Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 21169
Jeg har brukt starten på juleferien til å lese om alt mellom himmel og jord her på freakforum. Mest av alt har jeg lest om rus, diverse erfaringer med alskens stoffer, avhengighet, psykoser, rehab, og sprekk.

Hvis en oppegående person uten erfaring med ulovlige substanser mot all formodning skulle lese gjennom rusforumet for å få mer kunnskap om hva dette innebærer – ja, da forstår jeg at man kan bli skeptisk.

Mange tusen nordmenn sliter med rusavhengighet i 2015, og antallet er økende. Det er hevet over enhver tvil at man spiller med høyere innsats så fort man begynner å eksperimentere med narkotika og medisiner. Det betyr ikke nødvendigvis at det må være forbudt av den grunn. Mitt syn er at det farligste med narkotika er selve forbudet.

Rus er ikke uproblematisk, men forbud er ikke veien å gå, vi trenger kunnskap. Jeg verdsetter freakforums offentlige bidrag i rusdebatten, men jeg synes vi trenger å høre suksesshistoriene også. Jeg vil høre fra deg som har brukt/bruker rus, og som det faktisk har gått godt med i livet.

Selv har jeg de siste 10 årene tatt utdannelse, fått familie, vært i fengsel, reist jorden rundt, solgt masse narkotika, blitt næringsdrivende, hatt et utstrakt forbruk av cannabis på hverdagsbasis, og brukt uhorvelige mengder med stimulanter og psykedelika i festsammenheng. Samtidig som jeg har hatt et noenlunde stabilt liv, med gode venner både inni og utenfor rusmiljøet. Har hatt et godt forhold til foreldre, søsken, og slekt generelt. Helsa er så vidt jeg vet veldig god, er aldri syk, trener hver hverdag, og er i god form. Har solid økonomi, og har det stort sett bra med meg selv. Jeg har aldri tenkt å slutte med narkotika, ser faktisk ingen grunn til det.

Er det vanlig å ha et slikt forhold til rus?
Når jeg leser gjennom forumet ser det ikke slik ut.
Jeg vil høre din suksesshistorie.
Problemene kommer gjerne når familieforholdene svikter, det er samlivsbrudd, man mister jobben eller bare føler at livet går i dass.
Sålenge du har mange ting som er viktigere enn å ruse deg så ligger du godt ann, men hvis du begynner fjerner alt det gode du lever for så sitter du igjen med spørsmålet om du er disponabel for rusmisbruk. Genetisk og psykisk.

Det er selvsagt ikke alltid sånn, men jeg tenker at når man begynner å "trøste" seg og rømme fra livet med rusmidler så er man ute på glatt is.
Sist endret av Bothrops; 24. desember 2015 kl. 16:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Grunnen til at du ikke leser ofte om suksess-historier med rus i bildet er nok fordi det ikke er noe de fleste føler for å dele, tenker da på at man kan føle seg som en "skrytepave" o.l. Problemer som innebærer rus derimot er noe en fort kan skrive om da man gjerne vil finne ut av hva man opplever og om det er noen andre der ute som opplever det samme. På en generell basis er det nok mer appellerende for folk å spørre om råd og veiledning istedetfor historier om sin egen suksess med rus. Ikke la dette lure deg, det er en veldig stor andel som klarer å leve med et sunt forhold til rusmiddler. Selv har jeg opplevd suksess her i livet samtidig som jeg har både vært under påvirkning og/eller brukt rusmiddler ved siden-av, men da igjen er ikke dette noe jeg ser noe vits i å skrive om da det mest sannsynlig ikke er interessant for andre å lese. Dette er min teori.
Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg
Grunnen til at du ikke leser ofte om suksess-historier med rus i bildet er nok fordi det ikke er noe de fleste føler for å dele, tenker da på at man kan føle seg som en "skrytepave" o.l. Problemer som innebærer rus derimot er noe en fort kan skrive om da man gjerne vil finne ut av hva man opplever og om det er noen andre der ute som opplever det samme. På en generell basis er det nok mer appellerende for folk å spørre om råd og veiledning istedetfor historier om sin egen suksess med rus. Ikke la dette lure deg, det er en veldig stor andel som klarer å leve med et sunt forhold til rusmiddler. Selv har jeg opplevd suksess her i livet samtidig som jeg har både vært under påvirkning og/eller brukt rusmiddler ved siden-av, men da igjen er ikke dette noe jeg ser noe vits i å skrive om da det mest sannsynlig ikke er interessant for andre å lese. Dette er min teori.
Vis hele sitatet...
Jeg har tenkt igjennom akkurat det du sier der, MEN.
I norge i dag har vi en totalt feilslått ruspolitikk der de som lykkes aldri åpner munnen, og de som feiler aldri blir hørt. Når skal storpolitikken forstå at rusavhengighet er forårsaket av en psykisk/mental lidelse, ikke en substans?

