Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2827
Hei lurer på endel ting.

Jeg tenke å ta en tur til Spania og hadde tenkt til å ta med noen doll og sånt tilbake.

Hvordan er det med schengen-avtalen? Alt jeg finner på Google er hvordan man tar med medisiner ut av landet. Er dette samme, motsatt vei, at apoteket i spania må godkjenne at dette er noe jeg har på resept?

Og hvor henvender man seg for schengen-avtale i Spania?

Hva vil en slik avtale koste?

Er det 1uke som er grensa for hvor mye legemidler du kan ha med nå eller er det 1mnd.? Har blitt litt forvirra av det store "fullstendig troverdige" nettet ^^

Hva er isåfall max ukeskvote(fordi jeg tror det er en uke) på doll (200mg), xanax, riv? Hvis man skal innføre lovlig?

Ble endel spørsmål men håper det er noen som tar seg tid og håper det er noen som har peiling
Anonym bruker
"Bred Kerberos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg googlet:
https://legemiddelverket.no/import-o...nging-pa-reise

Det står:
Du kan ta med legemidler som inneholder narkotika så lenge de er forskrevet til ditt personlige bruk, og mengden tilsvarer maksimalt 30 dagers bruk. Du må kunne dokumentere at legemidlet er ditt.

Det betyr altså at du kan ta med det du har nevnt, men for maks 30 dager. Det betyr at det må stå en dosering på resepten som samsvarer med at du er tom for medisinene innen 30 dager. Om det er en 30-pakning eller 100 har altså ingenting å si, så lenge doseringen er slik at du bruker opp innen 30 dager

Anbefaler å ta med kvittering fra apoteket. Hvis mulig, få legen til å skrive et dokument hvor han bekrefter behovet for medisinen, og evt. annen info. Da er det bare å gå på grønt i tollen.

Du trenger altså ikke ordne med noe som helst av papirer som du snakker om i innlegget ditt, så lenge du følger forskriftene og loven

Lykke til! Skulle gjerne hatt litt Xanor nå kjenner jeg
Trådstarter
Så jeg kan ta med doll for 1mnd?! Hørtes mye ut men..

Jeg har hørt mange si at innførsel nå er redusert til en uke for å få bukt med "lovlig" smugling, men vet ikke om det stemmer? Kan jo evt vise til tollvesenet sin side at det står en måned der?
Anonym bruker
"Bred Kerberos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg synes også å huske noe sånt som at de har redusert til en uke eller noe, men finner bare det jeg har linka til. Dumt om de ikke har oppdatert det da... Ring og hør med tollen du

Ja, doll for 1 mnd isåfall.
Kan nevne at Schengen ikke har noen ting med varer (medisiner) og toll å gjøre. Det innebærer kun passfrihet for personer. Alle EU-land (og EØS) har fortsatt toll-grenser som blir håndhevd ved grensa. Selv ble jeg stoppet av tollen på grensa mellom Norge og Sverige på toget og spurt ut om medisinene mine.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Kan nevne at Schengen ikke har noen ting med varer (medisiner) og toll å gjøre. Det innebærer kun passfrihet for personer. Alle EU-land (og EØS) har fortsatt toll-grenser som blir håndhevd ved grensa. Selv ble jeg stoppet av tollen på grensa mellom Norge og Sverige på toget og spurt ut om medisinene mine.
Vis hele sitatet...
Anbefaler at du leser deg litt mer opp om dette og neste gang du tar med deg medisin har med deg en attest og leser deg spesifikt opp på
Schengenkonvensjonen artikkel 75
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
1. As regards the movement of travellers to the territories of the Contracting Parties or their movement within these territories, persons may carry the narcotic drugs and psychotropic substances that are necessary for their medical treatment provided that, at any check, they produce a certificate issued or authenticated by a competent authority of their State of residence.

2. The Executive Committee shall lay down the form and content of the certificate referred to in paragraph 1 and issued by one of the Contracting Parties, with particular reference to details on the nature and quantity of the products and substances and the duration of the journey.

