Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 5280
hey.

sitter her nå med ett par 50 lapper i hånda. stusser litt på fargene fordi de skiller seg litt ut i fra min andre 50 lapp. så det jeg lurer på da? bruker man laser eller blekk printer for dette? har prøvd å dyppe i vann uten hell
Hva med å sjekke for vannmerker og sikkerhetstråd?

Om det er vannmerker og tråd så er det nok ekte penger. Om ikke er du blitt lurt.
Sist endret av random67489; 9. desember 2012 kl. 18:32.
Tror ikke fargen skal gå vekk når du dypper den i vann, har hatt en del lapper i bukser / jakker som har gått i vask over tiden, lappene var like fine etterpå.
Ta den mot lyset, så skal du se en svart strek.
Rektor
Trådstarter
Skal ta en titt nå. Har hørt at det er forskjell hvis man bruker laser printer eller blekk printer? mulig dem kan ha fått med seg de kjennemerkene.

noen som veit?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
OM det er falske penger, så er det jo helt hjernedødt å lage 50 lapper.

Det kan være mye rart, de kan ha vært våte, fått for mye sol, eller er de nye/gamle.
Sitat av Fleff Vis innlegg
OM det er falske penger, så er det jo helt hjernedødt å lage 50 lapper.

Det kan være mye rart, de kan ha vært våte, fått for mye sol, eller er de nye/gamle.
Vis hele sitatet...
Akuratt, derfor sjekker ikke butikkene 50 lapper like nøye
Rektor
Trådstarter
Hvordan printer bruker man til den slags? blekk eller laser?

har en venn som jobber i banken som vil vite litt mer om disse pengene.
Jeg brukte bare en vanlig printer og vanlig A4 ark den gang jeg lagde falske lapper, så la jeg de bare i lommen sånn at de skulle rynke seg litt. Disse lappene så og føltes forferdelig ekte ut, kunne nok teoretisk sett lurt butikkansatte lett!
Ærlig talt. Det å lage falske 50lapper eller noen type lapper er ganske straffbart,
Ville ikke anbefale det, Du er ganske obvious når du spør hva slags type printer osv...
Når jeg var ung.. (noen få år siden) så kopierte jeg et par tiere (de oransje..)
på skolen. Det ble kun grå kopier men jeg badet sedlene i vann tilsatt tusj-farge!
Var litt stolt da gamlingen (svært dårlig syn) på lokalbutikken godtok sedlene i bytte mot snop!

Hvorfor er du TS så intressert i om det brukes laser eller blekk? Skal du kopiere litt?
Sist endret av woff; 9. desember 2012 kl. 21:04.
En som ikke orker å sjekke vannmerke eller sikkerhetstråd før han poster han har nok tenkt å trykke penger.
Lykke til OP med livet som straffedømt. Falske penger er en av de få forbrytelsene som alltid medfører straff og der du aldri kan vri deg unna med noen formildende omstendigheter.
Hva er strafferammen for produsering av falske penger?
Minstestraffen er 3 år.
Sitat av fatfro Vis innlegg
Minstestraffen er 3 år.
Vis hele sitatet...
Det stemmer og det er vel den eneste forbrytelsen der staten aldri gir strafferabatt eller dømmer mindre enn minstestraffen. Og det spiller ingen rolle om du har printet ut 50 kr eller 5.000 kroner. Det blir minimum 3 års fengsel.

Grunnen er enkel, uten så sterke reaksjoner ville kanskje mange startet med forfalskning og det ville kunne undergravd tilliten til betalingsmiddelet.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Det stemmer og det er vel den eneste forbrytelsen der staten aldri gir strafferabatt eller dømmer mindre enn minstestraffen. Og det spiller ingen rolle om du har printet ut 50 kr eller 5.000 kroner. Det blir minimum 3 års fengsel.
Vis hele sitatet...
Feil:

