Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 13266
Prøver å få opp en bestemt lås av merke Trioving. Er ikke sikker på hvilken modell med tanke på at låsen ikke ligner på de som står oppført på Trioving sin hjemmeside. Låsen brukes innendørs så er vel utelukket at det er en utendørs lås, eller kan det hende at utendørslåser brukes inne?

Pinnene ligger nederst i låsen. Har skjønt at dette er en fordel med tanke på at pinnene blir liggende nede så fort man får hva nå enn de heter til å gå ut av sylinderen. Er ikke 100% sikker.

Må bemerkes at jeg er utrolig ny til dette, men har hatt lyst til å drive med hobby dirking i lang tid. Så langt har jeg bare fått sjansen på å prøve meg på Trioving låser med binders formet som verktøy. Har bestilt 4 dirker og en av de greiene for å putte trykk på låsen, pluss en øvelses lås så ordentlig verktøy er på vei.

Har hørt at de fleste Trioving låser har sikkerhetspinner installert istedenfor de vanlige i alle pinnene. Er ganske sikker på at låsen jeg prøver å få opp har akkurat det. Har vært flere ganger hvor jeg har fått ned en pinne, og noen ganger så går den bare halvveis ned og kommer ikke opp igjen. Klarer heller ikke å dytte den ordentlig på plass før jeg starter på nytt ved å fjerne trykket.

Noen som har noen tips? Skulle gjerne fått den opp så fort som mulig, men da må jeg jobbe med binders som verktøy. Kan fullt mulig vente til ordentlig utstyr er på plass.
Knekk en lås til 10 kr fra Nille først.
Jeg tror du har litt store ambisjoner hvis du starter direkte på trioving lårser, disse kan være veldig vriene. Først å fremst så er det viktig å merke seg, at hvis den låsen du snakker om er standard ytterdør lås fra trioving. Så må du ha rimelig tynne dirker for å komme inn i låsen i store å hele. Jeg har erfart fra min korte karriere som hobby dirker at det er en fordel å starte med disse sikkerhetspinne eller spoolpins som det heter. Hvis du presser disse for langt ned så blir dem sittende fast å da må du slippe trykket på presspinnen for å få dem opp igjen. Start med veldig svak press inntil du har fått denne/disse på plass, da kan du øke presset og jobbe deg innover i låsen.

Det er bare en måte å bli god i denne hobbyen og det er ved å øve. Når du begynner å få feelingen på hvor mye press du skal legge på og hvor hard du skal trykke på pinnene, samt kjenne når dem «faller» på plass så er du langt på vei.

Jeg startet med å øve på disse øvelseslåsene (med vindu på siden), dette tror jeg kan hjelpe deg langt på vei. Når du øver på disse låsene så for du en god oversikt over hva som skjer i låsen, og du kan se hvis pinne faller ut igjen. I tillegg vil du få en viss forståelse av hvordan låsen fungerer.

Men hvis eneste målet ditt er å få opp en trioving lås fortest mulig, så tror jeg 9-er nøkkel er tingen.
Sist endret av 0xFF; 4. oktober 2015 kl. 04:18.
Var redd for at Trioving låser kunne bli litt for vanskelig med tanke på mine ferdigheter med dette. Har lest mye negativt fra en dirkers perspektiv angående Trioving!

Må nok øve en del før jeg blir mester så klart, men det haster litt med å få denne døren åpen. Satser på at jeg kjøper meg en 9er nøkkel, var ikke altfor gæren pris til 199kr. Er jeg nødt til å kjøpe en hammer egnet for en bumpkey eller kan jeg hamre løs med hva enn jeg vil? Har ikke lyst til å skade låsen for da er det jo ganske trygt å si at noen vil legge merke til det så fort de skal bruke den.

