Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 9455
Hei! Jeg lurer på om noen kunne gi meg litt grunnleggende informasjon angående lønn og tariffer?

Jeg er 19 år gammel og jobber i butikk, nærmere bestemt Biltema. Ifølge kontrakten min har jeg jobbet i kjeden siden 01.08.2016. Her om dagen signerte jeg oppdatert kontrakt hvor jeg endelig har fått meg 100% stilling, etter å ha hatt mellom 30 og 60% stilling de siste fire årene. Før jeg fikk kontrakt på 30% var jeg kun tilkallingsvakt. Men som sagt, ifølge kontrakten står det at jeg har vært i kjeden siden 01.08.2016, noe som tilsvarer snart 6 år. Per nå ligger jeg på tarifflønnen som er på 153.87,- i timen. Men er det ikke slik at jeg har krav på lønnsøkning ved ansiennitet på fem år? Eller gjelder ikke dette da jeg ikke har vært fulltidsansatt de siste fem årene?
Har ikke de oppdaterte satsene her, men det burde være samme prinsipp:
I butikk starter man på lønnstrinn 1 om man er 18 år, og lønnstrinn 3 om man er 25+ år. Er man under det igjen er det egne lønnstrinn for de.
Generelt skal en ansatt som jobber over 15t/uke gå opp et lønnstrinn i året, og en som jobber under 15t/uka skal gå opp annenhvert år.
I tillegg skal man starte på lønnstrinn 3 dersom man har fullført studiespesialiserende på vgs.

Så du startet når du var under 18 år, og har jobbet der siden 2012 (?? Du skriver 2016, men at du har jobbet der i 4 år).
Slik jeg ser det da skulle du opp på lønnstrinn 1 da du ble 18 år og deretter skal du enten opp ett eller to trinn avhengig av om du har jobbet over eller under 15t/uka.

Eksempel:
1 år med over 15 timer pr uke = trinn 2
2 år med under 15 timer pr uke = trinn 2
4 år med arbeid under 15 t/uke + 2 år med arbeid over 15 t/uke= trinn 5.
Sist endret av Uglemos; 3. mai 2016 kl. 17:13.
Nygjerrig
Trådstarter
6 0
Takk for svar!

Oi, beklager for viktig skrivefeil. I min nyeste kontrakt står det at jeg har jobbet der siden 01.08.2010, ikke 2016. Jeg har jobbet mer enn 15 t/uken de siste tre årene, og jeg fylte 19 år i fjor sommer.
Sitat av Bubblemind Vis innlegg
Takk for svar!

Oi, beklager for viktig skrivefeil. I min nyeste kontrakt står det at jeg har jobbet der siden 01.08.2010, ikke 2016. Jeg har jobbet mer enn 15 t/uken de siste tre årene, og jeg fylte 19 år i fjor sommer.
Vis hele sitatet...
Jeg er litt usikker på hvordan ansenitet fra før man er atten spiller inn. Siden man uansett går opp lønnstrinn når man blir 18 vil jeg tro at anseniteten fra før det er irrelevant.

Da skulle du bli satt på lønnstrinn 1 når du ble 18, gått opp til lønnstrinn 2 når du bikket 19 og at du skal opp igjen nå til sommeren. Så, om jeg ikke tar helt feil skal du plasseres i lønnstrinn 3 rundt tiden du fyller tjue.
Nygjerrig
Trådstarter
6 0
Det høres ikke urimelig ut. Takker for gode utfylte svar. Jeg har ikke hatt noen lønnsøkning siden jeg fylte 18 år. Så det er i alle fall noe som ikke stemmer helt her.
Det som antageligvis er best for deg, er at du organiserer deg. Da får du solid hjelp, hvis du skulle trenge dette.
Organisert eller ikke, spiller liten rolle om Biltema ikke er org. i arb. giverforening som har tariffavtale.
Ja, fagforeningen kan ta deg ut i streik, men det er ikke en god "søknad" ovenfor arbeidsgiveren for å beholde jobben på sikt.

Start med å snakke med butikksjefen og hør om det ikke er på tide med en liten lønnsforhøyelse hvis du har stått på stedet hvil i et par år.
Er ikke ansiniteten basert på hvor mange timer du faktisk har vært på jobb og ikke hvor lenge du har vært ansatt i bedriften?
Nygjerrig
Trådstarter
6 0
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Det som antageligvis er best for deg, er at du organiserer deg. Da får du solid hjelp, hvis du skulle trenge dette.
Vis hele sitatet...
Noe forslag til hvor jeg bør organisere meg? Jeg er ganske fersk på denne biten.

Sitat av Pochahontas Vis innlegg
Start med å snakke med butikksjefen og hør om det ikke er på tide med en liten lønnsforhøyelse hvis du har stått på stedet hvil i et par år.
Vis hele sitatet...
Har snakket med han, men jeg tror det går fort i glemmeboken dessverre.
Sitat av Bubblemind Vis innlegg
Noe forslag til hvor jeg bør organisere meg? Jeg er ganske fersk på denne biten.



Har snakket med han, men jeg tror det går fort i glemmeboken dessverre.
Vis hele sitatet...
Har du lest kontrakten din? Står gjerne spesifisert hvordan lønnsøkninger fungerer der og de er stort sett ufraviklige. Følger de tariff eller landsoverenkomsten til HK har du gode kort. Tallene jeg har sitert tidligere i denne tråden er forsåvidt knyttet til landoverenkomsten.