Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  155 42380
Det finnes ingen god grunn til å frykte edderkopper som vi kan møte på i Norge. De biter svært sjeldent, og om de biter så er det heller ikke noen nevneverdige farer tilknyttet det. Det er mer rasjonelt å være redd for veps som hvert år tar liv i Norge (i motsetning til edderkopper som da altså ikke tar liv i Norge). Veps er også mer aggressive og biter lettere.

http://www.nrk.no/livsstil/alle-kan-...veps-1.7721298

Nå mener jeg da altså ikke at man skal være redd for veps i stedet for, de utgjør heller ikke store faren for oss. Men det er da bare for å sette disse skumle edderkoppene i perspektiv.

Edderkopper er nyttedyr i huset, og sørger for å hjelpe til med å holde andre mer ugunstige insekter i sjakk.

Jeg har selv en tarantell i leiligheten, den er mildt giftig og kan sparke såkalte irriterende hår (som er spesielt ugunstig å få i øyne, luftveier og/eller munn). Men hun er rolig og pasifist av seg, om hun ikke liker det som skjer så går hun bare et annet sted. Hun dreper kun mat når hun er sulten, aldri for å drepe.

Slipper henne av og til ut så hun kan gå litt i leiligheten (viktig å passe på så hun ikke går og finner seg en høy kant å ramle fra). Fant henne en gang under kjøleskapet, der hun hadde funnet seg en stor norsk husedderkopp å være venn med. En annen gang fant vi henne sittende på en strømforsyning (hun virker å like disse). Hun ble skremt når jeg skulle plukke henne opp, med konsekvens at hun bokstavelig talt tok halvveis salto bakover. Hun er av en type (Chilean Rose) som strengt tatt ikke hopper eller spretter, men den gangen gjorde hun da altså et unntak. Hun virker ellers veldig fornøyd når hun spankulerer rundt og utforsker.
Sitat av Ezukiel Vis innlegg
der hun hadde funnet seg en stor norsk husedderkopp å være venn med.
Vis hele sitatet...
Er du sinnsyk? Du så hva som skjedde i arachnophobia når en fremmed art parret seg med en lokal? De måtte flykte de nemlig.

Men helt seriøst. Det er vel igrunn på verdensbasis liten grunn til å frykte edderkopper. For et sunt voksent menneske skal det mye til for og bli drept av en edderkopp. Enten er de ikke giftige. Eller så klarer de ikke penetrere huden(små tenner). Eller så er de for sky eller oppholder seg på plasser mennesker sjeldent er. Det er vel Brasiliansk vandreedderkopp som er regnet som den farligste. Den oppholder seg gjerne i hus med mennesker, kan bite skikkelig og er tilstrekkelig giftig. At den er relativt aggressiv hjelper nok heller ikke.

Når det er sagt har jeg dyp fobi for edderkopper. En såkalt irrasjonell frykt. Irrasjonell fordi jeg vet 100% sikkert at Norske edderkopper ikke er farlige, men oppfører meg som en liten jente rundt dem uansett. Min mor er veldig redd for edderkopper. Noe jeg kan se for meg resulterer i en slags arvet frykt.
Sitat av Knask Vis innlegg
Er du med på en joint i en bunker?
Røyker man nok ramler disse søte skapningene ned fra taket og muligens ned i nakken din:

http://i48.tinypic.com/2jdonlf.jpg

Når det er sagt, er det CO2'en som får edderkoppene til å reagere slik?
Jeg har problemer med å tro at cannabinoider påvirker edderkopper på denne måten.
Vis hele sitatet...
Hvorfor kan ikke cannabinoider påvirke edderkopper på denne måten? Når du sitter å damper i "hulen" din, så hvorfor skal ikke andre dyr bli påvirket av denne røyken? Cannabinoidreseporene har vi fra evolusjon fra en rurlignende skapning, altså dyreriket har hatt de i en DEL millioner år. Denne gode dokummentaren, tar også opp en del interessante ting om cannabispreparater.



Sitat av Amrai Vis innlegg
Det er aldri et problem for meg å treffe på edderkopper utendørs, men innendørs er det faen meg helt JÆVLIG!!!! Det spørs egentlig hvor store de er da, gir egentlig faen i sånne bittesmå, men når de begynner å bli like store som håndflata mi, og i tillegg like hårete som David Hasselhoff er på brystet...

Men den jeg hater aller mest, er den jææævla vevkjerringa! Jeg TAKLER den rett og slett ikke! Får akutt panikkangst og pustebesvær bare av å tenke på dem! Fy faen for et jævlig ekkelt dyr!
http://www.vogsland.no/Fotoalbum/Flora%20og%20Fauna%20p%C3%A5%20Upsal/B%C3%A6r/vevkjerringBilde%20216.jpg
fyyy f...
Vis hele sitatet...
Disse er jo søte! Jeg elsker disse!

Sitat av R0flcopter Vis innlegg
Den var no jævla stilig, men trur eg hadde sprunge te himmelen og forbi om eg hadde møtt på ein slik i skogen!
Vis hele sitatet...
Sitat av HuskaIkke Vis innlegg
Problemet er at de ser slik ut:

http://www.photosight.org/up/2007/09/30/67805.jpg

Hadde de sett slik ut:

http://farm9.staticflickr.com/8005/7690140108_02baeb9e54_z.jpg

Hadde neppe så mange drept dem.
Vis hele sitatet...
Det er en figur der, som kan fremkalle angst der hos meg, hvis jeg hadde sett den i live. Og det er ikke figuren med stor mage, for å si det slik!