Må forresten også få til å låse døren igjen. Ut i fra det jeg forsto så kan man gjøre det ved å dirke den igjen og legge trykk motsatt vei, men funker det med en 9er nøkkel også? Kan man låse den på samme måte som man åpner den? Har det forresten noe å si hvor mange pinner en bumpkey kan ta? Så klart må det være nok hakk på bumpkeyen for å nå alle pinnene, men hva om det er flere hakk på nøkkelen enn pinner i låsen? Når jeg fiklet rundt inni låsen så kjentes det ut som det var 5-6 pinner, muligens 7. Nøkkelen jeg ser på har 7 hakk. Vil det bli ett problem om låsen har 5-6 pinner? Vil en 9er nøkkel egnet for Trioving funke på de fleste Trioving låser?
Litt fakta første.
Dem fleste trivoving låser har enten 6 eller 7 pinner, normalt brukes det 2-3 tumbler(sikrhetes pinner for hindre dirking)
Disse sikrhets pinnene er formet som et time glass og låser seg hvis du vrir sylyndern før den er løftet på plass.
Hvis det ikke er farlig om du ødlegger låsen så bruk 10mm stål bor i senter, ferdig på 2-3min, så bytt helle sylyndern bare, sett i din egen nøkkel.
Hvis du ikke vil gjøre noe skade se etter "lock decoding" det vil si da finner du ut høyden på alle samen og stanser/kilipper ut en aluminums nøkel fra cola box, så du kan vigle den litt, hvis du var litt unøyaktig på høydene.
Tok en titt på dette med lock decoding og dette virket jo ganske mye mer vrient enn å dirke den eller å bumpe den. De metodene jeg fant krevde enten at jeg fysisk besittet nøkkelen i en liten periode, dirket låsen, demontert låsen (skulle gjerne gjort dette, men er ikke synlige skruer og døren er låst. Tror ikke man kan ta den fra hverandre i den tilstanden), hatt ett bilde av nøkkelen eller eid spesial utstyr som thermal kamera. Siste nevnte blir åpenbart litt for dyrt med tanke på det lille den skal brukes til. Å ta ett bilde av nøkkelen er nok det mest realistiske her, men selv det kan bli litt for vanskelig med tanke på at jeg aldri vil få muligheten til å holde den over en kort periode. Skjult kamera ved låsen må nok bli tingen da, men problemet blir å skjule dette kameraet og det blir kanskje litt for mye penger og ressurser brukt på en enkelt lås.

Tror fremdeles at en 9er nøkkel er tingen for meg. Eneste jeg bekymrer meg over er skade på låsen, men så lenge jeg ikke låser denne døren opp flere ganger via en 9er nøkkel burde vel skaden være ganske minimal?
Har ikke lest noen av de andre kommentarene, men får inntrykket av at du er helt ny til dirking. Dette kan eventuelt være noe for deg?
9er nøkkelen dukket opp i posten i dag, så kjente jeg ble veldig ivrig til i kveld hvor jeg skulle få opp denne låsen. Så fort jeg kom tilbake så fikk jeg en vond overraskelse. Bestemte meg for å prøve å putte 9er nøkkelen inn i ytterdøren for å se om den passet, og det gjorde den ikke. Den gikk inn 2-3 hakk før den stoppet. Dette var av merket Trioving og 9er nøkkelen jeg har kjøpt er for Trioving. Tenkte at det fremdeles var håp siden de to låsene ikke var identiske, men fikk bare en enda vondere overraskelse når jeg prøvde meg på en identisk lås til den jeg prøver å få opp. Nøkkelen gikk ikke inn i det hele tatt, ikke ett eneste hakk. Har jo ikke prøvd meg på selveste stjernen som skal åpnes, men er ganske sikker på at låsen jeg prøvde meg på er identisk så har ikke høye forventninger. Fant en lås som jeg fikk den inn i, men dette blir helt feil rom og jeg besitter allerede nøkkelen for dette rommet. Låsen var langt i fra lik den jeg skal prøve meg på. Skal likevel gi det ett forsøk så fort jeg får muligheten, men som sagt, har ikke høye håp.

Skal ta bilde av selveste nøkkelen, låsen jeg fikk den inn i og låsen jeg prøver å få opp i kveld slik at dere kan ta en titt. Forhåpentligvis har dere litt mer peiling enn det jeg har og vet kanskje hvilken 9er nøkkel jeg er nødt til å gå for. Synd at jeg klarte å kaste bort cirka 300,- kr på en nøkkel jeg ikke har bruk for, men hvem vet, kanskje jeg er nødt til å få opp en lås denne passer i en gang.

Kan vel like gjerne legge ut bilde av 9er nøkkelen sammenlignet med en nøkkel som passer til en lås som er lik den jeg prøver å få opp. Siden jeg alt har en nøkkel som passer til den type lås, kanskje jeg bare burde lage min egen 9er nøkkel? Kjøpe en blank nøkkel og en fil, så file den blanke nøkkelen til alle hakkene tilsvarer den laveste dybden på den funksjonelle nøkkelen? Hvor får jeg eventuelt kjøpt en blank nøkkel? En fil får jeg vel tak i på clas ohlson eller jernia tenker jeg, men en blank nøkkel er jeg litt lost på. Vil helst ikke bestille slik at jeg kan gå ut å kjøpe dette i dag.

