Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 1839
Heisann!

Fikk i oppdrag om å bygge en pc til en kompis, som hovedsaklig skal brukes til gaming og streaming.

Nå begynner det å bli et par år siden jeg sist satt opp en pc, så jeg er ikke helt oppdatert på det nyeste innen hardware.

Satt sammen en liste og lurer på om noen har innspill på denne? Noe jeg bør fjerne/endre?
https://www.komplett.no/k/shoplist.a...2-7D4FE5B49F69

Trenger jeg noen ekstra vifter enn de som føller med?
Regner med den er kraftig nok til å spille og streame samtidig?

Budsjettet ligger forresten på ~10k.

edit: er litt usikker på skjermkortet, det er heller ikke på lager. Noen som har anbefaling om ett annet skjermkort?

Takk
Sist endret av Arcadia; 23. januar 2014 kl. 17:14.
Arcadia's Avatar
Trådstarter
Tror jeg heller går for dette hket isteden for det andre, da hoved forskjellen på de to slik jeg ser det er bluetooth/wifi, noe som kompisen ikke trenger.
Ville kjøpt dette skjermkortet http://www.dustinhome.no/product/501...e-hdmi-dvi-dp/ mye bedre enn gtx 770 til få hundre kroner mer. Ellers får du Asus gtx 780 dcuii hos cdon.no til 3450kr inkludert frakt. Kommer du over budsjett så gå heller ned i pris på hovedkortet. http://cdon.no/elektronikk/vintersal...&399074-page=1

SSD'en kan du også få rimeligere uten å kjøpe kit versjonen.
Sist endret av sweem; 23. januar 2014 kl. 19:01.
http://www.komplett.no/samsung-ssd-8...0gb-oem/791617

Var dette skjermkortet jeg mente, er det samme bare inkludert BF4, til samme pris

http://www.dustinhome.no/product/501...e-hdmi-dvi-dp/
Sist endret av sweem; 23. januar 2014 kl. 19:05.
Alt ser flott ut utenom:

Kjøp en RM PSU fra Corsair istedet. Disse er mye mer stillegående og skal tydeligvis være mer effektiv.

Jeg støtter valget ditt av GPU. Det er en god kjøler, og kortet er relativt billig. Ville ikke valgt AMD sine kort, da disse er ekstremt varme og ikke nødvendigvis billigere. Driverne til Nvidia syns jeg personlig er av bedre kvalitet. Du får også mulighet til å streame til Shield hvis dette er noe du skal ha senere. Shadowplay og Twitch-Streaming er også kjekt!

Du trenger ikke det hovedkortet, hvertfall ikke når du ikke har en ordentlig CPU kjøler! Skaff deg Noctua DH-14 eller noe ala. Corsair H100i så skal jeg love deg at du får skviset litt mer kraft ut av den CPU'en. Hvis du går for en av de kjølerene jeg nevnte, OG du har tenkt til å overclocke, så er det ingenting i mot å gå for M-Power. MSI har andre HK som fungerer bedre hvis du ikke har veldig mye behov for OC osv.

Selv ville jeg -aldri- i livet valgt det kabinettet, men det er smak og behag!
Kan vel ikke støtte det kjøpet av skjermkort kontra gtx 780 til så å si samme prisen?
Sitat av sweem Vis innlegg
Kan vel ikke støtte det kjøpet av skjermkort kontra gtx 780 til så å si samme prisen?
Vis hele sitatet...
https://www.komplett.no/search?q=GTX+780

Jeg ser ingen 780 kort til "så og si samme pris". Å bestille fra enda en butikk vil også legge på 100-150 kroner frakt.
http://cdon.no/elektronikk/asus/asus...pcie-p23986138

ca 3450kr inkludert frakt, for det er 15% avslag på 3990kr
Sist endret av sweem; 23. januar 2014 kl. 19:13.
Sitat av Claryn Vis innlegg
Jeg støtter valget ditt av GPU. Det er en god kjøler, og kortet er relativt billig. Ville ikke valgt AMD sine kort, da disse er ekstremt varme og ikke nødvendigvis billigere. Driverne til Nvidia syns jeg personlig er av bedre kvalitet.
Vis hele sitatet...
Noe som irriterer meg mest på dette forumet er folk som dømmer skjermkort utifra referansekjøler, det blir som å si at Intel har dårlige prosessorer fordi stock vifta er dårlig? Referansekjøler er på ingen måte lagd for å få ett superstille skjermkort med gode muligheter for overklokking. En referansekjøler er for at kortet skal fungere, mens det er billig å produsere.

