Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 9185
Hei,

Skal prøve å gjøre dette kort og konsist.

Jeg sa opp mitt leieforhold som kostet meg 6000 kr i måneden i Mai 2015, fikk da beskjed om at 3 mnd oppsigelse gjalt og at min siste leiedag ville bli 31 august.Det er GREIT, det er loven og reglene som gjelder i et leieforhold. Som sikkerhet har jeg 18 000 kr stående på en låst depositumskonto.

Grunnen til at jeg sa opp var fordi jeg flyttet til polen 10 Mai 2015 og opphold meg ikke i leiligheten i tiden etterpå.

Grunnet flyttingen ble økonomien ekstremt vanskelig, med tanke på begrensede midler til disposisjon har jeg 2 mnd utstående husleie hos huseieren.

Jeg har imidlertid funnet ut av at huset er solgt og ble overtatt av ny eier fra og med 12 juli 2015.

For noen dager siden fikk jeg derimot en faktura av huseier, der hun sa at depositumet ville bli trukket som husleie for juni, juli og august... Huset er jo solgt, hun kan ikke kreve husleie for noe hun ikke eier?! Det er jo det samme som at hun ikke kan kreve husleie av meg hvis hun fant en annen som kunne ta min plass.

Huseieren krever følgende;
Penger til vask av huset
Penger til kasting av søppel og rydding av garasje.

Vask ble gjort, og det bodde 1 person i huset etter jeg flyttet ut. Han bor der faktisk enda etter en ny leieavtale med den nye eieren. Er det riktig at jeg skal betale for vask av et hus som hun skulle selge?!

Når det gjelder kasting av søppel og rydding av garasje.. Jeg tok mine ting vekk fra adressen og huseieren rørte aldri noe av det som var mitt, alikevell krever hun penger for det...


Prøver hun å melke meg for penger eller er jeg helt på trynet?!

Er det noe jeg kan ta henne på her? Er det noen lover eller regler hun bryter?
Sist endret av danielishhh; 30. juli 2015 kl. 12:54.
Det er helt naturlig at du må betale for utvask av leiligheten dersom du ikke selv besørget dette før utflytting.

Dersom garasjen har vært fellesområde og du har fjernet dine ting og ryddet opp eventuelt søppel / rot som lå igjen etter deg i forkant av utflytting kan hun naturligvis ikke kreve at du skal besørge fjerning av andre ting i rommet.

Hva gjelder husleien er det på det rene at du skylder husleie for de aktuelle månedene, og sånn sett er det ikke relevant for deg hvem du betaler til. Det som derimot er et poeng er at du må ha avklart at ikke ny huseier vil kreve deg for leieperioden etter at han overtok huset.
Trådstarter
10 0
Sitat av Cikey Vis innlegg
Det er helt naturlig at du må betale for utvask av leiligheten dersom du ikke selv besørget dette før utflytting.

Dersom garasjen har vært fellesområde og du har fjernet dine ting og ryddet opp eventuelt søppel / rot som lå igjen etter deg i forkant av utflytting kan hun naturligvis ikke kreve at du skal besørge fjerning av andre ting i rommet.

Hva gjelder husleien er det på det rene at du skylder husleie for de aktuelle månedene, og sånn sett er det ikke relevant for deg hvem du betaler til. Det som derimot er et poeng er at du må ha avklart at ikke ny huseier vil kreve deg for leieperioden etter at han overtok huset.
Vis hele sitatet...
1. Vask var ordnet og rommet var rengjort og ryddig etter fraflytting. På dette tidspunktet bodde det igjen 1 mann som fast leietaker og han bor der enda.

