Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1582
Hei. Jeg prøvde finne noe lignende rundt på forumet men fant ikke noe som svarte helt på mitt problem. ikke er jeg helt sikker på hvor dette skal ligge heller=)

Er kommet i en knipe over et kjøp av en MC. en Aprilia 125 RS 2001mod, som jeg betalte 14000kr for. Etter noen få dager med normal/lite bruk går girkassen. da vi sjekket olje var denne allrdi /svært dårlig vedlikeholt.

Ved kjøp av sykkelen så ble det skrevet to stk salgs og kjøpskontrakter som inneholdt følgende " sykkelen er solgt som forevist og uten garanti"
begge parter skrev under denne i 2 eksemplarer, hvor begge parter har hver sitt eksemplar av kontrakten.

Har jeg med dette fraskrevet meg alt som heter bytterett?
Det har bare gått 5dager siden kjøpet nå. gjelder 10dagers bytterett for meg?
Det var jo du som ødela den? Det blir for dumt. Hvis den var i orden når du fikk den, kan du ikke bytte den tilbake fordi girkassa gikk.

Er vel ditt ansvar å sjekke oljen? Hvis selger er grei går han med på å betale 50 % om ikke mindre av reperasjon.
Beklager, tidligere eier skylder deg absolutt ingenting. Man har ingen garanti når man kjøper brukt.
Tidligere eier har kanskje heller ikke vært klar over at oljen var i dårlig stand.
Selv om den er "solgt som den er" fraskriver du deg ikke alle rettigheter. Dette er en vanlig misforståelse, men heldigvis er den uten hold i virkeligheten. Av overskriften tolker jeg det dithen at det er kjøpt av privatperson, og i så fall er det kjøpsloven som gjelder. I kjøpslovens § 19, samt samme lovs § 20 finner du bestemmelsen om "solgt som den er" og dine plikter, og som du ser er det i stor grad din egen samt selgers opptreden som avgjør hvorvidt du har noe du skulle ha sagt eller ikke. Det at den ikke har vært vedlikeholdt/har vært dårlig vedlikeholdt slår meg som noe han burde ha fortalt deg, men igjen, hvis dette er noe uten problemer kunne ha fått vite selv hjelper det deg ikke mye.
Trådstarter
Du kan si det var jeg som ødela den, men jeg ser det heller som at den gikk i stykker rett etter at jeg kjøpte den. Når girkassa går etter noen dager ser jeg på det som at det var noe galt med den allerede da jeg kjøpte den.

holder det å støtte seg til?:
§ 19.
1c:tingen er i vesentlig dårligere stand enn kjøperen hadde grunn til å rekne med etter kjøpesummens størrelse og forholdene ellers.

Noen som vet hvordan jeg burde gå fram med dette? hvordan burde jeg formulere meg ovenfor selger?
Du vinner nok ikke den saken der nei...
Nei, glem det. Ta det som en god lærdom. Dessverre...
Nå vet jeg ikke hvilke forundersøkelser du har gjort eller har blitt gitt anledning til å gjøre, så jeg kan ikke uttale meg om hvorvidt dette er noe du burde ha merket på forhånd. Hvis det er noe du burde ha merket har du egentlig lite du skulle ha sagt, for du kan ikke gjøre gjeldende en mangel du burde kjenne til da du kjøpte sykkelen. Dersom du har ditt på det rene synes jeg egentlig, med bakgrunn i det du sier i ditt første innlegg, at både § 19 første ledd bokstav b og c kan gjøres gjeldene, riktignok uten at jeg vet hva man kan forvente for den prisen. Før du gjør noe må du altså selv gjøre en vurdering på om du har opptrådt riktig, og om det foreligger et brudd. Svarer du ja på begge er det bare å gå videre.

Når det gjelder selve kontakten er det greit å forholde seg saklig. Vis til hvorfor du mener å ha retten på din side, og si at du vil heve kjøpet/ha avslag tilsvarende reparasjonen eller hva det nå er du skal ha. Påpek selvsagt at en sånn klausul ikke fritar ham fra alt ansvar. Dersom han ikke aksepterer får du ta det videre derfra, eksempelvis til konfliktrådet.
Hvis det ikke er noe olje på den er det jo klart girkassen går. Når du ikke merker dette før et par dager etter når girkassen går stiller jeg meg undrende til hvordan du i det hele tatt har fått motorsykkel lappen.
Det første jeg gjør på en bil når jeg vurderer og kjøpe er å sjekke veskenivåer. Er noe under normalen her er det som regel noe galt et sted. Peiling av olje er fra det tidspunktet du overtar sykkelen ditt ansvar.
Om du ikke sjekket det er det ikke en skjult mangel men en mangel du lett kunne funnet ved å gå over sykkelen. Hvis du vet hvordan olje skal se ut kan du fort fortelle mye om motor tilstanden der.
Du har nok tråkket i det med begge beina og fått en veldig dyr lærepenge