Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 5069
Hei. Jeg har en wallet.dat-fil som skal inneholde ca 40 BTC. Jeg trenger litt hjelp til å få disse pengene til en norsk bank.

Denne walleten er fra august 2013, og jeg syns å huske at jeg brukte det originale bitcoinprogrammet til PC (bitcoin core?). Jeg har ikke hatt noen bitcoinprogrammer installert på 3 år nå. Hva er beste måte å få hentet/syncet de pengene som ligger i wallete ? Og er denne kryptert? Jeg har hvertfall ca 8 passord jeg har brukt generelt de siste 6-7 åra, så tipper passordet er en av de 8.

Når jeg så har fått hentet/syncet pengene, hvor er det beste stedet å selge de for å få de inn på en norsk bankkonto? Her har vel flere av dere litt erfaringer.

Håper noen kan hjelpe meg med alt dette, på forhånd takk.
Står i samme knipa selv. Lurer på hvordan jeg skal få det inn i banken trygt. Har kjøpt og solgt på litt forskjellige tider. Dersom bare fortjenesten skal skattes av, så kan jeg sette samme sum tilbake i banken skattefritt?
Hvis du ikke har noe i mot det ville jeg brukt det på å kjøpe dop i bulk fra norske selgere og solgt det til en eller annen dealer IRL. Da vil du til og med tjene ganske mye på å gjøre det om til cash Ganske mye også, sikkert 25% fortjeneste, noe som er ganske mange lapper i ditt tilfelle. Du kan jo også selge på localbitcoins for cash

Vil tro du bare kan lage en konto og laste opp walletfila på f.eks. blockchain.info? Er ikke helt rutta på lokal wallet.
Sitat av delysid Vis innlegg
Hvis du ikke har noe i mot det ville jeg brukt det på å kjøpe dop i bulk fra norske selgere og solgt det til en eller annen dealer IRL. Da vil du til og med tjene ganske mye på å gjøre det om til cash Ganske mye også, sikkert 25% fortjeneste, noe som er ganske mange lapper i ditt tilfelle. Du kan jo også selge på localbitcoins for cash

Vil tro du bare kan lage en konto og laste opp walletfila på f.eks. blockchain.info? Er ikke helt rutta på lokal wallet.
Vis hele sitatet...
Du mener han skal bli kriminell og risikere flere år i fengsel for å få pengene sine?
Sist endret av Nydelig; 18. september 2016 kl. 21:04.
Sitat av Nydelig Vis innlegg
Du mener han skal bli kriminell og risikere flere år i fengsel for å få pengene sine?
Vis hele sitatet...
Jeg mener ikke han burde det, jeg bare foreslo den metoden som har best avkastning Take it or leave it.
Om det er kryptert eller ikke kommer jo helt ann på om du har satt passord på den, det er bare å importere den til Bitcoin-QT og sjekke. Om du ikke har noe i mot å betale skatt kan du så bare overføre de til en stor børs som Bitstamp eller BTC-E selge de for USD/EUR og overføre ved hjelp av internasjonal bankoverføring, om du vil unngå skatt er det sikkert bedre å prøve å finne noen på Localbitcoins.
Jeg gikk for den letteste løsningen for å åpne walleten, la den inn i Bitcoin Core. Den har syncet i hele natt, og er på 90%. Fant pengene der, og walleten var ikke kryptert. Det var gledelig.

Når det kommer til salg, så er dop helt uaktuelt. Selv å motta kontanter eller sedler er heller ikke helt optimalt, har ingen lett måte å hvitvaske de på. Har ikke så stort forbruk generelt, ca 4000 i mnd på mat og andre forbruksvarer. Og jeg har TV, PCer, møbler etc. Jeg kunne kanskje kjøpt xbox/ps4, men det utgjør bare noen få prosent av total pengesum. Kanskje noen her har noen forslag til ting jeg kan kjøpe kontant? Hvis jeg i det hele tatt for solgt de for kontanter da.

Pengene vil ideelt sett blitt brukt på ny bil (type 150 000ish) og innbetaling av huslån.

Noen som vet/har erfaring med skatting av bitcoins? Hvis jeg mottar flere hundretusener fra en annen norsk bankkonto (feks han fra bitmynt.no), vil skatteetaten anta at dette er inntekt eller aksjeutbytte? Da er det vel 28% skatt på alt.
Sitat av Ferner-Jensen Vis innlegg
Noen som vet/har erfaring med skatting av bitcoins? Hvis jeg mottar flere hundretusener fra en annen norsk bankkonto (feks han fra bitmynt.no), vil skatteetaten anta at dette er inntekt eller aksjeutbytte? Da er det vel 28% skatt på alt.
Vis hele sitatet...
Skatteetaten har en infoside om beskatting av Bitcoins

http://www.skatteetaten.no/no/Radgiv...-konsekvenser/
Hvordan kan skatteetaten vite hvor mye man har kjøpt for? Har relativt mange overføringer siste årene som kan ha vært kjøp av bitcoin. Kan jeg selge en del bitcoin og si at ingenting av det er fortjeneste? Er banken veldig nøye på dette viss det er snakk om 50 tusen eller kanskje 100 tusen kroner?
Sitat av Ferner-Jensen Vis innlegg
Jeg gikk for den letteste løsningen for å åpne walleten, la den inn i Bitcoin Core. Den har syncet i hele natt, og er på 90%. Fant pengene der, og walleten var ikke kryptert. Det var gledelig.

