Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 6405
Hei.

Jeg har en kamerat som ikke møtte opp til en avtale med meg, og plutselig var han borte. Ulikt han. Etter masse stress og telefonsamtaler til sykehus og politi finner jeg ut at han er på glattcella hos politiet.

Jeg trodde han skulle komme ut veldig fort igjen, men han har nå vært inne i 48 timer og jeg fikk beskjed av politiet at om jeg ønsket å vite noe mer måtte jeg møte opp på stasjonen for et avhør med etterforsker. Jeg mistenker at kompisen min har vært veldig uheldig og kanskje blir inne en god stund. Han er nok redd og alene ettersom han aldri har vært i kontakt med politiet før, og jeg ønsker å hjelpe han så godt jeg kan. Derfor, noen spørsmål.

- Har jeg noen mulighet til å finne ut hva advokaten hans heter? (Tenker advokaten kanskje har noe svar om en eventuelt siktelse og hvor han befinner seg)

- Blir han flyttet over til fengsel etter en hvis tid hvis det blir tatt ut brev og besøksforbud og varetekt?

- Hva kan straffen for feks 300 gram Mdma og 100.000 i kontanter? (Jeg vet ikke hva kompisen min har blitt tatt med, men la oss anslå at han har hengt med feil folk og dette er mengden, noe jeg er redd for)

- Er det noen andre som har blitt tatt med lignende mengde som kan fortelle gangen i saken og hvor lenge dere ble på varetekt?

- Hvor lang tid kan det gå før jeg ser kompisen min igjen?

Takk for svar!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du har vel strengt tatt ikkje krav på å få vite stort meir enn at vedkommande er i politiet si varetekt. 300g mdma og 100k i kontanter tilseier at politiet vil få varetektsfengsling i minst fire uker om dei ber om det, og gjerne med brev og besøksforbod i delar av eller heile perioden. Det kan utmerka godt verte forlenga varetekt og.

Ved varetekt så vert du satt i vanlig fengsel. Du vert ikkje sittjande på glattcelle over meir enn eit par dager.
Tusen takk for svar.

Fant ut at jeg hadde rett på å vite hvem forsvareren var, ettersom det er offentlig informasjon, men tingretten bare setter meg over til folk som ikke svarer så det ble håpløst. Men en journalist fortalte meg navnene på forsvarerne i saken og jeg fikk sendt en beskjed til han om advokaten hans overleverer den. Han får bare holde ut.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hvordan gikk det med kameraten din?
Kan si at jeg kjenner personene bak dette: http://www.adressa.no/nyheter/trondh...B-13561968.ece

Disse personene fikk 1 ukes varetekt, ble overført til fengsel allerede dagen etter glattcella. Straffen på hovedpersonen kan bli 1,5 år.
Jeg ble selv tatt med 800 Gram MDMA. Satt på glattcelle fra en fredag til mandag hvor jeg da måtte foran en dommer. Jeg ble varetekstfengslet i 4 uker med brev og besøksforbud. Ble løslatt etter 4 uker og 3 år senere fikk jeg innkalling til rettsak. Jeg ble dømt til 32 måneder hvor 16 var betinget og 16 ubetinget. Grunnen til at jeg fikk halve dommen betinget var ventetiden og det at det var første gangen jeg ble dømt. 300 Gram er ikke like mye, men hvor lenge han eventuelt må sone det kan være alt fra 1 år til 3 år. Er det første gangen han bli dømt og hvis han må vente lenge så kan han regne med soningsrabatt. Hvor reint stoffet er spiller også inn.
Du kan ringe tingretten hvor dere bor og si du er journalist og høre hvilke fengslinger de har, de er som regel rimelig løssluppen med og gi ut slik info.

Såpass skjeldent med store mdma beslag i Norge at jeg tror det er vanskelig og spå hva han kan få i straff. Uansett spiller de personlige momentene ei stor rolle. Tilståelse, evnen til og vise anger, livssituasjon bla bla.