Jeg tror rusdebatten trenger suksesshistoriene for å skape et nyansert syn på hva rus egentlig er. Narkotika er ikke synonymt med Plata i Oslo, sosialtrygd og depresjon. Rundt om kring over alt i det ganske land brukes det narkotika, i alle typer sosiale lag og settinger. Dette må komme frem slik at vi sammen kan snu fra forbud og straff til utdanning og respekt. Det er ikke en velferdsnasjon verdig å føre en så inhuman og feilslått ruspolitikk.
Jeg er helt enig i hva du skriver, men nå tenkte jeg hovedsakelig på hvorfor det til hver en tid er så mange negative sammenhenger med rus her på forumet. Med utviklingen vi har sett de siste årene mtp. de som er godt utdannet og brukere av forskjellige stoffer som psykedelika (Deriblant sopp, LSD og MDMA) så er dette noe som kommer mer og mer opp til overflaten. Cannabis har vi jo også sett en veldig positiv fremgang på, dog dette ikke blir med samme synspunkter som ovenfor-nevnte stoffer. Jeg tror at litt med tiden så vil vi utdanne oss enda mere enn hva vi allerede har gjort når det kommer til rusmiddler og dens innvirkning på kroppen. Mulig generasjonen etter oss, eller den som kommer derpå, vil leve i en verden hvor kun de mest destruerende rusmidlene er ulovlige av åpenbare grunner. Da igjen vil jeg også tro st vi vil se en økende lovlisering og akseptering av blant annet de stoffene jeg har nevnt.
Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg
Mulig generasjonen etter oss, eller den som kommer derpå, vil leve i en verden hvor kun de mest destruerende rusmidlene er ulovlige av åpenbare grunner. Da igjen vil jeg også tro st vi vil se en økende lovlisering og akseptering av blant annet de stoffene jeg har nevnt.
Vis hele sitatet...

Så det du sier er at forbud funker kun hvis det er snakk om hardere stoffer? Det gjør at man ikke skaper noe aksept i det hele tatt da? Det er banalt og si at lovforbudet mot cannabis funker mot sin hensikt, men forbudet mot heroin funker.
Sitat av 420master Vis innlegg
Så det du sier er at forbud funker kun hvis det er snakk om hardere stoffer? Det gjør at man ikke skaper noe aksept i det hele tatt da?.
Vis hele sitatet...
Nei, et forbud har vi den dag i dag på de fleste stoffer, og det har til en grad fungert veldig bra til de siste tiår. Da tenker jeg politiskt og økonomiskt. Jeg sier ikke at jeg er synsk og spår hvordan ting vil se ut i fremtiden, dette var som du leste på slutten av innlegget mitt kun min egen teori om hvordan fremtiden vi har forrans oss vil se ut. Det jeg mente med at noen stoff kan (Og bør) forbli straffbare er pga. skadevirkning disse gir oss som er vitenskapelige bevist at stemmer. For å sette det hele på spissen kan vi dra frem Korkodil (Desomorphine). Ja, vi mennesker burde gjøre hva vi vil, og at det er noen som av en eller annen rar grunn skal kunne sette lover og bestemme hva vi kan og ikke kan gjøre med oss selv er veldig snål, men jeg vil si at i tilfeller der alle stoff som ikke er direkte skadelige på oss er lovlig mens de som er det motsatte er ulovlig er en god ting. Dette ikke fordi at de vil straffe oss o.l, men fordi de vil beskytte oss (Noe vi ser lite av den dag i dag). Ja, mange vil ha full aksept på alt i verden, men heldigvis er det ikke slik. Om vi skal ta for oss rus-bildet bare så syn jeg personlig, som sagt, at ting som kun skader oss ikke burde være lovlig av helt åpenbare grunner.
Man kan si at psykadellise stoffer skader én, men dette blir ikke det samme da disse personene gjerne har noe underliggende eller har utrolig dårlige rutiner på stoffene, noe som i for seg selv betyr at det ikke er stoffet som setter igang en prosess som skaper egne skader/problemer på deg hverken fysisk eller psykisk. Rutiner innebærer da doser og redosering/hvor ofte man bruker.

