Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 3142
Anonym bruker
"Løs Hare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Fikk et koselig brev hvor det står "Forhåndsvarsel om tilbakekall av våpenkort".

Jeg vil naturligvis ikke bli kvitt våpna mine men nå tvinges jeg til å selge eller levere de inn. Hva skjer om jeg tilfeldigvis hadde "mistet" våpna mine nå? Hva kan bli konsekvensen av dette? Jeg kommer nok til å selge de, men er bare nysgjerrig hva som hadde skjedd om våpnene plutselig forsvant.
Det kan de strengt tatt ikke gjøre så mye med, annet enn å etterforske "tyveriet". Hvis de setter igang etterforskning, må du nok regne med å være hovedmistenkt fra første stund, så du bør ha en vanntett plan i så fall. Med mindre de finner noe på deg ganske raskt, blir nok saken bare henlagt uten at det skjer noe mer.
+ razzia så lenge du lever.
Hvordan våpen er det snakk om?
Trist at det er et slik system vi lever i, liker personlig ganske godt våpen, men jeg ville ikke anbefalt å gjemme bort våpena dine, du måtte nok i såfall gravd dem ned eller noe. Det er kjipt men vi lever i et land hvor narkotikapolitikken er på bakhodet
Anonym bruker
"Fiendtlig Spermhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av FuyGiery Vis innlegg
Trist at det er et slik system vi lever i, liker personlig ganske godt våpen, men jeg ville ikke anbefalt å gjemme bort våpena dine, du måtte nok i såfall gravd dem ned eller noe. Det er kjipt men vi lever i et land hvor narkotikapolitikken er på bakhodet
Vis hele sitatet...
For min del så syntes jeg det er helt greit at personer i aktiv rus ikke har tilgang på våpen.
Enig. Alle våpeneiere som blir tatt for å drikke seg full på byen, f.eks., burde bli fratatt sine våpen umiddelbart.
Om du kjenner noen andre med våpenkort så kan du "selge" til dem, også er de forsatt dine våpen. Bare at de når står registrert på en annen.
Anonym bruker
"Fri Kjempefisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vil anbefale at du kvitter deg med våpnene da du ikke er skikket til å ha det. Du vil være hovedmistenkt og våpensaker i Norge er en såpass alvorlig ting(da det ikke er så mye annet som skjer) at saken kommer til å være åpen i minst 5 år, og du vil få razzia 2-4 ganger i året tilfeldig.

Har ikke kilder, men dette er noe jeg vet.
Sitat av kallisti Vis innlegg
Enig. Alle våpeneiere som blir tatt for å drikke seg full på byen, f.eks., burde bli fratatt sine våpen umiddelbart.
Vis hele sitatet...
Sarkasmen er til å smake på. TS skriver da innledningsvis at det handler om narkotika, regner da med at det ikke er alkohol det er snakk om.
Sist endret av pannekake2k; 4. desember 2017 kl. 22:02.
Sitat av pannekake2k Vis innlegg
Sarkasmen er til å smake på. TS skriver da innledningsvis at det handler om narkotika, regner da med at det ikke er alkohol det er snakk om.
Vis hele sitatet...
Sarkasme?
Hva er forskjellen på alkohol og "narkotika" når det kommer til våpen. Drikker du ofte, er du imo. like uskikket til å ha våpen som en som inisjerer amfetamin flere ganger daglig.

Rus er rus, lovligheten til rusmiddelet spiller da vel ingen rolle?
Anonym bruker
"Ekstravagant Sau"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Av og til er en finger, eller to, mer e nok .
Anonym bruker
"Sprudlende Brosme"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvilket rusmiddel(er) var det snakk om og hvor mye?
Mener å ha lest her at hvertfall når det gjelder cannabis så må du bli tatt mer enn én gang innen en tidsperiode (såfremt du ikke blir tatt mens du kjører) for å miste lappen. Skulle tro det var noe lignende med våpen
Hei, trist å høre dette op. Jeg ville forhørt meg med politiet hvor lenge de tenker at du skal gå uten våpen. kanskje det er snakk om et år eller to. Jeg ble personlig tatt for kjøring i ruspåvirket tilstand 4 år før jeg søkte om å erverve våpen. Jeg fikk godkjent våpensøknaden. Ville ikke "mistet" våpen om noe lignende skulle skje, men heller hatt en seriøs dialog med politiet. Det kan hende du kan inngå en deal med dem om pissings eller lignende. Eller at de har våpna på kammeret et halvt års tid. Prøv dialog og la de hente våpna. Og om det er sykt viktig for deg å ha en bangbang gjemt i veggen, så klarer du å skaffe deg en ulovlig.
Hadde vært fint om du skrev om du har blitt tatt en gang eller flere, samt at du holder oss oppdatert. Ønsker deg lykke til! og tenker at dt maks er to år til du kan ha våpen lovlig igjen om du holder din sti ren.
Til TS : HVA vil du savne med våpene dine da..??
Holde dem i hendene dine..??
Vite at du eier dem ?
Bruke dem på neste jaktsesong..??
....hvert svar åpner for nye mulige løsninger..... ;-)
Her var det mye fordømmelse og få argumenter. Det er forstemmende hvordan folk nærmest kappes om å rettferdiggjøre politiets håndtering av våpensaker, til tross for de samme menneskene typisk enes om at deres håndtering av narkotikasaker og førerkort ofte er helt hinsides urimelige. Det er hyklersk.

