Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Smaker dyre produkter bedre en FirstPrice produkter?
Ja, stort sett! 246 40,39%
sjeldent/aldri.. 79 12,97%
noen ganger.. 284 46,63%
Stemmegivere: 609. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  165 53872
Hei sitter her å muncher FirstPrice potetgull dippa i FirstPrice salsadipp imens jeg drikker FirstPrice appelsinbrus. Ble plutselig litt nyskjerrig på hva det er som gjør at FirstPrice klarer å holde prisene så lave. Er det snakk om utnytting av fattige barn i kina, eller er det subsidier fra staten? Jeg forstår ikke hvordan en Tine gulost kan være så innmari mye dyrere å produsere en en FirstPrice gulost. Det er jo kun embalasjen (og avogtil oppskriften) som er forskjellig. Er FirstPrice kua lettere å stelle med for bonden?
Store innkjøp gir gode kvantumsrabatter, og lavprisprodukter bidrar til å kapre flere kunder (som gjerne kjøper med seg vanlige, dyrere merkevarer og andre ting de ikke trenger).
De har i hvert fall ikke brukt store summer på fancy innpakning..
Vil nå selv si at Gilde kjøttprodukter smaker bedre enn firstprice. De har mer smak og saftigere. Så jeg tror firstprice ikke gjør så mye med tingene før de shipper.
Ofte betaler man rett og slett kun for merket. Mange First Price produkter blir faktisk produsert av de samme som produserer konkurrerende og dyrere produkter, så spørsmålet er kanskje ikke hvorfor First Price er så billig, men snarere hvorfor de andre er så dyre.
Fikk høre av markedsføringslæreren min at de får kjøpt dem billig i store kvanta av store produsenter, og avogtil er noen feilvarer med en knøttliten feilmargin som produsenten selv ikke kunne solgt. Derfor har First Price et dårlig rykte rundt her, mens jeg selv ikke har noe imot det. Jeg vil bare ha tilbake FP Caramel Bars.
Det er et spørsmål om prioritering. Selge mye til lav pris eller selge lite til høy pris. FirstPrice har valgt førstnevnte og gjør det veldig bra.
FirstPrice og Eldorado er akkurat det samme. Begge blir eid av Unil AS og Eldorados juice er så og si helt lik First Price sin.
Fordi det er NorgesGruppens "private label". vertikal integrasjon osv.
Har hørt at Tine produserer ost'en til FP. Samme ost, forskjellig innpakkning, 20-30 kr billigere.
Sitat av nobels Vis innlegg
Har hørt at Tine produserer ost'en til FP. Samme ost, forskjellig innpakkning, 20-30 kr billigere.
Vis hele sitatet...
nånå, er ikke all billig "ost" som er ost, men som egentlig er vegetabilsk fett med noe annet. Står det ikke ost på det, så er det ikke det.

First-price sparer mye på embalasje og inteteksisterende markedsføring. Samt bestilling i store kvanta.
Selv om Tine produserer osten vil det ikke si at det er samme osten. First Price produkter ligger ofte under gjennomsnitt i kvalitet. Ta f.eks. "500g revet pizzablanding" Dette er first price sitt svar på revet pizzaost. Merk at på pakken står ikke ordet ost noe sted. Fordi det ikke er ost. Er soya+div andre ting.

Edit: Slow ;_;
Sist endret av Nutterz; 27. september 2010 kl. 17:53.
Det står faktisk OST på den. Vet meget godt at "Revet" og "pizza-blanding" ikke inneholder ordet ost og er derfor en soya blanding.
Det er Bunnpris og Kiwi som selger firstprice, er det ikke ?. Har hørt at FirstPrice er på en måte "deres varemerke" så de sier til leverandørene sine som feks Tine. Produser en type ost på en mye billigere måte og kall den FirstPrice visst dere vil fortsette å opprettholde en leverings avtale med oss. Har jeg hørt værtfall. Har ingen kilder
Problemet med de revet-blandingene det ikke står ost på, er at de inneholder palmeolje. Euroshopper er i det minste ærlige nok til å skrive palmeolje rett ut i ingredienslisten, mens en del merkevarer jeg har sett skriver vegetabilsk fett istedenfor...
de kjører vel samme strategi som biltema, de kjøper inn store kvanta om gangen, ingen fancy innpakning, og ingen reklame. personlig liker jeg fistprice sine produkter, de er billige, og de fleste av produktene deres holder også samme kvalitet som merkevarene, altså det klare valget for meg som student.

edit: det er meny og kiwi som selger firstprice.
FirstPrice er først og fremst billigere fordi de ikke markedsfører varene sine. De har ingen egne fabrikker, de får andre til å produsere for seg. Feks potetgullet deres som er laget av KIMS. FirstPrice er ikke nødvendigvis dårligere enn kjente merke-produkter.
akkurat fylt opp kjøleskapet med firstprice produkter, og fryseren er full pluss at jeg har kjøpt 20 pakker med nuddler til 28kr, det kaller jeg billig!
Har gått over til firsprice med de fleste produktene, de jeg ikke kan har jeg ikke byttet ut.
bruker fremdeles vanlig bremykt smør, det kan ingen erstatte!
Sitat av AdolfCartman Vis innlegg

edit: det er meny og kiwi som selger firstprice.
Vis hele sitatet...

