Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 8713
Hei alle freaks.
Jeg er en kar som bare lurer litt på hvordan lov-verket er for de som vil kjøre snøscooter om vinteren, eller sommeren for den del.

Kanskje det kan være en liten samletråd?

Kan noen hjelpe meg å finne regler og informasjon til hva sertvisikat man må ha?

Det finnes jo mange typer snøscootere, typen cross og racing for å nevne noe.

Finnmark og nord har jo helt garantert andre lover på dette enn for eksempel Oslo.
Dere som lurer på om det går å kjøre snøscooter om sommeren, kan jeg bekrefte det går.. men det sliter veldig på belte og kanskje mest på "skiene"

Litt galskap er det sikkert

Jeg vet det har blitt et mye "snillere" regelverk på sant nå disse tider.
Men det er jo også en del ting man må ta i betraktning. Jeg vil velge å tro det som regel er middel klasse sertvisikat på motor sykkel eller, eller som traktor man må ha.

En kompis av meg ble jo tatt og konfiskert sin ATV sykkel fordi han registrerte den på bil lappen. Det er jo også lov! for dere som lurer. Han fikk tilbake sin ATV og Poletiet unnskyldte seg for dette.



Alle som har noe verdiful info må bare skrive her altså (:
Du må ha klasse S for å kjøre snescooter, det er et kurs (lignende mopedkurs).
For å kjøre snescooter må du enten kjøre på godkjente løyper, eller søke om tillatelse (Fra kommune?)
Normalt er all motorisert ferdsel i utmark forbudt!

http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1977-06-10-82
Sitat av Settoz Vis innlegg
Du må ha klasse S for å kjøre snescooter, det er et kurs (lignende mopedkurs).
For å kjøre snescooter må du enten kjøre på godkjente løyper, eller søke om tillatelse (Fra kommune?)
Vis hele sitatet...
Takk. Rekner meg kommunen min blånekter på dette men det går jo ann å prøve seg. Om ikke så vil jo jeg påstå ATV er ett bedre alternativ å komme seg fram om du bor på en tettplass. (Ikke i utmark)
Sitat av Settoz Vis innlegg
Du må ha klasse S for å kjøre snescooter, det er et kurs (lignende mopedkurs).
For å kjøre snescooter må du enten kjøre på godkjente løyper, eller søke om tillatelse (Fra kommune?)
Vis hele sitatet...
Sitat av fjellape Vis innlegg
Takk. Rekner meg kommunen min blånekter på dette men det går jo ann å prøve seg. Om ikke så vil jo jeg påstå ATV er ett bedre alternativ å komme seg fram om du bor på en tettplass. (Ikke i utmark)
Vis hele sitatet...
ATV kan du ofte kjøre på vei som du vil så lenge du har klasse B, og bruker hjelm og har registrert ATV'n.

Det Settoz sier stemmer, men kommunen vil ikke bare gi deg tillatelse til å kjøre villmann rundt omkring i skogen/fjellet, du må ha et mål og mening. Jeg har tillatelse til å kjøre opp til hytta (ca 1 mil) med folk eller utstyr. Men jeg har ikke lov til å farte rundt der oppe.

Ellers er det nå ca 100 kommuner i norge som har meldt sin interesse for å sette opp egne løyper, dette vil da føre til at i kommuner som ligger nært grensen til Sverige/Finland kan lage løyper som knytter seg til det svenske/finske løypenettet, da kan man i teorien kjøre i dagesvis om man vil, helt lovlig.
Jeg har jo interrese i cross og slike ting da. Har bare mopedlappen saa jeg maa vell belage meg paa at jeg ikke faar lov uansett.
Jeg har kjørt snøscooter i snart 15år, og bor i nord.

For og kjøre i utmark hvor det ikke er rekrasjonsløyper, må en ha dispensasjon fra kommunen, foreksempel til hytter og lignende.

