Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2715
Trenger hjelp til å lage en database.
I databasen skal jeg ha en oversikt over filmer jeg + noen venner har. Poenget med basen er at jeg og venne mine skal kunne logge inn på den databasen og se hva slags filmer jeg har slik at de ikke trenger å kjøpe den filmen, de kan da låne den av meg.
Har hørt at man muligens trenger access og kanskje sharepoint og server vel?
Fint hvis noen kunne forklart meg eller henvendt meg til noen bra sider(link).
Google Docs noe for deg, tro?
siden du vurder å bruke access(!) og sharepoint kan jeg trygt si at Google Docs nok er mer egenet :-D
Det skal ikke så mye til å ha en enkel mySQL-database i bunnen, for så å sette opp et enkelt PHP-system i frontend med login og sessions. Men dette krever jo at du har forkunnskaper, så en ferdig løsning eller noe som enkelt som en tabell i Google Spreadsheet?
Google Docs er en veldig enkelt og grei løsning, men om dere vil gå for en database kan dere sette opp en MySQL database med phpMyAdmin.

Som Jurgen1337 sier så krever det noe forkunnskaper, men det skal være ganske ok å sette seg inn i phpMyAdmin.
cos
Blyatsquad
cos's Avatar
Jeg ville helt klart brukt php og mysql til dette, kan godt sende dere starten på ett script som gjør det dere vil. Det er ikke helt ferdig. Men er godt kommentert osv.
Sitat av mikaoj95 Vis innlegg
Trenger hjelp til å lage en database.
I databasen skal jeg ha en oversikt over filmer jeg + noen venner har. Poenget med basen er at jeg og venne mine skal kunne logge inn på den databasen og se hva slags filmer jeg har slik at de ikke trenger å kjøpe den filmen, de kan da låne den av meg.
Har hørt at man muligens trenger access og kanskje sharepoint og server vel?
Fint hvis noen kunne forklart meg eller henvendt meg til noen bra sider(link).
Vis hele sitatet...
Hvis du er villig til å betale, kan jeg lage systemet for deg, men det du foreslår å gjøre er ulovlig, bare så du vet det.
Sitat av BjørnHarrier Vis innlegg
Hvis du er villig til å betale, kan jeg lage systemet for deg, men det du foreslår å gjøre er ulovlig, bare så du vet det.
Vis hele sitatet...
Ulovlig? Det er ingenting som er ulovlig med å dele lister over hverandres samlinger. I trådstarters problemstilling står det ingenting om å dele faktiske filmer, kun oversikt over hvem som har hvilke titler i sine samlinger.

That said: Dette kan løses på uendelig mange forskjellige måter. Kan man programmering (eller har lyst til å lære det) er det et relativt lite og fint prosjekt hvor man kan begynne med en enkel database og så utvide det videre med metadata om filmer osv. Hvilket språk og hvilken databaseteknologi man velger å benytte er likegyldig og handler mer om personlig preferanse enn hva som er best egnet.

Kan man derimot ikke programmering kan dette løses enkelt med et delt regneark, f.eks på google docs som allerede er foreslått lengre opp
Trådstarter
82 3
Det jeg gjør er vel ikke akkurat ulovlig... eneste jeg gjør er å dele lister med NAVN på filmer jeg og kompisene mine har. Listen skal da deles med bare meg og kameratene.
Er interessert i å lære å programmere så vil gjerne gjøre litt jobb selv... vil ikke bruke enkle metoder som google docs.
Det med php og mysql hørtes interressant ut... fint hvis noen kunne forklart hvordan dette fungerer (evt. henvise meg til noen sider). Hvordan fungerer det med mysql når du skal dele det over Internett med bare noen utvalgte?
> implying
sqrt's Avatar
Sitat av mikaoj95 Vis innlegg
Det med php og mysql hørtes interressant ut... fint hvis noen kunne forklart hvordan dette fungerer (evt. henvise meg til noen sider).
Vis hele sitatet...
Head First PHP & MySQL eller Webprogrammering i PHP er et greit sted å starte for å begynne å programmere med PHP.
Om du ikke har noen forkunnskaper innen programmering og webutvikling så må du regne med at det tar en relativt god stund før du har et fungerende, sikkert og godt system. Om du lager et halvferdig system så er det bare spørsmål om tid før en script kidde eller noe annet har rævkjørt databasen med SQL-injections og evt. XSS-hacking.
Tja, om han ønsker å sette seg ned med dette er det bare å ha i bakhodet at slike ting er viktige å ha kontroll på fra dag 1. SQLi og XSS feil finner man overalt, har selv rapportert den typen feil til vg, dagbladet, hw.no, finn.no, google.com samt mange universiteter, kommuner, kraftselskaper, mm i norge.
Du kan jo også bruke ASP.NET MVC
Her er en tutorial på hvordan du lager en filmdatabase med MVC
creating-a-movie-database-application-in-15-minutes-with-aspnet-mvc
Sist endret av petterpan2; 23. april 2012 kl. 16:36. Grunn: FORBEDRING
Sitat av norboost Vis innlegg
Tja, om han ønsker å sette seg ned med dette er det bare å ha i bakhodet at slike ting er viktige å ha kontroll på fra dag 1. SQLi og XSS feil finner man overalt, har selv rapportert den typen feil til vg, dagbladet, hw.no, finn.no, google.com samt mange universiteter, kommuner, kraftselskaper, mm i norge.
Vis hele sitatet...
Ja klart det er viktig. Ville vært synd om noen fikk tilgang til lista over hvilke filmer han har.
Utrolig mye mer enn bare avlesning av databaseinnhold man kan gjøre med sqli/xss. Hadde vært synd hvis alle passordene til alle vennene hans hadde kommet på avveie (ja de fleste bruker faktisk universalpassord), hadde vært synd om webserveren ble rootet, etc...
Sitat av fomox Vis innlegg
Ja klart det er viktig. Ville vært synd om noen fikk tilgang til lista over hvilke filmer han har.
Vis hele sitatet...
Problemet er at de fort kan ta over serveren hans også mens de først er i gang
Hva med noe så enkelt som et regneark + dropbox.. ?
Trådstarter
82 3
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Du kan jo også bruke ASP.NET MVC
Her er en tutorial på hvordan du lager en filmdatabase med MVC
creating-a-movie-database-application-in-15-minutes-with-aspnet-mvc
Vis hele sitatet...
Kanskje noe sånt som jeg kunne tenkt meg... men hvordan fungerer det med å nå den listen med filmer via nettet?