Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 11490
En venn av meg var altfor, altfor dritings (irrelevant) på byn og var på vei hjem. En politibil kjørte forbi, og dum som han var viste han fing til de. Polisen stoppet straks bilen, og gikk ut for å snakke med fyren. Han er ingen "fan" av politiet (og var drita), så han nektet å svare på noe som helst av hva de spurte om. Han ble dermed ransaket, uten at det ble funnet noe ulovlig. Etter dette ble han påsatt håndjern. Han syntes dette gjorde fryktelig vondt, og at de hadde strammet de altfor hardt. Da ble personen smårabiat, og skrek og hylte og spurte hva som feilte politifolkene.

Resultatet ble glatcelle og 10 000 kroner i bot for ordensforstyrrelser. Jeg tenker at ordensforstyrrelsene startet først etter han ble påført håndjern (tydeligvis for hardt), for å ha vist fing til politiet. Ville han hatt en sjanse i retten, eller burde han godta forelegget?
jeg godtar aldri forelegg og det har til nå alltid endt i henleggelser eller i ett tilfelle påtaleunnlatelse.
Idiot i fylla - ta straffen. Blir nok ikke noe mindre i retten heller.
Å forulempe offentlig tjenestemann kan straffes på samme måte som ordensforstyrrelse.
Sist endret av Mith; 27. august 2014 kl. 12:58.
Er det noen lover som sier at det er ulovlig å vise fing til politiet? Isåfall må det vel være en annen lov enn ordensforstyrrelse?

Edit: så ikke svaret til "Mith" før jeg postet. Har du noen link å henvise til?
Sist endret av Sjølvaste; 27. august 2014 kl. 12:58.
Hadde han beklaget seg / virket ydmyk når politiet snakket med han i starten, så hadde han vært foruten det hele.

Det er lov å være full, men også lov å benytte det lille man har mellom ørene.


Han vil ikke ha noen sjangse i retten.

Årsak:
Hvem tror du mest på, en overstadig beruset person som viser fingeren til politiet, eller 2 stk edru konstabler som har jobbet ganske mange år i politiet og er vant til slikt?
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Er det noen lover som sier at det er ulovlig å vise fing til politiet? Isåfall må det vel være en annen lov enn ordensforstyrrelse?

Edit: så ikke svaret til "Mith" før jeg postet. Har du noen link å henvise til?
Vis hele sitatet...
Ja, det står i loven om ordensforstyrrelse.

§ 181. Ordensforstyrrelse

Med bot eller fengsel inntil 6 måneder straffes den som ved slagsmål, støy eller annen utilbørlig atferd forstyrrer
a) den alminnelige fred og orden,
b) lovlig ferdsel,
c) omgivelsenes nattero, eller
d) omgivelsene på et sted hvor han uberettiget forblir tross pålegg om å fjerne seg.

På samme måte straffes den som i selvforskyldt rus forulemper eller volder fare for andre.
Sist endret av Mith; 27. august 2014 kl. 12:59.
Ville heller lurt på hva som feiler kompisen din og ikke politiet. Om det ikke hadde vært til politiet og en annen feil fyr, så kunne han risikert noe langt værre enn håndjern. Men han hørtes ut som en tøffing som retter finger mot en samfunnsautoritet/ ordensmakten og etterpå sutrer over for stramme håndjern.
Straffeloven §156 Hindring av offentlig tjenestemann:

Den som ved skjellsord eller annen utilbørlig atferd forulemper en offentlig tjenestemann under eller på grunn av utføringen av tjenesten, straffes med bot.
Vi lever i en politistat, helt sykt at politiet bryr seg om at noen viser fingeren til dem. Sammenlikn det med at du viser fingeren til en du ikke liker. Da er det brått lovelig??????? Syke tilstander her til til lands med de maktkåte drittsekkene i de hvite og blå bilene(ja jeg vet det finnes flinke/hyggelige politifolk).

Hva det angår din kamerat er det bare å ikke godta forelegget. Blir det sak så kan du revurdere situasjonen
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Det er ikke en politistat bare fordi du skal vise respekt for politiet.
Sitat av Olympic Vis innlegg
Det er ikke en politistat bare fordi du skal vise respekt for politiet.
Vis hele sitatet...

Når en kan gjøre noe mot Ola Normann lovelig og ikke mot onkel blå så vil jeg kalle det en politistat. Meget mulig mine kriterier er litt lave men det er mitt syn på det.