2. Garasjen var et et fellesområde og alle mine ting var flyttet ut og lagret på en annen lokasjon.

3. Jeg ble aldri informert om at huset var solgt, heller ikke at ny eier var kommet på plass før jeg snakket med han som bor igjen. Huset ble lagt ut for salg, solgt og overtatt av ny eier 1 måned etter at jeg flyttet ut. Jeg skulle da prinsippielt betale husleie for de neste 3 månedene, men når huset er solgt, og huseieren ikke lenger eier dette huset, kan hun fortsatt kreve leie for hele Juli og August? Det ble aldri avklart noe som helst, verken per mail eller telefon at jeg skulle betale leie en evt ny eier- simpeltenn fordi jeg aldri ble informert om at huset var solgt og tatt over av ny eier.

Dessuten snakker min gamle huseier at det skal trekkes direkte fra depositumskontoen og inn på hennes konto.
Sist endret av danielishhh; 30. juli 2015 kl. 13:10.
Unnskyld men jeg må le.

Dette sender du inn til forbrukerombudet. Ikke bruk tid her. Det er ikke ønskelig å ta det rettslig, for det vil koste mye penger. Men få informasjonen fra LOVEN, gjennom forbrukerombudet, og deretter kaster du inn paragrafene i fleisen på tidligere huseier. Dette er sært

Dermed vil ikke han/hun gidde å bruke flere tusen på å sloss mot deg, og vips du får tilbake noe om ikke alt.
Hvorvidt du skal betale husleien til ny eller gammel eier er et forhold dem to i mellom. Ny eier overtar din leiekontrakt når han kjøper huset og din forpliktelse forsvinner ikke av at huset blir solgt.

Dersom utvask og overlevering ble gjort når du flyttet ut vil hun ikke ha krav på å få betalt for utvask (forutsatt at hun godkjente utvasken på det aktuelle tidspunktet).

Slik jeg vurderer det kan du ikke kreves for rydding av garasjen.

I forhold til depositumkontoen din så tar du kontakt med banken og krever pengene utbetalt. Da får huseier en begrenset tid på å fremlegge krav og dersom det ikke blir gjort får du automatisk ut pengene.
Sist endret av Cikey; 30. juli 2015 kl. 13:14.
Crimea River
Alec's Avatar
Jeg tror folk misforstår han.
Slik jeg leser det, så har tidligere eier flyttet, og de krever fortsatt at han betaler leie til dem, for noe de ikke lenger eier.

De har altså ikke overført leiekontrakten til de nye eierne, men de krever leie for boligen som de ikke lenger eier.
Trådstarter
10 0
Sitat av Alec Vis innlegg
Jeg tror folk misforstår han.
Slik jeg leser det, så har tidligere eier flyttet, og de krever fortsatt at han betaler leie til dem, for noe de ikke lenger eier.

De har altså ikke overført leiekontrakten til de nye eierne, men de krever leie for boligen som de ikke lenger eier.
Vis hele sitatet...
Det er korrekt.. haha! Hele greia er bare et stort rot oppi hodet mitt.
Tidligere eier har solgt huset, og en ny eier har kommet på plass. Den nye eieren har inngått en leiekontrakt med han som bodde igjen, og det er slik jeg forstår det at min gamle huseier krever at jeg skal betale husleie for HELE juli og august til henne.
Ble litt nysgjerrig på hva som skjer med leieforhold ved overtagelse, og denne sier at både rettigheter og plikter blir overdratt til ny eier og forblir uforandret:
http://www.boligjegeren.no/Underleie...nyutleier.aspx

Det er dermed de nye eiere som skal ha pengene for leie etter at de overtok. Den forrige utleieren kan ikke kreve betalt for utleie etter overdragelsesdato.

Om det er sånn at du har mistet bruksretten til leiligheten før oppsigelsestiden kan heller ikke de nye eierene kreve deg for leie. Da har de selv begått kontraktsbrudd. Altså, om de har benyttet din leilighet til lagringsplass, begynnt å pusse den opp etc har du ikke lenger bruksrett til den og de har ikke oppfyllt sine forpliktelser. Om de derimot har måttet holde den tom fordi den er leid ut må du betale leie. Jeg ville tatt en prat med dem og hørt hva de sier. Det kan godt hende de ikke veit at du finnes engang.

