne.
Sitat av kodi4k Vis innlegg
Vaskehjelp på en skole? Har han utdanning? De fleste i Norge snakker engelsk :P
Vis hele sitatet...
Ja, jeg skrev at han har fagbrev som elektriker. Hvorvidt dette er gyldig i Norge er jeg usikker på, kanskje noen her inne vet?

Jeg er også klar over at de fleste nordmenn snakker engelsk, men samtidig blir det annerledes når det kommer til ansettelsesforhold.

Sitat av Zahremar Vis innlegg
Han kan vel starte som alle oss andre - på Nav eller Finn, under ledige stillinger. Det er vel mulig at jobbannonser utlyses til engelskspråklige, men jeg anbefaler at du foreslår til kompisen din at han lærer seg norsk slik at han stiller sterkere blant jobbsøkerne.
Vis hele sitatet...
God idé, og han vil nok lære seg norsk etterhvert. Det er dog en tidkrevende prossess, og han håper å få en jobb før han evt melder seg på norsk-kurs.
Vikarbyråer er inngangsporten for mange. Og jeg anbefaler det.
Vil tro det er visse forskjeller mellom yrket som elektriker i Norge vs Australia, men ikke mye så burde ikke være et problem for å skaffe jobb. Høre rundt med lokale firmaer?
Vil absolutt ikke anbefale NAV, det er en perfekt måte å kaste vekk masse tid uten noensinne å få jobb.

Hvis det er snakk om Oslo, er det massevis av bemanningsbyråer som ansetter folk for korte oppdrag: JobZone, Jobz eller Losang. Alle disse bruker engelskspråklige håndverkere. Det er bare å møte opp, hvis han er er grei kar kan han få jobb på dagen. Men husk at jobbene er på oppdragsbasis (dvs alt fra én dag til flere måneder), ikke fast ansettelse. Dét er nok ikke så lett å få fra andre siden av kloden. Etterspørselen i byggebransjen er ikke like enorm nå som for noen år siden, men med fagbrev stiller han sterkt. Må selvsagt ha oppholds- og arbeidstillatelse i Norge.
Sist endret av Ramaskrik; 23. oktober 2012 kl. 21:24.