Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 7856
Gjorde nylig et stort kjøp på litt under 10 000,- kr som har klart å finne veien tilbake til kontoen min. Satt undrende over hvorfor jeg plutselig var så rik og la merke til at den utgående transaksjonen for dette kjøpet var borte. Virker som om alt jeg betalte gikk tilbake? Er det noe stor sjanse for at noen i systemet legger merke til dette eller kan jeg bruke dette fritt? Noen andre som sitter på en lignende erfaring? Ble dere kontaktet angående pengene eller var det stille?
Du kan sikkert bruke det, men du vil bli skyldig dette etterhvert. Vil stå -10000 kr på kontoen din når dette er trekt.
Prøv å overfør de fra ene kontoen din til en annen. Tviler på at disse pengene kan brukes. Syns å huske flyselskaper har satt pengene tilbake i en dag eller 2 før de trekker det igjen. Husker ikke heeelt grunnen nå, var noe precautions for svindel eller noe tror jeg. Poenget er uansett at det er ikke uhørt at penger som blir trekt fra VISAkortet kommer tilbake på kontoen før det forsvinner igjen.

Altså for å påpeke; dette skjedde med meg for noen år siden, betalte for en flybillett, pengene havnet inn på kortkontoen min igjen dagen etterpå. Jeg satte de pengene over på andre kontoen min og dagen etterpå var VISAkortet I minus
Sist endret av Marori; 7. juli 2016 kl. 18:46.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Beløpet blir ofte reservert når du bestiller og så trukket når varene blir sendt. I noen tilfeller går det såpass lang tid før beløpet blir rekker at reservasjonen blir opphevet uten at beløpet er trukket.
Opplever stadig at beløp som har blitt reservert, blir tilgjengelig igjen en dag eller to før det blir belastet konto. Bruker du pengene i tiden de er tilgjengelige vil du få et minusbeløp på kontoen når pengene trekkes.
Mener butikken eier pengene i 3 år før dem mister retten til dem. Så la pengene stå, eller flytt dem til en annen konto mens du venter.
De siste dagene har jeg fått inn penger igjen på konto, som hadde vært trukket før.. Tenkte ikke mye over det når jeg brukte kontoen min, men det ble trekt minus.
Vent noen dager før du bruker pengene, mest trolig vil disse pengene være trekt igjen i dag eller i morgen
Flytta pengene til sparekontoen i går inntil videre. Begynner å bli en liten stund siden jeg kjøpte disse greiene så rart at det kom tilbake en stund etter at jeg fikk produktet. Er vel 9-10 dager siden nå? Ligget på konto i over ett døgn nå.

Tenker jeg venter en stund til for å se hva som skjer med det. Om jeg er grise heldig så fikk jeg nettopp varen min gratis!
Sitat av Raging Vlad Vis innlegg
Flytta pengene til sparekontoen i går inntil videre. Begynner å bli en liten stund siden jeg kjøpte disse greiene så rart at det kom tilbake en stund etter at jeg fikk produktet. Er vel 9-10 dager siden nå? Ligget på konto i over ett døgn nå.

Tenker jeg venter en stund til for å se hva som skjer med det. Om jeg er grise heldig så fikk jeg nettopp varen min gratis!
Vis hele sitatet...
Anbefaler deg å vente en ukes tid før du bruker noen av pengene
Er de ikke trekt da så har du fått deg litt ekstra sommerkos
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Mr.Oxford Vis innlegg
Anbefaler deg å vente en ukes tid før du bruker noen av pengene
Er de ikke trekt da så har du fått deg litt ekstra sommerkos
Vis hele sitatet...
Og, eh, grunnlaget du har for å påstå dette er..?

Det er butikkens penger, og jeg tror du kan stole på at noen snart legger merke til at det mangler 10k, hvis ikke hele greia er en midlertidig glitch som rettes opp igjen automatisk.

Beklager å være party pooper, men jeg tror ikke det blir noen "free lunch" ut av dette.
La de være, tror jeg er smartest hvis du har fått varen. Hvis du brukte visa kan det ta opp til to uker før trekket kommer. Har selv handlet på visa og trekket er kommet til tom konto så jeg har havnet i minus. Banker er gammeldagse. Man skulle tro at i en alder av nettverk og atomklokker kunne se nøyaktig tid for transaksjoner på nettbanken, men de trenger dager for i det hele tatt komme frem til rett dato. Og visa er egenrådigt tregt. La pengene stå. Ingen andre kan trekke dem uten at du har avtale, eller er pålagt det.
Jeg vet ikke hvorfor det skjer, men dette skjer med meg hele tiden. Plutselig har jeg 300-500kr på konto jeg ikke vet hvor kommer fra, bruker de og et par dager senere er jeg 300-500 i minus. Står ingenting om at penger er gått verken inn eller ut av konto. Jeg handler en del på nett, så tipper det har en sammenheng.
Dette er en glitch de garantert vil merke. Det kan være fornuftig å vente i noen uker før du gjør noe med pengene. For en stund sida kjøpte jeg noen spill på nett. Pengene ble trukket, men de var tilbake etter noen dager. Usikker på når (tror det er snakk om tre uker senere), men de ble iallfall trukket igjen.
Som det klare utgangspunkt må du betale tilbake penger som ikke er ment for deg selv, forklarer Strand.

