Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 4830
Hei,

Nå har det seg at jeg nylig vitnet i en sak hvor en politimann diktet opp mesteparten av historien sin, det kunne like godt vært et eventyr.

Det er svært vanskelig for oss å bevise at han har løyet i retten, men vi er derimot 3 stykk mens han er 1. Han var alene når han først pågrep oss - jeg vil legge til at dette er noe han gjør fast men det er ekstremt vanskelig å få bevis.

Vi 3 har vel en fordel da vi ikke trenger å pynte på sannheten. Han har løyet om små detaljer, men også om større ting hvor han påstår at en av oss godtok førerkort beslag - noe som selvfølgelig ikke er tilfelle da det ikke bli kjørt bil i påvirket tilstand og tiltalte ble senere frifunnet på denne posten. Det er kanskje to andre politibetjenter som kan bekrefte at han nektet førerkortbeslag, men vi er redd at de skal lyve om vi kjører sak og de blir kalt inn.

Det er også noen få detaljer i rapportene han har skrevet som ikke stemmer helt overens med det han sa i forklaringa (de stemmer derimot ikke med hva som har skjedd i det hele tatt).

Det jeg lurer på, hvordan er sjansen vår om vi sender dette til spesialenheten? Jeg er rett og slett lei av at folk som han skal rundt å ødelegge livet til folk for egen vinning (virker helt seriøst som han tenner på det, han gjør også narr når han har sjansen).

Jeg vil også legge til at oppførselen hans ble mye verre etter politireformen (Den var blitt verre med tid uansett da), har politireformen gitt de mer frie tøyler?
Hva har du å tape?
Hadde denne tanken selv for en god stund siden, fant ut at de skal ha et videokamera oppe i alle tider mens de tar inn noen. Med mindre det jeg fant ut er feil, så har du en god sjangse om han ikke har noe videobevis.
Hvis ikke, hold dere til sannheten/deres historie og finn ut en måte å vise en løgn hos politimannen. Hvis en løgn blir funnet vil dere kunne sette spørsmål på resten av arbeidet gjort av denne mannen.
Ved møte med politi bør du alltid ha noen bevis for å vise din uskyldighet.
Om du og dere føler dere forfulgt med god grunn, så kan dere selv også begynne å filme politiet neste gang de stopper dere.
Enten med mobilkamera, dashbordkamera eller skjult spionkamera
Så stiller dere med sterke videobevis etterpå
Sitat av Eager Igor Vis innlegg
Om du og dere føler dere forfulgt med god grunn, så kan dere selv også begynne å filme politiet neste gang de stopper dere.
Enten med mobilkamera, dashbordkamera eller skjult spionkamera
Så stiller dere med sterke videobevis etterpå
Vis hele sitatet...
Er det lov å filme politiet med mobilen sin i offentlighet? Vet du kan filma hvem som helst i USA , men i Norge er det vell noe strengere. Kan vertfall ikke filme tilfeldige sivile på gata, er det andre regler når det kommer til politi?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av iColdman Vis innlegg
Er det lov å filme politiet med mobilen sin i offentlighet? Vet du kan filma hvem som helst i USA , men i Norge er det vell noe strengere. Kan vertfall ikke filme tilfeldige sivile på gata, er det andre regler når det kommer til politi?
Vis hele sitatet...
Ja, det kan du. Så lenge du ikkje forstyrrer politiet i arbeidet. Du kan og filme tilfeldige personer på gata. Om du aktivt følgjer etter folk er det ei litt anna sak.

Viare har du ikkje nødvendigvis lov til å publisere det, sjølv om du har lov til å filme det. Og du har plikt til å følgje politiet sine pålegg.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Ja, det kan du. Så lenge du ikkje forstyrrer politiet i arbeidet. Du kan og filme tilfeldige personer på gata. Om du aktivt følgjer etter folk er det ei litt anna sak.

Viare har du ikkje nødvendigvis lov til å publisere det, sjølv om du har lov til å filme det. Og du har plikt til å følgje politiet sine pålegg.
Vis hele sitatet...
Men kan da politiet pålegge deg å slutte å filme?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Dice Vis innlegg
Men kan da politiet pålegge deg å slutte å filme?
Vis hele sitatet...
Ja. Om dei meiner det forstyrrer kan dei det. Den enkelte tenestemann har rimeleg frie tøyler til å vurdere det.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Ja. Om dei meiner det forstyrrer kan dei det. Den enkelte tenestemann har rimeleg frie tøyler til å vurdere det.
Vis hele sitatet...
Ja, og dette er en politimann som beslaglegges mobiltelefoner under ransaking for å forbedre seg på razzia, nærmest uten grunn.

