Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1766
Hei Freaks, er ikke sikker på om dette er rett forum, men jeg prøver uansett for jeg har et litt større problem tror jeg.

For å begynne enkelt, så har jeg et problem med stipend.

Det som har skjedd er følgende;

Når jeg søkte om stipend, sto det at jeg fikk innvilget 66k i året.
Jeg bor hjemme (Hos min bestemor som har foreldreansvaret mitt), og ikke hos min far.
Det sto i stipendet at min far og hans kone er mine forsørgere. Jeg har bodd hos min bestemor siden jeg var 3 år, og hun har hatt foreldreansvaret for meg siden.

Siden jeg har problemer med bestemor som jeg bor hos, så tenkte jeg at hun aldri ville skrive under på stipendet, så jeg forfalska underskrifta. Det har gått plettfritt helt til nå.
Jeg har fått utbetalt i underkant av 30k allerede, men noe har stoppa meg.

Jeg fikk først en e-post der det sto at jeg hadde en melding fra Lånekassen, så jeg dro på lånekassen for å sjekke, hele brevet;
"Utdanningsstøtte
Lånekassen har mottatt opplysninger om at det er **** som
har foreldreansvaret for deg. Vi har bedt om dokumentasjon på dette.

Dersom det ikke er din far som har det formelle foreldreansvaret, har
det betydning for hvilken støtte du har rett til fra Lånekassen. Fordi
vi er usikre på hvem som har det formelle foreldreansvaret, har vi
inntil videre stoppet utbetaling av støtte. Vi vil gjøre en ny
vurdering av din støtterett, når avklaring er gitt. Dersom ny
vurdering viser at du har fått utbetalt for mye stipend, kan stipend
bli gjort om til lån og krevd tilbakebetalt.
Se … 3-6, … 11-4 og … 12-3 i forskriften om tildeling.
Vennlig hilsen
LÅnekassen".

Jeg har da holdt dette skjult for min bestemor, men tror nå at hun har fått en slags dokumentasjon på at jeg får stipend.

For å gjøre en lang historie kort;
Kan jeg få omgjort dette til et lån uten at bestemor får vite dette?
Hva er strafferammen, om jeg blir tadd for å forfalske underskrifta?

Tusen takk om noen kan hjelpe meg med dette!
1. Bestemoren din kommer aldri til å si at hun ikke signerte, hvis hun vet at du risikerer straff. Så det punktet tror jeg du kan slappe av på. Å bli tiltalt og dømt for dokumentforfalskning er en lang prosess; med etterforskning, vitneavhør, evt. tiltale, rettssak osv.. Og husk: Hele tiden må bestemoren din hevde at hun ikke signerte - vel vitende om at du risikerer straff. Det tviler jeg på skjer; selv om dere ikke har et bra forhold. Når det er sagt: VELDIG dumt at deg å forfalske underskriften. Du skaper problemer for deg selv du ikke trenger å ha.

2. Ta opp dette umiddelbart med bestemoren din. Fortell at du signerte i hennes navn og be om unnskyldning. Forklar deretter situasjonen og be henne dokumentere ovenfor Lånekassen at hun har foreldreansvaret for deg. Problem løst.

Alle andre utveier enn denne er idiotisk og unødvendig.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Azorin!
Trådstarter
65 8
1. Jo, hun kunne gjort det... Hun ringte for et parr dager en rassia på meg, som har ført til at jeg nå bor på institusjon.

2. Hun dokumenterte at hun hadde foreldreansvaret for meg, så sitter med lånet. Ble heldigvis ingen sak om at jeg forfalska underksrifta, da hun ikke er klar over at hun måtte skrive under på det.