Sitat av 420master Vis innlegg
Det er banalt og si at lovforbudet mot cannabis funker mot sin hensikt, men forbudet mot heroin funker.
Vis hele sitatet...
Det jeg menkte her er at cannabis ikke funker mot samme hennsikt som psykadellka gjør. Hasj blir lovlig først og fremst pga. helsevennlige årsaker som sykdom osv, mens det du ser i Amsterdam og USA er av grunnen at vi har funnet ut at dette er langt mindre skadelig enn alkohol, og at flere og flere av oss bruker dette stoffet da vi blir mer og mer utdannet via generelle normer og finner ut av at vi har blitt lurt i tidligere generasjoner av en regjering som vil tjene penger og samt. ikke har gjennomført tester både nøyent og på den måten de burde. Psykadelika derimot blir mer og mer tatt opp til overflaten av den grunn at det kan (Og mest sannsylig har) alt fra helbredende til forfremmede effekter på psyken vår.
Jeg har aldri sagt at forbudet mot heroin fungerer som det skal, da rent heroin er langt fra like skadedannende som heroinen man for det meste før kjøpt irundt i verden. Se eksempelet på krokodil jeg nevnte (Ja jeg skrev det engelske teoretiske navnet da jeg ikke orket å søke meg opp på det norske).

Jeg har sagt det flere ganger allerede, men jeg sier det igjen; Alt dette er kun min egen personlige mening om hvordan det som i mitt syn er en idéell fremtid kan se ut. Jeg sitter ikke på fasitten. Beklager eventuelle skrivefeil
Sist endret av SoppVandreren; 25. desember 2015 kl. 01:25.
Tråden hadde et utgangspunkt. Prøv å hold dere til det. Legaliseringstråder har vi nok av.
Sist endret av mentalmelt; 25. desember 2015 kl. 13:55.
Jeg tror faktisk at flesteparten som nyter ulovlig rus er oppegående og veletablerte mennesker som fungerer utmerket i hverdagen.
Sist endret av Nissefar13; 25. desember 2015 kl. 14:36.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Vet flere A4 småbarnsfedre som liker å ta seg en blås.
Kjenner en som er avd sjef der han jobber som tar brus ca hver dag, so far so good.

Men kjenner faktisk ingen "streitinger" som jevnlig tar amf...?
Sitat av Carmex Vis innlegg
Men kjenner faktisk ingen "streitinger" som jevnlig tar amf...?
Vis hele sitatet...
Det er mange "streitinger" som bruker amfetamin, spesielt i jobbsammenheng. Flykapteiner, trailerajåfører og andre som må holde seg våken og fokusert over lengre tid er en vanlig brukergruppe. Samt folk som driver med uteliv, mat og servering. For å nevne noen.
Det er mange "streitinger" som bruker amf, men det er også veldig tabubelagt.
Sitat av Carmex Vis innlegg
Vet flere A4 småbarnsfedre som liker å ta seg en blås.
Kjenner en som er avd sjef der han jobber som tar brus ca hver dag, so far so good.