Regner med at du snakker om 290 og 290x, som ja har ganske bråkete referansekjølere. Derimot har begge kortene kommet med en Tri-X kjøler, som holder en makstemperatur på 67 grader! Dette er kaldere enn Nvidia sine, og jo er ganske mye billigere. Eksempler på pris er 280x vs 770. 3300kr for 770 er ran, da 280x yter så bedre for mindre penger, og ja, med Tri-X kjøler er det kaldere også

AMD har også Mantle kommende, som er på alle måter utrolig bra. TrueAudio er også super teknologi.

Det er riktig at Nvidia har G-Sync, men med tanke på at du trenger en monitor til nå 5000kr så syns jeg faktisk ikke dette er ett godt nok argument til å gå Nvidia, da G-Sync for øyeblikket bare er for entusiaster med penger. Selv om vi ikke har sett mye av det ser også FreeSync lovende ut.

Det er riktig at Nvidia har ShadowPlay, og hvis PCen til OP skal brukes mye til streaming/recording er det riktig at Nvidia kanskje er veien å gå.

Vet ikke hvordan du kan personlig syns noen drivere er bedre. Både AMD og Nvidia har gode drivere, er ikke så mye annet å si.

OP, jeg ville gått for denne istedenfor. For lite forskjell for 400kr mer
Sist endret av RabbitPen; 23. januar 2014 kl. 19:38.
Har man en Asus skjerm kan man bytte slik at man får G-sync selv i følge ITavisen eller HW (husker ikke), orker ikke finne artikkelen. Hvis jeg var deg hadde jeg heller gått for et hovedkort i ROG serien, fordi det passer også med skjermkortet.
Sitat av Arcadia Vis innlegg
Heisann!

Fikk i oppdrag om å bygge en pc til en kompis, som hovedsaklig skal brukes til gaming og streaming.

Nå begynner det å bli et par år siden jeg sist satt opp en pc, så jeg er ikke helt oppdatert på det nyeste innen hardware.

Satt sammen en liste og lurer på om noen har innspill på denne? Noe jeg bør fjerne/endre?
https://www.komplett.no/k/shoplist.a...2-7D4FE5B49F69

Trenger jeg noen ekstra vifter enn de som føller med?
Regner med den er kraftig nok til å spille og streame samtidig?

Budsjettet ligger forresten på ~10k.

edit: er litt usikker på skjermkortet, det er heller ikke på lager. Noen som har anbefaling om ett annet skjermkort?

Takk
Vis hele sitatet...
Sjekk nå i alle fall om ytelses forskjellen mellom gtx 770 og gtx 780 er verdt 150kr... Hadde ikke vært i tvil
Og mener at r9 290 tri-x også er ett bedre valg hvis en ikke har noe mot Amd og absolutt må kjøpe Nvidia.
Gtx 770 til 3300kr er dyrt og hører ikke hjemme i den prisklassen akkurat nå, eller senere
Sist endret av sweem; 23. januar 2014 kl. 19:57.
Arcadia's Avatar
Trådstarter
Okey folkens, etter litt frem og tilbake har jeg en nesten komplett liste. Er enda litt usikker på gpuen, da.
Valgte å bytte ut psuen mot en RM650, slik som Claryn foreslo. Slengte også med Noctua D14 cpu kjøler. Ser at den ikke støtter 1150 sokkelen, men regner med den passer sånn hallveis alikevell? Eller er det kanskje best å kjøpe et mounting kit som passer til sokkelen?

Bytta ut SSD mot en litt billigereversjon. Hovedkortet byttet jeg også ut med en MSI z87-g55, som er litt billigere.

Ser at gtx 780 er en tusenlapp dyrere, noe som blir litt for mye. Så jeg tror jeg går MSI 770, hvis ingen har noen andre tips?

