Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 2105
Jeg lurte på om det gikk ann å begynne å røyke noen urter isteden for tobakk. Er det noen spesielle urter jeg kan bruke?
For å komme bort fra tobakken liksom? Jeg tror egentlig ikke røyk er sunt for lungene i det hele tatt. Men om det fint noen urter som hjelper deg å slutte med det vet jeg ikke..
Jeg tipper at du røyker fra før av å vil finne et alternativ?
Da kan jeg anbefale enten nikton tyggis/plaster, eller snus.
Det siste er vel det som folk flest bruker for å kutte ned eller slutte helt med røykingen.
TilSkrekkogGru
Schizoma's Avatar
Er ikke sikker, men det finnes helt sikkert noen urter som man kan røyke for å bli kvitt nikotin-avhengighet. Kanskje ett dårlig eksempel, men når jeg røyker cannabis, har jeg opplevd at røykesuget har forsvunnet i flere dager etterpå. Blir mettet på en måte.
Flere som har opplevd det samme?
Opplever at når jeg røyker cannabis trenger jeg ikke noen fler sigg.
Men jeg bør ikke si noe egentlig, for jeg har jo egenltig sluttet. Men er lett for.. Røykte senest for 5 minutter siden.
Altså å gå over til Cannabis er nokk IKKE den riktige veien å gå hvis du skal slutte med røyking.
Jeg syns du burde prøve å slutte å røyke på vanlig vis som alle andre...
TilSkrekkogGru
Schizoma's Avatar
en effektiv måte er rett og slett å bare trappe ned.
Sant. Faren min har måttet slutte å røyke på flekken på grunn av hjerteproblemer. Han klarer seg fint på nikotintyggegummi og har faktisk trappet ned til vanlig tyggis for så å ta et par nikotintyggiser når suget er som størst. Jeg tror det verste egentlig er den vanen med at det er så hyggelig å ta en sigarett. Den tanken bør man venne seg av med. Også er det masse alternative metoder som kanskje kan funke. Man skal ikke undervurdere det.
Og trappe ned. Det blir helt feil. før du vet ordet av det så er du på vanlig vei igjen. gjør som meg. bare ikke tenk på og slutte og røyke. røyk det du har igjen. og ikke kjøp røyk mer. det har funket utrolig fint for meg hittil.
Og finn deg noen andre vaner, noe du kan gjøre når du vanligvis tar deg en røyk.
Det som funka jævlig bra for f.eks muttern, var og starte og røyke et annet merke,
i hennes tilfelle kjøpte hun no fæle menthol greier som hun røyka på. Da fikk hun ikke lyst
til å gå ut å ta seg en røyk etterhvert, og hun slutta. Forskjellige metoder, det er nok
individuelt.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Å trappe ned ser jeg på som en dårlig løsning, jeg slutta på flekken og hadde ikke noe problem.
En kompis av meg hadde allerede slutta, så jeg joina han, han har begynnt på igjen nå og prøver
noen ganger å presse på meg sigg på partys :P

Nå skal det være sagt at jeg fremdeles bruker litt tobakk i mekket mitt. men det er det samme med cannabis
jeg tar pauser nå og da.. skal innrømme det frister noen kvelder å ta seg et trekk, men finner heller noe annet å gjøre, som f.eks skating, noe jeg satser på mer nå.
Skal du slutte å røyke kan jeg bare anbefale boka "Endelig røykfri" av Allen Carr! Den forandret livet mitt drastisk etter å ha vært avhengig av nikotinhelvete i 8 år...
Sitat av Hallgeir
Skal du slutte å røyke kan jeg bare anbefale boka "Endelig røykfri" av Allen Carr! Den forandret livet mitt drastisk etter å ha vært avhengig av nikotinhelvete i 8 år...
Vis hele sitatet...
Det den boka gjør er å hjelpe deg psykisk til å slutte. Er du ekstremt sterk psykisk så slutter du på flekken. Nikotin suget som jeg har kjent mange ganger er jo bare noe som du lager selv med tankegangen din. Lese boka er ikke dumt men jeg skal slutte bare for å vise meg selv hvor sterk jeg er. Samme hvor dumt dette høres ut så er det slik jeg tenker.
Trappe ned gikk ikke for meg. Og bare bestemme meg for å slutte å røyke hjalp heller ikke. Pappa fikk det til lett, men igjen han er veldig sta
Problemet mitt var motivasjon. Jeg hadde ikke noen grunn til å slutte å røyke, ikke var jeg så veldig hypp på det heller. Grunn til at jeg sluttet å røyke var fordi det var en god del andre som sluttet å røyke når jeg var i forsvaret, og troppsjefen holdte en "stor" tale og sa de som klarte det skulle få en gave eller hva faen. Nå visste liksom alle at jeg "skulle slutte å røyke", så ville jeg heller ikke være dårligere enn de andre så da sluttet jeg liksegodt. Men klarte ikke å slutte å snuse da(ahhahah you will never take my general) Men uansett, lettere med litt motivasjon. Lag ett veddemål med en av kameratene dine, foreldre, kjæledyra ettellerannet. Så hjelper det deg litt på vei.
Jeg var faktisk den eneste som klarte å kutte ut røyken helt.
Skal du slutte å røyke kan jeg bare anbefale boka "Endelig røykfri" av Allen Carr! Den forandret livet mitt drastisk etter å ha vært avhengig av nikotinhelvete i 8 år...
Vis hele sitatet...
Hadde 6 år jeg, men røykeslutt gikk så lett som bare det. Ingen bok, ingen kurs - kun sterk vilje og motivasjon.

