Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1900
Anonym bruker
"Lilla Åmand"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kanskje det er dumt spørsmål, men jeg har Googlet litt og finner ikke et godt svar.

Har en 0.7dl spritflaske som er "vannet ut" for ca. 1 år siden. Altså, helt vann i flasken etter å ha blitt godt brisen. Er kanskje 0.4dl sprit og 0.3dl vann i flasken per i dag - som har vært i fred i over 1 år.

Mitt spørsmål er: Er det farlig for meg å drikke fra denne spritflasken. Kan jeg blit dårlig/syk? Eller går det helt fint? Til info så lukter kattepiss fra flasken... Idc, så lenge jeg blir full og formen er god så drikker jeg det.

God helg!
Har selv bøffa sprit fra barsskape til far i ungdommen å fylt på vann i flaska, senere glømt det av å bøffa flaska med utvanna sprit å tatt med på fest.. Aldri blitt dårlig av det vel å merke

Edit: https://www.google.no/amp/s/amp.redd...t_go_bad_over/
Sist endret av esselte12; 1. februar 2020 kl. 19:56.
Anonym bruker
"Bitter Moskusfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
alkohol dreper bakterier - så du er good to go to party
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
etter å ha lekt litt med denne kalkulatoren så ville jeg sagt at hvis du blander ut 37% med 0,4L sprit med 0,3L vann så sitter du igjen med 0,7L med 21% sprit. jeg brukte 37% pga kalinka.

Resultat: https://www.distilling-spirits.com/t...v_soll=#result

Kalkulator: https://www.distilling-spirits.com/t...uting-alcohol/

var litt rar kalk ja skal inrømme det

Også bare å drikke på ikke farlig i det hele tatt
Sist endret av Absurd; 1. februar 2020 kl. 23:46.
Hiv den i fryseboksen, spriten fryser, du kan tømme ut vannet.
Sitat av tommen82 Vis innlegg
Hiv den i fryseboksen, spriten fryser, du kan tømme ut vannet.
Vis hele sitatet...
Du trenger 114 minusgrader for å fryse sprit. Jeg vil tro at væsken ikke blir å fryse i det hele tatt, fordi ethanol er utblandet i vann og senker dens frysepunkt også.
Anonym bruker
"Utstø Fåvne"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Tull, 37,5% polspirt fryser med minud 25, gjort det selv i fylla før for å få den kald, og glemt den litt
Sitat av tommen82 Vis innlegg
Hiv den i fryseboksen, spriten fryser, du kan tømme ut vannet.
Vis hele sitatet...
tror dette bare er et forsøk på trolling el mixa opp prosessen.

man kan "frysedestillere" for å konsentrere alkohol til oppimot 30-40% i vanlig fryser hjemme, men da siler man vekk all is som dannes da dette har mye høyere konsentrasjon av vann, og den væska som ikke "slusher" seg til/fryser har høyere alkoholkonsentrasjon.
Hvor høy må alkoholprosenten være for at bakterier ikke vokser i den? Øl og vin blir dårlig, så er grensen rundt 17% prosent?
"Hiv den i fryseboksen, spriten fryser, du kan tømme ut vannet"

Øøøh, hæh?
Sitat av iiconanii Vis innlegg
Hvor høy må alkoholprosenten være for at bakterier ikke vokser i den? Øl og vin blir dårlig, så er grensen rundt 17% prosent?
Vis hele sitatet...
Noen mikroorganismer overlever sterkere konsentrasjoner enn det, men vanlig gjær man bruker til å brygge øl og vin tar kvelden når man når rundt 15%. Det er i større grad kjemiske prosesser som oksidering som gjør vinen "dårlig", er den lagret riktig så kan jo vin holde mange tiår.
Uvaksinert 👍
De fleste bakterier er døde ved 50-60%, noen virus må man opp i 80-90%. Det finnes også bakterier som er alkohol resistente. Derfor bruker man ikke vanlig alkohol ved desinfeksjon.