Din forrige huseier kan i utgangspunktet faktisk ikke kreve deg for penger for vask overhodet nå. Du er ansvarlig for å vaske ut så leiligheten er fin ved overdragelse, og den har ikke vært enda. Det blir det den nye huseieren som har ansvar for.
Sist endret av DumDiDum; 30. juli 2015 kl. 13:28.
Om du skal betale husleie for resten av leieperioden må jo avhenge av om du faktisk har rett til å bo der i løpet av denne tiden. Hvis du betaler husleie, må du også ha rett til å bo der mener jeg. Har ikke noe lovgrunnlag for å si dette, men det er jo det eneste rimelige.

Jeg kan bare se for meg en måte dette er mulig, og tviler på at det er tillatt:

Siste huseier har solgt huset med den betingelsen at du "bor der" til utløp av kontrakt, men at det står i kjøpskontrakten at tidligere huseier skal ha husleien for denne perioden.

Har vanskelig for å forestille meg at dette er tillatt. For meg virker det mer logisk at den nye eieren tar over leiekontrakten ved overdragelse av huset.

EDIT: DumDiDum kom meg i forkjøpet med en bedre formulert og bedre begrunnet versjon av samme argument.
Sist endret av kayende; 30. juli 2015 kl. 13:32.
Trådstarter
10 0
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Ble litt nysgjerrig på hva som skjer med leieforhold ved overtagelse, og denne sier at både rettigheter og plikter blir overdratt til ny eier og forblir uforandret:
http://www.boligjegeren.no/Underleie...nyutleier.aspx

Det er dermed de nye eiere som skal ha pengene for leie etter at de overtok. Den forrige utleieren kan ikke kreve betalt for utleie etter overdragelsesdato.

Om det er sånn at du har mistet bruksretten til leiligheten før oppsigelsestiden kan heller ikke de nye eierene kreve deg for leie. Da har de selv begått kontraktsbrudd. Altså, om de har benyttet din leilighet til lagringsplass, begynnt å pusse den opp etc har du ikke lenger bruksrett til den og de har ikke oppfyllt sine forpliktelser. Om de derimot har måttet holde den tom fordi den er leid ut må du betale leie. Jeg ville tatt en prat med dem og hørt hva de sier. Det kan godt hende de ikke veit at du finnes engang.

Din forrige huseier kan i utgangspunktet faktisk ikke kreve deg for penger for vask overhodet nå. Du er ansvarlig for å vaske ut så leiligheten er fin ved overdragelse, og den har ikke vært enda. Det blir det den nye huseieren som har ansvar for.
Vis hele sitatet...

Jeg fikk beskjed om å overlevere nøklene og det gjorde jeg 5 Juli etter gjentatte henvendelser fra huseieren om at nøklene måtte leveres. Og det var oppussing av huset, både maling av vegger og andre ting så man kan si at bruksrettigheten ble tatt fra meg, spesielt med tanke på at jeg ble bedt om å overlevere nøklene.

Sitat av kayende Vis innlegg
Om du skal betale husleie for resten av leieperioden må jo avhenge av om du faktisk har rett til å bo der i løpet av denne tiden. Hvis du betaler husleie, må du også ha rett til å bo der mener jeg. Har ikke noe lovgrunnlag for å si dette, men det er jo det eneste rimelige.

Jeg kan bare se for meg en måte dette er mulig, og tviler på at det er tillatt:

Siste huseier har solgt huset med den betingelsen at du "bor der" til utløp av kontrakt, men at det står i kjøpskontrakten at tidligere huseier skal ha husleien for denne perioden.

Har vanskelig for å forestille meg at dette er tillatt. For meg virker det mer logisk at den nye eieren tar over leiekontrakten ved overdragelse av huset.

