Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2730
Fruen fått lyst til å prøve ta opp «gamle» talenter og ser derfor etter et keyboard.
Vi er helt grønne på det annet en de få privat timene hun fikk på barneskolen!

Så denne idag? Det er noe tess? Yamaha PSR-F51

Tenkte en plass mellom 1000-3000 som budsjett.

Har freak noe å anbefale eller noe og si om den jeg linket til .
Skal hun lære seg pianomusikk? I såfall så bør dere gå for et keyboard med vekta tangenter. Skal du lære å spille så er du avhengig av feedback fra instrumentet, keyboard uten vekta tangenter blir mer instrument for innspilling inn til pc og modifisering deretter.

Du bør også gå for et fullsize keyboard så du har hele registeret å spille på (8 oktaver)

Jeg ville gått opp litt i prisklasse hvis dette er noe fruen virkelig vil

Edit; Feks dette fra samme side: https://www.gear4music.no/no/Keyboar...sic-Hvitt/2ET5

Har ikke testet det selv men det er fullsize og har vekta tangenter.
Anbefaler å stikke til nærmeste musikkbutikk og teste litt forskjellig der
Sist endret av Morgul; 26. juni 2020 kl. 11:34.
Ville sett etter et med veide/anslagsfølsomme tangenter ihvertfall.
Og nå vet jeg ikke hva hun skal bruke det til, om det er for å spille "piano" eller produsere musikk, men skal man bruke det som et piano er det fort ønskelig med 88 tangenter istedet for 61, selv om det fort koster litt mer er det verdt invisteringen. Om hun ikke trenger et fullsize keyboard så holder det fint med 61

edit: ninja'ed
Sist endret av moret; 26. juni 2020 kl. 11:43.
Takk for tips, skal videreformidle det med vekta tagenter.
Hun skal lære piano ja, ikke bruke det i forbindelse med produksjon etc.

Vil det være dumt å ikke investere i et skikkelig fra start?

Skulle helst vært mulig å legge sammen sånn at den kan pakkes bort.
En ting er å spille riktige noter, men skal du legge noe følelse bak det og dynamikk i musikken, så må du ha vekta tangenter.

Det med dynamikk er viktig å få med seg fra start mener jeg. Bevegelse i musikken er så utrolig viktig. Med et keyboard uten feedback så vil det høres flatt og livløst ut, uansett hvor flink hun måtte være.

Jeg har spilt piano i 20+ år of er relativt dreven. Setter jeg meg bak et billig keyboard uten feedback så er jeg helt ubrukelig.

Bruk heller en ekstra tusenlapp på litt bedre utstyr, det vil være en god investering
Takk for tips!
Da legger vi til noen kroner.

Er helt noob så mulig dumt spørsmål.
Men finnes det portable keyboard med vekta tagenter.
Den du linket til i første post blir litt stor å ha i leiligheten foreløpig.
https://www.gear4music.no/no/Keyboar...ard-Pakke/2B0M

Dette har instilling for anslagsfølsomhet ihvertfall. Jeg er ikke noen ekspert på keyboard though.

Anbefaler å stikke til musikkforretning, hvis du har en i nærheten.
Ingenting slår å ha et ekte piano i stua. Men det er dyrt å kjøpe. Tok en rask kikk på en musikkbutikk, og du kan jo få et flygel for whopping 500k. Ops! Så går det jo an å kjøpe brukt også da hvis interessen vokser seg seriøst.
Flere selger eller gir bort piano billig på finn.no fordi det er så mye jobb å flytte dem, så om du har plass og varebil kan det fort være et billig alternativ.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Jeg kjøpte et Roland FP-10 for noen måneder siden. Det er et digitalpiano, 88 tangenter, vektede tangenter, god lyd. Det kostet 5000-ish, men forskjellen fra det gamle keyboardet mitt er som natt og dag. Anbefaler sterkt.
Digital/stagepiano med en viss standard. Yamaha P-serie

Finnes i en rekke tidligere generasjoner på finn-no

https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...22portable%22))

Nå spør du sikkert ikke nødvendigvis etter P for Portable men her legger du nå lista litt for hva som er akseptabelt og god økonomi.

PS Billige instrumenter som over her er en sann gledesdreper.
Sist endret av Dough; 27. juni 2020 kl. 12:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av i_et_nøtteskall Vis innlegg
Flere selger eller gir bort piano billig på finn.no fordi det er så mye jobb å flytte dem, så om du har plass og varebil kan det fort være et billig alternativ.
Vis hele sitatet...
Man kan selvfølgelig satse på det, men har funnet ut av egen erfaring med akkurat den tanken at det ofte er like greit å bare kjøpe et nytt kontra bruke en hel lørdag og masse svette (og lykke til med å finne noen som har lyst til å hjelpe) på å flytte pianoet til/fra, og så haugevis av timer på stemming over mange dager etterpå(på å få et noe surt piano). Å få det stemt av profesjonelle er heller ikke gratis for å si det mildt.

Hvis jeg hadde tatt 150,- timen for arbeid nedlagt i den piano-ekspedisjonen kunne jeg kjøpt meg et rimelig bra elektrisk et som kan stues inn i et skap når det ikke er i bruk og som holder tonen og som kan bæres av èn mann.

Det er helt sikkert mulig å finne et bra piano på finn, som enten er gratis eller selges billig, uten masse slit og ork. Men da tror jeg man skal vite hva man leter etter og undersøke godt på forhånd hva man eventuelt plukker med seg.
Skal du ha et billig et som lett kan stues vekk, er dette en mulighet. Har en tilsvarende selv, og virker bra til tross for prisen.

https://www.ebay.com/itm/88-Keys-Ele...wAAOSwuaJe4Op7
▼ ... noen uker senere ... ▼
Takk for alle svarene.
Ble et med vektatagenter og fruen er meget fornøyd.
Hadde nok endt opp med noe billig som ikke leverte til forventningene uten å spurt her så takk til dere som sparte oss for et bomkjøp!

Endte foresten med dette:
Orla