Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 3055
Hei, jeg har forklart litt under. Poenget er at jeg har opprettet et AS som skal jobbe med noe nytt og spennende, som kommer på plass snart, som vil ha samme "organisering" som et journalist-team, men jeg har noen problemstillinger som dere ser nedenfor. Ikke nøl med å svare. (Trenger hjelp! )

AS
AS`et er på plass og jeg skal ha et firma. Bedriften skal i hovedtrekk innhente informasjon og selge informasjon videre. Når jeg skriver informasjon er dette et bredt spekter, fordi det ikke er helt nøyansert enda. En mulighet er at dette kan bli en slags nettavis innenfor noe, men jeg kan ikke være helt spesifikk her. Det er et totalkonsept som kan greine i forskjellige måter å gi de ansatte arbeidsoppgaver på, men key er at jeg må lønne på provisjon i starten, og gå over på fastlønnsbasis etterhvert.

Misforstå meg rett - dette er i all sak stillinger der det ville vært logisk med fastlønn. Men både motivasjonsmessig i forhold til å skaffe best stoff og mest stoff, så er provisjon greit, men mest fordi jeg likviditetsmessig ville ødelagt bedriften kjapt om jeg ikke gjorde dette i oppstarten.
Det er et konsept der jeg helst skulle hatt et "team".

Økonomi
Økonomisk sett så regner jeg med å måtte spytte inn en del i starten. Vet dere hvordan dette fungerer?
Kan jeg sette inn penger på firmakontoen så ofte jeg vil? Skal dette posteres som gave, skal det skattes av osv.
Dette er biten jeg er mest usikker på.

Hva jeg trenger hjelp med?

- Egne erfaringer fra noe dere har startet?
- Tips til likviditet/økonomi spesielt i oppstartsfasen
- Erfaringer med å ha ansatte
- Om dere som unge og sultne (eller nå) kunne jobbet på provisjon uten at det var salg dere jobbet med.
- Andre innspill, spørsmål? Fyr løs!

Jeg forstår at dette innlegget kan være litt vanskelig å gi råd/tips på, men jeg har virkelig lyst på tilbakemeldinger da jeg er helt ny i gamet, og ikke vet om så mange bedre foraer
Sitat av Pokerstar Vis innlegg
En mulighet er at dette kan bli en slags nettavis innenfor noe
Vis hele sitatet...
Sørg for å ha en up to date nettside. Klikker jeg meg inn på noe som ser ut som er fra 2005, klikker jeg ut igjen pronto.

Sitat av Pokerstar Vis innlegg
- Egne erfaringer fra noe dere har startet?
Vis hele sitatet...
Ikke vær redd for å spytte i egne penger dersom du har tro på prosjektet.

Sitat av Pokerstar Vis innlegg
- Om dere som unge og sultne (eller nå) kunne jobbet på provisjon uten at det var salg dere jobbet med.
Vis hele sitatet...
Dersom det med god innsats er mulig å leve av provisjonslønnen, ja.
Jeg hadde tatt kontakt med en startup-hub i lokalområdet ditt og deltatt på mange forskjellige seminar, hvor du har mulighet til å networke med andre gründere.

Å opprette et AS er ganske rett frem, du fyller ut skjemaer og spytter inn minimum 30K. Les deg også opp om andre foretaksformer, et ANS kan være mye gunstigere, det avhenger av forretningsplanen din.
Sitat av Spirituell Vis innlegg
Jeg hadde tatt kontakt med en startup-hub i lokalområdet ditt og deltatt på mange forskjellige seminar, hvor du har mulighet til å networke med andre gründere.

Å opprette et AS er ganske rett frem, du fyller ut skjemaer og spytter inn minimum 30K. Les deg også opp om andre foretaksformer, et ANS kan være mye gunstigere, det avhenger av forretningsplanen din.
Vis hele sitatet...
Interessant. Kan ikke du utdype hvorfor et ANS kan være mye gunstigere enn AS?
Økonomi
Økonomisk sett så regner jeg med å måtte spytte inn en del i starten. Vet dere hvordan dette fungerer?
Kan jeg sette inn penger på firmakontoen så ofte jeg vil? Skal dette posteres som gave, skal det skattes av osv.
Dette er biten jeg er mest usikker på.
Vis hele sitatet...