Vis hele sitatet...
Sist endret av Myoxocephalus; 8. juli 2019 kl. 16:28. Grunn: https image-fix
Sitat av Raging Vlad Vis innlegg
9er nøkkelen dukket opp i posten i dag, så kjente jeg ble veldig ivrig til i kveld hvor jeg skulle få opp denne låsen. Så fort jeg kom tilbake så fikk jeg en vond overraskelse. Bestemte meg for å prøve å putte 9er nøkkelen inn i ytterdøren for å se om den passet, og det gjorde den ikke. Den gikk inn 2-3 hakk før den stoppet. Dette var av merket Trioving og 9er nøkkelen jeg har kjøpt er for Trioving. Tenkte at det fremdeles var håp siden de to låsene ikke var identiske, men fikk bare en enda vondere overraskelse når jeg prøvde meg på en identisk lås til den jeg prøver å få opp. Nøkkelen gikk ikke inn i det hele tatt, ikke ett eneste hakk. Har jo ikke prøvd meg på selveste stjernen som skal åpnes, men er ganske sikker på at låsen jeg prøvde meg på er identisk så har ikke høye forventninger. Fant en lås som jeg fikk den inn i, men dette blir helt feil rom og jeg besitter allerede nøkkelen for dette rommet. Låsen var langt i fra lik den jeg skal prøve meg på. Skal likevel gi det ett forsøk så fort jeg får muligheten, men som sagt, har ikke høye håp.

Skal ta bilde av selveste nøkkelen, låsen jeg fikk den inn i og låsen jeg prøver å få opp i kveld slik at dere kan ta en titt. Forhåpentligvis har dere litt mer peiling enn det jeg har og vet kanskje hvilken 9er nøkkel jeg er nødt til å gå for. Synd at jeg klarte å kaste bort cirka 300,- kr på en nøkkel jeg ikke har bruk for, men hvem vet, kanskje jeg er nødt til å få opp en lås denne passer i en gang.

Kan vel like gjerne legge ut bilde av 9er nøkkelen sammenlignet med en nøkkel som passer til en lås som er lik den jeg prøver å få opp. Siden jeg alt har en nøkkel som passer til den type lås, kanskje jeg bare burde lage min egen 9er nøkkel? Kjøpe en blank nøkkel og en fil, så file den blanke nøkkelen til alle hakkene tilsvarer den laveste dybden på den funksjonelle nøkkelen? Hvor får jeg eventuelt kjøpt en blank nøkkel? En fil får jeg vel tak i på clas ohlson eller jernia tenker jeg, men en blank nøkkel er jeg litt lost på. Vil helst ikke bestille slik at jeg kan gå ut å kjøpe dette i dag.
Vis hele sitatet...
Det der er et Trioving 508/6 nøkkelemne. Den passer til den mest vanlige låssylinderen som nyttes i norske husstander.

Dersom låsen du forsøker er produsert av Trioving, antar jeg det er en systemlås. Du la ikke med bilde av den, så det er naturligvis umulig å slå fast.

Systemnøklene fra Trioving ser typisk slik ut.
Sitat av Julius2000 Vis innlegg
Det der er et Trioving 508/6 nøkkelemne. Den passer til den mest vanlige låssylinderen som nyttes i norske husstander.

Dersom låsen du forsøker er produsert av Trioving, antar jeg det er en systemlås. Du la ikke med bilde av den, så det er naturligvis umulig å slå fast.

Systemnøklene fra Trioving ser typisk slik ut.
Vis hele sitatet...
Her er ett bilde av nøklene side om side og ett bilde av selveste låsen. Er ikke låsen jeg skal få opp, men den ser helt identisk ut så satser på at det er samme modell.

Vis hele sitatet...
Hvordan skal jeg videre gå frem med dette her? Jeg har sett og sett, men klarer ikke å finne en annen Trioving 9er nøkkel som egner seg for denne type lås.
Sist endret av Myoxocephalus; 8. juli 2019 kl. 16:30. Grunn: https-fix
Sitat av Raging Vlad Vis innlegg
Her er ett bilde av nøklene side om side og ett bilde av selveste låsen. Er ikke låsen jeg skal få opp, men den ser helt identisk ut så satser på at det er samme modell.



Hvordan skal jeg videre gå frem med dette her? Jeg har sett og sett, men klarer ikke å finne en annen Trioving 9er nøkkel som egner seg for denne type lås.
Vis hele sitatet...
Som du ser er nøkkelen til venstre en systemnøkkel. Du kan mao ikke benytte bumpkeyen du har.

