Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 1010
Hei, er en gammel cs 1.6 spiller her som har noen spørsmål angående spillet. Som de fleste vet har spillet vært et veldig populært.

Så, det jeg lurte på..

"Modusen" som heter mix, pcw, clan match eller bare competative, vet ikke hva dere kaller det, men jeg kalte det mix. Hvordan oppsto det? Var det spill utviklerne som planla denne "modusen" eller var denne "modusen" skap av spillerne selv.

Som jeg har forstått det ble spillet populært i løpet av kort tid, hva var det som trakk spillerne til å begynne med spillet? Var det grafikken eller gameplay? Hvor mange spillere spilte cs når det var på topp, og hvilket år var det?

Jeg har kjørt litt research av ren nygskjerrighet, men finner ikke svaret på disse spørsmålene og håper noen av dere freakere kunne hjulpet meg.

Seppoen
Vel, spillet ble stort både pga. grafikken var ganske bra når spillet ble sluppet og det var veldig tidlig ute med ett konsept som gikk på online lagarbeid.

Lagarbeidet som gikk ut på å øve inn ulike taktikker med granaterer, flanking, faking og egen aim trening ga resultater veldig fort men som alltid kunne forbedres lokket spillere fra hele verden.
I tilegg så var spillet "gratis" om du bare skulle spille det over LAN som promoterte spillet som ett konkuranse spill på lukkede netverk.
Skulle du spille mot andre på internet derimot så måtte du ha en CDKEY.

Mix modusen kommer av at folk spilte matcher i format av 5 mot 5, men om du ikke hadde mer en 1-2 venner online så kunne du søke gjennom irc etter 2-3 andre som heller ikke hadde 5 venner online, så dere ble nok folk til å spille en match. For å kunne kommunisere med folkene så ble det brukt ulike programmer som er var som ett forenklet "skype"
(Rogerwilko, teamspeak og ventrilo)

Det var aldri ett ranking system så for å søke etter folk med ett visst ferdighets nivå når du søkte en match på irc så ble det brukt begreper som:
Noobs / low skilled
Medium skilled
Pro / High skilled
Du gikk på irc på quakenet og gikk inn på #pcw.5on5 eller noe lignende, husker ikke helt hva kanalene het..
Uansett så skrev du noe lignende: "Looking for low skilled people for mix! my server"
Om noen ville spille mot deg så sendte de en priv msg, du sendte over IP til serveren så var det gametime.
PCW betyr PractisClanWar og ble brukt i steden for Mix om dere var 5 stykker som øvde sammen under en clan tag.
Altså som regel høyere nivå en Mix.
"Looking for high skilled people for PCW! my server"
Clan match var bare ett annet ord for PCW.
Clanbase match derimot var ett online registrert online samfunn der folk som oftest var enda bedre.
CPL var enda større og hadde de beste clanene/spillerne.

Jeg tror det orginale counter-strike var størst ett sted rundt patch 1.5 eller 1.6 (2002-2004) men vokste allerede fort rundt patch 1.3 (2001)
*Aldri sett noen tall eller diagram på dette, det er kun fra egen erfaring!