Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 5125
Anonym bruker
"Hoppende Fe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei,
Har i flere år nå hatt en kribling i høyre øre som føles som om noe kravler rundt inni der. Har prøvd utallige ganger å grave rondt med både fing, qtips og div. andre ting. Kommer sikkert til å få høre at det er noe jeg bare innbiller meg, men jeg er HELT sikker på at det er noe jeg faktisk kjenner. Er dette noe som er mulig? Og iom. at det har pågått i flere år (!!), er det noen mulighet for at det har blitt lagt egg og at dem får næring på noen måte slik at de klarer å leve der over lenger tid? Kjenner jeg blir kvalm bare av tanken.

Husker når jeg var liten kom jeg hjem fra barnehagen en dag og hadde faktisk fått en bille i øret som vi fikk gravd ut senere på dagen, men dette er vell kanskje bare tilfeldig.

En tur til legen og be om å få sjekket øret eller? Noen som vet hvordan de går frem? Og ved eventuell fjerning, hvordan fungerer det?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hei,
Har i flere år nå hatt en kribling i høyre øre som føles som om noe kravler rundt inni der. Har prøvd utallige ganger å grave rondt med både fing, qtips og div. andre ting. Kommer sikkert til å få høre at det er noe jeg bare innbiller meg, men jeg er HELT sikker på at det er noe jeg faktisk kjenner. Er dette noe som er mulig? Og iom. at det har pågått i flere år (!!), er det noen mulighet for at det har blitt lagt egg og at dem får næring på noen måte slik at de klarer å leve der over lenger tid? Kjenner jeg blir kvalm bare av tanken.

Husker når jeg var liten kom jeg hjem fra barnehagen en dag og hadde faktisk fått en bille i øret som vi fikk gravd ut senere på dagen, men dette er vell kanskje bare tilfeldig.

En tur til legen og be om å få sjekket øret eller? Noen som vet hvordan de går frem? Og ved eventuell fjerning, hvordan fungerer det?
Vis hele sitatet...
Paranoiaen sniker seg på hører jeg I verste fall kan du ha midd, men mest sannsynlig ikke. Priker du rundt i øret ditt ved en stadighet vil det skape irritasjon, og da kan du få fornemmelser over at du har levende saker og ting som kravler rundt der ikke. Har du mye ørevoks? Hva slags hygiene har du? Prøv å la øret ditt være i fred selvom det klør/er ubehagelig en stund.