Men kjenner faktisk ingen "streitinger" som jevnlig tar amf...?
Vis hele sitatet...
Amfetamin er arbeiderdop nr en. Det er veldig utbredt blant helt vanlige folk, mer enn man skulle tro!
Sitat av fiskehesten77 Vis innlegg
Det er mange "streitinger" som bruker amfetamin, spesielt i jobbsammenheng. Flykapteiner, trailerajåfører og andre som må holde seg våken og fokusert over lengre tid er en vanlig brukergruppe. Samt folk som driver med uteliv, mat og servering. For å nevne noen.
Vis hele sitatet...
For noe vås. Det er IKKE vanlig at flykapteiner går på amf når de flyr. Du må slutte å tro på alt du hører.
Sitat av Saerdna Vis innlegg
For noe vås. Det er IKKE vanlig at flykapteiner går på amf når de flyr. Du må slutte å tro på alt du hører.
Vis hele sitatet...
Hva får det til å si at hva #TrippyKing skrev er vås? Det er jo fakta.. Nå kan ikke jeg se at noen har nevnt noe om at hverken piloter eller Barack Obama bruker amfetamin, her ble det kun nevnt at dette er det mest vanlige arbeider-dopet. Hvor mange snekkere tror du det finnes kontra piloter? Det er helt normalt at utenlandske snekkere bruker amfetamin når de jobber, jeg har selv vært i kontakt med mange polakker som tar amfetamin for å kunne gjøre jobbene fortere ferdig i form av å kunne jobbe lengre uten å bli utmattet.
Sitat av Saerdna Vis innlegg
For noe vås. Det er IKKE vanlig at flykapteiner går på amf når de flyr. Du må slutte å tro på alt du hører.
Vis hele sitatet...
Hva får deg til å tro at ingen flykapteiner ruser seg på amfetamin? Mennesker fra flyselskap har selv snakket om misbruket blant deres piloter, og det har vært i media mange ganger.
Med de turnusene noen av pilotene har, så er det kanskje ikke så rart noen ruser seg.
Samme gjelder underbetalte transportarbeidere.
Sånn jeg ser det så er problemet lønnen/arbeidspresset årsaken, mens amfetaminen er en slags løsning de har kommet opp med for å takle arbeidssituasjonen.
Er selv turnusarbeider og kan sympatisere.

Møter heller på en trailersjåfør som er rusa på amf enn en som holder på å sovne bak rattet.
Var det ikke på torp de fant amf på personal dassen på "narko norge" eller noe sånt som gikk på tv?

Husker pappa ringte: du har jo endel erfaring med amfetamin, vil du at piloten skal ha drekkt eller er rusa på amfetamin? "Jeg vil heller sitte i flyet med en godt justert pilot som er super fokusert enn en halvfull ukonsentrert dranker, det blir kansje en loop og en roll ekstra med han speeda, men han er i allefall fokusert"

Men når jeg jobba som taktekker i oslo så brukte 5 av 7 speed. Så det er ufattelig mye mer speed i arbeidsnorge enn folk flest trur
Sitat av Relevant Vis innlegg
Hva får deg til å tro at ingen flykapteiner ruser seg på amfetamin? Mennesker fra flyselskap har selv snakket om misbruket blant deres piloter, og det har vært i media mange ganger.
Vis hele sitatet...
Han skriver vil ikke at ingen gjør det men at det IKKE er vanlig. Og det er det jo ikke på noen måte, hverken vanlig, normalt eller noen solskinns suksesshistorie blant disse. De som tror noe annet bør ta en virkelighetssjekk.
Vet dem har regelmessige tester, da dette er ett problem (tenker på flykapteiner). Så er en del enda, men i mindre grad enn før.

Mange yrker som arbeiderne bruker amfetamin. Det er en realitet.
Feks:
Bussjåfører, taxier, lastebilsjåfører, snekkere for å ta noen eksempler.
En ting er jo å bruke det på jobben. Det er ikke særlig bærekraftig i lengden uansett hva man jobber med. Men jeg tror man finner folk i alle yrker som kan finne på å bruke amfetamin innimellom til fest. Jeg er ihvertfall en "streiting", og det hender jeg bruker amfetamin. Å bruke det på jobben eller sammen med venner som ikke gjør det er dog utelukket.
Kan vi være enige om at mesteparten av narkotikaen som brukes i Norge brukes av "streitinger"?
Skjønner igrunn ikke hva du legger i suksessfulle rushistorier.. Folk som har et avbalansert forhold til narkotika men gjør det bra i livet? Er vel en selvfølge at med så mange som bruker narkotika at de fleste har et greit liv selv om de bruker litt stoff. Men når det går fra avbalansert til å bli en stor del av livet ditt så går det nok lengre mellom de historiene. Har selv sett verden, drevet eget firma, skapt arbeidsplasser, betalt massevis av skatt, venner på de alle forskjellige steder i samfunnet, bra familie, tjent enorme summer på stoff...og sitter nå på en 6års fengselsstraff. Narkodømte har en ~80% sjangse for tilbakefall. Så siden du også har sittet i fengsel så er du blant de siste 20%.