Vært interessant om noen hadde noen stats på straffer for mdma. I de norske lover har de utregning for de fleste stoff, men ikke mdma, iallefall ikke når jeg leste den. Før i tiden hadde de noen ville utregninger, veide opp exctacy tablettene og delte vekta på 2 og regna straffen ut i amfetamin. Tviler på det er slik dem gjør det nå som det er mer vanlig..
Sitat av Snusmus Vis innlegg
Hei.

Jeg har en kamerat som ikke møtte opp til en avtale med meg, og plutselig var han borte. Ulikt han. Etter masse stress og telefonsamtaler til sykehus og politi finner jeg ut at han er på glattcella hos politiet.

Jeg trodde han skulle komme ut veldig fort igjen, men han har nå vært inne i 48 timer og jeg fikk beskjed av politiet at om jeg ønsket å vite noe mer måtte jeg møte opp på stasjonen for et avhør med etterforsker. Jeg mistenker at kompisen min har vært veldig uheldig og kanskje blir inne en god stund. Han er nok redd og alene ettersom han aldri har vært i kontakt med politiet før, og jeg ønsker å hjelpe han så godt jeg kan. Derfor, noen spørsmål.

- Har jeg noen mulighet til å finne ut hva advokaten hans heter? (Tenker advokaten kanskje har noe svar om en eventuelt siktelse og hvor han befinner seg)

- Blir han flyttet over til fengsel etter en hvis tid hvis det blir tatt ut brev og besøksforbud og varetekt?

- Hva kan straffen for feks 300 gram Mdma og 100.000 i kontanter? (Jeg vet ikke hva kompisen min har blitt tatt med, men la oss anslå at han har hengt med feil folk og dette er mengden, noe jeg er redd for)

- Er det noen andre som har blitt tatt med lignende mengde som kan fortelle gangen i saken og hvor lenge dere ble på varetekt?

- Hvor lang tid kan det gå før jeg ser kompisen min igjen?

Takk for svar!
Vis hele sitatet...
Grunnbestemmelsen i første ledd:

Den som ulovlig tilvirker, innfører, utfører, erverver, oppbevarer, sender eller overdrar stoff som etter regler med hjemmel i lov er ansett som narkotika, straffes for narkotikaforbrytelse med bøter eller med fengsel inntil 2 år.

I rundskriv fra Riksadvokaten fremgår det at grensedragningen mellom første og andre ledd skal trekkes likt for LSD og ecstasy. Grensen skal ligge på ca. 350 rusdoser. For ecstasy har det vært anslått at 100 mg ecstasy er en rusdose.
Grensen mellom andre og tredje ledd for LSD og ecstasy ble i henhold til Riksadvokaten satt til å ligge ved ca. 15000 brukerdoser

Hvis vi anslår at 300 G Mdma er ca. 3000 brukerdoser så kan du regne ut resten,
Men som sagt så er det flere faktorer som spiller inn når en skal regne ut den utmålte straffen.

Grov narkotikaforbrytelse, andre ledd:

Grov narkotikaforbrytelse straffes med fengsel inntil 10 år. Ved avgjørelsen av om overtredelsen er grov, skal det særlig legges vekt på hva slags stoff den gjelder, kvantumet og overtredelsens karak- ter.

Meget betydelig kvantum, tredje ledd:

Gjelder overtredelsen et meget betydelig kvantum, er straffen fengsel fra 3 til 15 år. Under særdeles skjerpende omstendigheter kan fengsel inntil 21 år idømmes.

Uaktsomhet og medvirkning:

Uaktsom narkotikaforbrytelse straffes med bøter eller fengsel inntil 2 år. Medvirkning til narkotikaforbrytelse straffes som bestemt ellers i denne paragraf. Bøter kan anvendes sammen med fengselsstraff.