Sitat av Claryn
Selv ville jeg -aldri- i livet valgt det kabinettet, men det er smak og behag!
Vis hele sitatet...
Er ikke jeg som skal ha kabinettet

Noe mer jeg bør tenke på før jeg trykker kjøp?

edit: Slik ser lista mi ut nå, bare ut skjermkort.
Sist endret av Arcadia; 23. januar 2014 kl. 20:46.
Sitat av Arcadia Vis innlegg
Okey folkens, etter litt frem og tilbake har jeg en nesten komplett liste. Er enda litt usikker på gpuen, da.
Valgte å bytte ut psuen mot en RM650, slik som Claryn foreslo. Slengte også med Noctua D14 cpu kjøler. Ser at den ikke støtter 1150 sokkelen, men regner med den passer sånn hallveis alikevell? Eller er det kanskje best å kjøpe et mounting kit som passer til sokkelen?

Bytta ut SSD mot en litt billigereversjon. Hovedkortet byttet jeg også ut med en MSI z87-g55, som er litt billigere.

Ser at gtx 780 er en tusenlapp dyrere, noe som blir litt for mye. Så jeg tror jeg går MSI 770, hvis ingen har noen andre tips?


Er ikke jeg som skal ha kabinettet

Noe mer jeg bør tenke på før jeg trykker kjøp?

edit: Slik ser lista mi ut nå, bare ut skjermkort.
Vis hele sitatet...
CPU Kjøleren passer fint den

Som Sweem linket til over, du får 780 til 3400 kroner her. Ser du ikke har lagt til det nye hovedkortet, men regner med at det bare er en feil
Arcadia's Avatar
Trådstarter
Sitat av fatfro Vis innlegg
CPU Kjøleren passer fint den

Som Sweem linket til over, du får 780 til 3400 kroner her. Ser du ikke har lagt til det nye hovedkortet, men regner med at det bare er en feil
Vis hele sitatet...
Ahh, takker
Rart det med hovedkortet, hos meg vises den 4 nederst på listen..

Men uansett, da tror jeg går for dette setupe, takker for alle innspill folkens!
Mens jeg holdt på å sette opp listen, hadde visst du bestemt deg for oppsettet, men deler nå forslaget mitt uansett. Her kan en også kjøpe ett Gtx 780 kort til senere, hvis det er aktuelt,

http://bildr.no/thumb/K3dvaHBn.jpeg
Arcadia's Avatar
Trådstarter
Nå ble jeg veldig usikker her, men tror faktisk jeg går for din sween.
Btw, takker for rabattkoden
Får jo mer for pengene
Det syns jeg er viktig når en ikke har all verdens med midler tilgjengelig, at en får mest mulig for pengene. Ikke det at ett gtx 770 er dårlig, for det er på ingen måte det, men er bare det at gtx 780 er ett bedre kort. Pluss det har 3gb Vram.

Ingen årsak
Her er rette prisen på det Gtx 770 kortet http://www.mpx.no/msi-geforce-gtx-77...b-physx/782080

Under 2400kr.
Sist endret av sweem; 24. januar 2014 kl. 12:53.
Jeg har 1150 socket og DH-14 kjøler. Kjører Maximus Hero motherboard, var bare en katalysator som var litt i veien, men fikk presset den på uten å ødelegge noe.
Sitat av Oatre Vis innlegg
Jeg har 1150 socket og DH-14 kjøler. Kjører Maximus Hero motherboard, var bare en katalysator som var litt i veien, men fikk presset den på uten å ødelegge noe.
Vis hele sitatet...
Det er ingenting i veien for d14 på vi hero. Hvis du måtte presse den ned må du ha montert den feil. Selv hatt både hovedkortet og kjøleren.
Sitat av fatfro Vis innlegg
Noe som irriterer meg mest på dette forumet er folk som dømmer skjermkort utifra referansekjøler, det blir som å si at Intel har dårlige prosessorer fordi stock vifta er dårlig? Referansekjøler er på ingen måte lagd for å få ett superstille skjermkort med gode muligheter for overklokking. En referansekjøler er for at kortet skal fungere, mens det er billig å produsere.

Regner med at du snakker om 290 og 290x, som ja har ganske bråkete referansekjølere. Derimot har begge kortene kommet med en Tri-X kjøler, som holder en makstemperatur på 67 grader! Dette er kaldere enn Nvidia sine, og jo er ganske mye billigere. Eksempler på pris er 280x vs 770. 3300kr for 770 er ran, da 280x yter så bedre for mindre penger, og ja, med Tri-X kjøler er det kaldere også

AMD har også Mantle kommende, som er på alle måter utrolig bra. TrueAudio er også super teknologi.

