Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 7722
God kveld freaks!

For noen uker siden kom det en brosjyre(?) med et supert tilbud hvor du kunne ha rikstv 2 steder, for prisen av en, eller noe sånt, og der har seg sånn at vi gjerne skulle hatt en ekstra på hytten, for å slippe å dra den ene med frem å tilbake. Min mor godtok tilbudet, og noen dager senere fikk vi to bokser, uten kort(vi hadde et fra før). I begynnelsen funket den nye boksen greit, selv om du kunne spist middag mellom hver gang du skulle skifte kanal. En dag så var alle kanalene svart, utenom NRK. Dette har skjedd før, men det har bare vært å flytte på antennen, så fikset det seg.

For å fikse problemet, fikk vi to nye bokser, siden den andre var så treig. Han mannen sa at problemet var at vi ikke fikk inn nok signal, men dette har aldri hent før, og jeg har nå prøvd med 2 forskjellige antenner. Det kommer heller ikke opp sånn mangel på signal ting.

Håper noen vet hva som kan være feil. Kan legge til at nå fikk jeg inn teksten på tv2, uten at det hjelper så mye.

MVH
Sikkerhetsklarert
Hva sier signalmeteret ang styrke og kvalitet? Hva slags antenne har du? Aktiv eller passiv? Om du har aktiv antenne, er det slått på i tuneren at den skal sende +5V ut?
Signalmeteren sier at signalet er OK. Tror vi har passiv antenne, det er bare en stilk med to metallstenger stående ut, ingen koblinger osv.
Personlig har jeg opplevd at riks-tv får dårligere signal av elektrisk støy.
Som vaskemaskiner og lignende, om det stod på begynte hele bildet og lyden å hakke.

Forresten, jeg er homo..
Har også merket det, men bare med min mor sin mobil. Har aldri skjedd før, og bilde er ikke hakkete, bare helt svart.
Sikkerhetsklarert
Signalmeter skal gi utslag fra 0 til 100% både på kvalitet og styrke.

Selv om antennen er aktiv så har den ikke flere koblinger, strøm sendes over kabelen.. Jeg ville først sjekket signalstyrke/kvalitet, for det er jo ikke sikkert at det er dette som er problemet. Og om det er det, så kjøp en aktiv antenne eller evt en forsterker til antennen dere allerede har.

Har dere antenne inne eller ute? Forsøkt å vri den andre retninger?

Jeg hadde selv trøbbel med dette, kjøpte så en aktiv antenne på biltema, slo på dette i tuneren, testet litt forskjellige retninger på antennen, endte opp med å peke den mot sender langt unna (Tryvann), som jeg fikk bedre signal fra enn en sender nærmere meg (Mistberget)
Signalet var ca. 60%, stod bare "signalet er ok", noe som det alltid har gjort, når tven har funket. Antennen er inne. Har vridd på den i alle mulige rettninger, uten resultat. Kan nevnes at den fort er 40 år gammel, antennen.
Sikkerhetsklarert
Da hadde jeg forsøkt en ny antenne..

Hva sier RiksTV kundeservice da? De har jo en del sjekklister som de går igjennom med deg på telefon for å finne problemet.
Skal ringe de idag.
Sitat av Incogn1to Vis innlegg
Forresten, jeg er homo..
Vis hele sitatet...
Helt greit, ingen dømmer deg, men det har vel ikke noe med signalet på riks-TV å gjøre?
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
RiksTV anbefaler å bruke en utendørs antenne og ikke bordantenner. Om du må ha bordantenne kjøp hvertfall en ny som er beregnet for digitalt bakkenett, gjerne en aktiv.
Sitat av killkalle1 Vis innlegg
Skal ringe de idag.
Vis hele sitatet...
Sjekk hvilken retning du skal ha på antennen på dekningskartet til Riks TV