Spar, bunnpris og kiwi meg bekjent
Her var det mye dårlige svar. NORGESGRUPPEN produserer, selger og distribuerer First Price. DERFOR er det billig.
Revet pizzablanding er ikke ost nei, men dette er nå almenn kunnskap etterhvert.

Men osten til billigmerkene som FP, Landlord +++ er knallgod, og mye billigere enn Norvegia. Like god vil jeg påstå, har prøvd den på brødskiva, gratenger, pizza, taco, og den skuffer ikke på noen områder. Og da snakker jeg om osten altså, vanlig hvitost, ikke den raspa pizzablandinga.
Sitat av Spesiellgnom Vis innlegg
Her var det mye dårlige svar. NORGESGRUPPEN produserer, selger og distribuerer First Price. DERFOR er det billig.
Vis hele sitatet...
NORGESGRUPPEN produserer, selger og distribuerer mange varer. Deriblant mange merke-varen som er langt dyrere enn First Price.
Her var det MYE rare svar.

Firstproduktene er tilsvarene Euroshopper produktene. Disse produktene er det butikkene selv som produserer og leverer. Merket eies av Norgesgruppen, dvs at produktene finner du i alle deres butikker. (kiwi, meny, bunnpris m.mer)

Her er da noen grunner til at FP er billigere:

- Lite / ingen Merkevarebygging
- Produktene ER av lavere kvalitet, men dette betyr ikke at de smaker værre (bestandig).
- Siden det er Norgesgruppen som eier produktserien (som har til hensikt å være det billigste alternativet) behøver ikke "FP" å kjøpe seg hylleplass. slik som andre merkevarer er nødt til.
- distribusjon: Alle FP varene kan komme på samme tid siden de er over et så bredt spekter av produktkategorier. dvs, færre og større leveringer.
- Mer av en enkelt vare og færre "valg", f.eks finnes det mange sjokolader fra nidar. men kun en FP sjokolade. altså er det bare et produkt innen hver kategori.

Bonusfakta: FP produktene er de produktene Norgesgruppen og butikkene tjener mest på selv. fordi de selv produserer, leverer og står for salget.

Fra Wikipedia:
Norgesgruppen har utviklet egne merkevarer, private brands. Unil AS er ansvarlig for utvikling, innkjøp, markedsføring og distribusjon av gruppens egne merkevarer. NorgesGruppens egne merkevarer er:

* First Price – gruppens rimeligste produktserie, finnes i alle butikkjedene
* Eldorado – mat- og drikkeprodukter
* Fiskemannen – fisk og fiskevarer
* Slakter'n – kjøtt og kjøttprodukter
* Rimco – kjemisk/teknisk (vaskemidler, servietter, stearinlys m.m.)
* Smart – dyrefôr
* Seidel – øl og lettøl
* Jacobs utvalgte – NorgesGruppens premiumserie
Sist endret av Ampier; 27. september 2010 kl. 18:32.
kan jo nevne, når jeg jobbet på lysfabrikk for stearin lys, brukte de akkurat det samme på alle lysene.
eller..
1: Støpte lysene.
2: Glaserte Lysene.
3: De Første som blei glaserte blei pakket in og merka, og solgt for 60kr pakka.
3: De Siste som blei glaserte blei pakket in og merka FirstPrice på og solgt for 13,90.
(Jeg så ikke forskjell på de lysene.)
dette var på kubelys.
for vanlig stearin lys blei de bare "hevd" in i en pose.
så det er nok masse som blir laget samtidig. og ikke noe forskjell på de.

Spar, Kiwi MÅ selge FP produkter, Meny, Bunnpris, Ica /(antagelig fler). kan Velge om og selge FP Produkter.
Sist endret av First-Price; 27. september 2010 kl. 18:44.
Sitat av inzane1891 Vis innlegg
Spar, bunnpris og kiwi meg bekjent
Vis hele sitatet...
meny også. viste ikke at spar og bunnpris ogå solgte fp.
mulig jeg er dum, men hva er norgesgruppen?
hold dere unna spar. unntak hvis dere kjøper 100% FP varer.. den dyreste butikken som jeg har handlet på.
First Price hvitost (FP's svar på vanlig gulost) er en av de få tingene jeg ikke liker fra First Price. Osten er helt smaksløs og ser ut som smeltet plastikk når den smelter. Selve konsistensen er rett og slett litt funky.