I en dom fra Buskerud ble gjerningsmannen dømt til betinget fengsel i to år og seks måneder.
Vis hele sitatet...
http://www.ung.no/kriminalitet/377_F...av_penger.html
Bare en forfalskningssak jeg har hørt om eller lest om har vært grundig og godt planlagt.
En ca 20 år gammel sak jeg leste om ble omtalt som Lade offset saken. De gutta i trøndelag som dreiv et offset trykkeri skulle trykke falske tusenlapper. 80 mill tror jeg det var. Bare det at pengene skulle aldri i sirkulasjon. På et eller annet vis så hadde de skaffet seg adgang til eller kontakter i norges bank der penger destrueres. De falske pengene skulle byttes ut mot brukte 1000 lapper som egentlig var sent inn for destruksjon. På vei til ovnen skulle de falske pengene bytte plass med de ekte og opptellingen ville da stemme. Banden skulle ha 80 mill i kontanter i ekte penger.
Uheldigvis ble de avslørt før kuppet alt. De snakket så høyt på en bar at noen overhørte samtalen og detaljene i saken og tipset politiet som fikk så detaljerte opplysninger at de bestemte seg for spaning. Og straks seddelpressa startet opp ble gutta fersket. Hadde de ikke driti seg ut i fylla med å skryte og prate høyt på bar kunne det vært tidenes største kupp i norge. Istedenfor ble det bare fengsel og null cash flau sak gitt

Sitat av Knask Vis innlegg
Vis hele sitatet...

Oh ok da. Men likevel 2.5 års fengsel svir jo det også.
Da er du dømt og da før det følger. Om straffen er 2.5 el 3 år betyr vel mindre i bunn og grunn. Det eksempelet ditt viser egentlig bare hvor strengt forfalsking faktisk er og at staten ikke tar lett på de som forfalsker penger.
Sitat av random67489 Vis innlegg

Oh ok da. Men likevel 2.5 års fengsel svir jo det også.
Da er du dømt og da før det følger. Om straffen er 2.5 el 3 år betyr vel mindre i bunn og grunn.
Vis hele sitatet...
Dersom den dømte hadde fått 2,5 i fengsel, så hadde det ikke vært av veldig stor betydning, men her er det snakk om betinget fengsel.
Med andre ord skal ikke den domfelte sone straffen sin i en celle, men kan fungere som en normal person i dagliglivet istedenfor.
Riv dem fra hverandre, er det mindre motstand i den ene enn den andre, så er det stor mulighet at en av dem er falsk
Sitat av Knask Vis innlegg
Dersom den dømte hadde fått 2,5 i fengsel, så hadde det ikke vært av veldig stor betydning, men her er det snakk om betinget fengsel.
Med andre ord skal ikke den domfelte sone straffen sin i en celle, men kan fungere som en normal person i dagliglivet istedenfor.
Vis hele sitatet...
Åja da er det jo greit da - Not.

Tipper det må ha vært svært spesielle omstendigheter i spill i den saken.
Definitivt ikke noe å satse på at pengeprinting kun gir betinget dom. For det hører nok til sjeldenhetene at det gies betinget.

En dom er likevel en dom, soning eller ei. Det kan bli vanskelig å få visum, jobb, etc. Skjer det noe dritt i løpet av de åra så er det rett inn på soning.
Sitat av Fleff Vis innlegg
OM det er falske penger, så er det jo helt hjernedødt å lage 50 lapper.

Det kan være mye rart, de kan ha vært våte, fått for mye sol, eller er de nye/gamle.
Vis hele sitatet...
Mener å ha lest/hørt at 50 lappen er den mest forfalskede pga. det er den som er lettest å omsette.
Det er bare noe jeg har hørt som virker ganske logisk.
Sitat av lofed Vis innlegg
Mener å ha lest/hørt at 50 lappen er den mest forfalskede pga. det er den som er lettest å omsette.
Det er bare noe jeg har hørt som virker ganske logisk.
Vis hele sitatet...
Nei, det er faktisk mest populært å bruke store lapper for å kjøpe billige ting.
Slik skaffer de seg en stor sum ekte penger når de får igjen veksel.

