Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 6636
har nettopp fått tak in en vaskemaskin motor og et støpsel som hører til, men har ikke peiling på hvordan jeg skal koble det.

Her er noen bilder

http://bildr.no/thumb/700647.jpeg

http://bildr.no/thumb/700649.jpeg

http://bildr.no/thumb/700650.jpeg

http://bildr.no/thumb/700652.jpeg

Kan noen hjelpe meg?
Det ser ut som en 3 fas motor, kan det stå noe på selve motoren av data. Eks 230Volt 50Hz osv. Om det er 3 fas står det vaneligis 3~230Volt kan også stå X230-Y380volt. Står det noe sånt på den ?
hz 50/60 og v 220/240
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Gjenoppliver en gammel tråd her.
Jeg har fått tak i en ganske lik motor som TS, men klarer ikke finne koblingskjema eller hjelp noe sted. Det er altså ikke en vanlig 3-fas motor, denne har børster. Har koblet via 2 kondensatorer, men får det ikke til å funke ordentlig.
Kobler på begge børstene. Den går rundt. Det gnistrer sterkt blått, og lyset i hele huset dempes. Har ikke prøvd mere enn et par sekunder, gjentatte ganger. Har også prøvd meg frem med å koble via kondensator fra en av børstene, til en av de tre fargede som ser ut som 3-fas tilkoblinger på asynkronmotoren(får ikke lastet opp bilde med iphone, håper dere forstår hva jeg mener her). Da skjer det noe. Med brun fikk jeg villt stor hastighet veldig kjapt (fikk også gnister her), og med blå står det stille.
Noen som har peiling på dette? Jeg tror denne motoren er av typen kortslutningsmotor.

Hadde vært gull med hjelp her!
Om den har børster så er det sannsynligvis en likestrømsmotor.
Det er vel dette som brukes mest i vaskemaskiner også, da man enkelt skal ha forskjellige hastigheter på sentrifugen.
Sannsynligvis er det av typen "compundmotor", som er en underkategori av likestrømsmotoren (compoundmotoren kan også finnes som vekselstrømsmotor).

Asynkronmotoren (kortslutningsmotoren), som du nevnte, har ikke børster, men den kan ha sleperinger (og kalles da sleperingsmotor).

Her finner du litt mer: https://secure.wikimedia.org/wikiped...lektrisk_motor
Sist endret av Grimdoc; 2. april 2011 kl. 00:42.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Grimdoc: moderne vaskemaskiner bruker drives og kortslutningsmotorer faktisk, så om den er laga siste ti-femten åra skal du ikkje sjå vekk fra at det er SCR-motor i den.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Grimdoc: moderne vaskemaskiner bruker drives og kortslutningsmotorer faktisk, så om den er laga siste ti-femten åra skal du ikkje sjå vekk fra at det er SCR-motor i den.
Vis hele sitatet...
Aha, da lærte man noe nytt!

Men siden enanthate sa den hadde børster, så er det vel sannsynligvis en likestrømsmotor? Eller mente du at dette var feil?
Så den kan ikke kobles til ac? Får kjøre en tur igjen da i så fall. Får ikke prøvd meg frem mer, da farmin ikke likte summelydene som kom fra alt det elektriske i huset..
Pretty Princess
Freaken's Avatar
Står det noe som helst av informasjon på motoren? Det pleier å være et merkeskilt eller noe i den dur, evt. om det er inngravert navnet på produsenten
Hehe, i alle tråder jeg har sett hittil ber folk om merkeskilt-info, og der dør tråden...

Står 220/240v 50/60hz.
CL.F tror jeg også det står på den halvveis ødelagte merkelappen.

Wash 4.0A 50W.
Spin 3.0A 300W.
Sist endret av enanthate; 4. april 2011 kl. 11:52.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Drar opp denna tråden. Har selv en ceset universal motor fra en vaskemaskin som står merka med 13000 rpm. Problemet er at jeg sliter å kobla den på AC nettet. Det er 7 i en kontakt, hvor det først er en brun som går inn i motoren, deretter en grønn som går til den ene kullbørsten, og deretter en brun som går til den andre børsten.

Deretter er det to grå som går inn i motoren, og to røde som går helt bakerst til samme sted på motoren.

Jeg prøvde å sette AC på de to børstene, noe jeg fant ut at ikke var så smart, da sikringa gikk. Da disse motorene både tar AC og DC, så har jeg deretter prøvd å sette 12V dc fra en PSU på de to børstene, noe som fungerer med litt drahjelp. Selv om PSUen skal gi 14A på 12V, så gjør den helt klart ikke det da motoren er veldig svak når jeg kjører den på PSUen. Effekten på selve motoren er vel oppgitt til å være 450W.

Noen som kan gi meg et hint om hvordan jeg skal koble på vekselsstrøm?
uten å si noe sikkert så er det vell vekselstrøm i veggen?
Stemmer det, og er det jeg vil ha den til å gå på da jeg ikke har no DC forsyning som gir nok strøm til formålet jeg skal bruke den til. Grunnen til at jeg testa med PSUen var at disse motorene kan gå på begge typer strøm + at det er litt "tryggere" å eksperimentere med 12V enn 230.
du kobler den til et støpsel, putt det i stikken , derette springer du.
men pass på at den er festet 13k rpm kan flytte på ting
Jepp, men var det å koble de riktige lederne til kontakten da. Det er trossalt 7 stk, og som sagt så gikk sikringa sist gang jeg kobla strømmen på begge børstene. Så noe sier meg at en av lederne skal på den ene børsten, mens den andre skal et annetsted. Har sånne gamle sikringer å lite keen på å ta noen fler.

Fant forresten video av en ganske så lik en her, tror dog at lederne er litt forskjellige.
Sist endret av legalize_it; 15. oktober 2011 kl. 15:20.
duu samme ledni9nger i støpslet som på PSU så ser du hver det går.
edit: 700
Sist endret av xavi0n; 15. oktober 2011 kl. 15:31.
Prøvde som sagt det igår, og da gikk sikringa. Lurer på om ikke en av ledningene skal et annet sted.