Lover og forskrifter er én ting, rettspraksis en annen. Politiet håndterer våpenloven og -forskriften mye strengere enn ordlyden. At de gjør dette med politikernes velsignelse er selvsagt; det er ytterst få politikere som ikke ville ha innført et totalforbud hvis de fikk muligheten. På en måte forundrer det meg litt at hvermannsen ofte har et så antipatisk forhold til våpen at de blindt akspterer urettferdighet på den fronten, til tross for at de står på barrikadene i andre saker. Men våpenfobien står stadig sterkere, så sånn sett forstår jeg vel litt av motivasjonen. Men det jeg aldri kommer til å grokke er hvorfor de organisasjonene som liksom skal fremme våpeneiernes interesser nærmest er enda mer fanatiske enn politiet etter å undergrave fundamentet for sitt eget virke. Tror de at dersom de selv fremstår som mer katolske enn paven, så kan ingen finne noe å bruke mot de, og så står de sterkere neste gang det blir innstramninger i reglene? Hvis de selv kan vise til å ha rensket sine rekker for "useriøse elementer" så vil den frenetiske antivåpenmobben la de være i fred? Det er i såfall utilgivelig naivt, og samme motivasjon man ser hos voldsofre som risikerer alt for å beskytte sine voldelige ektemaker for rettslige represalier. Det fungerer opplagt svært dårlig.

Ingen er perfekte og alle gjør feil. Å straffe noen hardt for smårusk er urettferdig, men å rettferdiggjøre slik adferd er adskillig verre. Nå: Om jeg velger å drikke meg sørpe drita i helgen, så gjør ikke det meg til en farlig trafikkant så lenge jeg lar kjøretøyet stå i ro mens jeg er påvirka. Og det samme gjelder opplagt om jeg bytter ut whiskyflaska med jazztobakk. Dere som mener at det er rettferdig at TS får våpna sine inndratt - mener dere det virkelig? Er man nødvendigvis uskikka til å håndtere våpen på forsvarlig vis selv om man nyter ulovlige rusmidler innimellom? Så lenge han lar våpenskapet forbli låst mens han jager drager, så ser jeg virkelig ikke problemet.
Anonym bruker
"Snill Spurv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hva er det snakk om? Oar gram hasj, eller?
Du kam forhøyre deg med advokat viss det er noe småtteri dem skal skape ett h**vete ut av. Vi lever tross alt i ett land der folk fort blir hysteriske så fort det er snakk om narkotika...
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Fikk et koselig brev hvor det står "Forhåndsvarsel om tilbakekall av våpenkort".
Vis hele sitatet...
I brevet fra politiet står det hvorfor de tilbakekaller våpenkortet, hvilke klagemuligheter du har på avgjørelse mm.
Å "miste" våpen er alvorlig, du eller ditt hjem vil bli etterforsket i forbindelse med minst en forbrytelse.
1. Mistet våpen; Du blir bøtelagt for uforsvarlig omgang/lagring av skytevåpen. (Bøter eller fengsel)
2. Stjålet våpen: Du blir etterforsket for å se om lagringen var forsvarlig. Våpenskap under 150 kg må boltes fast. Det må være synlige spor etter inbrudd. Lagring av våpen i bil er ikke "korrekt".
3. Du ble ranet mens du bar våpen: Ran av våpen er meget sjelden i Norge, du trenger egen tilatelse for å bære våpen offentlig, forvent "en del" spørsmål om hvorfor du "bare gikk en tur med hagla".

I alle tilfeller som du ikke etterkommer kravene fra politiet om innlevering/avhending av skytevåpen, så vil det medføre mye ubehag for deg. I verste fall fengselsstraff.

Avhengig av årsaken til indragingen så kan du overføre våpen til familiemedlemmer, såfremt de ikke bor nærme "så eier lett kan få tillgang til våpen".
Du er tydeligvis ingen kjenning av politiet i og med du fremdeles har våpen. Snakk med politiet, det kan jo ikke bli værre av det.