Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 6758
Tollvesenet har slutta å bruke navn på postsperrene sine, nå står det kun adresse der. Det betyr at om en person på min adresse får noe snusk stoppa i tollen, blir også min post fra utlandet åpnet og sjekket så lenge postsperren varer. Kilden min på dette er en postansatt.

Er det noen som har noen tanker omkring lovligheten av denne praksisen? Hvordan går jeg frem for å sjekke dette, evt få stoppet praksisen om den er ulovlig? Dette er jo ting som foregår i det skjulte som mannen i gata ikke aner noe om.
"Øko-Terrorist"
Tollvesenet har lov til å åpne ALT gods som kommer inn til Norge med enkelte sære unntak.(f.eks Diplomat bagasje)
Betyr dette at om noen i blokka mi har postsperre på addressa si så vil de gå gjennom posten til hele blokka?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Heile greia er basert på rykter.

Eg har ikkje sett noko som helst handfast om det, kun rykter. Det er vist til i eit par dommer kan det sjå ut som, men det virker som det gjeld i meir omfattande saker.

At dei held tilbake alt på ei adresse verkar ikkje veldig rimeleg - ei blokk har fort 100 navn på samme adresse. Og adresser er svært ofte flytande; postkassestativ samler fort opp mange gateadresser i eitt, så om tilbakehaldinga går på gateadressenivå er det brått eit lite effektivt tiltak...
Tror kanskje han mener at alle personer i samme husstand som deler postkasse får posten sin sjekket hvis en av personene er på postsperre listen.
Jeg kjenner en som jobber i tollvesenet og hos dem var i alle fall postsperrene registrert på navn+adresse tidligere i år.
Innen og utenlands?
Innlandspost går da ikke gjennom tollvesenet.
Sitat av KultNick Vis innlegg
Tollvesenet har slutta å bruke navn på postsperrene sine, nå står det kun adresse der. Det betyr at om en person på min adresse får noe snusk stoppa i tollen, blir også min post fra utlandet åpnet og sjekket så lenge postsperren varer. Kilden min på dette er en postansatt.

Er det noen som har noen tanker omkring lovligheten av denne praksisen? Hvordan går jeg frem for å sjekke dette, evt få stoppet praksisen om den er ulovlig? Dette er jo ting som foregår i det skjulte som mannen i gata ikke aner noe om.
Vis hele sitatet...
Hei
Jeg fikk tisendt Tramadol fra Nederland regelmessig. Pakkene ble åpnet hver gang og godkjent/tollklarert. Så singte de meg fra UPS og sa at pakken returneres pga tram ikke er lovlig å innføre til Norge. De ba meg da om å ikke bruke UPS i fremtiden fordi alle forsendinger med mitt navn på vil bli stoppet. Men jeg bor i blokk,vil det si at alle med denne adressen får sine forsendelser stoppet? Hm hørtes merkelig ut, i så fall har tollerne alt for lite å gjøre......
Å registrere på navn er jo egentlig idiotisk. Jeg kan jo finne på så mange navn jeg vil på min adresse.
Sitat av fuzzy76 Vis innlegg
Å registrere på navn er jo egentlig idiotisk. Jeg kan jo finne på så mange navn jeg vil på min adresse.
Vis hele sitatet...
Trenger jo heller ikke å få levering til din egen adresse, du kan få det levert hvor du vil. Hvis det er bud da.
Jeg vet ikke om rutiner har blitt endret i det siste, men postsperre er bare en liten notis tollvesenet skriver om en person i personregisteret, som igjen er koblet opp mot folkeregisteret. Notisen kan f.eks. lyde: "Alle pakker sendes til Gunn på Tollager. Ring på tlf 12345678".

Tollvesenet og posten har dessuten full rett til å åpne akkurat hva de vil av pakker som importeres fra utland.
Om det stemmer at tollvesenet har endret rutinene sine til at tollsperren kun går på adresse og ikke navn, så vil alle som bor på samme adresse få pakkene sine stoppet og kontrollert.

Jeg synes likevel dette høres rart ut, for det kommer til å ta mye tid å kontrollere posten til si 4 mennesker i steden for en. Så har man jo kollektiver og andre bofellesskap.

