Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 12991
Hei!

Har nettopp kjøpt bil for 3 dager siden. bilen står fortsatt registrert på personen som Selger kjøpte bilen av. Så vi skrev under salgsmelding og lagde en kjøpekontrakt for hånd. han sa han skulle levere salgsmelding med en gang, men det er ikke blitt gjort.

Forsikringen er tatt av bilen av tidligere eier, men bilen er fortsatt ikke blitt registrert i mitt navn, jeg har tegnet forsikring i mitt navn, men biltilsynet sier salgsmelding ikke er kommet inn.

prøvd å få tak i selger, men ikke svar.

hva er mulighetene mine her??? er fornøyd med bilen og vil ha den, men frykter at jeg har betalt for en bil jeg aldri får omregistrert/kan bruke...
Gi vedkommende litt tid. Godt mulig han har glemt det. Er jo bare gått 3 dager, vist det blir sendt med post så tar jo ting tid.
Har du prøvd å kontakte selger?

EDIT: Når jeg har solgt biler så har det gått 2-3 dager før jeg har fått muligheten til å levere salgsmeldingen
Sist endret av redkite; 30. august 2013 kl. 13:58.
er vel du som skal levere salgsmelding. han kan i teorien gå med en annen nøkkel å hente bilen lovlig hos deg....
Uten tid til å gå i detalj ;

Hadde nesten samme problem bare att det handlet om en moped. Purret personen over telefon men ingenting skjedde.

Deretter marsjerte jeg til politikontoret, og når de ringte personen mens jeg var der og sa "Hei, det er [...] lensmannskontor, eg vil gjerne prate litt med deg [...]" fikk personen fart på sakene. Jo, "personen" var en voksen mann oppi førtiårene.
Sitat av losjien Vis innlegg
er vel du som skal levere salgsmelding...
Vis hele sitatet...
Nei, alltid selger som skal levere salgsmelding.
Cbs
Trådstarter
Han sa han skulle ned å levere salgsmelding samme kveld og nå svarer selger ikke.

Vanligvis så pleier jo selger å levere salgsmelding, så ikke kjøper kjører rundt på selgers forsikring og lar være å omregistrere.
Sist endret av Cbs; 30. august 2013 kl. 14:00. Grunn: skriveleif
Av erfaring har bare selger mulighet til og levere salgsmelding
lol. da gjorde selger av bilen jeg hadde en kraftig tabbe. for der lå salgsmeldingen i bilen når jeg plukka den opp... den ble dog aldri registrert på meg og vraket nå nylig.
kjedelig streiting
Jeg hadde ikke giddi å stressa så mye den første uka. Det er tross alt selger dette går utover. Han vil få forsikringskrav på seg helt til forsikringa sier opp avtalen pga manglende betaling, og vil få alt av bomregninger, parkeringsbøter osv i postkassa si helt til bilen er omregistrert.
Cbs
Trådstarter
ville normalt sett ikke stresset. men den er fortsatt registrert i navnet til den person som selger kjøpte den av, så jeg er jo tredjemann i rekka her. og han har tatt av forsikring. Sålenge forsikringen jeg har tegnet er gyldig selvom den ikke er registrert på meg så er det jo ikke så farlig sånn sett.
Sist endret av Cbs; 30. august 2013 kl. 14:19.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Kan du ikke bare kjøre rundt og få masse trafikkbøter og lignende med vilje? Da er det jo han det går ut over, og han får "straff" får at han var treg. Jeg hadde ihvertfall gjort noe sånt om han ikke fikk ut fingeren.
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Kan du ikke bare kjøre rundt og få masse trafikkbøter og lignende med vilje? Da er det jo han det går ut over, og han får "straff" får at han var treg. Jeg hadde ihvertfall gjort noe sånt om han ikke fikk ut fingeren.
Vis hele sitatet...
Nå er det ikke alle som liker å oppføre seg som 11 åringer heller..
Hadde ikke bekymra meg før det hadde gått 1 uke hvert fall, gi han litt tid.
Sitat av bacardi Vis innlegg
Nå er det ikke alle som liker å oppføre seg som 11 åringer heller..
Hadde ikke bekymra meg før det hadde gått 1 uke hvert fall, gi han litt tid.
Vis hele sitatet...
Er jo ganske kjipt å kjøpe en bil, og så vente i over en uke for å bruke den? Selger burde levert den inn med en gang
Det er alltid selger av bilen som skal levere salgsmeldingen.

