Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1229
Jeg har vurdert en liten stund å flytte hjemmefra og leie en leilighet, og etter slik jeg har oppfattet så kan ikke nav tilby meg sosial stønad mens jeg studerer?

Hva slags støtte kan jeg få fra NAV/lånekassen om jeg ønsker å flytte ut i en leilighet? Vil det være nok til at jeg overlever, eller er det best å holde seg hjemme fram til jeg er ferdig med utdanningen?

Jeg vet som sagt at NAV kunne gitt meg sosial stønad, men jeg lurer på om det er noen som vet hva slags støtte jeg kan motta ettersom jeg skal begynne å studere når det er skolestart, hva kan nav/lånekassen da hjelpe meg med økonomisk sett slik at jeg kan overleve mens jeg bor på leilighet? :-)
Sist endret av Atheistmormon; 7. juli 2013 kl. 22:49.
Du får 90k i studielån pr år, deler av det blir gjort om til stipend dersom du består eksamen. Får ikke trygd når man studerer.

Selvfølgelig lønner det seg økonomisk å ikke flytte.
hva hindrer deg fra å jobbe ved siden av studiene? trenger du ekstra penger er det måten du burde gjøre det på, mann
Du kan jo sjekke opp statlig bostøtte, der kan du få 2-3000kr. Er usikker på om du må ha avsluttet studier, men er verdt å sjekke opp. Hvis du ikke har fullt studielån, søk om det. Det beste hadde vært å spørre familie om et kortvarig lån til du har avsluttet studiene, eller ta en jobb.

http://www.husbanken.no/bostotte/
Sitat av knekken Vis innlegg
hva hindrer deg fra å jobbe ved siden av studiene? trenger du ekstra penger er det måten du burde gjøre det på, mann
Vis hele sitatet...
Glemte å nevne det når jeg lagde tråden, men jeg tenkte meg også å skaffe en jobb som jeg har på siden av studiene, så det er ingenting som hindrer meg i det
[quote=packman;2947993]Man får ikke trygd når man studerer.
QUOTE]

Dette stemmer ikke. Du kan få om du har spesille sykdommer/lyter. En bekjent som er ekstremt svaksynt fikk NAV-støtte, i en stund iallefall. Skulle tro psykiske plager også var grunnlag.