Hovedregelen i norsk strafferett er at forsøk på en forbrytelse straffes mildere enn en fullbyrdet forbrytelse. Det må legges vekt på individuelle forhold knyttet til gjerningsmannen – eksempelvis tidligere straffedømt og ung alder.
Sitat av stresser Vis innlegg
I rundskriv fra Riksadvokaten fremgår det at grensedragningen mellom første og andre ledd skal trekkes likt for LSD og ecstasy. Grensen skal ligge på ca. 350 rusdoser. For ecstasy har det vært anslått at 100 mg ecstasy er en rusdose.
Grensen mellom andre og tredje ledd for LSD og ecstasy ble i henhold til Riksadvokaten satt til å ligge ved ca. 15000 brukerdoser
Vis hele sitatet...
Link til rundskrivet?
Jeg prøvde å søke opp noen dommer med omtrent tilsvarende (forestilt) siktelse, men fant svært lite på lovdata.no uten å ha Lovdata Pro, som du tydeligvis må være advokat eller advokatstudent for å ha tilgang til. Et søk på "betydelig mengde MDMA" ga 39 treff i lovdata pro, og to irrelevante treff offentlig tilgjengelig. Allikevel snuste jeg litt rundt og fant frem et par saker som (muligens) kan likne litt? (ikke MDMA-saker)

"En kvinne ble dømt til fengsel i to år og fem måneder for befatning med bl.a. 542 gram amfetamin med høy styrkegrad. Dommen var felles dom med den betingede del av tidligere dom for grov narkotikaforbrytelse. "
https://lovdata.no/dokument/LBSTR/av...lb-2016-107494


"En mann med et langvarig rusmisbruk bak seg ble i tingretten dømt for oppbevaring av til sammen cirka 400 gram amfetamin ved fire anledninger. 78 gram av det ene partiet var solgt. Straffen ble satt til fengsel i ett år og sju måneder, hvorav åtte måneder ble gjort betinget fordi tiltalte var i en reell rehabiliteringssituasjon."
https://lovdata.no/dokument/LBSTR/av...lb-2015-153225


Det er her tydelig at tidligere dommer og hvilket forhold man har til rettsvesenet fra før er utrolig viktig. Et kjapt søk på "mdma" gir mange forskjellige treff, men ingen som jeg kan se hvor det faktisk kun er beslaglagt MDMA, det ser ut til å være flest amfetaminsaker.

I en powerpoint-fremvisning jeg rotet frem fra Google (her) står det at avvik fra normalnivået på renhetsgrad (30-60%) av stoffet må tillegges vekt. Nå er det jo slik at MDMA er veldig rent i sin krystalliserte form, så spørsmålet er om det betraktes som normalnivået, eller avvik. Altså om de tar utgangspunkt i ecstasy eller kun MDMA.

Om jeg forstår dette rett, går skillet mellom narkotikaforbrytelse og grov narkotikaforbrytelse på 15 gram heroin, 50 gram amfetamin og én kilo cannabis. Maksimal strafferamme vil her være 750 gram heroin, 3 kilo amfetamin og 80 kg hasj. Om vi da ser på informasjonen stresser kommer med, og sammenlikner med disse strafferammene, begynner i alle fall jeg å danne meg et klarere bilde av hva mulighetene til kompisen din er.

Lol, jeg så nå at powerpointen jeg linket til er nøyaktig samme Stresser hadde funnet frem til, om jeg bare hadde bladd ett lysbilde videre hadde jeg sett det.

Jeg vet ikke hvordan det fungerer i slike saker som dette, men i saker hvor jeg har vært dømt tidligere har de alltid begrunnet grunnlaget for siktelsen med at en person tidligere har blitt dømt til dommen jeg blir siktet for for omtrentlig samme forbrytelse. Antar at det er noe liknende her og, med mer mulighet for større variasjon pga tidligere straffedømte forhold.
Sist endret av psychenaught; 16. oktober 2016 kl. 13:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Rusmisbrukeren Vis innlegg
Link til rundskrivet?
Vis hele sitatet...
https://www.duo.uio.no/bitstream/han...pdf?sequence=4

Side 33 av 74