Nå har regjeringen endelig vedtatt at den enkelte kommune skal få ha egen råderett over om kommunen skal ha rekrasjons løyper, altså løyper for fornøyelsekjøring og lignende.
Med AP i styret var ikke dette aktuelt, og er endelig vedtatt at kommunene får egen råderett, her er vel Norge 20-30år etter Sverige i tid.

Jeg har også kjørt mye scooter i Sverige, da de har hundresvis av mil med scooterløyper, noe ulovlig kjøring i Norge har det nok blitt også, ikke til og legge under en stein det nei.

For og kjøre snøscooter må en ha førerkort klasse S, jeg tok dette i 2004, da som privatist og hadde kun oppkjøring, ikke noe mer.
I dag stilles det krav til og gjennomgå et kurs samt en teoretisk prøve før klasse S kan erverves.

Førere under 18år har ikke lov og kjøre all slaks snøscootere, men en snøscooter som har en max effekt på 0.20KW pr kilo.

Kjøre snøscooteren på sommeren anbefales ikke, dette pga i allefall vannkjølte snøscootere får ikke kjøling da 'radiatorene' sitter oppi 'tunellen' på scooteren, altså over beltet som vanligvis kjøles ned ved at snø blir kastet opp av beltet.
Sleidene i understellet får heller ikke kjøling og vil bli veldig fort brent.

Eneste scooterkjøringen jeg har bedrevet sommerstid er kjøring på åpent vann, meget gøy og i finnmark har vi drag-race konkuranser i Kautokeino blant annet på åpent vann opp kauto-elva.

Ellers skal scooteren være registert og forsikret som alt annet av kjøretøyer, unntatt motor-cross sykler.

Har selv for vel 5år tilbake kjørt aktivt scooter-cross når jeg bodde i finnmark, i konkuranse, dette såklart helt lovlig men en må ha lisens for dette, og dette er ikke noe for 'alle og en hver' for og si det slik.
Sist endret av cmx2k; 22. november 2013 kl. 03:23.
Sitat av cmx2k Vis innlegg
Kjøre snøscooteren på sommeren anbefales ikke, dette pga i allefall vannkjølte snøscootere får ikke kjøling da 'radiatorene' sitter oppi 'tunellen' på scooteren, altså over beltet som vanligvis kjøles ned ved at snø blir kastet opp av beltet.
Sleidene i understellet får heller ikke kjøling og vil bli veldig fort brent.
Vis hele sitatet...
På ingen av mine sitter radiator så langt bak i tunnelen at de er utsatt for snø. Yamaha -04 Viper'n min har i toppen av tunnel, rett bak motor. Relativt lett for å bli varm etter min mening.
På -14 Viper'n min sitter den tydligvis foran, vertfall slik jeg såg på demo-modellen. 100% sikker er jeg ikke, da jeg ikke har fått scooteren enda, men jeg mener jeg såg den frontmontert. Trolig en langt bedre løsning med tanke på luftflyten.

Dog har jeg aldri sett åpen løsning hvor belter kaster snøen direkte på radiatoren, det kan umulig være hensiktmessig. Kommer ganske mye snø opp i tunnelen, gode muligheter pakke mye snø på radiatoren og tette den. Det er luft som kjøler for en radiator(luft/væske), å tette den gjør situasjonen langt værre. Den har en åpen konstruksjon med luftriller for en grunn.
Det sagt, det kan godt finnes scootere med radiator langt bak i tunnelen, men jeg tror ikke der er for å kaste store menger snø på den.
Du tar nok litt feil der Troennes

Yamaha's modeller har ofte en kjøler montert lengere frem, 4-takterne har ofte en elektrisk vifte i tillegg.
Min gamle nytro hadde en vifte i tillegg for ekstra kjøling, hadde aldri noen problemer med for lite kjøling på denne ved kjøring på hard løype, kontra Ski-Doo'n eller Polaris'n foreks, men faader så tung den Nytro'n er..