Jeg ser for meg at det skal en del til for å få han dømt for falske forklaringer i retten, lenker er i grunn veldig usikker. Er det noen andre som har erfaringer med noe lignende? Hvor mye tvil kan han skape med løgner dersom de mistenker han eller avhører han angående det? Det blir jo ofte mye ord mot ord, og det i rapportene kan han vel påstå det er slurvefeil. Men dersom vi er 3 personer som vitner mot han, gar en advokat

Huff, sitter på et tog og mister nett en periode, rakk derfor ikke å endre innlegget i tide etter jeg kom borti knappen. Skal se om jeg husker å legge inn resten etterpå dersom det er relevant.

Vi har en advokat som forsvarte den tiltalte i denne, og han selv sier at det er lite sjanse for at noe skjer dersom han hjelper oss å utforme en anmeldelse. Han foreslo i så fall å nevne de to andre tjenestemennene som vitner, men selv han sa at det dessverre var en stor sjanse for at de vil lyve for å beskytte kollegaen sin. I så fall er saken vår ødelagt.

Jeg vil legge til at den tiltalte ble frifunnet på den delen han løy om på grunn av mangel på bevis. Er dette noe til hjelp for vår del, eller vil tvil komme han til gode på samme måte? Jeg hadde jo håpet på det at når en politimann ikke tar forbehold i retten om at noe kan være feil, og dersom det da er feil at han faktisk kan dømmes for falsk forklaring. Han har faktisk ordnet til en siktelse på ruskjøring, selv om personen som ble siktet ikke var ruset før han kjørte bilen, og ikke kjørte bilen etter han hadde røyket. Politimannen påsto derimot at han hadde innrømmet å røyke før kjøring og godtatt førerkortbeslag (noe som selvfølgelig gir INGEN mening siden han ikke hadde gjort dette, og ble tiltalen ble fjernet dagen før dommen kom).

Vi har også et par andre som vi kunne dratt med inn i anmeldelsen. Han ene fikk førerkortet beslaglagt for ruskjøring selv om han faktisk ikke var ruset, og spyttprøve ikke ga noe utslag. Han fikk lappen tilbake senere når blodprøveresultatet kom. Legen konkluderte også med at han ikke var påvirket.

Det er også en annen person som møtte på denne politimannen på butikken, da hadde politimannen pekt på han og begynt å le. Det var ingen andre rundt han som han kunne pekt på.

Det blir veldig mye ord mot ord det her. Jeg synes det er synd at de ikke får disse jævlene til å gå med kamera, selv om dette hadde vært en ulempe også for de kriminelle. Det hadde vært mye bedre det enn at de lyver seg til ransakelsesordrer og falske siktelser.
Sist endret av sondriz; 18. september 2017 kl. 19:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Mad Scientist
Nizada's Avatar
Bestill en lydrecorder, eller et sjult kamera så du kan skaffe bevismateriale.

- http://www.ebay.com/itm/64G-Recharge...53.m2749.l2649

Har selv bestilt denne nylig i sammenheng med en sak, men det finns mange andre typer sjult utstyr. Merk deg at bruk av dette utstyret er kun lovlig under bruk av egen sikkerhet, og mistenkelse av lovbrudd. Om dette brukes til overvåkning av enkeltpersoner, eller blir publisert på noen måte annet enn retslig domstol er dette høyst ulovlig.
Om slikt utstyr brukes til overvåkning av et område(Fks. Butikker) skal det stå et skilt *Advarsel Overvåket Område* på en synlig plass, og skal registreres hos datatilsynet.

§ 266. Hensynsløs atferd
Den som ved skremmende eller plagsom opptreden eller annen hensynsløs atferd forfølger en person eller på annen måte krenker en annens fred, straffes med bot eller fengsel inntil 2 år.

§ 266 a.Alvorlig personforfølgelse
Den som gjentatte ganger truer, følger etter, iakttar, kontakter eller gjennom andre sammenlignbare handlinger forfølger en annen på en måte som er egnet til å fremkalle frykt eller engstelse, straffes med fengsel inntil 4 år.

§ 267. Krenkelse av privatlivets fred
Den som gjennom offentlig meddelelse krenker privatlivets fred, straffes med bot eller fengsel inntil 1 år.

2. Til hvilke formål kan man kameraovervåke?
Loven krever at kameraovervåkingen må ha et tungtveiende formål. Vern av liv og helse, eller forebygging eller oppklaring av gjentatt eller alvorlig kriminalitet, er formål som kan være tillatte. Det må altså foreligge et helt konkret problem eller være en overhengende fare for et problem av betydning.
https://www.datatilsynet.no/regelver...aking/?id=6180