Sitat av fuzzy76 Vis innlegg
Å registrere på navn er jo egentlig idiotisk. Jeg kan jo finne på så mange navn jeg vil på min adresse.
Vis hele sitatet...
Personregisteret Posten bruker er ganske omfattende og man har tilgang til navneendringer som mottaker har meldt fra om til folkeregisteret.

Likevel kan du godt bestille en pakke til Donald Duck på din adresse og motta den der, så lenge (netto vareverdi+frakt) < 350kr.
Sist endret av Pope; 5. mai 2016 kl. 17:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Pope Vis innlegg
Personregisteret Posten bruker er ganske omfattende og man har tilgang til navneendringer som mottaker har meldt fra om til folkeregisteret.
Vis hele sitatet...
Men hva hvis det er et navn som ikke finnes? Om jeg heter Ole Hansen og bestiller en vare mens jeg er på besøk hos en venn i andre enden av landet, er det fint lite Posten / Tollen kan gjøre for å skjønne hvilken av landets Ole Hansen det er som har bestilt pakken.
Vel, om du bestiller en pakke i ditt navn med mottakeradresse som ikke stemmer overens med hva som står i folkeregisteret, blir det litt problematisk hvis pakken skal fortolles ja.
Da kan man benytte seg av c/o navn og adresse. Litt usikker på hvordan behandlingen av pakken blir da, men det er mulig.

I registeret står alle oppført med personnummer, og slik er det mulig å skille på Ole Hansen-er i Norge

edit: Hvis det er navn som ikke finnes i registeret, blir pakken sendt videre til lager hvor de har bedre ressurser og lengre tid på å forsøke å spore opp mottaker enn andre steder i produksjonen.
Sist endret av Pope; 5. mai 2016 kl. 18:58.
Døgnåpen
KultNick's Avatar
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Heile greia er basert på rykter.

Eg har ikkje sett noko som helst handfast om det, kun rykter. Det er vist til i eit par dommer kan det sjå ut som, men det virker som det gjeld i meir omfattande saker.
Vis hele sitatet...
Jeg har sett flere slike postsperrer med mine egne øyne og på de nyeste sto det ikke navn, kun adresse. Dette er selvsagt ikke noe håndfast bevis for deg, men for meg er det ingen tvil om at det har vært en endring.

Sitat av randomize Vis innlegg
Jeg kjenner en som jobber i tollvesenet og hos dem var i alle fall postsperrene registrert på navn+adresse tidligere i år.
Vis hele sitatet...
Gidder du å spørre vedkommende om det fortsatt er slik? For de nyeste postsperrene jeg har sett var uten navn.
Sitat av KultNick Vis innlegg
Jeg har sett flere slike postsperrer med mine egne øyne og på de nyeste sto det ikke navn, kun adresse. Dette er selvsagt ikke noe håndfast bevis for deg, men for meg er det ingen tvil om at det har vært en endring.



Gidder du å spørre vedkommende om det fortsatt er slik? For de nyeste postsperrene jeg har sett var uten navn.
Vis hele sitatet...
Hei
Jeg fikk alle mine pakker levert på Sykehuset der jeg jobber helt til de ble stoppet.Sier vel seg selv at de ikke kan sette sperre på adressen?
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
Det er sperring på husstand. Om du bor i enebolig er det altså for alle på adressen. Bor du i kollektiv blir det raskt for alle i kollektivet (for også å kunne frikjenne de uskyldige), bor du i blokk og alene i en leilighet, er det den posten som skal til DIN postkasse som sjekkes. Enkefru Johansen i førsteetasje får ikke sjekka sin post. Makan til konspiratører!
Døgnåpen
KultNick's Avatar
Trådstarter
Sitat av Siljana6770 Vis innlegg
Hei
Jeg fikk alle mine pakker levert på Sykehuset der jeg jobber helt til de ble stoppet.Sier vel seg selv at de ikke kan sette sperre på adressen?
Vis hele sitatet...
Det sier seg selv ja, men jeg har jo faktisk sett postsperrer med kun adresse og ikke noe navn, og de sier det motsatte. Kan jo hende de har forskjellig praksis på boliger og andre adresser.
Sist endret av KultNick; 8. mai 2016 kl. 04:01.
Sitat av Pope Vis innlegg
Vel, om du bestiller en pakke i ditt navn med mottakeradresse som ikke stemmer overens med hva som står i folkeregisteret, blir det litt problematisk hvis pakken skal fortolles ja.
Da kan man benytte seg av c/o navn og adresse. Litt usikker på hvordan behandlingen av pakken blir da, men det er mulig.