EDIT: DumDiDum kom meg i forkjøpet med en bedre formulert og bedre begrunnet versjon av samme argument.
Vis hele sitatet...
Igjen, jeg fikk beskjed om å overlevere nøklene, dette har jeg skriftlige hendvendelser fra min gamle huseier på.
Sist endret av danielishhh; 30. juli 2015 kl. 13:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av danielishhh Vis innlegg
Jeg fikk beskjed om å overlevere nøklene og det gjorde jeg 5 Juli etter gjentatte henvendelser fra huseieren om at nøklene måtte leveres. Og det var oppussing av huset, både maling av vegger og andre ting så man kan si at bruksrettigheten ble tatt fra meg, spesielt med tanke på at jeg ble bedt om å overlevere nøklene.
Vis hele sitatet...
Da opphørte leieforholdet 5. juli og du skal ikke betale en krone etter dette. Som nevnt tidligere mister du bruksretten da du leverer inn nøklene, og du skal selvfølgelig ikke betale leie for noe du ikke har retten til å bruke.
Trådstarter
10 0
Sitat av Uglemos Vis innlegg
Da opphørte leieforholdet 5. juli og du skal ikke betale en krone etter dette. Som nevnt tidligere mister du bruksretten da du leverer inn nøklene, og du skal selvfølgelig ikke betale leie for noe du ikke har retten til å bruke.
Vis hele sitatet...
Helt sikker?
Altså: Under betingelse at du har ryddet ut fra garasjen og levert fra deg nøklene 5. juli kan jeg bare se at det kan være en viss diskusjon rundt hvorvidt du skal betale for rengjøring. Regner med at det er krav om at utgifter til rengjøring skal være rimelige i forhold til størrelse også videre. Dessuten bør tidligere huseier antagelig kunne legge frem (spesifisert) kvittering på utført vask. Vet ikke om huseier inspiserte vaskingen din ved overleveing av nøkler, men det finnes helt sikkert regler rundt det også.

EDIT: Huseier får uansett ikke tatt ut pengene fra depositumskontoen hvis du nekter. Da kan saken ende opp i rettssystemet (aner ikke hva som er riktig instans).
Sist endret av kayende; 30. juli 2015 kl. 13:54.
Sitat av danielishhh Vis innlegg
Jeg fikk beskjed om å overlevere nøklene og det gjorde jeg 5 Juli etter gjentatte henvendelser fra huseieren om at nøklene måtte leveres. Og det var oppussing av huset, både maling av vegger og andre ting så man kan si at bruksrettigheten ble tatt fra meg, spesielt med tanke på at jeg ble bedt om å overlevere nøklene.
Vis hele sitatet...
OK.

1. Da er det ingen tvil om at tidligere huseier ikke skal ha husleie for etter 12.juli.

2. For perioden 5.juni til 12.juli har i utgangspunktet huseier rett til husleie, men jeg tror (basert på hva jeg har sett og hørt) at du vil vinne fram i forliksrådet med at kontrakten var de-facto gjensidig oppsagt siden huseier tok over bruksretten.

Jeg ville tatt en prat med de nye eierene før jeg gjorde noe som helst mer her. Dette er tydeligvis en person som tar seg til rette og prøver seg. Jeg ville også gått i 'dokumentere og lagre all kommunikasjons-modus, for dette virker som mat for forliksrådet,