3. The Contracting Parties shall notify each other of the authorities responsible for the issue and authentication of the certificate referred to in paragraph 2.
Vis hele sitatet...
Schengen argreement

Som sagt, du kan ha med deg medisiner så fremt du har attest fra legen, udokumentert reseptpliktige medikamenter får du ikke ta med deg.
Det hjelper nok ikke med noe attest fra lege i utlandet, det står klart at du må ha attest fra lege i hjemlandet ditt.
Sist endret av Dodecha; 29. april 2018 kl. 11:49.
Trådstarter
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Schengen argreement

Som sagt, du kan ha med deg medisiner så fremt du har attest fra legen, udokumentert reseptpliktige medikamenter får du ikke ta med deg.
Det hjelper nok ikke med noe attest fra lege i utlandet, det står klart at du må ha attest fra lege i hjemlandet ditt.
Vis hele sitatet...
Så det går ikke å gå til en lege i utlandet hvis man har plager å får resept på A-prep. Å ta med hjem? Må jeg da ha legeattest fra Norge? Så man må før hjemreise hive innpå smertestillende (som faktisk funker) for så å dra rett på legevakta i Norge å få paracet og ibux?

Er ganske sikker på at det et en ukes-kvote man kan ta med. Men hvis de ikke har oppdatert sidene sine eller noe så kan jo ikke jeg i teorien vite at det bare er en uke og ikke en måned?

Er forresten lite hypp på å ringe snut eller tollvesen.

På offentlige sider står det stort sett bare om eksport og ikke import. Så er rimelig forvirra.

Legen i utlandet skriver jo en resept for å få hentet på apoteket der. og jeg får sikkert en slags "journal" av legen.

Har hørt ganske mange som har vært der og kommet tilbake med kvote. Men noen av de sier de måtte cashe ut for å få schengen-avtalen i orden (tror det var 1500spenn eller noe)

Så jeg sitter her som et enormt spørsmålstegn

Er det ingen som har peiling på B og A resepter fra Syden innafor schengen?
Jeg reiste til syden (Spania) med resepter på Oxycontin og Oxynorm. Hadde da schengen-skrivet med meg i håndbagasjen da jeg hadde smertestillende der også. Måtte forøvrig aldri vise det frem noen plass. Da jeg var i Alicante oppsøkte jeg en privat lege å spurte om en resept på Oxycontin (sa til han at oppholdet mitt ble lengre enn planlagt å at jeg var på tur til å gå tom). Tok med meg avtalen til han hvor det sto at jeg hadde lovt til å bringe Oxycontin med over grensa, som igjen viste at jeg faktisk hadde resept på det. Han skrev ut 2x papirresepter til meg mot at jeg ga han 50 euro under bordet.

Pakket disse pent ned i baggen på reisen hjem, handlet på taxfree, gikk på grønt aka ingenting å fortolle og ingenting skjedde med den saken

edit: jeg fikk vite fra apotek at jeg kunne ta med meg medisiner for inntil 30 dagers bruk. Null idé på hvordan det fungerer motsatt vei, da jeg bare heiv det + valium (som jeg ikke hadde resept på) i kofferten å sjekket den inn før boarding
Sist endret av midlerispania; 29. april 2018 kl. 22:48.
Trådstarter
Mange svar på ut av Norge og norsk legeerklæring. Men nå er nå det akkurat det jeg ikke ønsker. Er registrert som tidligere rusmisbruker i Norge.
Kommer jeg til å få foreskrevet 1mg paracet, og thats it. Men det tar ikke mine smerter og spasmer iheletatt. Må opp på B-prep Helst A-prep for at noe skal funke. Ja jeg vet avhengighetfare og slik. Men er heller avhengig av å dra til Spania å hente ordentlig medisin.

Men går det uten ærklering fra norsk lege.
Jeg kontaktet en lege i Spania, han sa iallefall at han kan skrive ut 1 mnd forbruk. Men om det hjelper om du blir stoppet vet jeg ikke.