En må virkelig ønske å slutte. Finn deg minst to grunner, f.eks:

Å røyke i 20 år er ikke så *tøft* som å røyke i 14.
- røyking betraktes ikke som en prosess nå lenger, kun en teknikk til å få de j**** 0.8 mg i blod

"What a strong personality that person has. I like to have sex with people with strong personalities." ((c) Eddie Izzard )
- fortell om røykeslutten din til så mange du kjenner, se på reaksjon. De fleste* skal si at du er kul Det hjelper gankse mye.

siste ting som bør nevnes for de røykesluttende er at om du føler røykesugen så:
1. ta deg en tur på kantine, spis noe godt
2. finn noen å snakke med
3. bare finn på noe

---
(* - hr. Roadkill kommer til å si at du er kjip, du må ikke høre på han )
* Roadkill sier aller som slutter og røyke er kjipe og gir etter presser fra sammfunnet, stå imot gruppepress
Damiana skal visstnok virke som "avvenningssigg", men "det enkle er ofte det beste".
Bare slutt. Ingen nedtrapping, ingen overgang til snus. Bare slutt.
Enig. Å trappe ned er det ikke no poeng i.. Det er bare å slutte. De fysiske abstinensene varer bare et par dager eller no sånt, og er så svake at du nesten ikke merker dem. så lenge du VIL slutte og har litt viljestyrke så er det dritlett og slutte med tobakk.. Ikke la myndighetene overbevise deg om noe annet...
Sitat av Atombomba
Jeg lurte på om det gikk ann å begynne å røyke noen urter isteden for tobakk. Er det noen spesielle urter jeg kan bruke?
Vis hele sitatet...
Atombomba: Si "Nei", og kjøp deg en liten sjokolade istedet for tobakk.
Slutt på flekken, du kan ikke "trappe ned" eller begynne med noe alternativt, det bare går ikke.

Du må slutte på et punktum. --> .
Det største problemet med røykeslutt er selvfølgelig vanen. Du er vandt med å ha en røyk der og da, på det og det tidspunktet. Nikotin abstinenser er ikke så sterke som folk vil ha det til. Alt ligger psykisk, du føler suget, du får kanskje vondt i magen og tenker.. bare en røyk til så går det over.. Tro meg, det gjør ikke det, du tar røyken og har fremdeles vondt i magen. Men uansett, alt er psykisk og media overdriver og gjør det vanskeligere for folk å slutte.
Et godt tips vil være å kvitte seg med de vane siggene.
Ikke røyk etter hvert måltid f.eks. Ta heller en sigg når du VIRKELIG føler suget.
Jeg har ikke klart det, men kjenner flere som virkelig har klart det bra.

Må virkelig gi en shout out til alle som har klart å slutte
TilSkrekkogGru
Schizoma's Avatar
Jeg har funnet ut at det er vanskeligere å ikke røyke når jeg ikke har røyk. Om jeg har en røykpakke med 1 røyk i, så er det ikke noe problem. Jeg kan ha som mål om f.eks å ikke ta den før om 2 timer, så bare utsetter jeg det og utsetter det. Er vel ikke kanskje det samme som å trappe ned.
Jeg røyker ikke selv, men min mor gjorde det for inntil 3 år siden. Hun sluttet tvert fordi ei venninne av henne sluttet.

Prøv å finne noen du kan slutte sammen med. Lettere å backe hverandre opp.
Finn deg en annen vane, en sunn en. Tygge tyggis som nevnt tidligere er bra.
MIn bestefar døde 17 mai i år (litt av en dato å dø på!) av kreft.
Krefttypen han hadde rammer kun røykere og har 100% dødelighet(!).
Han var i god form og hadde ikke røyket på over 40 år, men så en dag følte han seg uggen
og 6 uker senere var han død.