At folk bruker stoff i endel yrker, selvsagt. Men hadde ikke lagt for mye i den infoen de norge på dop kara produserte selv som de baserte på svipes på toalett etc
▼ ... noen uker senere ... ▼
Høhøh.

Heroin- og kokain hver dag på jobb som ingeniør, oljekursen stupte og mitt fagfelt var blandt de som fikk lide. Endte arbeid med "beste anbefaling" fra arbeidsgiver. Om halvannet år vil jeg ha noe av det mest høyaktuelle og krevende som kan oppdrives av teknisk kompetanse.

....Samtidig så har jeg knapt hatt anledning til å puste ut et lite sekund. Dager som denne har jeg gjerne et par timer der jeg føler meg verdensmester, mens jeg sitter aleine foran pcen og tror jeg er klar i toppen "endelig". Så er det tilbake til stress, depresjon, abstinenser, skam, angst for å bli nøktern og følelsen av å alltid balansere på enden av stupet. ..Kanskje ikke det bare er følelsen, det er vel gjerne et faktum. Alle relasjoner til andre mennesker er enten profesjonelle, platoniske eller forbigående - med unntak av èn som jeg knapt ser, uansett. De narkomane har jeg måttet distansere meg fra, og de streite jeg har turt å være ærlig med har distansert seg fra meg.

Når rus blir en hverdagslighet så finnes det ikke suksessfulle historier, bare uendelig mye kjiphet. Uansett hvor bra man klarer seg på paipiret.
Sist endret av Tøffetom; 29. januar 2016 kl. 09:02.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Går for de aller fleste veldig bra, hvertfall for min del, helt til politiet blander seg og ødelegger psyken din og får deg til å begynne å ville misbruke. Politiet har i mitt tilfelle, fått meg til å ruse meg mer, fått mindre motivasjon osv. Var i ferd med å bli en nesten "streiting". Ting fallt på plass, hadde mest sansynlig begynt som lærling, jobba osv. Men nå ser det ut som politiet vil at jeg skal bli en misbruker som NAVer, så vi får se om de får vilja si.
Sitat av playboyboler89 Vis innlegg
Går for de aller fleste veldig bra, hvertfall for min del, helt til politiet blander seg og ødelegger psyken din og får deg til å begynne å ville misbruke. Politiet har i mitt tilfelle, fått meg til å ruse meg mer, fått mindre motivasjon osv. Var i ferd med å bli en nesten "streiting". Ting fallt på plass, hadde mest sansynlig begynt som lærling, jobba osv. Men nå ser det ut som politiet vil at jeg skal bli en misbruker som NAVer, så vi får se om de får vilja si.
Vis hele sitatet...
Du har ikke vurdert å ta ansvar for eget liv i stedet for å klage på at politiet reagerer på noe du vet er ulovlig, da?
Sitat av Blåskimmelost Vis innlegg
Du har ikke vurdert å ta ansvar for eget liv i stedet for å klage på at politiet reagerer på noe du vet er ulovlig, da?
Vis hele sitatet...
Joda, går nok bra, men måten de gjør jobben sin på virker det som de vil ha folk ut av samfunnet. Mye av arbeidet og ressursene de bruker går på ting som er så jævla ubetydelige. De ødelegger mer enn de klarer og gjøre som de skal, å "hjelpe".
▼ ... over en uke senere ... ▼
Er enig i mange av punktene dine, men du kan ikke skylde på dem for dine feil. Selvom; ja de fucker med psyken din. Men du er uansett ansvarlig for din egen lykke
Sist endret av 420master; 1. mars 2016 kl. 19:46.
Sitat av playboyboler89 Vis innlegg
Går for de aller fleste veldig bra, hvertfall for min del, helt til politiet blander seg og ødelegger psyken din og får deg til å begynne å ville misbruke. Politiet har i mitt tilfelle, fått meg til å ruse meg mer, fått mindre motivasjon osv. Var i ferd med å bli en nesten "streiting". Ting fallt på plass, hadde mest sansynlig begynt som lærling, jobba osv. Men nå ser det ut som politiet vil at jeg skal bli en misbruker som NAVer, så vi får se om de får vilja si.
Vis hele sitatet...
Sitat av playboyboler89 Vis innlegg
Joda, går nok bra, men måten de gjør jobben sin på virker det som de vil ha folk ut av samfunnet. Mye av arbeidet og ressursene de bruker går på ting som er så jævla ubetydelige. De ødelegger mer enn de klarer og gjøre som de skal, å "hjelpe".
Vis hele sitatet...
Tja. En ting er å være uenig i politiets bruk av ressurser, det er helt ok å mene at de feilprioriterer saker. Men å påstå at de med vilje ønsker å dytte folk ut av samfunnet blir for dumt. Politiet sanksjonerer i henhold til loven, det de ønsker er et bedre samfunn for alle å leve i. Om din reaksjon er å ty til mer misbruk må du nesten ta litt ansvar for det selv... Å legge skylda på andre vil i hvert fall ikke hjelpe deg på veien til å bli rusfri/streit!
Jeg har brukt alle rusmidler som eksisterer, selv i doseringer som burde drept meg 4-5 ganger, jeg har aldri tatt skade av noen ting fysisk eller psykisk, noen ganger begynner jeg å lure på om jeg er udødelig eller bare utterly awesome)