Kan forsåvidt hende at det var kompisen som laget leven når politiet kom bort til han som forårsaket arrestasjonen? Mer info TS?
Fikk bot på 6000 + 2000 i rettskostnader fordi jeg nektet å vedta forelegg for dette. Trodde saken skulle bli henlagt fordi det virket litt for tullete å dele ut bøter for sånt, men de brukte paragrafen med "fornermelig adferd".

Edit: Viste finger til bilen på avstand
Sist endret av plohg; 29. august 2014 kl. 11:25.
Sitat av Schlaeg Vis innlegg
Når en kan gjøre noe mot Ola Normann lovelig og ikke mot onkel blå så vil jeg kalle det en politistat. Meget mulig mine kriterier er litt lave men det er mitt syn på det.
Vis hele sitatet...
Dine kriterier er ikke "lave", de er bare feil. Politistat har ingenting med hva du kan gjøre og ikke gjøre mot politiet.
Sist endret av Mith; 29. august 2014 kl. 11:23.
1. Han provoserte politiet.
2. Han var overstadig beruset.
3. Han nektet å oppgi informasjon som han er pliktig å gjøre.
4. Han begynte å skrike og oppføre seg som en krakilsk liten drittunge bare fordi håndjernene var for stramme (Han kunne vel sagt ifra på en ordentlig måte, eller?).

Jeg er ingen fan av politiet selv, men her er det kompisen din som dreit seg ut. Boten var til pass for den idiotiske oppførselen hans.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Schlaeg Vis innlegg
Når en kan gjøre noe mot Ola Normann lovelig og ikke mot onkel blå så vil jeg kalle det en politistat. Meget mulig mine kriterier er litt lave men det er mitt syn på det.

Kan forsåvidt hende at det var kompisen som laget leven når politiet kom bort til han som forårsaket arrestasjonen? Mer info TS?
Vis hele sitatet...
I sin tid var "idiot" et begrep som ble brukt om folk med en IQ på rundt 30 - det er mulig jeg er litt gavmild når jeg bruker det om deg, men jeg tror fortsatt jeg er mer nøyaktig med språket enn du er.

Ta en titt på ordentlige politistater, og slutt å sutre over hvordan vi har det her i Norge.
synes boten var ganske høy jeg, men det er som man sier; Brent barn skyr ilden. Jeg hadde ikke følt meg helt "tilfreds" viss man kunne rettet fing mot politiet uten konsekvenser.
Sitat av Olympic Vis innlegg
Det er ikke en politistat bare fordi du skal vise respekt for politiet.
Vis hele sitatet...
Om de fortjener noe mer respekt enn hvem som helst andre er en annen diskusjon.
Sist endret av flexx; 30. august 2014 kl. 16:14.
Så akkurat på Max og Nattpatruljen. En som viste fingeren der og ble tatt med inn på stasjonen, han var riktignok kverrulerende når de spurte om informasjon så da ble han med inn.
Sitat av Mexxy Vis innlegg
1. Han provoserte politiet.
2. Han var overstadig beruset.
3. Han nektet å oppgi informasjon som han er pliktig å gjøre.
4. Han begynte å skrike og oppføre seg som en krakilsk liten drittunge bare fordi håndjernene var for stramme (Han kunne vel sagt ifra på en ordentlig måte, eller?).

Jeg er ingen fan av politiet selv, men her er det kompisen din som dreit seg ut. Boten var til pass for den idiotiske oppførselen hans.
Vis hele sitatet...
Lykke til med å si i fra til politiet om at håndhjernene sitter for hardt...enten man er karkylsk eller rolig så gir de somregel totalt faen i det.
Noen gang hatt håndhjern på som sitter ALTFOR hardt?
Det kan du umulig ha hatt når du sier "bare fordi håndhjernene var for stramme"....
Forulemping av offentlig tjenestemann.
Sitat av Schlaeg Vis innlegg
Vi lever i en politistat, helt sykt at politiet bryr seg om at noen viser fingeren til dem. Sammenlikn det med at du viser fingeren til en du ikke liker. Da er det brått lovelig??????? Syke tilstander her til til lands med de maktkåte drittsekkene i de hvite og blå bilene(ja jeg vet det finnes flinke/hyggelige politifolk).

Hva det angår din kamerat er det bare å ikke godta forelegget. Blir det sak så kan du revurdere situasjonen
Vis hele sitatet...
Etter et halvt år boende i California har jeg innsett hvor flinke og generelt ordentlige politifolk vi har i Norge. Hadde personen vist fingeren i USA hadde det blitt en noe grovere behandling. Å kalle Norge for en polistat blir for latterlig. Prøv å bo i USA så skal du få se hvor jævlige politiet kan være
Dette virker forunderlig for min del. Kan virkelig ikke se hvordan dette skulle være nødvendig.

