Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 2801
Robe and wizard hat
bakkus's Avatar
Noe merkelig spørsmål, men siden jeg er midt i en større prosess om å fikse et flertall tenner må jeg spørre.

Hver gang tannlegen min skal gjøre noe i underkjeven setter hun bedøvelsen rett nerven som går gjennom kjeven. Iaf slik hun forklarer det og viser på illustrasjonen som henger på veggen hennes.
Hun går inn med nåla ca i midten av de tannkjøttstrengene som forbinder underkjeven med overkjeven - stikket har jeg aldri hatt noen problemer med - går så lenger inn til det "lyner" i halve trynet mitt og gjør vondt som bare pokker. Dette angivelig fordi hun finner nerven. Deretter vrir hun nåla litt, går "forbi" nerven, injiserer ampullen, og trekker nåla ut. På veien ut passerer hun nerven igjen og det lyner til i kjeve, tryne, hode.

Etter det jeg forstår er det snakk om den som er benevnt "Inferior alveolar nerve" på denne illustrasjonen.

Dette er enormt ubehagelig, og har ført til at jeg som ellers aldri har hatt problemer med å gå til tannlegen har begynt å grue meg skikkelig og få angst for å fortsette behandlingene.

Det merkelige er at jeg ikke husker å ha hatt denne opplevelsen med andre tannleger.

Så spørsmålet er: Er dette normalt? Er det nødvendig?
Kan det være slik at dette skjer hver gang, men jeg har glemt det?
Jeg har fikset opp store deler av kjeften etter en kombinasjon av voldsepisoder, uhell og fjerning av visdomstenner så jeg har fått min del bedøvelse.
vanligvis går denne bedøvelsen helt greit, med unntak av tilfeller der det er betennelse i nærheten av injeksjonsstedet. F.eks. pga. vonde visdomstenner. Da har jeg opplevd lignende symptomer som du beskriver.
Er dette noe du plages med?


Denne videoen tar for seg hvordan man setter bedøvelsen: Inferior Alveolar Nerve Block IANB

Jeg har lite tro på at tannlegen din penetrerer nerven din med sprøyten.
Denne nerven er såpass følsom at bare en uskyldig skvett kaldt vann kan tvinge deg ned i knestående umiddelbart dersom den er blottlagt pga. såkalt "dry socket" etter ekstraksjon av visdomstenner - så om man hadde kjørt en nål gjennom den tror jeg at du hadde opplevd det mye verre.