Du kan lempe inn så mye penger du ønsker i drifta. Du kan låne penger til bedriften, eller gjøre det som aksjekapital utvidelse. For enkelhets skyld har du et As med EK på 100.000 kr. Du eier 100 aksjer verdi 1000 kr.

Du kapitaliserer opp og legger inn nye 100 000 i selskapet. Du har nå 200 aksjer verdt 1000.

Personlig så ville jeg ikke jobbet på provisjon sålenge det ikke var rent salgsarbeid. Fordi innen salg er det ofte opp til selger hvor mye penger en ønsker å tjene. Står på hardt hele tiden - høy lønn.

Å skrive artikler på provisjon ville jeg ikke tatt meg bryet med fordi jeg blir låst i forhold til max lønn. Det er begrensninger på hvor mange bra artikler en kan produsere uten at det går utover kvalitet. Dermed begrenses inntjening.

Skjønner dilemmaet du har mtp likviditet, men da er rådet mitt å sørge for god EK og evt forsøke å få noen til å investere i prosjektet ditt slik at dere har råd til lønn.

Å være så presset økonomisk allerede før oppstart at du blir nødt til tenke kreativt i forhold til lønn kan bli et stort problem.

Hvordan får du fatt i gode folk uten å betale greit? Betaler du med bananer så ender du ofte opp med apekatt i arbeid.
Sist endret av frtoretang; 18. januar 2016 kl. 22:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har du egentlig en forretningsplan? Kundegruppe?
En vanlig, og kanskje bedre, løsning på likviditetsutfordringer i oppstarten er å tilby ansatte eierskap i bedriften i bytte mot lavere lønn. Går ting bra vil de få dette igjen gjennom utbytte, eventuelt sammen med en bonusordning knyttet til overskudd.

En provisjonsbasert løsning løser ikke nødvendigvis utfordringene knyttet til likviditet. Fastlønn er forutsigbart, både for bedrift og arbeidstager, mens provisjon kan gi topper som du sliter med å ta unna. Provisjon er også utfordrende hvis provisjonsmålene ikke kan kvantifiseres - hvordan avgjør du om stoffet er "bra"? En annen forutsetning for at provisjonsbaserte løsninger skal fungere er at den ansatte direkte påvirker resultatet. For en selger er dette ganske greit, antall salg og pris kan lett beregnes og påvirkes direkte. Hvis provisjonen påvirkes av prisen du får solgt stoffet videre for vil det fort bli tilfeldigheter som spiller inn, og de ansatte kommer plutselig i en situasjon hvor det ikke er innsatsen som avgjør.

Når det gjelder muligheten til å spytte inn penger er det flere måter å gjøre dette på, men disse vil ha fordeler og ulemper som du må sette deg godt inn i. Å låne inn penger er enkelt, men påvirker balansen og derigjen muligheten til å ta ut utbytte. Balansen spiller også en nøkkelrolle mtp om bedriften drives for kreditors regning, slik at innlån i hovedsak bør benyttes for å løse kortsiktige likviditetsproblemer.
Sitat av doseren Vis innlegg
Når det gjelder muligheten til å spytte inn penger er det flere måter å gjøre dette på, men disse vil ha fordeler og ulemper som du må sette deg godt inn i. Å låne inn penger er enkelt, men påvirker balansen og derigjen muligheten til å ta ut utbytte. Balansen spiller også en nøkkelrolle mtp om bedriften drives for kreditors regning, slik at innlån i hovedsak bør benyttes for å løse kortsiktige likviditetsproblemer.
Vis hele sitatet...
Spennende. Kan du utdype hvorfor å låne penger til sitt eget AS vil påvirke mulighetene for å utbetale utbytte? Gjerne med henvisning til aksjeloven ol. Lykke til.
Sitat av Saerdna Vis innlegg
Spennende. Kan du utdype hvorfor å låne penger til sitt eget AS vil påvirke mulighetene for å utbetale utbytte? Gjerne med henvisning til aksjeloven ol. Lykke til.
Vis hele sitatet...
Det kan jeg.