For det første, så er det selvsagt at bøter, bruk av loven skal fungere som et avskrekkningsmiddel. Det skal hindre framtidige overstigelser/lovbrudd, rett og slett korrigere farlig eller "dårlig" adferd. Dette har kommet ut rimelig klart så langt i tråden.

I dette tilfellet (uten at jeg har noen kjennskap til han saken gjelder) så er det godt mulig at denne personen, som var ansvarlig for å rekke finger til politiet, kanskje ikke hadde et særlig godt forhold med politiet tidligere. Vet iallefall at mange lett kan føle seg utsatt for urimelig eller overdreven forfølgelse av politiet, fordi de blir klassifisert som usual suspects. Det kan være personer som har hatt problemer med myndighetene tidligere, eller bare passer beskrivelsene av en "trøbbelmaker".

Uavhengig av hva det er snakk om her med hensyn til denne personen. Så ville jeg personlig, hatt en helt annen tilnærming om målet mitt er som nevnt ovenfor. For det første så ville jeg ikke nødvendigvis ansett dette som en provokasjon verdig min tid på jobben, det er nok viktigere ting å foreta seg. (Med mindre fiendtlighet mot politiet var et stort problem)

For det andre, om jeg absolutt skulle konfrontere denne personen, så virker det mer fornuftig å bruke en deeskalerende tilnærming - der jeg heller forsøkte finne ut hvorfor personen bestemte seg for å rekke finger, og eventuelt funnet en måte å kommunisere at dette er unødvendig, ettersom jeg er ansatt i tjeneste for samfunnet (han selv inkludert). Det er mange vurderinger som går inn i hele denne situasjonen, det skal nok sies. Som for eksempel tilstanden denne personen var i, som er avgjørende for det videre resultatet.

Kjenner klart ikke til hele hendelsesforløpet, men tror det er trygt å konkludere at denne personen det gjelder, ville fortsatt turen hjem, uten å lage særlig problem for noen (til all sannsynlighet). Politet skal forresten ha en direkte eller indirekte misstanke før de har mulighet til å kreve personopplysninger fra noen (mulig jeg tar feil). I dette tilfellet, virker det rart at noe så lite kan rettferdiggjøre det, om ikke så er det ved hans fulle rett til å nekte.

Her oppstår et sentralt problem. Bruk av borgerrettigheter er i direkte strid med politiets oppfattelse av deres mandat i samfunnet. Det står i konflikt med det de søker å oppnå. "Heldigvis" finner de nærmest alltid en vei å gå forbi dette, vant som de er til alltid å ha kontroll, og å utøve makt over andre. Jeg undrer: Når kan man nekte å gi en politibetjent personinformasjon uten at dette blir brukt imot deg?

Kort fortalt: Jeg ville ikke satt personen i håndjern, skapt et unødvendig konfrontasjon, eskalert dette til det punktet der noen kanskje kunne blitt alvorlig skadet (vi har mange eksempler på det i dag). Dette er en nærmest ubetydelig provokasjon, som iallefall under innflytelse av alkohol ofte kan forekomme spontant eller impulsivt. Mange gjør slike dumme ting uten å tenke over konsekvensene. Til og med for morsomhet. Om man virkelig må slå ned på noe, så virker det bedre å slå ned på bruk av alkohol til det punktet der man mister forstanden eller kontroll generelt.

Men vi kan vel spørre, har dette skapt et bedre forhold mellom denne personen og politiet? Har det regulert adferd for det bedre? Er de fleste som havner i klammeri med loven gjentakende lovbrytere? Isåfall, har dette noe med å gjøre at måten vi behandler mennesker på ikke er forebyggende? Tror nok det er mange iallefall som ikke ville fått et bedre forhold til myndighetene, etter noe som lett kan oppfattes som svært unødvendig og urettferdig. Ond sirkel > værre og værre konfrontasjoner. Neste gang kan det faktisk være alvorlig.
Sist endret av Tembo; 31. august 2014 kl. 16:46.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Sitat av Tembo Vis innlegg
Kjenner klart ikke til hele hendelsesforløpet, men tror det er trygt å konkludere at denne personen det gjelder, ville fortsatt turen hjem, uten å lage særlig problem for noen (til all sannsynlighet). Politet skal forresten ha en direkte eller indirekte misstanke før de har mulighet til å kreve personopplysninger fra noen (mulig jeg tar feil). I dette tilfellet, virker det rart at noe så lite kan rettferdiggjøre det, om ikke så er det ved hans fulle rett til å nekte.