Ski-Doo foreks har en slik løsning med at radiatorene kan gå meget langt bak i tunellen, nettopp for at snø skal kunne kastes opp dit.
Kjører jeg på en hard løype, uten muligheter for og kjøre i litt løssnø, så kommer lampa for høy kjølevannstempratur på.
Straks lampa kommer på, så hiver jeg den utfor løypa i løssnø, når dette er mulig, det går 30-40sek så slukker varsels lampen.
Er blant annet derfor mange kjøper skvettlapp fra en klatre-maskin, og monterer denne på sin kort-belter, for denne skvettlappen er lengere og mindre snø får komme ut.
Så har vi jo is-rivere da, hva tror du de er til? Jo for og knuse hard snø og sende det opp i tunellen for kjøling

Har også selv jobbet med snøscooter noen år, så jeg vil tro jeg vet hva jeg prater om.

Her ser du foreks hvor kjøleren skal ligge på en Ski-Doo Mxz, helt åpent, rett over beltet

http://cdn2-b.examiner.com/sites/default/files/styles/image_content_width/hash/66/73/6673b4bb61762f491f327bb8c304b539.jpeg?itok=mrV-28t6

Her ser du hvor langt bak kjøleren går på en forlenget Mxz, fra 121'' til 136'', kjøleren ligger under det sorte plastdekselet oppå tunellen, som du og ser, går heeeelt bak og ligger igjen helt åpent for beltet til og kaste snø opp

http://i618.photobucket.com/albums/tt268/SkiDoo55/Sled%20Tech/DSC03227.jpg

Her ser du selve kjøleren demontert:

http://i.ebayimg.com/t/ski-doo-mxz-rev-04-05-06-07-121-long-tunnel-cooler-heat-exchanger-radiator-/00/s/MTIwMFgxNjAw/z/a38AAOxyOypSX81A/$(KGrHqZHJEMFJHifLEyIBS(80+kV!w~~60_35.JPG

SÅ derfor anbefaler jeg ikke noen og kjøre en vannkjølt (eller forøvrig ingen) snøscooter på sommeren da dens navn sansynligvis er ganske innlysende om når og hvor de skal brukes
Sist endret av cmx2k; 22. november 2013 kl. 14:46.
Sitat av cmx2k Vis innlegg
Du tar nok litt feil der Troennes

Yamaha's modeller har ofte en kjøler montert lengere frem, 4-takterne har ofte en elektrisk vifte i tillegg.
Min gamle nytro hadde en vifte i tillegg for ekstra kjøling, hadde aldri noen problemer med for lite kjøling på denne ved kjøring på hard løype, kontra Ski-Doo'n eller Polaris'n foreks, men faader så tung den Nytro'n er..

Ski-Doo foreks har en slik løsning med at radiatorene kan gå meget langt bak i tunellen, nettopp for at snø skal kunne kastes opp dit.
Kjører jeg på en hard løype, uten muligheter for og kjøre i litt løssnø, så kommer lampa for høy kjølevannstempratur på.
Straks lampa kommer på, så hiver jeg den utfor løypa i løssnø, når dette er mulig, det går 30-40sek så slukker varsels lampen.
Er blant annet derfor mange kjøper skvettlapp fra en klatre-maskin, og monterer denne på sin kort-belter, for denne skvettlappen er lengere og mindre snø får komme ut.
Så har vi jo is-rivere da, hva tror du de er til? Jo for og knuse hard snø og sende det opp i tunellen for kjøling

Har også selv jobbet med snøscooter noen år, så jeg vil tro jeg vet hva jeg prater om.

Her ser du foreks hvor kjøleren skal ligge på en Ski-Doo Mxz, helt åpent, rett over beltet

http://cdn2-b.examiner.com/sites/default/files/styles/image_content_width/hash/66/73/6673b4bb61762f491f327bb8c304b539.jpeg?itok=mrV-28t6

