Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 5413
Anonym bruker
"Pensjonert Hippogriff"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg er en person som liker å ta meg en fest i helgene og fester gjerne fredag og lørdag.
Som oftes har jeg igjen en god del alkohol etter helgen da jeg bruker og kjøpe inn mye, sånn at jeg har et bredt utvalg velge mellom.

Men når søndagen og ukedagene kommer, så klarer jeg ikke unngå å drikke alkohol om jeg har noe stående. Og da drikker jeg som regel til jeg blir god og full (aldri blackout) for så å valse til sengs for å komme meg opp på jobb dagen etterpå.

i går drakk jeg opp den siste literen med sprit jeg hadde stående i skapet.

Men til spørsmålet, er jeg alkoholiker eller liker jeg alkohol litt for godt?

Det skal også nevnes at jeg vet selv at jeg ikke er en alkoholiker, men det at jeg drikker så fort jeg har alkohol stående er ikke et så bra tegn?

Skal sies at jeg ikke har et behov for å kjøpe noe alkohol etter jobb i dag og kommer ikke til å kjøpe noe før fredagen.

Min far er alkoholiker, samt min onkel (fars bror).
Anonym bruker
"Leken Pegasus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ja, etter hva du skriver her så liker du alkohol litt for godt. Når du skriver "så klarer jeg ikke unngå å drikke alkohol om jeg har noe stående" er det et tydelig varseltegn. Og siden din far og onkel begge er alkoholikere, og du selv føler litt usikkerhet siden du spør her, så hadde jeg redusert alkoholbruken.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ja, etter hva du skriver her så liker du alkohol litt for godt. Når du skriver "så klarer jeg ikke unngå å drikke alkohol om jeg har noe stående" er det et tydelig varseltegn. Og siden din far og onkel begge er alkoholikere, og du selv føler litt usikkerhet siden du spør her, så hadde jeg redusert alkoholbruken.
Vis hele sitatet...
Dette jeg tenker også, men trangen kommer bare så lenge jeg har alkohol i hus. Altså jeg går forbi vinmonopolet vær dag på vei hjem, men tanker slår meg aldri å gå inn for å handle mer når jeg vet jeg ikke har alkohol hjemme.

Og er det noe mer spennende enn alkohol som skjer en helg så er det enkelt å styre unna alkoholen.
Så la være å handle inn så himla mye så du ikke har shitten i hus...? Out of sight, out of mind.
Og imho så høres det bare ut som du er litt for glad i alkohol, men skillet mellom litt for glad i og full blown alkis er ikke så himla stort. Legg fra deg dårlige uvaner nå.
Ja. Når du ikke klarer å la alkoholen stå i fred hjemme, men drikker deg full midt i uka,tiltross for jobb og tiltross for at du drikker fredag og lørdag drikker du såpass hyppig at om du ikke har et problem nå, dundrer toget i exspressfart den veien.. veldig typisk alkoholikere å bortforklare vanene «jeg klarer å gå forbi Vinmonopolet uten å kjøpe» jeg råder deg isåfall til å gjøre det heretter
Hvor gammel er du? Normalt å kjøre på litt ekstra fra man er 18 til 25, men så roer det seg drastisk i takt med familieliv. Drikking alene og i uka er faretegn og ikke å anbefale!
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Test deg selv. Bestem deg for å ta en pause for å se om du kan. En mnd, to mnd, whatever. En liten periode uten alkohol burde ikke være verdens undergang, og kanskje du som konsekvens klarer å leve litt sunnere.

Hvis du ikke klarer det har du svaret ditt. Alkoholen er sterkere enn viljen din. Da er det realistisk bare en ting som hjelper og det er tørrlegging cold turkey. Hvorvidt du senere kan prøve deg frem til om du kan ta deg et glass til middagen er individuelt, men ikke anbefalt.
Sist endret av nso; 14. juni 2017 kl. 21:30.
Hvor ofte tenker dere egentlig man kan drikke uten å være i faresonen? Studerer for tiden i utlandet og er vell stort sett ute å drikker ca 3+ ganger i uken, og av og til går det med en øl eller to til maten. Men føler at det her er sett på som helt ok, de fleste jeg kjenner her drikker også ca like mye og jeg føler det er veldig sosialt akseptert.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det skal også nevnes at jeg vet selv at jeg ikke er en alkoholiker, men det at jeg drikker så fort jeg har alkohol stående er ikke et så bra tegn?
Vis hele sitatet...
Det er omtrent akkurat det en alkoholiker ville sagt.