Her oppstår et sentralt problem. Bruk av borgerrettigheter er i direkte strid med politiets oppfattelse av deres mandat i samfunnet. Det står i konflikt med det de søker å oppnå. "Heldigvis" finner de nærmest alltid en vei å gå forbi dette, vant som de er til alltid å ha kontroll, og å utøve makt over andre. Jeg undrer: Når kan man nekte å gi en politibetjent personinformasjon uten at dette blir brukt imot deg?
Vis hele sitatet...
Du tar feil. Du kan aldri nekte å gi en politibetjent visse opplysninger uten at det blir brukt i mot deg, hvorfor skulle man egentlig kunne gjøre det? Politiet kan kreve at du legitimerer deg ved å oppgi navn, fødselsdato, fødselsår, stilling og bopel – hvis ikke vanker det innbringelse til politistasjonen, jf. Politiloven § 8. Forstår dermed ikke helt hvilke borgerrettigheter du føler blir krenket.
Her er jo en forenklet oversikt over dine rettigheter.

Fra Gatas Parlament;
"Når politiet går til angrep, bør'u være over alle hauga,
men jeg har no'n gode tips hvis du allikevel sku' bli' taua.
Det er fire opplysninger du har plikt til å gi dem,
hverken mere eller mindre bør'u si'rem.

Hvor er det du bor, hva er ditt yrke, hva er det du heter
Hva er fødselsdatoen din, resten finner de hvis de leter.
Ikke si hvor du jobber, ikke si navn på foreldre,
si telefonnummeret hjem hvis du er under atten, ikke eldre.

Du har rett til å nekte avhør, og det syns jeg du bør gjøre,
det kommer sjelden noe godt ut av å la seg forhøre.
Hvis du ikke er sikta, må du'kke gi fingeravtrykk eller bilde.
Ta betenkningstid på forelegg for å finne ut om du vil det.

Politivold må du anmelde bare for å få det på statistikken,
men det beste du kan gjøre er å tuppe'n hardt i pikken.
Blir du taua, har du krav på navn og arbeidsnummer,
og, som sagt, du må anmelde om sparket ditt bommer."

Et par av tinga er vel litt barnslige formulert, men det betyr ikke at det ikke er sant, eller er dine rettigheter.
Sitat av Jennymas Vis innlegg
Etter et halvt år boende i California har jeg innsett hvor flinke og generelt ordentlige politifolk vi har i Norge. Hadde personen vist fingeren i USA hadde det blitt en noe grovere behandling. Å kalle Norge for en polistat blir for latterlig. Prøv å bo i USA så skal du få se hvor jævlige politiet kan være
Vis hele sitatet...
Har faktisk bodd et år i USA, men i USA går det å vise fingeren til en politimann om ytringsfrihet. Det er kun i Ohio jeg er helt sikker på dette.
Dette har da ingenting med ytringsfrihet å gjøre, informasjonen som er blitt gitt fra sivil til politi i denne sammenheng har ingen konstruktiv kritikk, den er kun ment for å krenke eller fornærme offeret på tomt grunnlag.

Oppfordre til kriminalitet, ærekrenkelse, rasisme m.m er eksempler som ikke går under ytringsfriheten.

Oppfører du deg som en drittsekk så er det lite vits å komme sutrende etterpå
Sjukt hyggelig å ha et yrke hvor du på daglig basis hjelper mennesker og håndterer situasjoner mannen i gata hadde snapchatta og gått kjapt forbi med hodet senka, for å så bli "spyttet" på av fulle, pubertale 20åringer som hater snuten.

Nei as, du kan feilaktig rope "ytringsfrihet!!1!" så mye du vil, men noe sympati eller forståelse for å fornærme individer som tilhører en yrkesgruppe du kanskje ikke liker av en eller annen svadagrunn, får du aldri.
Sitat av Lily Bowen Vis innlegg
Sjukt hyggelig å ha et yrke hvor du på daglig basis hjelper mennesker og håndterer situasjoner mannen i gata hadde snapchatta og gått kjapt forbi med hodet senka, for å så bli "spyttet" på av fulle, pubertale 20åringer som hater snuten.

Nei as, du kan feilaktig rope "ytringsfrihet!!1!" så mye du vil, men noe sympati eller forståelse for å fornærme individer som tilhører en yrkesgruppe du kanskje ikke liker av en eller annen svadagrunn, får du aldri.
Vis hele sitatet...
Kanskje gjør det diskusjonen mer interessant: Kan du tenke deg noen grunner til at noen kan være negative til politivesenet? Du konkluderer nemlig temmelig fort med at det er en "svadagrunn" – og jeg er derved altså interessert i "ikke-svadagrunner" fra din side.
De "tøffe" gutta er normalt imot politiet fordi det er "kult" og gir "respekt" blandt kompisene sine. Og er gjerne de som tiltrekker seg oppmerksomhet på måten omtalt i denne tråden.