I registeret står alle oppført med personnummer, og slik er det mulig å skille på Ole Hansen-er i Norge

edit: Hvis det er navn som ikke finnes i registeret, blir pakken sendt videre til lager hvor de har bedre ressurser og lengre tid på å forsøke å spore opp mottaker enn andre steder i produksjonen.
Vis hele sitatet...
Fortollinga blir da ikke problematisk om pakken skal til en adresse som ikke stemmer overens med folkeregisteret?
Tolla har da ikke tid til å sjekke om alle navn matcher adressa? Og jeg bor her uten å være registert i folkeregisteret her, har fått mange pakker der fortollinga aldri har hatt noe problem
Sist endret av mollypolly; 8. mai 2016 kl. 12:05.
Sitat av mollypolly Vis innlegg
Fortollinga blir da ikke problematisk om pakken skal til en adresse som ikke stemmer overens med folkeregisteret?
Tolla har da ikke tid til å sjekke om alle navn matcher adressa? Og jeg bor her uten å være registert i folkeregisteret her, har fått mange pakker der fortollinga aldri har hatt noe problem
Vis hele sitatet...
En pakke kan ikke fortolles uten at mottaker er lagt inn i Postens system med fullt navn, adresse og litt annen info og den infoen må stemme overens med folkeregisterets opplysninger.
Sitat av Pope Vis innlegg
En pakke kan ikke fortolles uten at mottaker er lagt inn i Postens system med fullt navn, adresse og litt annen info og den infoen må stemme overens med folkeregisterets opplysninger.
Vis hele sitatet...
Der tar du nok feil, man kan fritt bytte postadresse uten å bytte folkeregistrert adresse. Man må selvsagt legitimere seg om man skal bytte postadresse, så adressen er koblet til personnummeret ditt i posten sine systemer.
Sitat av Snilepisk Vis innlegg
Der tar du nok feil, man kan fritt bytte postadresse uten å bytte folkeregistrert adresse. Man må selvsagt legitimere seg om man skal bytte postadresse, så adressen er koblet til personnummeret ditt i posten sine systemer.
Vis hele sitatet...
Igjen får jeg nesten si at det blir litt dumt å diskutere på akkurat det der.
Når en kunde er lagt inn i Postens systemer, får kunden en unik id.
Dette er en profil og en id som er lagret, slit at pakkebehandling blir lettere ved en senere anledning.
Man kan ikke fullføre fortollingen uten den idn.
Om du bytter postadresse, blir det registrert i postens systemer og man kan i kundens historikk se tidligere postadresser samt den nye.

Man må nødvendigvis ikke melde fra til folkeregisteret om endring av postadresse, men man må melde fra til Posten, og den nye postadressen legges til i kundeprofilen sammen med all annen info som på et tidspunkt er hentet fra systemet som er knyttet opp mot folkeregisteret.

Det er viktig å skille på tollfrie sendinger, sendinger som kvalifiserer til forenklet fortolling (klistremerke med strekkode og sum som kunden må betale), og vanlig tollbehandling (oransje klistremerke). Den siste krever at mottaker er registrert i systemet som er knyttet opp mot folkeregisteret.

edit: Ved forenklet fortolling (netto vareverdi+frakt < 3000kr) holder det med å bare skrive av det som står på pakken inn i pakkeregistreringsprogrammet og ta en kopi av faktura/deklarasjon. Dette er nytt fra og med i fjor sommer/høst. Tidligere var denne grensen på 1000kr og mange flere pakker måtte fortolles på vanlig vis.
Sist endret av Pope; 8. mai 2016 kl. 16:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.