Lånet regnskapsføres i AS-et som gjeld. Utbyttekapasitet beregnes som eiendeler minus gjeld og egenkapital, jf Aksjeloven §8.1. Innskutt egenkapital kan benyttes til utbytte.
Utbyttekapasiteten kan riktig nok økes ved at lån fra egne aksjonærer avregnes mot utbytte, men dette vil ikke endre beløpet som er tilgjengelig for utbytte til andre aksjonærer. I praksis er regnestykket det samme, man har bare gjort opp noe gjeld før utbytte utbetales.

Innlån fra aksjonær er gunstig med tanke på at det krever mindre formaliteter enn å øke aksjekapitalen, men har skattemessige konsekvenser om selskapet går konkurs. Innskutt egenkapital vil da komme til fradrag, men tapt lån ikke gir fradrag.
Sitat av doseren Vis innlegg

Når det gjelder muligheten til å spytte inn penger er det flere måter å gjøre dette på, men disse vil ha fordeler og ulemper som du må sette deg godt inn i. Å låne inn penger er enkelt, men påvirker balansen og derigjen muligheten til å ta ut utbytte. Balansen spiller også en nøkkelrolle mtp om bedriften drives for kreditors regning, slik at innlån i hovedsak bør benyttes for å løse kortsiktige likviditetsproblemer.
Vis hele sitatet...

Bra det du sier om provisjon, og viktig for ts å tenke nøye gjennom. Og mtp på eierskap, forsøk å slippe så billig som mulig. Feks sett av 20% av aksjene til fordeling på ansatte, eller sørg for at du selv har majoritetskontroll i forhold til generalforsamling og vedtak slik at du ikke går på en smell og din ide og strategi plutselig blir nedstemt pga kortsiktig pofittjag hos enkelte eiere.


Når det gjelder balanse og evt. utbytte så må man være realist og tenke at sålenge bedriften er i oppstart, og sålenge vekstfase og inntekter ikke er helt avklart så vil det ikke være ett reelt alternativ å ta ut utbytte. Fordi evt. inntekter trengs til videre vekst og løpende driftskostnader.

Lån hos tradisjonelle utlånere vil være svært vanskelig, et AS er jo en selvstendig entitet og derfor er banker o.l svært forsiktig med utlån til nyetablerte AS. Om de i det hele forstår og aksepterer ts sin forretningsplan så vil bankene som minimum kreve personlig garantier for evt. lån fra eier(e). Mest sannsynlig vil de også kreve pant i feks eiendom eller flere signaturer/kausjonister.

Som nyetablert er det ekstra viktig å sørge for positiv kontantstrøm. Det betyr at alle salg må raskest mulig omgjøres til kroner. Fakturatid, trege betalere etc vil dra ned kontantstrømmen og kan påvirke likviditeten nok til å i verste fall terminere driften.

Forsøk å øke likviditet og kontantstrøm ved å få igang fakturasalg til et av de selskapene som kjøper opp faktura. Da sender du bare inn dine krav direkte og digitalt på slutten av dagen hver dag etter salg til dem og dagen etter så har du oppgjør og penger på konto. De beste tar <5% av pålydende. Det kan høres mye ut, men du sparer deg for inkasso, purringer og salgene du får idag er blitt til penger i morgen. Helt genialt rett og slett. Og veldig forutsigbart.

Lykke til
Sist endret av frtoretang; 19. januar 2016 kl. 15:41.
Sitat av doseren Vis innlegg
Det kan jeg.

Lånet regnskapsføres i AS-et som gjeld. Utbyttekapasitet beregnes som eiendeler minus gjeld og egenkapital, jf Aksjeloven §8.1. Innskutt egenkapital kan benyttes til utbytte.
Utbyttekapasiteten kan riktig nok økes ved at lån fra egne aksjonærer avregnes mot utbytte, men dette vil ikke endre beløpet som er tilgjengelig for utbytte til andre aksjonærer. I praksis er regnestykket det samme, man har bare gjort opp noe gjeld før utbytte utbetales.