Unntak fra denne hovedregelen kan tenkes hvis feilen ikke blir oppdaget før etter lang tid, og pengene har vært brukt av en kontohaver som har vært i aktsom god tro. Lovverket sier ingenting om hvor langt tid det må være snakk om, det blir en konkret vurdering i hver enkelt sak.
Vis hele sitatet...
http://m.dinside.no/833646/kan-du-beholde-pengene

At du skynder deg å flytte pengene til en annen konto vil jeg tro taler imot at du handler god tro, hvis det skulle bli en diskusjon.

Ville nok innstilt meg på at du må betale ja. Noe som i og for seg ikke er helt urimelig.
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Jeg kjøpte et speilreflekskamera brukt på finn for et par år siden, og brukte da betalingsgarantien deres. Den fungerer på følgende måte:

Jeg overførte penger til tredjepart, cirka 7000.
Selger sendte kameraet til meg.
Jeg ga tredjepart beskjed om at pakken er ankommet.
Tredjepart sendte selger pengene.

Fikk av en eller annen grunn beløpet ført tilbake på konto, samtidig som selger mottok sine 7000. Hørte aldri noe mer, og de pengene er long gone nå, flere år senere.
Sitat av FatMan Vis innlegg
Jeg kjøpte et speilreflekskamera brukt på finn for et par år siden, og brukte da betalingsgarantien deres. Den fungerer på følgende måte:

Jeg overførte penger til tredjepart, cirka 7000.
Selger sendte kameraet til meg.
Jeg ga tredjepart beskjed om at pakken er ankommet.
Tredjepart sendte selger pengene.

Fikk av en eller annen grunn beløpet ført tilbake på konto, samtidig som selger mottok sine 7000. Hørte aldri noe mer, og de pengene er long gone nå, flere år senere.
Vis hele sitatet...
Det heter en escrot konto hvor pengene holdes av tredjepart til alle er fornøyd med kjøpet før transaksjonen går igjennom. Kanskje, men man husker som regel hva man selger.
Escrow konto kalles det.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Tenkte jeg skulle oppdatere med dette. Pengene er fremdeles på konto! Har gått over 1 måned siden alt dukket opp igjen etter dette kjøpet mitt så nå begynner jeg virkelig å undre. Har en følelse av at disse pengene kommer til å forsvinne en eller annen dag, men gud så vanskelig det er å la være å bruke de. Har allerede klart å bruke litt av det så om ett trekk kommer nå, så er jeg rimelig fucked med tanke på at jeg bokstavelig talt ikke kommer til å ha råd til mat.
Personlig så hadde jeg nok brukt de, det må jeg bare innrømme. Mulig jeg har dårlig moral eller er en råtten person men jeg hadde tatt sjansen og satset på at det ikke ble oppdaget når det nå har gått så lang tid. Du får selvsagt gjøre som du selv vil.

Klart det blir kjipt om du må betale tilbake, men da ville jeg satset på en nedbetalingsplan.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Personlig så hadde jeg nok brukt de, det må jeg bare innrømme. Mulig jeg har dårlig moral eller er en råtten person men jeg hadde tatt sjansen og satset på at det ikke ble oppdaget når det nå har gått så lang tid. Du får selvsagt gjøre som du selv vil.

Klart det blir kjipt om du må betale tilbake, men da ville jeg satset på en nedbetalingsplan.
Vis hele sitatet...

Koster mer enn det smaker å gjøre det på den måten, kjipt med -10k på konto om man ikke venter en ok lønning.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Koster mer enn det smaker å gjøre det på den måten, kjipt med -10k på konto om man ikke venter en ok lønning.
Vis hele sitatet...
Dei du skuldar penger vil nok ikkje ha adgang til å reversere overføringa etter ei viss tid, men dei vil fortsatt kunne ha eit krav. Du vil neppe ende opp med minus på konto, men du vil få gjeld, og dei du skuldar penger kan berekne renter og rentesrente med morarentesatsen frå det tidspunktet kravet vert oversendt. Den renta er relativt stiv (p.t 8.5%), men under det mange kredittkort har...