Plager dette deg mye, be om en henvisning, så kan nok en spesialist konstantere rimelig raskt at du ikke har kjøttetende larver krypende rundt i øret ditt. Ikke umulig, men svært sjelden. Har du vært utenlands, gjerne et stykke sør for kloden siden det startet? Det er få innsekter som triver i øret ditt. Du googler sikkert som en gal, men der finner du som oftest verst tenkelig scenario som første søkeresultat.
Sist endret av Ellipsis; 10. oktober 2017 kl. 13:23.
Sannsynligvis ikke. Men den eneste måten å utelukke det på er å ta turen til legen og be han se inn i øret ditt, og er vel kanskje ut fra beskrivelsen den eneste løsningen slik jeg ser det.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
En tur til legen og be om å få sjekket øret eller? Noen som vet hvordan de går frem? Og ved eventuell fjerning, hvordan fungerer det?
Vis hele sitatet...
Ring fastlegen før klokken ni og be om akuttime, da får du
som regel time samme dag (ellers må du sannsynligvis vente).
Legen vil stille deg noen spørsmål, og lyse deg i øret. Hvis de
ikke finner noen løsning hos fastlegen, vil du bli henvist til
nærmeste øre-nese-hals-avdeling. Vær obs på at det er lang
ventetid på slike henvisninger, med mindre du er i livsfare.
Anonym bruker
"Tolerant Grønngylt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det kan ikke ev. bare være en løs klump med ørevoks som beveger litt på seg? Jeg har slik at kanskje en eller to ganger i året, så løsner det en bit med ørevoks på størrelse med neglen på lillefingeren som sakte men sikkert beveger seg ut øregangen og til slutt ramler ut. Bruker som regel en pinsett for å huke tak i den siste stykket. Men, mens den beveger seg utover så kiler og kribler det ganske mye i øret og det kjennes nesten ut som noe som beveger seg inni der.
Øregangen er ikke mer enn 2-3 cm. Du har ikke et dyr som lever der. Det du derimot kan ha er væske i mellomøret som kan gi fornemmelser av at du har dyr i øregangen. Ring fastlegen og be han se på det. Da vil han bruke et otoskop som ser inn i øret ditt, og det er smertefritt. Ikke be om akuttime. Dette er forbeholdt mennesker som faktisk trenger akutt hjelp, og det er alt for få ledige fastlegetimer.
En venn av meg hadde nøyaktig samme greia, plutselig ble skvatt han til fordi han mente at det var noe klart og tydelig som bevegde seg inni øret, øre-nese-hals-legen fikk fjernet massevis av øreviks og etter det har han ikke hatt samme problem.
Kan være hår i øret
Hei. Jeg vil anbefale deg å forsøke å kjøpe Revaxør på apoteket.
Det er en slags øredråpe som du drypper 20-30 dråper i øret, og lar det virke i 30 minutt. Etterpå skyller du ut med lunkent vann i medfølgende "blåse" eller hva jeg skal kalle det.
Det kommer mye ørevoks ut, det kan jeg nesten garantere deg.
Hvis ikke dette hjelper så tar du kontakt med lege, og de henviser deg muligens videre til øre-nese-hals. Jeg har vært ut og inn av øre-nese-hals siden jeg har vært plaget med dårlig hørsel på det ene øret. Når de renser ørene mine så tar de en "støvsuger"-lignende ting og suger ut ørevoks. Det er ekkelt, men det hjelper :-)
Sitat av sh9 Vis innlegg
Hei. Jeg vil anbefale deg å forsøke å kjøpe Revaxør på apoteket.
Det er en slags øredråpe som du drypper 20-30 dråper i øret, og lar det virke i 30 minutt. Etterpå skyller du ut med lunkent vann i medfølgende "blåse" eller hva jeg skal kalle det.
Vis hele sitatet...
Ballong heter det som følger med.

TS kan også forsøke noen dråper med matolje, som feks olivenolje og "fylle" øregangen med dette når man ligger på motsatt side. La dette virke en tid, gjerne noen timer dersom man ser en film el noe mens man ligger på siden, og la så dette renne ut og rens forsiktig ytre øregang med en bomulls pinne for barn, en slik som er "spiss" i enden.
Hvis noe faktisk beveger seg der inne vil du høre det godt, ikke bare føle det. Siden du ikke skriver noe om at du hører noe, tror jeg ikke det er et dyr i øret ditt. Sannsynligvis er det noe slags eksem i øret, og kanskje sopp. Det er ganske vanlig og det kan klø vanvittig mye.
Sitat av bendiks Vis innlegg
Øregangen er ikke mer enn 2-3 cm. Du har ikke et dyr som lever der. Det du derimot kan ha er væske i mellomøret som kan gi fornemmelser av at du har dyr i øregangen. Ring fastlegen og be han se på det. Da vil han bruke et otoskop som ser inn i øret ditt, og det er smertefritt. Ikke be om akuttime. Dette er forbeholdt mennesker som faktisk trenger akutt hjelp, og det er alt for få ledige fastlegetimer.
Vis hele sitatet...
Tror ikke det er det TS har, for da hadde andre symptomer kommet også. Men jo, det er dyr som kan leve i øregangene på dyr og unntaksvis i mennesker. Det er særlig øremidd det da er snakk om.
https://www.helsenett.no/227-sykdomm...3-oremidd.html
Hvordan går det TS? Håper du ikke tar en Van Gogh.

Så først nå at dette har vedvart i flere år(?) Afaik er det veldig få "dyr" som trives i øret ditt, over tid. Jeg kan huske en episode fra da jeg var 15-16 og vi bestemte oss å sove i telt, lite visste vi at det var en liten maurtue i nærheten, og en av disse maurene som var på oppdagelsesferd kom inn i øret mitt når jeg sov.

Våknet såklart av dette og skjønte ingen ting, men en venn av meg så at noe kravlet inne i øret, den lille rakkern forvilla seg dypere og dypere innover, og kunne føle at den berørte trommehinnen, fikk fullstendig noia og løp så raskt jeg kunne ned til sjøen og stupte uti. Rulla rundt i vannet en stund med hodet under, og den datt heldigvis ut ganske raskt. Pass på hvor dere slår opp telt i fremtiden