Sitat av pet Vis innlegg
Jeg dreper edderkopper når de er inne i huset mitt fordi de er så vanvittig ekle. Ikke bare det at de ser utenomjordisk stygge ut, men de lager faenmeg drapsgarn på badet mitt! Utenom det så aner man ikke hvor man har de hen. Jeg har sånn smått klaustrofobi, å når jeg ser en "stor" edderkopp klatre mot meg med drapsnettet sitt får jeg en føelse av at jeg ikke får gjort noe som helst. For hvis jeg slår på edderkoppen settern seg fast på armen min, og hvis jeg prøver å kappe tråden med den andre armen henger den seg bare fast der i stedet.. De kan også finne på å legge egg på deg. Egg!

http://1.bp.blogspot.com/_LbccUVbSRd8/SWZo7WXz6aI/AAAAAAAAD6Q/hxjiT8ehM00/s400/jumping+spider+eyes+1.jpg
Fire øyne. Hva planlegger du?!
Vis hele sitatet...
For ei søt lita dame, med "solbriller" på! Plager du ikke dem, plager de ikke deg!

Sitat av stianue Vis innlegg
Edderkopper er både og for meg!

Når de lager et stort fint nett i soveromsvinduet så elsker jeg de. De tar alt av fluer, mygg, veps og andre søvnplagende dyr <3

Men når du skal ned i kjelleren din og møter en gedigen Ulveedderkopp som bærer en flokk unger på ryggen, da blir det noe annet.

http://www.hr-rna.com/RNA/images/Spiders/Garage%20Wolf%20rez.jpg

Fikk nesten hjerteinfarkt da jeg så en slik i kjellern min...
Vis hele sitatet...
Slike har jeg sittet å lekt mye med i min barndom. De er herlige! Og så hilser dem/sjekker hverandre opp så flott!

Sitat av pseudomono Vis innlegg
Bitte små kan vel diskuteres!
Denne fant jeg i garasjen.

http://langhelg.net/IMG_5978.JPG-for-web-large.jpg

Denne edderkoppen (Tegenaria atrica) springer 0,5 meter i sekundet, så de er ikke direkte trege.
I følge folkehelsa er et bitt i fra denne smertefullt og smerten kan vare opptil en halv time.
Vis hele sitatet...
Slike har jeg sett mange ganger. Jeg har skallet borti noen, men har ikke merket noe ubehag enda!

Ellers her kommer det bevis på at edderkopper flest, biter kun i selvforsvar. Loxosceles reculusa (brown recluse spider) og Latrodectus sp. (black widow) er de farligste edderkoppene i USA. Men han i filmen vet såpass, at de biter ikke uprovosert.
Selvsagt er det noen få edderkopper som er aggressive. Der er de i slekten Atrax (funnel web spider) et godt eksempel, og de er kjempegiftige også.
Men i Norge har vi ikke edderkopper, som er kan stikke/bite verre enn en veps! Og det er ikke rapportert dødsfall av slike bitt heller! Og dette gjelder bare de, som har store nok gifttenner, som kan stikke igjennom huden.
Helt enig med deg Kestrel.Edderkopper er kule insekter.Men det er mange edderkopper som er giftige,men ikke får oss mennesker.Men er du uheldig så kan du faktisk kjenne at den biter deg.Eller enda verre,at den kryper inn i øret på deg når du sover,man vet aldri.Men kule er dem:-)
*kremt* Jeg glemte vist lenken til filmen om brown recluse og black widow, i posten ovenfor. Her er den!
Sitat av lurifaks42 Vis innlegg
Helt enig med deg Kestrel.Edderkopper er kule insekter.
Vis hele sitatet...
Redd jeg må skuffe deg, men edderkopper er absolutt ikke noe insekt! Begge er innen leddyrrekken, men de er i forskjellige klasser (insektklassen og edderkoppdyrklassen). Og bare for å nevne det, det systematiske trinnet ovenfor rekke, er rike (her dyreriket). Så å kalle edderkopp for insekt, er like feil som å sammenblande oss med en frosk! Begge er i rekken ryggstrengdyr, men i klassen pattedyr og amfibier.
Sitat av lurifaks42 Vis innlegg
Men det er mange edderkopper som er giftige,men ikke får oss mennesker.Men er du uheldig så kan du faktisk kjenne at den biter deg.Eller enda verre,at den kryper inn i øret på deg når du sover,man vet aldri.Men kule er dem:-)
Vis hele sitatet...
Hvis dem kryper inn i øret, hvorfor vil ikke dem prøve å krype ut igjen? Det er jo helt ufarlig, å ha en liten edderkopp i øret! Men jeg vil ikke ha øremidd da! En stor korsedderkopp kan bite deg, og det er smertefullt (noe ala veps). Men det er ikke registrert dødsfall p.g.a. allergi o.l. Og du må plage dem, hvis dem skal bite deg.
Synest det er idiotisk å drepe noe fordi vi synest de er stygge å se på eller at vi blir redd av dets utseende, vet de ikke kan tenke etikk, men jeg synest det er urettferdig. Edderkopper er jo ikke insekter, akkurat som sopp ikke er planter, noen ting som er ukjente elle rare, vil alltid menneske se på skummelt. Vi er for uvitende til å forstå, noe mennesker ikke er vandt til.
Sist endret av TylerDurden; 2. november 2013 kl. 23:45.