Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 3447
Har da kjøpt Mac'en som det har vært snakk om i denne tråden: http://freak.no/forum/showthread.php?t=275488

Har nå lyst til å installere en SSD jeg har liggende klar, har dog ingen installasjons media.
Har sjekket å googlet litt rundt men finner ikke noe klart svar så langt.

Må jeg ha lion for å installere Yosemite/mavericks?
Om ikke, hvor får jeg tak i Yosemite/mavericks uten tilgang til mac store?
Om jeg husker rett så kan du oppgradere til Yosemite før du bytter, og da kan du trygt ta ut hele harddisken og bytte den ut med SSD'en, for så å laste ned Mavericks igjen via oppstartsverktøyet.

Du må ha Snow Leopard eller høyere for å innstallere Yosemite. (Snow Leopard, Lion, Mountain Lion, Mavericks)
OS X Lion and later include OS X Recovery. This feature includes all of the tools you need to reinstall OS X, repair your disk, and even restore from a Time Machine backup.
Vis hele sitatet...
http://support.apple.com/en-us/HT4718

Følg apple sin offisielle guide, tar 2 sec å google seg frem til den.
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Om jeg husker rett så kan du oppgradere til Yosemite før du bytter, og da kan du trygt ta ut hele harddisken og bytte den ut med SSD'en, for så å laste ned Mavericks igjen via oppstartsverktøyet.

Du må ha Snow Leopard eller høyere for å innstallere Yosemite. (Snow Leopard, Lion, Mountain Lion, Mavericks)
Vis hele sitatet...
Og hvor mener du maskinen har "oppstartsverktøyet" etter harddisken er fjernet?
Computers that can be upgraded to use OS X Internet Recovery:
http://support.apple.com/en-us/HT202313

Maskinen TS har kjøpt er en 2009-utgave. Da trenger den recovery partisjon på disken.
Sist endret av danielsk; 3. desember 2014 kl. 13:15.
Som danielsk nevner her så er dette en eldre mac.
Command+R fungerer ikke, har satt inn ssd disken nå men mavericks versjonen som var på den ser ut til å være korrupt. (Alt fryser under oppsett, har klart å turboklikke til hvor jeg lager bruker men stopper her.)
Om jeg nå laster ned osx lion 10.7 å lager en bootable usb, vil jeg få installert denne?
Vil jeg få oppgradert via app store i etterkant?
Sett inn SSD'n og bruk Lion Disk Maker: http://liondiskmaker.com/
Får vel ikke kjørt den på windows Turbolego?
Som nevnt over står mac'en "fryst" for øyeblikket så sitter med en windows laptop nå å prøver å finne en løsning.
Har gjort akkurat det samme:

1. Sett i SSD.
2. Boote MAC og etter den pling/boot lyden(eller med en gang), hold inn CMD+R..
3. I menyen, trykk "Reinstall MAC OS X".
4. Follow screen instructions.
Sist endret av pcn00b; 3. desember 2014 kl. 14:49.
Som nevnt CMD+R fungerer ikke på denne modellen.
Sitat av svaart Vis innlegg
Får vel ikke kjørt den på windows Turbolego?
Som nevnt over står mac'en "fryst" for øyeblikket så sitter med en windows laptop nå å prøver å finne en løsning.
Vis hele sitatet...
Create a bootable USB drive from a DMG file on Windows

Btw, når kisen sier "option key" mener han "alt" key.

Hold inn "alt" key for å boote fra usb'n etter du har fått Lion på den.
Sist endret av Turbolego; 3. desember 2014 kl. 14:55.
Sitat av svaart Vis innlegg
Som nevnt CMD+R fungerer ikke på denne modellen.
Vis hele sitatet...
https://www.youtube.com/watch?v=mdefycXfJLE
Prøv dette.
SKaff deg en USB som er over 8GB, last ned Yosemite fra Apple Store og legg filen over. Bytt fra HDD til SSD, og installer fra USB. Gjorde dette på dama sin mid2012 for noen uker siden.
Supert Turbolego, skal bare få lastet ned ferdig her nå så oppdaterer jeg under installasjons prosessen.
Får google med videre til hurtigtastene siden jeg skal boote fra usb.

Er vel første mac'en jeg sitter med så kan bli interessant.

Fikk lastet ned OSX mountain lion men ser ut til at det var en Niresh distro så når jeg oppgraderte til Yosemite fikk jeg en panic error som gikk på CPU. Så noe gikk iallefall galt å har lest meg til at første distribusjonen jeg installerte ikke håndterer oppgraderingen å blir korrupt.

Sitter altså her på nytt med en ubrukelig mac :P
Er det noen plass hvor jeg får lastet ned Yosemite/Mavericks som en clean install? Finner mange vmware bilder samt hackintosh versjoner men er jo ikke det jeg vil ha her.
Som nevnt over er dette en 2009 modell så får ikke lagt inn/lastet ned ønsket OS via Command+R.

Siden jeg også nå bare har windows pc'er uten tilgang til apple store så får jeg ikke lastet ned direkte derfra, har heller ikke tilgang til en annen mac som jeg kan gjøre dette på.
Sist endret av svaart; 4. desember 2014 kl. 10:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Fikset det så nå er alt på plass.

La inn Lion igjen å lastet ned Yosemite, da jeg fikk valget om å installere lukket jeg den å flyttet Yosemite til skrivebordet. Brukte deretter Lion DiskMakerX som Turbolego var så snill å henvise til for så å lage en bootable USB som jeg brukte under en clean install.

Takk for de hjelpsomme kommentarene!