''Når alkoholikere konfronteres med at de har et alkoholproblem, vil de som regel benekte at de har slike problem.''
Det er en farlig felle å gå i når man tror det er faste linjer imellom stempler. Siden du har alkoholisme i slekten bør du være ekstra forsiktig. En kan være "bare veldig glad i alkohol" og drikke vodka fra jobbslutt til kveld hver dag, kanskje uten alvorlige problemer. Men man har plutselig pådratt seg en kjip fysisk og psykisk avhengighet, og problemer kommer gjerne snikende på uante måter. Jeg tror du bør være ekstra forsiktig og jeg støtter forslagene over om å ikke oppbevare større mengder alkohol hjemme.
Alkoholiker er bare et ord. Enkelte ting er usunt. Ikke gjør for mange/ofte usunne ting. Spesielt ikke avhengighetsskapende usunne ting. Fredag lørdag og søndag er 3 av 7 dager. Du drikker rett under 50% av dagene i uken. Du spør på nettforum om du har problemer. Tenk på antall dager i uken og spør deg selv om du har et problem. Folk har ofte et problem lenge før de selv innser at de har problem. Alle problemer kan fikses, men de har en tendens til å vokse seg større over tid. Det vil si at akkurat NÅ er det lureste tidspunktet å begynne å nøste opp eventuell floke.

Ikke glem at det finnes ganske mange andre gøyale ting å finne på enn å bruke masse penger på å bedøve bort livet med fylla. Kan være ganske gøyalt, enig i det. Men ikke når det blir for ofte. Ønsker deg lykke til på ferden uansett hva du finner ut av!

Ps: Hva som er sosialt akseptert spiller ikke en d*itt rolle på effekten alkoholen har på kroppen, og det er ganske mange nordmenn som drikker ganske mye...
Sitat av Krapylet Vis innlegg
Alkoholiker er bare et ord.
Vis hele sitatet...
Nei, alkoholisme er ikke bare et ord.
Alkoholisme, eller alkoholavhengighet, er en invalidiserende avhengighetslidelse.
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Nei, alkoholisme er ikke bare et ord.
Alkoholisme, eller alkoholavhengighet, er en invalidiserende avhengighetslidelse.
Vis hele sitatet...
Da misforstår du poenget hans. Leser du neste setning på wikipediartikkelen du selv kopierte fra finner du: ''Lidelsen er preget av tvangsmessig og ukontrollert forbruk av alkohol, til tross for negative effekter på helsen til den som drikker og på vedkommendes sosiale relasjoner og status.'' Dette er en ekstremt vag definisjon og kan tolkes og bøyes og puttes i ufatterlig mange situasjoner. Poeget er at det er ikke nødvendigvis et klart skille imellom alkohol-liker og alkoholiker. Det er ingen fast grense, det er nyansert og inneholder flere faktorer. Selv om majoriteten av folk ikke vil anse deg som alkoholiker (enda) så trenger det ikke bety at du ikke står i faresonen eller er (litt) alkoholiker. Hovedpoenget er at du kan ha et problem med alkohol, og at slike mengder alkohol ikke er sunt og ofte gir negative følger.
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Nei, alkoholisme er ikke bare et ord.
Alkoholisme, eller alkoholavhengighet, er en invalidiserende avhengighetslidelse.
Vis hele sitatet...
Ja jeg er helt enig i at alkoholavhengighet er en kjip lidelse. Poenget mitt var at "alkoholiker" bare er et ord. Det spiller ingen rolle om man kaller seg selv "alkoholiker" eller "litt for glad i alkohol". Effekten alkoholen har på kroppen er den samme uansett hvilket(e) ord man velger å bruke
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Kjøp inn mer lettøl. Det et faktisk helt ok
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Kjøp inn mer lettøl. Det et faktisk helt ok
Vis hele sitatet...
For real?

"Hei, jeg sliter med heroin."
"Ta deg noe kodein da!"