Med unntak av hvitosten så er FP konge Billig, grei kvalitet iforhold til pris og perfekt for fattige studenter.
Sist endret av Bombasa; 27. september 2010 kl. 18:57.
Tine produserer f.eks Coop gulost, Synøve Finden lager hvitosten til First Price, Maarud lager potetgullet til First Price, Grilstad lager salami for First Price og Kavli lager billig kaviar til Rema.

http://personligbudsjett.no/slik-spa...-matbudsjettet
Kjøp firstprice potetsalat og del en potet i to.
De får vel billige varer fra andre produsenter ofte produkter som ikke består det indre kvalitetsystemet bedriften bruker.


Men er jo endel firstprice ting som smaker helt greit da.
Er vel Norgesgruppen som har First Price og Eldorado. Mens ICA/Rimi har Euro Shopper.

Sitat av AdolfCartman Vis innlegg
meny også. viste ikke at spar og bunnpris ogå solgte fp.
mulig jeg er dum, men hva er norgesgruppen?
Vis hele sitatet...
Norgesgruppen er konsernet som eier butikkjedene Spar, Kiwi osv.
Sitat av nobels Vis innlegg
Har hørt at Tine produserer ost'en til FP. Samme ost, forskjellig innpakkning, 20-30 kr billigere.
Vis hele sitatet...
Det er faktisk Synnøve Finden ost ifølge markedsføringslæreren vår som har masse erfaringer med norske produsenter osv.
Det er også litt irriterende at osten kan "disintegrate" (Kommer ikke på det norske ordet ) når en skal ha seg litt ost, men dette er visstnok vanlig med Synnøve Finden ost også.
Sist endret av Deadlock Radium; 28. september 2010 kl. 09:20.
Sitat av Bercedes-Menz Vis innlegg
Revet pizzablanding er ikke ost nei, men dette er nå almenn kunnskap etterhvert.

Men osten til billigmerkene som FP, Landlord +++ er knallgod, og mye billigere enn Norvegia. Like god vil jeg påstå, har prøvd den på brødskiva, gratenger, pizza, taco, og den skuffer ikke på noen områder. Og da snakker jeg om osten altså, vanlig hvitost, ikke den raspa pizzablandinga.
Vis hele sitatet...
Jeg forstår ikke at det går an. Osten fra firstprice/eldorado/landlord smaker rett og slett billig. Gi meg en blindetest i hvilken som helst matrett, jeg skal plukke ut hvilken som er tine eller synnøve finden. De billige alternativene holder ikke nivå.
Sitat av Deadlock Radium Vis innlegg
Det er faktisk Synnøve Finden ost ifølge markedsføringslæreren vår som har masse erfaringer med norske produsenter osv.
Det er også litt irriterende at osten kan "disintegrate" (Kommer ikke på det norske ordet ) når en skal ha seg litt ost, men dette er visstnok vanlig med Synnøve Finden ost også.
Vis hele sitatet...
Hæ? Mener du at osten forsvinner? Aldri opplevd.
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Jeg forstår ikke at det går an. Osten fra firstprice/eldorado/landlord smaker rett og slett billig. Gi meg en blindetest i hvilken som helst matrett, jeg skal plukke ut hvilken som er tine eller synnøve finden. De billige alternativene holder ikke nivå.
Vis hele sitatet...
Det hadde vært interessant å sett den blindtesten...

Det er ikke bare jeg som mener at osten til Landlord og FP smaker bra. Den gjør det godt i tester også, for eksempel på klikk.no. Men smak er relativt, og kan ikke diskuteres. Selv kommer jeg til å fortsette å kjøpe den billige, jeg sparer masse penger og smaker ikke forskjell uansett.
First Price har som regel god kvalitet, og er veldig greit om ein skal på LAN og har lite pengar. Appelsinbrusen er fantastisk. Osten er heilt grei. Ikkje veldig god, men heller ikkje dårlig.

Ventar berre på First Price Øl og tobakk.
Spiser mye FP og Eldorado, mange produkter er like gode (Noen få bedre) en deres merke-konkurrenter.
Ser det er mange med utdanning innen markedsføring som kan dette. Men det jeg lurer litt på er : Firstprice produkter o.l må igjennom de samme testene ikke sant ? (Mat tilsynet sine tester, for og se om de er helsefarlige).


OT: Tenkte på å lage fårikål idag, er FP fårikålkjøttet godt? eller smaker det grabukk?
Tror det er mye feil i denne tråden...men en ting vet jeg sikkert:
Jeg jobber på pakkeavdelingen i ett bakeri. Når kneipen og loffen kommer ut av ovnen legger vi det antall bunnpris/kiwi skal ha i firstprice-poser, og det de andre butikkene skal ha i vanlige poser. Det er nøyaktig samme brød som består av nøyaktig de samme stoffene, den eneste forskjellen er at det står "Firstprice" på de andre posene.