Sitat av Uglemos Vis innlegg
Da opphørte leieforholdet 5. juli og du skal ikke betale en krone etter dette. Som nevnt tidligere mister du bruksretten da du leverer inn nøklene, og du skal selvfølgelig ikke betale leie for noe du ikke har retten til å bruke.
Vis hele sitatet...
Ikke nødvendigvis. Man kan avtale å levere inn nøkler før overdragelsesdato og kontraktslutt om man har ikke mulighet til å gjøre det seinere. Det spørs veldig på nøyaktig hva som skjedde og hva man kan bevise hva som skjer her. Så lenge han leier har han rett til tilgang til leiligheten selvsagt, men man står også fritt til å avtale med utleier praktikaliteter angående utvask og innlevering av nøkkel som man vil.
Sist endret av DumDiDum; 30. juli 2015 kl. 13:55.
Denne saken er enkel. En oppsigelsestid hvor du tilfeldigvis ikke benytter leiligheten. Huseier kan ikke f.eks da leie ut til noen andre og få inn dobbel husleie. Det blir nesten samme sak når huseier selger det hele. DumDiDum har kommentert detaljene, jeg er enig med ham, og jeg tror du skal være rimelig trygg på at du har rett her.

Men hva gjør du? Forstår vi deg rett om at de 18 000 fortsatt står låst på depositum-konto? Jeg ville gått til banken og krevd utbetalt depositum med unntak av de kronene som et selskap ville tatt for utvask og den lille leien du skylder frem til han fikk nøklene. Banken vil da sende brev til huseier om at du krever å få betalt ut din andel av depositum, og må dokumentere søksmål innen en frist. Jeg tror det er snakk om 5 uker. Huseier kommer sikkert ikke til å gidde å gjøre noe så drastisk..
Sist endret av Matthiesen; 31. juli 2015 kl. 12:21.
Asså, her er jeg ikke enig med noen av dere.

Etter mitt syn, så må du betale ut oppsigelsestden, med mindre utleier har kvittert for skriftlig at du slipper dette. Men om dette ikke er gjort, og du i praksis fortsatt leier boligen, så kan jo selvfølgelig ikke utleier kreve noe gebyrer for mangelfull vask og rydding! Her må utleieren bestemme seg! Men jeg er redd du sitter med dårlige kort mtp. at du må betale ut oppsigelsestiden. Utleier kan ikke noe for at du gir han nøklene til boligen fordi du ikke trenger de lenger. Dette kan han bruke mot det, med mindre du har noe annet skriftlig.
Enig med Kamma, du har kontrakt på 3 mndrs oppsigelse og må derfor betale ut august. Men bruksretten er din helt til 31 august.. så bare pass på at leiligheten ikke er utleid til noen andre..
Sitat av Cikey Vis innlegg
Det er helt naturlig at du må betale for utvask av leiligheten dersom du ikke selv besørget dette før utflytting.

.
Vis hele sitatet...
Kun hvis huseier har sagt i fra at han ikke er fornøyd med vaskingen og latt leieboer få en mulighet til å komme og vaske ordentlig på nytt.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Kun hvis huseier har sagt i fra at han ikke er fornøyd med vaskingen og latt leieboer få en mulighet til å komme og vaske ordentlig på nytt.
Vis hele sitatet...
Mulig jeg var uklar. Dersom han ikke selv har besørget utvask: altså at han ikke har gjort det selv, eller leid inn noen til å gjøre det.
Sitat av Kamma Vis innlegg
Asså, her er jeg ikke enig med noen av dere.

Etter mitt syn, så må du betale ut oppsigelsestden, med mindre utleier har kvittert for skriftlig at du slipper dette. Men om dette ikke er gjort, og du i praksis fortsatt leier boligen, så kan jo selvfølgelig ikke utleier kreve noe gebyrer for mangelfull vask og rydding! Her må utleieren bestemme seg! Men jeg er redd du sitter med dårlige kort mtp. at du må betale ut oppsigelsestiden. Utleier kan ikke noe for at du gir han nøklene til boligen fordi du ikke trenger de lenger. Dette kan han bruke mot det, med mindre du har noe annet skriftlig.
Vis hele sitatet...

skal man snu det på en annen måte så kan man si at når nøkler er overlevert og godtatt av huseier, så opphører leieforholdet der og da.

selvfølgelig kan dette tolkes i fler retninger, men men kan tolke det dithen.

