Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 3189
Hei!

Jeg er for tiden på intervjuer og snart klar for ny jobb. Lurte litt på dette med reisevei til jobben. Hvor lang reisevei har dere? Hvor lang er akseptabel?

Hele livet har jeg hatt bortskjemte avstander til jobb/skole. Kunne gå til barneskolen, ungdomsskolen, videregående og jobb.

Nå har jeg flyttet et stykke og får "lengre" vei til absolutt "alt".

Kjenner flere som har vært ekte krigere. De har hatt nesten en time hver vei og lignende.


Er ikke snakk om så mye for meg nå heller egentlig. Har to-tre stillinger jeg har omtrent 20, 30 og 40 minutter til. Det er jo ikke så ille her i Norge, med tanke på det gode kollektiv tilbudet og hvis man har litt vilje går dette fint.

Oppretter av avstemning av ren nysgjerrighet Kan gjerne svare om det er reisevei til skole også for eksempel!

heartslava

Edit: Faila hardt på avstemningen... Får heller bli en normal tråd!
Sist endret av heartslava; 1. oktober 2013 kl. 14:35.
Ca. en time med helikopter. Veldig konstruktivt, i know.
Sist endret av Sjølvaste; 1. oktober 2013 kl. 14:40.
Far har mellom 30-60 min (spørs på trafikk, og om han bruker kollektiv transport, el-bilen eller dieselbilen, mtp. Kollektivfeltet). Mor har ca. 20-60 min (spørs hvilken del av jobben hun skal).


(NB: alle er en vei)
Sist endret av Freddy_fred5; 1. oktober 2013 kl. 14:39.
Jeg bruker i overkant av 20 minutter om jeg kjører via "landet", men om jeg må via byen tar det minimum en halvtime pga. lavere fartsgrenser o.l (avstanden er lik begge veier, 26km ca.).
Jeg har 15 - 20 min avhengig av trafikk èn vei.
Resten i familien har alt i fra 20 min til 1,5 time.
8 minutter til/fra jobb. Øker snart med 25%...sliter litt med tidsklemma da gitt.
Frankrikes Solkonge
Tar knapt 10 minutter til hovedjobben, men har en jobb ved siden av som krever at jeg må kjøre litt over en time én vei. Blir litt i overkant, men det er kun snakk om ferieavvikling, så blir ikke så mye arbeid. Kan overleve 30 minutters kjøretid, men 60 blir i overkant mye.
Hadde ett søskenbarn med 4-5 timer reisetid per dag. Dette går, men som hun sa så var det absolutt helt på grensen. Har hatt jobb ed en time reisetid hver vei. Dette går greit, men over en periode føler man virkelig at man kaster bort mye tid. Det spiller også inn hvor lenge man jobber. en time reisetid for 3 timers jobb er ganske så ille. Men jobber du 8 er det problemfritt.
3 minutters kjøretur eller noen minutter ekstra på sykkel.
20-30 minutter hver vei, avhengig av trafikk og om bussen er forsinket.
I Oslo.
Sitat av murloc Vis innlegg
Hadde ett søskenbarn med 4-5 timer reisetid per dag. Dette går, men som hun sa så var det absolutt helt på grensen. Har hatt jobb ed en time reisetid hver vei. Dette går greit, men over en periode føler man virkelig at man kaster bort mye tid. Det spiller også inn hvor lenge man jobber. en time reisetid for 3 timers jobb er ganske så ille. Men jobber du 8 er det problemfritt.
Vis hele sitatet...
Ah! Det hørtes i overkant grovt ut!

Ja med rett innstilling så går jo det meste. Syntes det noen ganger kan være slitsomt å komme på jobb når det er mørkt for å så komme hjem når det er mørkt.

Har heldigvis hatt (og vil få) jobber der man er litt aktive.. Må se litt dagslys as! Veldig takknemlig at jeg ikke sitter på et kontor visse dager!

heartslava.
3 min kjapp gange til skole og 8 min kjøring til jobb.
Nettop flyttet siden det var 35 min kjøring til både jobb og skole. Dette ble noe slitsomt når man hadde jobb og skole hver dag.
Sitat av Screwdriver Vis innlegg
20-30 minutter hver vei, avhengig av trafikk og om bussen er forsinket.
I Oslo.
Vis hele sitatet...
Er det store forskjeller på hvordan jobben takler slike forsinkelser? Man kan jo ikke gjøre særlig mye med en forsinket buss. Kan ta en buss før, men hva om den er forsinket? Må jo være en ganske så gyldig unnskyldning om det ikke skjer annenhver dag. Spesielt trafikk er jo upålitelig, har ofte (når jeg sitter på med noen innover) merket at det ville vært raskere med buss/bane.