Og så har man de som driver med mer lyssky virksomhet som heller ikke er så glad i purken.. Men de har normalt vett nok til å ikke tiltrekke seg oppmerksomhet.


Grett nok, sorte får finnes det alt for mange av i politiet... Veldig mange som aldri burde blitt politi.
Men blir man kjent med den gjennomsnittlige politi, så finner man ut at det er meget hyggelige mennesker som gjør jobben sin på en så god måte som mulig.
Sitat av Schlaeg Vis innlegg
Vi lever i en politistat, helt sykt at politiet bryr seg om at noen viser fingeren til dem. Sammenlikn det med at du viser fingeren til en du ikke liker. Da er det brått lovelig??????? Syke tilstander her til til lands med de maktkåte drittsekkene i de hvite og blå bilene(ja jeg vet det finnes flinke/hyggelige politifolk).

Hva det angår din kamerat er det bare å ikke godta forelegget. Blir det sak så kan du revurdere situasjonen
Vis hele sitatet...
Han nektet å oppgi informasjon og svare på spørsmål og han var rabiat.

Han svarte ikke på spørsmål, som fikk han til å bli påsatt håndjern, han ble rabiat når han fikk disse på seg som var selvforskyldt. Håper han tar det til retten og får fengselsstraff.
Jøss, tråden lever enda. For å oppklare litt:

Den aktuelle personen fremviste gyldig ID, fortalte hvor han bodde og hva han jobbet med når politiet spurte om dette. Utover dette var han ikke interessert i å gå inn i en dyp diskusjon med politiet om hvorfor han hadde gjort som han hadde gjort, da politiet allerede virket å bestemt seg for at denne karen skulle på glattcelle. Det virket også som om politiet ble ytterligere provosert over den manglende interessen til å diskutere med politiet fra denne karens side, og de tok dermed håndjern på vedkommende. Disse ble strammet såpass hardt at han hadde blåmerker rundt begge håndleddene i dagesvis etterpå.

Uansett, for min del er diskusjonen over. Det er ingen tvil om at dette er tåpelig oppførsel og kompisen min har kun seg selv å takke. Spørsmålet jeg stilte i TS gikk på hvorvidt politiet har brukt riktige lover, og det har Mith gitt meg klarhet i.

Over og ut.
Tviler på politiet tar det der hele veien til retten. Eneste er vel om han nektet å identifisere seg så kan de være litt vrang. Forulemping av offentlig tjenestemann er verdens mest bøylige siktelse. Ble siktet for det samme etter å lagt ut bilde av en politikar herifra på facebook, hvor jeg henviste til kilden som var ei avis, og på ingen måte prøvde å utgi meg for å være han. Når jeg spurte han om det var så krise hvorfor han ikke rapporterte bildet eller tok kontakt med meg for å få det fjernet var svaret at han dreit i om jeg hadde det, men han sku sørge for at jeg ble dømt. Fine folk!
Ett spm. ang. og vise fingeren til en tjenestemann: Er det virkelig straffbart og vise fingeren til en offentlig tjenestemann?
Altså, ja det oppfattes jo som ett "Faen ta deg/Fuck deg" mesteparten av tiden, men jeg skjønner ikke hvorfor de engang bryr seg om det. Det er jo en finger, men med mindre man sier bla. "faen ta deg" etc så er det jo noe annet, er det ikke?
Jau, det er straffbart. Tipper i 99% av tilfellene hvor det skjer er politiet oppegående nok til å enten ikke bry seg, eller forklare personen at det er straffbart og be han om å ikke gjøre det igjen. Men så har du jo og de politifolk som har fått for seg at de er overmennesker og ikke kan la det gli mellom fingrene. Så finst jo tilfeller hvor folk er blitt dømt for det. Noe er sikkert i sammenheng med fylla og at politiet er lei, men er og tilfeller hvor folk bare har visst fingeren for og være gøyal/artig/tøffe seg, og blitt stoppet og endt opp med ei bot. Humor om noen finner det lydklippet av når en bonde ringer inn etter en person har blitt dømt for å vise fingeren til politiet i trafikken, og forteller at folk viser han fingern 5-10 ganger om dagen når han kjører traktor, og det gjør han provosert og ukonsentrert - Og svaret han får av politiet er at det ikke finst noe lov som hindrer folk i og gjøre det, det handler om folkeskikk. :P