Tragisk, men sant. Ikke røyk. Både for din egen og dine nærmestes del.
Jeg har selv sluttet helt, men ser ikke noe galt i å ta seg en sigg til helt spess anledninger,
men ikke la det bli en vane! Det er min bønn til alle
Sist endret av felix_poker; 24. mai 2005 kl. 17:46.
hadde han da hatt kreft i 40 år uten å vite det, eller kan faktisk kreften komme 40 år etter man slutter? er du helt sikker på at det finnes krefttyper med 100% dødelighet?
om du er storrøyker kan det være direkte skadelig å slutte å røyke brått. det er ikke baer det at du føler trang for nikotin, kroppen ER avhengig av det. så har du røyka mye og lenge MÅ du ha tilskudd.
costarica: Vi aner ingen ting om hvor lenge han har hatt kreften før han merket at ikke alt var som det skulle. Han kan ha hatt jævelskapen lenge, eller nettopp fått den.
Det jeg sa var at han sluttet å røyke for ca. 40 år siden.
Jeg vet det høres helt sykt ut, men legene sier at den krefttypen (spessielt hissig lungekreft med spredning til hjernen) er 100% dødelig. Hvor lang tid det tar før man stryker med varierer selvfølgelig.
For å komme tilbake til temaet: Ja, det finnes en urt man kan røyke for å unngå abstinensene, Lobelia Inflata, men den er desverre reseptpliktig i norge. Den inneholder stoffet lobelin(det samme som i en del "røykeslutt" produkter) som stimulerer de samme reseptorene som nikotin. Man blir visstnok ikke avhengig av det hvis man bruker det i en overgangsfase.
Hvis man liker å røyke i seg selv kan det være smart å kjøpe masse forskjellige milde urter(damiana, giftsalat, skullcap, kattemynte, malurt etc) og eksperimentere seg fram til en blanding man liker smaken av. For ordens skyld, dette er ikke nødvendigvis sunnere og man bør selvsagt undersøke toksisitet og farmakologi på de urtene man eksperimeneterer med.
Lobeliafrø er imidlertid lovlig å importere, så man kan jo dyrke sin egen?
Det blir vel riktignok ulovlig å høste den inn, men det er jo ikke store risikoen.

Det bør imidlertid nevnes at Loblia inflata er en hudiritant og alergen
Overdreven konsum kan også føre til brekkninger og oppkast.
Hm. Bestefaren min døde av at hjerte stoppet.. Det var i 2004, men uansett det var røykinga som reduserte levetiden hans med noen år.. Han sa jeg måtte slutte å røyke 1 uke før det tragiske skjedde. Huff, kansje jeg skal slutte snart :/, tenkt på det mange ganger.
Sitat av Sjakaa
Hm. Bestefaren min døde av at hjerte stoppet.. Det var i 2004, men uansett det var røykinga som reduserte levetiden hans med noen år.. Han sa jeg måtte slutte å røyke 1 uke før det tragiske skjedde. Huff, kansje jeg skal slutte snart :/, tenkt på det mange ganger.
Vis hele sitatet...
Ja! Slutt nå! Grunner:
1. Bestefaren din vil det
2. Adrian nor vil det
3. Bestefaren din sitter nå i astralen, ser på deg og skjemmes
4. Stinker
5. Jævla tullete rusmiddel å waste seg på. Det er jo ikke digg
6. DYYYYRT!
7. Den er radioaktiv. Bokstavelig talt

Som en kis på jobben til faren min sa til sønnen sin: "Start heller med knark! Det har ihvertfall no mening."
For etter en stund får du ikke rus, men lettelse fra suget når du du røyker...
Men hvis du tar andre drugs(noe jeg vet du gjør), vær forsiktig. Det kan fucke opp både kropp og sjel noe heftig!

EDIT: Post nr.250!!! Kvartveis til tusen...
Sist endret av adrian nor; 25. mai 2005 kl. 17:51.
TilSkrekkogGru
Schizoma's Avatar
Merkelig med det, er ofte mye diggere å glede seg til å ta en røyk, enn å virkelig røyke den.
Det har i sammenheng med at du gleder deg til å tilfredstille nikotinbehovet
Og det er bare det første trekket som er digg fordi det er da behovet blir tilfredsstillt. resten røyker du bare for å røyke, og det er kjedelig.
Det er faktisk sant L0rdMeL, det første trekket er deilig, og resten er _nesten_ bare dritt, men jeg må ha det uansett desverre Er deilig å bare chille fremfor dataen med en sigg, cola, og musikk.
TilSkrekkogGru
Schizoma's Avatar
Men det er derfor det er så mange som velger å være avhengig av nikotin. For det å være avhengig av noe, er det samme å ha noe å støtte seg til, noe i livet som gjør mening. Så tåpelig som det høres ut, så kan sigaretter være en grunn til at noen folk i det hele tatt klarer å komme seg igjennom hverdagen.
Sitat av RoadKill
* Roadkill sier aller som slutter og røyke er kjipe og gir etter presser fra sammfunnet, stå imot gruppepress
Vis hele sitatet...
Hva kan jeg si? Min helt.