Det jeg liker veldig godt med den lille reiseveien (før gåturen) til jobb er at man faktisk KAN slappe av. Når man ikke trenger å stresse, har musikk på øret og kan roe ned litt før jobb.

heartslava.
15-20 minutter.
Sitat av heartslava Vis innlegg
Er det store forskjeller på hvordan jobben takler slike forsinkelser? Man kan jo ikke gjøre særlig mye med en forsinket buss. Kan ta en buss før, men hva om den er forsinket? Må jo være en ganske så gyldig unnskyldning om det ikke skjer annenhver dag. Spesielt trafikk er jo upålitelig, har ofte (når jeg sitter på med noen innover) merket at det ville vært raskere med buss/bane.
Vis hele sitatet...
Har man reist litt rundt med kollektiven i Oslo, vet man at man burde legge inn en liten buffertid.
Pleier å reise slik at jeg er på jobben 10 minutter før jeg starter, og det værste jeg har opplevd er å komme 5-10 minutter for sent. Og det har sålangt ikke vært et problem, men dette kommer nok an på hva man jobber med.
Sitat av Screwdriver Vis innlegg
Har man reist litt rundt med kollektiven i Oslo, vet man at man burde legge inn en liten buffertid.
Pleier å reise slik at jeg er på jobben 10 minutter før jeg starter, og det værste jeg har opplevd er å komme 5-10 minutter for sent. Og det har sålangt ikke vært et problem, men dette kommer nok an på hva man jobber med.
Vis hele sitatet...
Enig. Glad jeg ikke trenger kollektivt fra byen. Er heldig da bussen og t-banen kjører et parallelt samarbeid. Har vel missa en buss et par sjeldne anledninger men jobben har godtatt dette ganske greit.

En annen ting er når bussen er stapp full og folk oppfører seg som sauer. Noen folk har virkelig null respekt for andre på bussen. Ofte er bussjåførene et problem, når de akselerer med eldre og barn gående innover i bussen.

Folk burde tatt litt mer hensyn.

heartslava.
Jeg bruker vel cirka 15 minutter med buss hjemmefra til jobb Temmelig happy med den.
Så lenge det er under 50minutter og ikke mer enn ett buss-skifte så tror jeg man skal være helt ok happy mtp reisetid.
Ca 20 minutter kjøre tur til jobb og 20 minutter hjem til hoved jobben, men ca 5 minutter bort til andre jobben
The bush kangaroo
Sk!ppy's Avatar
Avhengig av hvor jeg skal, men sjeldent lenger enn 30 min en vei. Oftest mellom 10 og 15, er jeg heldig skal jeg bare over gata.
Alt fra 5min på scooter til timesvis i fly og 1-2 timer i helikopter :P

Jobb er jobb!
Vis jeg skal ta buss hele veien må jeg ut døra kl. 0545 og må ta 3 busser for å rekke skolen 0830. Men siden jeg har bil så kjører jeg hjemmefra kl. 0630 et stykke og tar bussen resten for å rekke skolen.

Utrolig tungvint for de som må ta bussen hele veien.
Kommer veldig ann på. Alt fra 8 til 20 min.
Halve veien er øde landevei daså

Men siden jeg jobbef flex, pleier jeg å komme 06:40 og dra 14:40
Samme situasjon som TS med tanke på å være bortskjemt barne- , ungdomsskole og vgs. Nå er det halvtime med buss for så å gå 15 min for å komme seg til skolen.
Norge er jo sinnsvak med tanke på rushtrafikk, hjelper heller ikke at hele trondheim by er en byggeplass.
Bruker ca 10 minutter å gå til jobb. Glad for at jeg ikke bor langt unna jobb.
Bruker 3 min til jobb
Jeg går vg2 nå og har 45-55 minutter reisetid, På vg1 i fjord hadde jeg 60 minutter. Begge er en vei.
King of Spooning
Acidous's Avatar
Bruker 6-7 minutt til jobb.
Hadde i overkant av 20 minutt til forrige jobben min, og det var i utgangspunktet grensa for meg.
Fryktelig kjedelig å kjøre bil...
Da jeg jobbet som håndtverker fikk jeg respekt for dette med kjøring til jobben. Jeg sverget på at i mitt neste yrke skulle jeg jobbe på en FAST arbeidsplass, og bo nærme den arbeidsplassen. Aldri igjen skulle jeg være avhengig av bil for å kunne jobbe. Det er noe drit - Det er dyrt, bilen går i stykker, du er drittrøtt om morran = Større fare for å kræsje, årsavgift, verkstedregninger, årskontroll, kjøre av veien om vinteren om du er bittelitt uforsiktig, små marginer for livsfarlige situasjoner .... Takke meg til å leve uten bil...

Det lever jeg for i dag. Greier meg fint uten bil. Leier bil når jeg for eksempel skal til sverige og har masse gjøremål - pakker det sammen til en helg for eksempel.

-Bo nærme jobben-!!!
Sist endret av Taurean; 1. oktober 2013 kl. 19:10.
Bruker i underkant av 20 min hver vei på sykkel. Brukte rundt 40min hver vei med buss på VGs, noe som etter min mening er litt i overkant, i hvertfall når du nesten står i ro hele veien
Sist endret av lor3ntz; 1. oktober 2013 kl. 19:13.