Her ser du hvor langt bak kjøleren går på en forlenget Mxz, fra 121'' til 136'', kjøleren ligger under det sorte plastdekselet oppå tunellen, som du og ser, går heeeelt bak og ligger igjen helt åpent for beltet til og kaste snø opp

http://i618.photobucket.com/albums/tt268/SkiDoo55/Sled%20Tech/DSC03227.jpg

Her ser du selve kjøleren demontert:

http://i.ebayimg.com/t/ski-doo-mxz-rev-04-05-06-07-121-long-tunnel-cooler-heat-exchanger-radiator-/00/s/MTIwMFgxNjAw/z/a38AAOxyOypSX81A/$(KGrHqZHJEMFJHifLEyIBS(80+kV!w~~60_35.JPG

SÅ derfor anbefaler jeg ikke noen og kjøre en vannkjølt (eller forøvrig ingen) snøscooter på sommeren da dens navn sansynligvis er ganske innlysende om når og hvor de skal brukes
Vis hele sitatet...
Jeg står rett nå så ser på kjølern i Vipern, og den er frontmontert. Slik er det på begge Viperene, for den saks skyld. 14-mod har vifte montert, typ blås.

Jeg sa ikke noe om at ingen har bakmontert veksler, jeg sa at jeg aldri har sett det.
Ser da også at Mxz har frontmontert veksler, hvorfor de benytter seg av to kan jeg ikke gi en diffinitiv forklaring på. Annet en at de trolig trenger et større element en det som er frontmontert. Den bakmonterte er også et element uten gjennomstrømskjøling. Antagligvis dette som er grunn til både størrelsen og at den må sitte helt åpent. De er langt mindre effektive enn gjennomstrømselementer, så lenge de er i åpen luft.

Uansett, ser ut til at det finnes begge typer og kombinasjoner. For min del har jeg ikke noe videre å tilføre tråden av relevans, derfor er jeg ferdig.

Trådstarter, lykke til. Ser ut til at regjeringen har lettet på lovverket, at kommunene i stor grad påvirker besluttning om scooterkjøring selv. Kanskje får vi endelig lov til å kjøre litt mere fritt i innlandet også.
Sitat av fjellape Vis innlegg
Jeg har jo interrese i cross og slike ting da. Har bare mopedlappen saa jeg maa vell belage meg paa at jeg ikke faar lov uansett.
Vis hele sitatet...
For å kjøre cross så er det ikke verre enn å melde seg inn i NMK og betale lisens.
Eneste gangen det kan være muligheter for å kjøre snøscooter på sommeren. er viss du har luftkjølt scooter med hjul og understell uten sleidere men bare boogi hjul istedenfor. (mye brukt på gamle maskiner.
Er sikkert kjøleribbbene cmx2k mener, ikke radiatorer...
Sitat av cmx2k Vis innlegg
For og kjøre snøscooter må en ha førerkort klasse S, jeg tok dette i 2004, da som privatist og hadde kun oppkjøring, ikke noe mer.
I dag stilles det krav til og gjennomgå et kurs samt en teoretisk prøve før klasse S kan erverves.
Vis hele sitatet...
Når jeg tok førerkort klasse B i 2005 fikk jeg med klasse S? Jeg bor midt i en by sør for Oslo, så det er jo helt likegyldig for min del, da.
Sitat av FlipMcFlop Vis innlegg
Når jeg tok førerkort klasse B i 2005 fikk jeg med klasse S? Jeg bor midt i en by sør for Oslo, så det er jo helt likegyldig for min del, da.
Vis hele sitatet...
Tidligere fikk man S også når man tok B.

Sitat av vegvesen.no
Nye regler i klasse S fra og med 1. juli 2006 fastsetter at nye kandidater kan få førerrettigheter for snøscooter bare etter obligatorisk opplæring og bestått teoretisk førerprøve.
Vis hele sitatet...
På Svalbard trenger du kun bilsertifikat for å kjøre snøscooter. Men skal du utenfor byen kreves våpen/sertifisering/guide. Hvis du liker natur og snøscooter er dette å anbefale på det sterkeste, selv om det kan være en smule dyrt. Det er ikke like mye sex som en sommetur til Ayia Napa, men det er billigere alkohol, fantastisk natur og et samfunn så jovialt at det nesten blir litt mye.
På Svalbard trenger du kun bilsertifikat for å kjøre snøscooter. Men skal du utenfor byen kreves våpen/sertifisering/guide. Hvis du liker natur og snøscooter er dette å anbefale på det sterkeste, selv om det kan være en smule dyrt. Det er ikke like mye sex som en sommetur til Ayia Napa, men det er billigere alkohol, fantastisk natur og et samfunn så jovialt at det nesten blir litt mye.
TS, tenker du på barmarkskjøring er du en komplett idiot som ødelegger for alle andre! Du ødelegger også mye mer på scooteren, sleidene (om du har kunskap nok å vet i det hele tatt hva det er) vil gå rett til helvete og tett etter kommer beltet.