Innlån fra aksjonær er gunstig med tanke på at det krever mindre formaliteter enn å øke aksjekapitalen, men har skattemessige konsekvenser om selskapet går konkurs. Innskutt egenkapital vil da komme til fradrag, men tapt lån ikke gir fradrag.
Vis hele sitatet...
Nei, det kan du ikke. Sorry, men dette har du ikke greie på.

For det første kan ikke innskutt EK utbetale som utbytte. For å dele ut aksjekapital el. må man foreta en kapitalnedsettelse, men det er for så vidt en annen diskusjon.

Forsvarlig EK/opptjent EK/utbyttegrunnlag påvirkes ikke av hva man har lånt inn til selskapet. Det er eventuelt kun i de spesielle situasjonene hvor man har covenants tilknyttet lånet, noe som neppe er vanlig ved lån til eget selskap og heller ikke relevant ift aksjeloven.

Dersom man skal ta utgangpsunkt i ditt eksempel med at eiendeler fratrukket gjeld = utbyttegrunnlag (som altså er feil) vil et lån til selskapet både øke eiendelene og gjelden. Netto resultat er altså null. Det er ikke slik at hvis man låner penger så får man på et magisk vis kun en gjeld og ikke en tilhørede eiendel.

Har man 100 i eiendeler og 50 i gjeld har man altså 50 i egenkapital. Dersom man låner selskapet 100 vil man han 200 i eiendeler, 150 i gjeld og fortsatt 50 i egenkapital. Dette er selvfølgelig før eventuelle kostnadser som redusere eiendelene.

Dersom du googler utbytte, forsvarlig egenkapital vil du sikker finne mange gode sider med informasjon om dette.
Fra Deliotte, som jeg vil anta har peiling på dette:
"Fri egenkapital tilsvarer netto eiendeler minus aksjekapital og annet bundet egenkapital". Denne benyttes til utbetaling av utbytte.
Fra 1.juli 2013 er ikke innskutt egenkapital automatisk bundet egenkapital. Den innskutte egenkapital som inngår i overkursfond kan etter dette utbetales som utbytte, gitt at man fortsatt har en forsvarlig egenkapital.
Det vil således ha betydning hvorvidt den innskutte egenkapitalen er ansett som aksjekapital eller ikke.
Utbyttekapasiteten påvirkes også indirekte ved at lånet medfører en forpliktelse for selskapet som kan ha betydning i vurderingen av forsvarlig egenkapital utover aksjekapitalen.

I eksempelet ditt, har ikke innlånet endret utbyttegrunnlaget direkte så fremt de innlånte midlene fortsatt "står på konto".
Antar man i stedet at 50 av innlånet gikk til å betale lønninger har selskapet ved årsavslutning 150 i eiendeler, 150 i gjeld og 50 i egenkapital. Det er således ikke anledning til å betale utbytte.

Hvis de 100 innlånt til selskapet i stedet ble "gitt" som innskutt egenkapital, enten annen innskutt egenkapital eller i overkursfond vil selskapet etter innskuddet ha 200 i eiendeler, 50 i gjeld, 50 i aksjekapital og 100 i annen egenkapital.
Igjen benyttes 50 til betaling av lønn, og ved årsavslutning har man da 150 i eiendeler, 50 i gjeld, 50 i aksjekapital og 50 i innskutt egenkapital. Utbyttekapasiteten er da 50.

Det vil være skattemessige forhold som kan påvirke beslutningen, siden utbytte skattes høyere enn tilbakebetalt lån, og man vil kunne få renter av uavhengig av selskapets evne til å betale utbytte. Samtidig har man som nevnt en høyere risiko ved å låne penger til selskapet siden dette ikke kommer til fradrag ved en konkurs.

Jeg skal ikke påberope meg å være noen ekspert, eller ha 100% kontroll på regelverket her, men vil fortsatt hevde at innlån og innskudd av egenkapital har forskjellige konsekvenser knyttet til beregning av utbytte.