Hadde de fleste levd som meg hadde kirkegårdene rundt om i landet vært fyllt til randen
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Oshugon: Hvordan ser en vanlig uke ut for deg ?
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av fiskehesten77 Vis innlegg
Jeg har brukt starten på juleferien til å lese om alt mellom himmel og jord her på freakforum. Mest av alt har jeg lest om rus, diverse erfaringer med alskens stoffer, avhengighet, psykoser, rehab, og sprekk.

Hvis en oppegående person uten erfaring med ulovlige substanser mot all formodning skulle lese gjennom rusforumet for å få mer kunnskap om hva dette innebærer – ja, da forstår jeg at man kan bli skeptisk.

Mange tusen nordmenn sliter med rusavhengighet i 2015, og antallet er økende. Det er hevet over enhver tvil at man spiller med høyere innsats så fort man begynner å eksperimentere med narkotika og medisiner. Det betyr ikke nødvendigvis at det må være forbudt av den grunn. Mitt syn er at det farligste med narkotika er selve forbudet.

Rus er ikke uproblematisk, men forbud er ikke veien å gå, vi trenger kunnskap. Jeg verdsetter freakforums offentlige bidrag i rusdebatten, men jeg synes vi trenger å høre suksesshistoriene også. Jeg vil høre fra deg som har brukt/bruker rus, og som det faktisk har gått godt med i livet.

Selv har jeg de siste 10 årene tatt utdannelse, fått familie, vært i fengsel, reist jorden rundt, solgt masse narkotika, blitt næringsdrivende, hatt et utstrakt forbruk av cannabis på hverdagsbasis, og brukt uhorvelige mengder med stimulanter og psykedelika i festsammenheng. Samtidig som jeg har hatt et noenlunde stabilt liv, med gode venner både inni og utenfor rusmiljøet. Har hatt et godt forhold til foreldre, søsken, og slekt generelt. Helsa er så vidt jeg vet veldig god, er aldri syk, trener hver hverdag, og er i god form. Har solid økonomi, og har det stort sett bra med meg selv. Jeg har aldri tenkt å slutte med narkotika, ser faktisk ingen grunn til det.

