Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1651
Jeg skulle prøve og lage "røykbomba" av avispapir dynket i Amonium Nitrat mettet van, og godt tørka.
Rulla de sammen og teipa stramp med teip, men når det brant lage det ikke serlig mye røyk, den spruta flammer fra 50cm til 1m ut til siden i noen minnuter mens den freste som en gal. Fikk den for mye luft på noen måte? Egentelig var jo det kanske kult at den showa med masse flammer som spruta ut fra rullen uten og ødlegge rullen før noen minnuter, da brant den opp helt og ble bare til aske pulver. Men jeg prøver jo finne ut hva som gikk feil noen som hvet hva det kan være?
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Enten for lite Ammonium nitrat, eller du har ikke presset den godt nok. Det skal IKKE komme noe flammer når du tenner, fordi det er det man skal unngå.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Har ikke spesielt mye erfaring, men antar den er for løst rullet. Du trenger forøvrig ikke rulle den. Lettere å kompaktere det dersom du bare bretter.
estragon's Avatar
Trådstarter
Kunne ikke løst opp mere i vannet det ble mettet, og jeg dynka avisa helt. Skulle jeg gjort det flere ganger?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Jeg har sagt det før, og blir nøtt til og si det igjen. Du må rulle den så stramt at den har null tilgang på luft.
Jeg har laget An impregnert avispapir-røkbomber mange ganger tidligere i min pyro karriere. Jeg brukte Is-poser fra Coop ops til 10 kr stk, og de fungerte utmerket.. Brukte 2 poser i 750ml vann eller noe slikt.. AN-avisen brant med grønn flamme når den var i fri luft, men jeg trengte ikke å brette mye sammen for at det skulle fosse ut mengdevis med røyk. Jeg brukte ikke teip eller noe, og jeg rullet det enkelt og greit helt elendig sammen . Det An impregnerte avispapiret føltes salt og ble veldig stivt når det var tørt.

Jeg tror feilen er for mye vann og for lite AN.
Ta 2 fulle Isposer (bare de hvite kulene), hell det i en bred beholder som ikke er spesielt høy, og tilsett 750 ml (0,75liter) vann. Deretter legger du hele avissider nedi beholderen og trykker den forsiktig ned på bunnen. Fortsett til du nesten har dekket hele beholderen til vannoverflaten.
Avispapiret bør ligge 1døgn i AN-løsningen for at AN-et skal impregnere seg skikkelig til avisen.

Jeg brukte hårføner, varmeovn og vifte for å tørke papirene, men jeg anbefaler det altså ikke pga. varmen... :/

Lykke til!
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Presser du ut vannet før tørking?
estragon's Avatar
Trådstarter
Nei, men dde var tørre nokk til og ikke dryppe. Kanskje de hadde tørka for lenge det er noen månder siden jeg lad de til tørking men så glemte jeg de.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Du bør jo presse ut vannet mann.
denne oppskrifften bruker jeg og den funker prima!!

1) løs opp en ispose i 3,7 dl vann
2) stapp oppi så mye avispapuir du klarer, jeg bare krøller det og stapper det oppi.
3) press avispapiret hardt nedi AN løsningen
4) press ut vannet og heng til tørking (jeg lar det henge natta over i ca 35*c)

5)nå skal du ha ganske stivt og tørt avispapir klipp dette opp i strimmler på ca 1-2 cm
6) stapp strimmlene i ett rør ( sånn dassrull greie funker fint)
7) enjoy!
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Jeg pleier og brette sidene, og rulle stikker av de Ser bra ut, og funker flesk!
▼ ... over en måned senere ... ▼
Når jeg lager røykbomber med ammoniumnitrat bruker jeg også sukker.
Det er i forholdet 50-50. Dette blandes i vann til en mettet løsning.
Deretter dypper man avispapir, tørkerull, eller lignende.
Så henger jeg det opp i til tørk.
Når de er tørre tettpakkes de og pakkes i aluminiumsfolie.
Dette funker drit bra!
▼ ... over en uke senere ... ▼
jeg bruker en blanding på 6 dl vann og en ispose, det funker utroolig bra,kan hente opp en film vi tok den nedenfor terrassen hos en venn, og hele terrassen ble fuløl av røyk!!
se på røykbombe tråden jeg har laget. der er det film å sånt