Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1303
Hei!

Uten å gå i for mye detalj så skal jeg hjelpe en venninne å dekryptere en string på rundt 170 tegn i formatet xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx+xxx+xxxxxxxxxxxxxxxxx+xxxxxxxxxxxxxx xx+xxxxxxxxxxxxx+xxx (Sånn ca.), med Store og små bokstaver, tall, og et = tegn.

Alt jeg har fått vite er: Base64 -> Hazz15 -> Reverse -> Caesar (3) ->Atom128

Man skulle jo tro at det bare var å kjøre alt gjennom http://crypo.in.ua/ og få ut noe brukbart. Men nei, så lett var det ikke. Jeg har kjørt stringen in både frem og tilbake, og delt den opp i biter og whatnot, men ingenting brukbart kommer ut. Om jeg kjører den inn i Base64, så blir outputten noe som ligner "3’¶x€fÄЦ4û…è~ O¢ønŸ.¥ú#M2Œ+x"û•ýLžMAôÆ+†z$HŠËÄå ú-.", og da får jeg en error i Hazz15.

Nå skal jeg innrømme at jeg kan veldig lite kryptering, så er det noe jeg har oversett? Noen tips generelt? Noe jeg overser?

Mvh Sinken
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Base64-dekoding vil gi binær utputt, og om du forsøker å behandle det som tekst så skjærer det seg solid.
Aha. Gir mening. Hvordan går jeg videre for å løse problemet da?
Kunne du ikke pastet stringen her hvis den ikke inneholder sensitiv informasjon?

Et tips er å starte å omvendt rekkefølge. Lag deg en streng f.eks "mitt navn er jan", deretter kjører du settet for å se på oppførselen hva du kan forvente deg av svar.

-> Atom128 er Base64 men kun med en omskriving av tegnene.
-> Caesar (3) er at bokstavene er flyttet X antall plasser.. A (3) er da D.. R (3) er U..Jeg antar at (3) angir lengden av flyttingen.
-> Reverse - er omvendt.. abcd = dcba
-> Base64 er binær - tekst / tekst til binær

Ikke skyt meg hvis jeg har bommet på et par av eksemplene men kom heller med en konstruktiv tanke på hvor jeg bommet..