Når det kommer til salg, så er dop helt uaktuelt. Selv å motta kontanter eller sedler er heller ikke helt optimalt, har ingen lett måte å hvitvaske de på. Har ikke så stort forbruk generelt, ca 4000 i mnd på mat og andre forbruksvarer. Og jeg har TV, PCer, møbler etc. Jeg kunne kanskje kjøpt xbox/ps4, men det utgjør bare noen få prosent av total pengesum. Kanskje noen her har noen forslag til ting jeg kan kjøpe kontant? Hvis jeg i det hele tatt for solgt de for kontanter da.

Pengene vil ideelt sett blitt brukt på ny bil (type 150 000ish) og innbetaling av huslån.

Noen som vet/har erfaring med skatting av bitcoins? Hvis jeg mottar flere hundretusener fra en annen norsk bankkonto (feks han fra bitmynt.no), vil skatteetaten anta at dette er inntekt eller aksjeutbytte? Da er det vel 28% skatt på alt.
Vis hele sitatet...
Kjøp kunst fra privatpersoner F.eks street art fra Dolk, Pøbel, Banksy (hvis du klarer å finne et "ekte trykk")... God investering, trolig vil du kunne tjene enda mer på sikt.
Sist endret av Spelly; 19. september 2016 kl. 15:32.
Sitat av Spelly Vis innlegg
Kjøp kunst fra privatpersoner F.eks street art fra Dolk, Pøbel, Banksy (hvis du klarer å finne et "ekte trykk")... God investering, trolig vil du kunne tjene enda mer på sikt.
Vis hele sitatet...
Har allerede nok kunst i boligen. Hvis jeg skulle investert i noe som gir god avkastning så hadde jeg heller beholdt bitcoinsa i walleten. Grunnen til at jeg vil selge de nå, er fordi jeg vil utbetale avkastningen, og ikke investere de på nytt. Tviler også på at street art er den kunstsjangeren som gir best avkastning.

Sitat av Slakteren Vis innlegg
Hvordan kan skatteetaten vite hvor mye man har kjøpt for? Har relativt mange overføringer siste årene som kan ha vært kjøp av bitcoin. Kan jeg selge en del bitcoin og si at ingenting av det er fortjeneste? Er banken veldig nøye på dette viss det er snakk om 50 tusen eller kanskje 100 tusen kroner?
Vis hele sitatet...
Jeg lurer også litt på dette. Hvis skatteetaten har oppført kr 230 000 som skattbar inntekt fordi jeg har fått dette beløpet inn på konto fra bitmynt.no, så kan vel jeg fritt endre dette beløpet, og heller skrive at jeg kun har hatt en fortjeneste på kr 1337 feks? Her har vel ikke skatteetaten noen mulighet til å finne ut om beløpet er høyere enn dette?

Jeg antar også at jeg ikke skal betale merverdiavgift siden jeg kun har drevet med dette på hobbybasis.
Sist endret av Ferner-Jensen; 19. september 2016 kl. 16:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Ferner-Jensen Vis innlegg
Jeg lurer også litt på dette. Hvis skatteetaten har oppført kr 230 000 som skattbar inntekt fordi jeg har fått dette beløpet inn på konto fra bitmynt.no, så kan vel jeg fritt endre dette beløpet, og heller skrive at jeg kun har hatt en fortjeneste på kr 1337 feks? Her har vel ikke skatteetaten noen mulighet til å finne ut om beløpet er høyere enn dette?
Vis hele sitatet...
Skatteetaten sjekker ikkje kontoutskrifta di for sjølvmeldinga sin del. Arbeidsgjevar sender inn lønns og trekkoppgåve. Du har plikt til å oppgje biinntekter på sjølvmeldinga, om det er av den typen der finansinstitusjon/arbeidsgjevar ikkje har plikt til å levere lønns og trekkoppgåve til skatteetaten. Det gjeld t.d. bitcoins, inntekter frå utanlandske finansinstitusjoner m.m.

Om skatteetaten foretar bokettersyn (enten stikkprøve eller basert på mistanke) så vil dei kunne be om dokumentasjon. Det vil då vere opp til deg å dokumentere anskaffelseskost på btc, og salsinntekt, og differansen vil antakeleg vere skattepliktig.

230000 på konto er såpass at det nok vil bli reagert på ved eit bokettersyn, og den kan verte rapportert iht. kvitvaskingslova av banken din - om dei ser på det som mistenkeleg.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Skatteetaten sjekker ikkje kontoutskrifta di for sjølvmeldinga sin del. Arbeidsgjevar sender inn lønns og trekkoppgåve. Du har plikt til å oppgje biinntekter på sjølvmeldinga, om det er av den typen der finansinstitusjon/arbeidsgjevar ikkje har plikt til å levere lønns og trekkoppgåve til skatteetaten. Det gjeld t.d. bitcoins, inntekter frå utanlandske finansinstitusjoner m.m.

Om skatteetaten foretar bokettersyn (enten stikkprøve eller basert på mistanke) så vil dei kunne be om dokumentasjon. Det vil då vere opp til deg å dokumentere anskaffelseskost på btc, og salsinntekt, og differansen vil antakeleg vere skattepliktig.

230000 på konto er såpass at det nok vil bli reagert på ved eit bokettersyn, og den kan verte rapportert iht. kvitvaskingslova av banken din - om dei ser på det som mistenkeleg.
Vis hele sitatet...
I see. Da må jeg se litt nøye på selvangivelsen neste år.

Noen som vet hvordan det blir med salg av bitcoins som man har minet? Jeg minet en god del i 2011, og de er, som nevnt, verdt en god del i dag. Det var jo som en liten hobby egentlig. Og bitcoinsa genereres av systemet, hvertfall ikke av en "arbeidsgiver" i den forstand.