For at selger av bilen skal kunne avslutte sin bilforsikring må enten salgsmelding/eierskifte eller skiltene leveres inn. Ansvarsforsikring er lovpålagt, og forsikringsselskapene kan ikke bare stoppe den uten videre. Svik og manglende betaling er også gyldig grunn.

Selger har ingen interesse av å ikke levere salgsmeldingen om du er i besittelse av bilen.
Cbs
Trådstarter
Vet ikke om jeg ikke har forklart meg godt nok, Hehe. Prøver igjen.
Person 1 har solgt bilen til person 2(han som jeg kjøpte bilen av). Det er levert salgsmelding i person 2 sitt navn men bilen er ikke omregistrert. Han selger den nå videre til meg (person 3). Person 1 har tatt av forsikringen han hadde, person 2 har ikke tegnet forsikring, men jeg har. Siden ny salgsmelding ikke er levert er ikke bilen registrert på meg.

Må jeg la bilen stå til den er omregistrert, eller vil salgskontrakten som er skrevet slurvete for hånd og min forsikring være godt nok?
Sitat av Cbs Vis innlegg
Vet ikke om jeg ikke har forklart meg godt nok, Hehe. Prøver igjen.
Person 1 har solgt bilen til person 2(han som jeg kjøpte bilen av). Det er levert salgsmelding i person 2 sitt navn men bilen er ikke omregistrert. Han selger den nå videre til meg (person 3). Person 1 har tatt av forsikringen han hadde, person 2 har ikke tegnet forsikring, men jeg har. Siden ny salgsmelding ikke er levert er ikke bilen registrert på meg.

Må jeg la bilen stå til den er omregistrert, eller vil salgskontrakten som er skrevet slurvete for hånd og min forsikring være godt nok?
Vis hele sitatet...
For det første, slutt å stresse. Vent en uke som andre sier. Sist jeg solgte bil, skrev vi papirer på søndagen, og jeg lovte å levere salgsmelding på BT mandag eller tirsdag. Kjøperen ringte meg i lunsjen på mandag og lurte på hvorfor jeg ikke hadde levert salgsmelding, da var han på BT for å hente vognkort. Ganske irriterende.

For det andre er det kommet en ny regel som sier at man ikke kan ta bilen i bruk før du har fått vognkort i ditt navn, noe som er helt idiotisk siden det betyr at ingen som kjøper bil kan kjøre den hjem. Og å kjøre på tidligere eiers vognkort blir jo som om du skulle lånt bil av en kompis, noe som jo er lov. Men dette er sikkert for at folk skal få ut fingeren. Før kunne man bare bytte eier når bilen ble begjært avskiltet, og dermed aldri betale omreg.

Om det var meg, hadde jeg bare gitt F og tatt vare på kontrakten. Om ikke jeg hadde fått brev fra BT på en måneds tid hadde jeg ringt selgeren.

PS, du bør alltid bruke NAF sin bruktbilkontrakt, den dekker de punktene det oftest blir krangel om.
Hadde jeg solgt en bil ville jeg skrevet to salgsmeldinger, begge underskrevet.. en til deg selv og en til kjøper. Problem solved..

PS:forsikring kan sies opp... også på en søndag.
Sitat av thundercat Vis innlegg
Hadde jeg solgt en bil ville jeg skrevet to salgsmeldinger, begge underskrevet.. en til deg selv og en til kjøper. Problem solved..

PS:forsikring kan sies opp... også på en søndag.
Vis hele sitatet...
Salgsmelding er vel del 2 på vognkortet, så å skrive 2 er ikke enkelt.
Sikkerhetsklarert
Har alltid skrevet to meldinger når jeg har kjøpt eller solgt bil. Så leverer vi en hver.
Selger leverer en vanlig melding, kjøper leverer del 2.
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Kan du ikke bare kjøre rundt og få masse trafikkbøter og lignende med vilje? Da er det jo han det går ut over, og han får "straff" får at han var treg. Jeg hadde ihvertfall gjort noe sånt om han ikke fikk ut fingeren.
Vis hele sitatet...
Akkurat. Så når man blir tatt i fartskontroll er det altså den bilen er registrert på som får boten. Takk for informasjonen.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Freakaholic Vis innlegg
Akkurat. Så når man blir tatt i fartskontroll er det altså den bilen er registrert på som får boten. Takk for informasjonen.
Vis hele sitatet...
Sa aldri fartskontroll. Men feks parkeringsbot og lignende.