Det er altfor risikabelt å bruke 50-lapper såpass ofte man må med en så liten sum.
Sist endret av MrCryptical; 10. desember 2012 kl. 10:29.
Heldigvis lages det nye sedler i løpet av de fem neste årene
Rektor
Trådstarter
Jeg skal ikke printe penger bare så det er sagt.
Se på rosetten på seddelen, om du ser nøye på den er det mikroskrift.
Det er bilde av en penn som blir synlig under UV-lys.
Om du holder seddelen mot lyset ser du vannmerket i det hvite feltet.
Sitat av Niveus93 Vis innlegg
Riv dem fra hverandre, er det mindre motstand i den ene enn den andre, så er det stor mulighet at en av dem er falsk
Vis hele sitatet...
Eller tenn på de.. Brenner de med forskjellig flamme / farge så er det nok et bevis for at den er falsk.. Prøv gjerne å brenne en bunke på 100 sedler, da ser du dette mye lettere.....
Må nok skuffe TS å fortelle at steder som trykker penger garantert ikkje bruker verken blekk-printere eller laser-printere. Så vidt jeg vet så er det hemmelig-stemplet hvordan seddler lages. Men man kan nok selv tenke seg til at dette er en ganske så avansert prosess, med tanke på at man både skal få med vann-merke, metaltråden, og en del 3D effekter, samt fluoriserende effekter.

Her kan dere lese og se videoer av seddelene sine effekter.
[50 kr]
[100 kr]
[200 kr]
[500 kr]
[1000 kr]
Sist endret av 0xFF; 10. desember 2012 kl. 17:01.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Åja da er det jo greit da - Not.

Tipper det må ha vært svært spesielle omstendigheter i spill i den saken.
Definitivt ikke noe å satse på at pengeprinting kun gir betinget dom. For det hører nok til sjeldenhetene at det gies betinget.

En dom er likevel en dom, soning eller ei. Det kan bli vanskelig å få visum, jobb, etc. Skjer det noe dritt i løpet av de åra så er det rett inn på soning.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig er det ikke greit, det var ikke det jeg skrev.
Det jeg skrev var at du tok feil samtidig som jeg presenterte bevis for at du tok feil.
Det syns jeg du må tåle uten å forsøke å ro deg vekk.

Det var heller var ikke snakk om dom i dette tilfellet, men minst tre år i fengsel som et minimum, ifølge deg selv.
En betinget dom er heller ikke det samme som fengsel om man ser på allmenn forståelse av de to ulike begrepene.
Tar da feil stadig vekk og føler aldri behov for å "ro meg vekk".
2.5 års betinget fengsel for en som garantert har hatt en hel sekk med kjipe opplevelser å dele i retten er ingen mild straff. Betinget fengsel er likefullt en dom og rammer akkurat like mye som en avsonet dom. Eneste forskjellen er at det ikke skal sones i fengsel i utgangspunktet. Men flyr det en knyttneve på en fest så er det lukt i fengsel. Synes ikke forskjellen på 2.5 og 3 er særlig stor for det er en svært alvorlig dom for en svært liten mengde penger.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Tar da feil stadig vekk og føler aldri behov for å "ro meg vekk".
2.5 års betinget fengsel for en som garantert har hatt en hel sekk med kjipe opplevelser å dele i retten er ingen mild straff. Betinget fengsel er likefullt en dom og rammer akkurat like mye som en avsonet dom. Eneste forskjellen er at det ikke skal sones i fengsel i utgangspunktet. Men flyr det en knyttneve på en fest så er det lukt i fengsel. Synes ikke forskjellen på 2.5 og 3 er særlig stor for det er en svært alvorlig dom for en svært liten mengde penger.
Vis hele sitatet...
Hehe, jo, nå ror du deg vekk igjen.

Du påstod minst to ganger i denne tråden at man garantert kom til å få 3 år i fengsel for å forfalske penger, jeg sa at dette var feil, og deretter begynte du å dra inn andre ting som ikke hadde noe med saken å gjøre samtidig som du begynte å vri og vrenge på ting.

Jeg driter vel i hvor alvorlig dommen er, hovedpoenget mitt er og blir at du ikke nødvendigvis alltid ender opp minst tre år i buret, slik som du påstod.