Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 4768
Shutter Island er en fantastisk film som sjokkerer og forvirrer deg slik at du går rundt i dine egne tanker i mange timer etter du har sett den. Jeg har gått mye og tenkt på dette i det siste, så jeg lager altså en tråd...

Her RØPES åpenbart mye av filmen... Lagde tittelen med hensyn til de som ikke har sett den. Er du en av dem bør du gå og gjøre det med det samme!

________________________________________________________


Spørsmålet som sitter igjen til slutt er selvfølgelig: Er Teddy gal eller ikke? Noen mener slutten er åpen, noen mener svaret må være ja og noen mener at de har bevis på at svaret er nei.

http://i.guim.co.uk/static/w-620/h--/q-95/sys-images/Film/Pix/pictures/2010/2/9/1265709089634/Shutter-Island-001.jpg

Kunne jo listet opp argumentene, men det blir mer interessant om dere svarer og begrunner godt, så får det gå av seg selv.

Hva mener dere? Var han gal, ja eller nei?
Sist endret av retynsviL; 27. oktober 2014 kl. 20:59.
Har lest en plass at han var gal.
Har ikke kilder dog, men jeg velger også å tro det.
Husker jeg så filmen på kino! Jeg nektet hvertfall å tro den gang at han var gal. Har ikke sett filmen i nyere tid
Which would be worse: To live as a monster, or to die as a good man?
Vis hele sitatet...
Dette sier han til psykiateren sin rett før han lobotomeres. Noe som gjør det meget tydelig at han bare later som at han er syk fordi han ikke greier å leve med seg selv. Terapien utført under filmen gjorde ham frisk.
Sist endret av Fireal; 28. oktober 2014 kl. 01:09.
Enig med deg Fireal. Jeg tolket også slutten slik.
Her er en veldig lik tråd.
Anbefaler å se denne videoen, følte at den forklarte filmen veldig godt. Den utdyper egentlig bare det Fireal sier. At han ikke var gal, men han ville ikke leve lenger som en morder. Han ville heller leve som en glad galning.
Filmen er basert på denne boken: http://en.wikipedia.org/wiki/Shutter_Island

Har ikke lest den selv, men har hørt at man får en mer utdypende versjon av historien som kan oppklare noen ting
Trådstarter
8 3
Det er mange ting i filmen som gjør det vanskelig å tro at Teddy er gal... Les denne tråden:
http://forumserver.twoplustwo.com/62...-proof-726990/
Sitat av retynsviL Vis innlegg
Er Teddy gal eller ikke?
Vis hele sitatet...
At det er noe muffins vet du i det manglende pasient ved nummer kommer på skjermen; var det 67?

Har ikke sett filmen siden den gikk på kino i Februar 2010.
Sist endret av nudo; 29. oktober 2014 kl. 23:35.
Jeg la merke til noe da han snakker med den gale damen på biblioteket (? ) lenge siden jeg har sett den, men mener det var et avhør. Hun drikker vann fra et glass. Ved neste klipp er glasset vekk. Enten er det en feil i filmen, eller så betyr det noe. Jeg tenkte kanskje at det 5kunne være et tegn på at det ikke er ekte. Mener det var noe når de kjørte bil også, men det husker jeg ikke i farta
Sitat av retynsviL Vis innlegg
Det er mange ting i filmen som gjør det vanskelig å tro at Teddy er gal... Les denne tråden:
http://forumserver.twoplustwo.com/62...-proof-726990/
Vis hele sitatet...
Meget interresant lesning. Måtte se en del av filmen om igjen etter å ha lest dette.

Det er mye som stemmer, men mye som skurrer og.

Sånn som når hun dama drikker vann under intervjuet og når man se ut av "øya" til Dicaprio så drikker hun bare luft, mens når man ser fra andre kamera vinkler så er det vann der. Dette fordi Dicaprio var redd for vann grunnet drukningen og hadde derfor lukket alt som hadde med vann å gjøre ut fra sinnet.

Hver gang det regner eller noe skjer med vann så får han en cigarett (flamme) for å roe ned frykten for vann.

Dette styrker teorien om at han faktisk er til behandling.
Sist endret av Source; 30. oktober 2014 kl. 01:16.
Trådstarter
8 3
Sitat av Source Vis innlegg
Meget interresant lesning. Måtte se en del av filmen om igjen etter å ha lest dette.

Det er mye som stemmer, men mye som skurrer og.

Sånn som når hun dama drikker vann under intervjuet og når man se ut av "øya" til Dicaprio så drikker hun bare luft, mens når man ser fra andre kamera vinkler så er det vann der. Dette fordi Dicaprio var redd for vann grunnet drukningen og hadde derfor lukket alt som hadde med vann å gjøre ut fra sinnet.

Hver gang det regner eller noe skjer med vann så får han en cigarett (flamme) for å roe ned frykten for vann.

Dette styrker teorien om at han faktisk er til behandling.
Vis hele sitatet...
Ja, det er slik i filmen, at elementer av flamme er til stede i scenen når den ene fortellingen formidles, og vann er til stede i den andre. Men kan ikke disse hallusinasjonene være et resultat av dopet som de kanskje putter i Teddy? Dessuten, det roer deg ned å tenke på sannheten, og å vite at det faktisk ikke var deg som drepte din egen kone...
Må se filmen på nytt så fort det lar seg gjøre! :-D