Min teori er at alle firstprice-produktene er vanlige varer, som Bunnpris og Kiwi selger uten å gå i pluss, men som heller brukes som lokkemiddel for å få flere kunder i butikkene sine, nettopp fordi de har "sitt eget" billig-merke
Sitat av Alden Vis innlegg
hold dere unna spar. unntak hvis dere kjøper 100% FP varer.. den dyreste butikken som jeg har handlet på.
Vis hele sitatet...
Hold dere unna Bunnpris. Ingen unntak. Eksempelvis koster to kilo FP kyllingfillet 120 kr på Kiwi og 160kr på Bunnpris. Enkelte "merkeprodukter" på Kiwi og Rema er billigere enn FP-produktene på Bunnpris.
Sitat av ClosetotheEdge Vis innlegg
Hæ? Mener du at osten forsvinner? Aldri opplevd.
Vis hele sitatet...
Den faller liksom ifra hverandre om du skjønner hva jeg mener
FP hvitosten fungerer ganske godt som taco-ost må jeg også legge til
Ja de må igjennom alle de lovpålagte helsesjekkene. Jeg kan garantere deg at NorgesGruppen ikke selger oss mer kreftfremkallende ost enn Norvegia gjør. Dog som nevnt tidlligere er det noen kvalitetsjekker som produsenten selv kan velge og ta "alvorlig" eller ei. Men det er kun små bagateller som at en eske med chips har falt av en trailer, og kanskje litt av chipsen er knust ect. Så velger Maarud at produktet ikke kan selges, mens FirstPrice ville latt det gå, fordi de kan og føler det som en liten risiko med tanke på ufornøyde kunder. Kanskje ett dårlig eksempel fra min side.

Som regel kjøper jeg ikke meieri eller kjøtt produkter fra billigprodusenter. Men chipsen, brusen, salsan you name it, smaker rett og slett godt.
Utenom FP brus(Spesielt cola) og FP pølser så er FP genialt
Ja colan er jo vond som "pepsi" og alle andre knock-offs(ikke si noe imot det smaker piss). Men appelsinbrusen er snadder!
Sitat av ZionRoad Vis innlegg
Som regel kjøper jeg ikke meieri eller kjøtt produkter fra billigprodusenter. Men chipsen, brusen, salsan you name it, smaker rett og slett godt.
Vis hele sitatet...
Storfekjøttet fra First Price er like bra som merkevaren og halvparten så dyrt. Kjøtt er kjøtt, enten det er fra Gilde eller First Price, men når det gjelder bearbeidede kjøttvarer som pølser, karbonader ol. kjøper jeg som oftest merkevaren. Karbonadene til First Price er vemmelige, og blir aldri servert her i huset igjen.
Kjøtt er kjøtt? Dummest jeg har hørt noengang. Hørt fra flere att kjøttet smaker mindre, samme med osten, derfor jeg velger det bort da.
Jeg merker i hvert fall ingen forskjell på kjøtt og kyllingfilet fra First Price kontra merkevaren.
Bør vel prøve selv da kanskje! Er fortsatt ung, så ganske ny i innkjøp/valg av matvarer bortsett fra pizzaen og brusen da hehe.
Kyllingfillet fra firstprice inneholder ca. 10% saltvann for å konservere, mørne kjøttet og øke vekta. Det samme gjelder en del kjøttprodukter. Kjøttet fra firstprice har ofte mer slintrer og mer fett. Dette er ikke ulovlig å oppgis på pakken.
Firstprice egg er b-egg. Annenrangs egg som gjerne er mindre enn de eggene man ellers får. De er verken frittgående eller økologiske og det er det hønene som må betale for.

Man får stort sett det man betaler for, hvis man ser bort fra basisvarer som tørket pasta, kneip ol.
Ja da går jeg tilbake å sier at kjøtt er på ingen måte kjøtt uansett. Greit at det smaker det samme, men konsistensen og fett% er også viktig.
Sitat av Mith Vis innlegg
Kyllingfillet fra firstprice inneholder ca. 10% saltvann for å konservere, mørne kjøttet og øke vekta. Det samme gjelder en del kjøttprodukter. Kjøttet fra firstprice har ofte mer slintrer og mer fett. Dette er ikke ulovlig å oppgis på pakken.
Firstprice egg er b-egg. Annenrangs egg som gjerne er mindre enn de eggene man ellers får. De er verken frittgående eller økologiske og det er det hønene som må betale for.

Man får stort sett det man betaler for, hvis man ser bort fra basisvarer som tørket pasta, kneip ol.
Vis hele sitatet...
Einkjenner faktisk stor forskjel på firstprice-egg og prior sine. Dei er ikkje på langt nær like gode.