Er det vanlig å ha et slikt forhold til rus?
Når jeg leser gjennom forumet ser det ikke slik ut.
Jeg vil høre din suksesshistorie.
Vis hele sitatet...
Tja, jeg er vel en "suksesshistorie" om man kan kalles det. Dog er jeg vel ganske "feig" og har ikke akkurat det største inntaket.

Har tatt ting jevnlig i vel 6 år. Stort sett weed og MDMA, men også litt sopp og pittelitt cola her og der. Dette skjer aldri i dagesvis i strekk. Er alltid nykter/edru i ukedagene, og det er kun når det skjer noe spesielt. Nå skal det sies at jeg for 6 mnd siden sluttet med weed. Ble egentlig bare lei og syns det er et tullerusmiddel. Men, meg om det. I mellomtiden har jeg også fullført en Bachelor, jobbet fulltid i 3 år og jeg har nå fullført første året på master med en god fulltidsjobb på si. Ellers har jeg et stort nettverk, gode venner, trener masse og er i god form og har ellers økonomi til å gjøre som jeg vil. Sliter heller ikke psykisk og er vel stort sett en glad og utadvendt type.

Tror det er flere ting som er avgjørende. Det hjelper nok at jeg kommer fra et ressurssterkt hjem og har et svært godt forhold til hele familien. Familien er også veldig ruskritisk. Noe som egentlig er ganske greit. De vet jeg røyket en del, men ikke noe annet. Tror også det handler om selvinnsikt og det å kunne være selvkritisk. Være skeptisk til sitt rusinntak, å ha evnen til å ta seg selv i nakkeskinnet tidligere enn det mange andre ville gjort.

Det hjelper nok også om man ikke glorifiserer rusmidler og ser på dem som løsningen på alle verdens problemer (slik mange gjør). Ha et rasjonelt forhold til det å innse at det ikke er bra - ha alltid respekt for det og vit når man skal gi seg. Tror motivasjonen til å ruse seg er avgjørende også. Jeg ruser meg for å ha det gøy, ikke for å unnslippe eller "dekke over" noe.


Jeg er homofil, og i "det homofile miljøet" er det ekstremt mange som tar ulike stoffer. På events og fester innenlands og utenlands flyter det, og det er helt vanlig at folk tar både det ene og det andre. Likevel syns jeg at det innad i dette miljøet er veldig lite misbruk selv om "alle" bruker. Kan sikkert telle 50 personer i mitt nettverk som ruser seg jevnlig på tyngre ting - dog er det bare en av dem det har ramlet skikkelign utpå med. De fleste har gode jobber, trener masse, har masse venner og virker stort sett ganske balanserte.

Så ja... Det er mulig. Men det avhenger nok veldig av person, bakgrunn, rusvaner/rusmotivasjon i miljøet man henger i, motivasjonen man selv har til å ruse seg og evnen til selvransakelse. Pluss en drøss med andre ting.
Sist endret av WhiteCollar; 11. juli 2016 kl. 00:38.
Jeg vil nok kategorisere meg selv som en eksprementerer fremfor en frekvent bruker, der fokuset er sterkt rettet mot skadereduksjon. Har har det meste av rusmiddler i kroppen (kokain, amfetamin, metamfetamin, ketamin, 2c-b, LSD, Xanor, Rivotril, kodein, oxycodone, cannabis, MDMA og Ritalin), men det er kun "favorittene" som jeg har prøvd flere ganger enn tre-fire. Utenom eksprimenteringen som er sjelden og gjerne spontan så røyker cannabis i feriene, en trip i blandt når det passer seg og så tar jeg MDMA fire ganger i året.

Det skal nå sier at jeg ikke altid har hatt stor fokus på skadereduksjon og sunne rushandlinger, det vært et par bomturer der ting gjerne har gått litt over styr i løpet av en kveld på byen(og utover på morgenkvisten), men det er vel den harde måten man lærer best av. Har også røykt cannabis sammenhengene gjennom et par måneder i en ferie for et par år siden, men røyker ikke så ofte eller mye lengre. Er også kanskje litt for glad i å drikke, men det har ikke bydd på store problemer, som en ung student så blender jeg rett inn i mengden