og siden huset er solgt i mellomtiden så skal ikke gammel eier ha noe leie. det blir i såtilfelle den nye eieren.

så her må du nok lese opp igjen tråden tror jeg

Sitat av thundercat Vis innlegg
Enig med Kamma, du har kontrakt på 3 mndrs oppsigelse og må derfor betale ut august. Men bruksretten er din helt til 31 august.. så bare pass på at leiligheten ikke er utleid til noen andre..
Vis hele sitatet...
om du leser, så kan du få med deg detaljer som tilsier at gammel huseier tok over rommet å starta å pusse opp.

i mine øyne har leieforholdet blitt avslutta i det øyeblikk huseier godtok å få tilbake nøklene.

uansett utfall av denne saken så sitter ikke gammel husier på noen rettighet som tilsier at hun skal ha leie for perioden etter at huset er solgt, det må iåtilfelle tilkjennes ny huseier.
Sist endret av DSlhm; 2. august 2015 kl. 22:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av DSlhm Vis innlegg
skal man snu det på en annen måte så kan man si at når nøkler er overlevert og godtatt av huseier, så opphører leieforholdet der og da.

selvfølgelig kan dette tolkes i fler retninger, men men kan tolke det dithen.

og siden huset er solgt i mellomtiden så skal ikke gammel eier ha noe leie. det blir i såtilfelle den nye eieren.

så her må du nok lese opp igjen tråden tror jeg
Vis hele sitatet...
I teorien så er jeg enig med deg, men det er ikke slik det fungerer i praksis. Det er derfor det inngås skriftlige avtaler, for å unngå slike uklarheter. Og her har leietaker en kontrakt å foholde seg til, med mindre den ble terminert da nøklene ble innlevert. Utleier har sitt på det tørre her, selv om det kan virke kjipt.
Sitat av Kamma Vis innlegg
I teorien så er jeg enig med deg, men det er ikke slik det fungerer i praksis. Det er derfor det inngås skriftlige avtaler, for å unngå slike uklarheter. Og her har leietaker en kontrakt å foholde seg til, med mindre den ble terminert da nøklene ble innlevert. Utleier har sitt på det tørre her, selv om det kan virke kjipt.
Vis hele sitatet...
Nei, så lenge det er utleier som har mast på OP for å få han til å levere nøkler så snart som mulig, så er det utleier som i praksis har terminert leieforholdet og da skal heller ikke OP betale leie.
For å oppsummere det so dere sier:
Scenario 1, Leie forholdet utløp 5 juni:
-Leien betales til 5 juni
-Om utvask kan tolkes som godtatt betales ingenting
-Om utvask kan tolkes som ikke utført betales det for vask, dog kun dersom leietager ikke har fått mulighet for selv å vaske på nytt innen overleveringstidspunktet.
Scenario 2, Leieforholdet utløp ikke 5 juni:
-Leie betales til gammel eier frem til 12 juli
-Leie betales til ny eier fra 12 juli
-Vask utføres av leietager og godkjennes av ny eier
-Rommet/leiligheten/garasjen står tom og tilgjengelig for leieteger ved at han kan hente nøklene og benytte seg av leiligheten frem til leieavtalens slutt.
Scenario 3, leieforholdet utløp ikke 5 juni men ny eier aksepterer leieforholdet som avsluttet:
-Leie betales gammel eier frem til 12 juli
-Vask etter samme tankegang som i scenario 1, men med frist for vasking satt til 12 juli.

Slik jeg ser det skal ikke gammel eier ha både i bøtter og spann, enten betaling til 5 juni og evt vask, eller betaling til 12 juli og ikke vask. Edit: For da er det ny eier du avslutter leieforholdet med og evt de nye eierne som skal ha betaling for evt vask.
Sist endret av suppesos; 3. august 2015 kl. 17:38.
Jo altså om du ikke har full adgang til leiligheten så skal du selvfølgelig ikke betale noe som helst... det er jo helt klart urimelig.