Jeg vil ikke la idioter som deg kjøre snøscooter og ødelegge for meg, vent til du er ihvertfall 22 da mer vil røre på seg i hodet ditt.
Sist endret av Mozzie; 27. november 2013 kl. 12:43.
hææ? Du kan ikke se på terrenget at det har vært scooterløyper der.. Er såpass tett pakket med sne der at beltene ikke er borti terrenget engang.
Sitat av thomasw Vis innlegg
Tidligere fikk man S også når man tok B.
Vis hele sitatet...
Det er egentlig helt drøyt at man fikk det. Jeg vet ingenting om hvordan man kjører en snøscooter, og noen av dem er jo helt bananas på ytelse. Jeg hadde garantert ødelagt både natur, selve scooteren, og meg selv.

Jeg forventet å få T (traktor er T?), siden alle jeg kjente med B hadde fått den med på kjøpet, men nei. Traktor er enkelt og greit å kjøre, og ikke så altfor annerledes enn bil.

Har også fått båtfører-greia på magisk vis, hadde det som valgfag på skolen for mange år siden. Men jeg har jo nok selvinnsikt til å ikke kjøre store båter!
Sitat av Settoz Vis innlegg
hææ? Du kan ikke se på terrenget at det har vært scooterløyper der.. Er såpass tett pakket med sne der at beltene ikke er borti terrenget engang.
Vis hele sitatet...
Han snakker om kjøring på sommeren, evt på barmark uten snø. Da blir det noen heftige merker i bakken, og du kan ødelegge scootern
Sitat av FlipMcFlop Vis innlegg
Det er egentlig helt drøyt at man fikk det. Jeg vet ingenting om hvordan man kjører en snøscooter, og noen av dem er jo helt bananas på ytelse. Jeg hadde garantert ødelagt både natur, selve scooteren, og meg selv.

Jeg forventet å få T (traktor er T?), siden alle jeg kjente med B hadde fått den med på kjøpet, men nei. Traktor er enkelt og greit å kjøre, og ikke så altfor annerledes enn bil.

Har også fått båtfører-greia på magisk vis, hadde det som valgfag på skolen for mange år siden. Men jeg har jo nok selvinnsikt til å ikke kjøre store båter!
Vis hele sitatet...
Kommer vell helt ann på, personlig har jeg aldri kjørt traktor eller moped, men fikk mopedlappen sammen med bilen. Tror ærlig talt ikke jeg intuitivt kunne kjørt noen av de tingene.

Snøscooter på den andre siden fant jeg kjempelett å lære etter jeg kjørte ved for min far som tenåring. Enkle prinsipper som tok to minutter å få inn, ingen giring eller andre trafikkanter på veien. Regner med det er litt værre på moped/traktor?

Forøvrig er det ikke vanskelig å ta klasse s heller, et lite helgekurs med mye kjøring, et par timer teori og en "kryss her" prøve hos statens vegvesen.
Koster ikke fryktelig mye og anbefaler de som tenker på å ta det og gjøre det snarest mulig, blir det åpnet for flere scooterløyper blir det nok strengere krav også.
Når jeg tok førerkortet til vanlig bil for ca 10 år siden fikk jeg også med snøskuter... mista senere lappen for en foreløpig uvisst periode, kanskje hvis jeg tar lappen på nytt så får jeg ikke for snøskuter denne gangen? Dette bryr meg egentlig ikke er bare nysgjerrig..