For å ta litt generelt om meg selv så er jeg en glad kar i begynnelsen av 20-årene, holder aktivt på med sport og friluftsliv, er ingeniørstudent med greie karakterer, liker å ta én bytur i uken når jeg har skole, har deltidsjobb og henger for det meste med nykterne folk.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av SoppVandreren Vis innlegg
Grunnen til at du ikke leser ofte om suksess-historier med rus i bildet er nok fordi det ikke er noe de fleste føler for å dele, tenker da på at man kan føle seg som en "skrytepave" o.l. Problemer som innebærer rus derimot er noe en fort kan skrive om da man gjerne vil finne ut av hva man opplever og om det er noen andre der ute som opplever det samme. På en generell basis er det nok mer appellerende for folk å spørre om råd og veiledning istedetfor historier om sin egen suksess med rus. Ikke la dette lure deg, det er en veldig stor andel som klarer å leve med et sunt forhold til rusmiddler. Selv har jeg opplevd suksess her i livet samtidig som jeg har både vært under påvirkning og/eller brukt rusmiddler ved siden-av, men da igjen er ikke dette noe jeg ser noe vits i å skrive om da det mest sannsynlig ikke er interessant for andre å lese. Dette er min teori.
Vis hele sitatet...
Skriver under på dette. Selv fant jeg det sjelden interessant å snakke om eget bruk da rusmidler ikke var mer enn et hjelpemiddel jeg sporadisk brukte for å piffe opp hverdagen litt. Det var først da jeg hadde utviklet et problem stort nok til å erkjenne det som så at jeg kjente behov for å dele erfaringene mine.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Når jeg inntar amfetamin så kommer det alltid noe positivt ut av den roen jeg får. Har aldri brukt stoff for å flykte fra problemer, rett og slett for meg så snakker vi om stabilitet på sprøyte.

Er ikke viktig for meg å medisinere bort alle kommentarer og vittigheter jeg klarer å lire av meg, for jeg ruser meg på meg selv når jeg ikke bruker knark, takket være rusen så er jeg i livet, hadde ikke orket å leve uten den mestrings følelsen jeg får når jeg klarer å holde avtaler generelt å faktisk være effektiv til å bruke min adhd som styrke.
Folk flest bruker rus. Kanskje ikke daglig, noen tar litt på fest, kjøper så de har til overs og kan ta når det trengs. Husker ikke hvilket TV-program det var, men gikk et TV-program for rundt et år siden hvor de testet hvilke folkegrupper som ruset seg. Husker de testet positivt for både amfetamin og kokain på dolokket på stortinget og de pratet med en bussjåfør fra ruter som hadde drukket til en time før jobb så fått i seg en fin dose amfetamin og hatt en normal arbeidsdag. Dette var kun den ene episoden jeg så, er sikker på at de hadde mye interessant i de andre episodene og.

Det å fortelle noen andre enn de/den personen du tok rusmiddelet med at du har tatt et stoff er en annen sak. Man blir stemplet som "den som gjør sånt", av andre folk som også selv tidligere har gjort nøyaktig samme regla. Å ruse seg er din sak så lenge ingen andre finner ut av det, som nordmenn flest håndterer de negative aspektene av livet.
Enig i det som skrives over her. Tror ikke man nødvendigvis kan dele rusbruk inn i "suksess" og "fiasko", da tilegner man rusen for mye makt. Livet bringer jo med seg så mye uansett.

Selv kan vel jeg også karakteriseres som "suksessfull", med et sporadisk rusbruk siden tidlig tenårene. Har i perioder brukt ritalin, kokain, mdma og weed månedlig, og testet mye annet.

Nå tar jeg MDMA ca hver 6-8. uke, men i små doser - 100-150mg. Tester alt og kjører på med supplementer, blir sjeldent dårlig dagen etter. For meg blir det som en avkobling, nesten noe meditativt etter veldig hektiske jobbdager.

Hender jeg tar kokain også - men sjeldnere og sjeldnere, kjøper aldri lenger og blitt gradvis mer negativ etter å ha sett hvor mange bekjente som har blitt for glad i det. Dessverre er det litt for utbredt i min bransje.
Sist endret av wjb; 20. oktober 2016 kl. 00:52.