Jeg har ikke sett at noen selger niernøkler i systememne.

Jeg hadde drillet sylinderen eller gitt opp. Lykke til
Selv lås smedene pleier å bore opp disse låsene når de kaster ut folk som ikke har betalt husleia i Norge, det er mye dill å dytte opp alle disse pinnene inne i låsen!

Dersom du ikke har nøkkel og vil skifte lås gjør du slik:

Bor ut sylinderen med pinnene. Bruk en fres eller bor. Du skal bare bore ut den myke messing delen, og pass på at du ikke borer for langt!

Det blir endel spon av dette, så legg gjerne en avis under slik at du samler opp sponet.

Nå tar du å pirker ut selve sylinderen av messing, og vrir om låsen med en skrutrekker eller nebbtang.

Etterpå er det to skruer på siden inni døren etter at du har åpnet den slik at du kan bytte sylinderen, du bare tar ut den gamle og tar den med til en låsmed slik at du får ny sylinder.

Nå vet jeg ikke helt hva du vil, om du har mistet nøkkelen til boden din, eller om du vil bryte deg inn?

Hvis du vil bryte deg inn så er du jo kjempesnill om du borer ut messing sylinderen slik at du ikke skader døren, den er dyr å erstatte, opp mot 10.000kr med arbeid.

Du trenger en skikkelig batteridrill med to batterier og en 10mm HSS bor.
Tar litt tid men det går

Ellers er det bare å ringe en lås smed som borer den opp for deg.
Sitat av Julius2000 Vis innlegg
Som du ser er nøkkelen til venstre en systemnøkkel. Du kan mao ikke benytte bumpkeyen du har.
Vis hele sitatet...
Joda, det kan du. Men du er nødt til å file vekk sporene slik at den passer i låsen. Bruk en dremel elns.

Hvis du ser på K1-nøkkelen til slike systemer, så er den ofte nesten helt fri for spor, nettopp fordi det er to parametre som avgjør om den kan brukes til å låse opp låsen - om den fysisk går inn og om stemplene er i riktig konfigurasjon. Fil vek sporene og hey presto - utvida tilgang. Siden stemplene er delt mange ganger, så burde denne låsen være nokså lett å bumpe bare du får nøkkelen inn.
Vil helst ikke bore opp låsen, kan lett si at det ikke er ett spørsmål en gang. Skal helst få opp døren uten å legge noen åpenbare spor at den har blitt brutt opp.

Om jeg fjerner sporene på 9er nøkkelen min så burde jeg ha en sjanse på å få den opp? La merke til at 9er nøkkelen mangler ett hakk i forhold til nøkkelen jeg besitter så bekymrer meg over at den ikke er lang nok til å nå alle pinnene. Lengden på 9er nøkkelen er også for kort så det bekrefter vel bare at den ikke kommer til å være lang nok.
Sitat av Raging Vlad Vis innlegg
Vil helst ikke bore opp låsen, kan lett si at det ikke er ett spørsmål en gang. Skal helst få opp døren uten å legge noen åpenbare spor at den har blitt brutt opp.

Om jeg fjerner sporene på 9er nøkkelen min så burde jeg ha en sjanse på å få den opp? La merke til at 9er nøkkelen mangler ett hakk i forhold til nøkkelen jeg besitter så bekymrer meg over at den ikke er lang nok til å nå alle pinnene. Lengden på 9er nøkkelen er også for kort så det bekrefter vel bare at den ikke kommer til å være lang nok.
Vis hele sitatet...
Hm, ja, hvis nøkkelen er for kort går det jo ikke. Da har sylinderen du vil bumpe en pinne mer enn nøkkelen din. Du kan jo eventuelt prøve å lage en ny bump-profil fra noe tynt, men sterkt metall - baugfilblad eller så burde kanskje duge. Det har jeg imidlertid aldri prøvd, så det blir synsing. Alternativt kan du skaffe en dirkepistol, prinsippet bak disse er det samme som med en bump key.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Julius2000 Vis innlegg
Som du ser er nøkkelen til venstre en systemnøkkel. Du kan mao ikke benytte bumpkeyen du har.

Jeg har ikke sett at noen selger niernøkler i systememne.

Jeg hadde drillet sylinderen eller gitt opp. Lykke til
Vis hele sitatet...
Hvis man har litt tid, så går en 7 sylinder-lås ann å dirkes.