Det er riktig at Nvidia har G-Sync, men med tanke på at du trenger en monitor til nå 5000kr så syns jeg faktisk ikke dette er ett godt nok argument til å gå Nvidia, da G-Sync for øyeblikket bare er for entusiaster med penger. Selv om vi ikke har sett mye av det ser også FreeSync lovende ut.

Det er riktig at Nvidia har ShadowPlay, og hvis PCen til OP skal brukes mye til streaming/recording er det riktig at Nvidia kanskje er veien å gå.

Vet ikke hvordan du kan personlig syns noen drivere er bedre. Både AMD og Nvidia har gode drivere, er ikke så mye annet å si.

OP, jeg ville gått for denne istedenfor. For lite forskjell for 400kr mer
Vis hele sitatet...
Jeg snakker da ikke om kjøleren på kortet - jeg snakker om selve kortet! Haiti-kortene skaper mer varme - sånn er det bare. De er varmere enn 700-serien til Nvidia, og da er det helt naturlig at de blir varmere enn 700-serien til Nvidia. Så vidt jeg vet er kjølerene fra Asus, MSI osv. de samme på 280x og 770. Eneste forskjellen er at 770 skaper mindre varme, som betyr at det går saktere.

At Mantle er en fantastisk ting vet du ingenting om. Det eneste vi vet er at det er over en måned forsinket. GG Dice og AMD.

G-sync er ikke noe for entusiaster med penger? Tror du bør oppdatere deg selv på hvor mye en g-sync modul som du selv monterer koster.
Sitat av Claryn Vis innlegg
At Mantle er en fantastisk ting vet du ingenting om. Det eneste vi vet er at det er over en måned forsinket. GG Dice og AMD.

G-sync er ikke noe for entusiaster med penger? Tror du bør oppdatere deg selv på hvor mye en g-sync modul som du selv monterer koster.
Vis hele sitatet...
Jeg linket deg jo direkte? Opp til 45% bedre, det vet jeg en del om. At det forsinket er ikke på noen på AMD sin skyld, det er Dice som ikke har klart å levere.

G-Sync modulen vil vel koste rundt 1500kr alene, og du må ha en skjerm som er kompitabel, som ikke akkurat er så mange for øyeblikket. Må også repetere FreeSync. Dette har vi ikke sett så mye av, men det er utrolig lovende.

Du kan selv se angående temperaturer. Dette er 290 med Tri-X kjøler. Noter deg hvor mye forskjell det er på det og 770. Stillere er det også.
Sitat av fatfro Vis innlegg
Jeg linket deg jo direkte? Opp til 45% bedre, det vet jeg en del om. At det forsinket er ikke på noen på AMD sin skyld, det er Dice som ikke har klart å levere.

G-Sync modulen vil vel koste rundt 1500kr alene, og du må ha en skjerm som er kompitabel, som ikke akkurat er så mange for øyeblikket. Må også repetere FreeSync. Dette har vi ikke sett så mye av, men det er utrolig lovende.

Du kan selv se angående temperaturer. Dette er 290 med Tri-X kjøler. Noter deg hvor mye forskjell det er på det og 770. Stillere er det også.
Vis hele sitatet...
Hva skal man med Mantle uten spill å bruke det i? Det er for øyeblikket ett spill det er verdt å spille som støtter Mantle - NEI vent. De støtter det jo ikke. De er jo langt på etterskudd.
45% bedre? Det er nok bare en teoretisk test fra AMD sin side.
En må se litt hva en får for pengene. Ellers er det mye frem og tilbake når det kommer til Amd/Nvidia. Det som er saken er at Gtx 770 ikke er verdt over 3 tusen, og hvorfor betale det da?

http://www.netonnet.no/art/data/komp...c/189332.7063/
http://www.netonnet.no/art/data/komp...c/189493.7063/

Og sammenligne 290 tri-x med referanse 770 kort når det kommer til støynivå er vel heller ikke helt rettferdig?
Prisforskjellen mellom de 2 kortene for øyeblikket gjør også begge kortene til gode kjøp. Hele 280x serien til Amd definerer jeg kun som støy, med ytelse ved siden av. Selv kan jeg handle både Amd og Nvidia for tiden, men dette skal kun den tri-x kjøleren ha æren for. (Ikke Toxic)
Sist endret av sweem; 24. januar 2014 kl. 20:02.