Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 3202
Nietzschelist
kn^tte's Avatar
Jeg forstår det slik at man må ha vært medlem i en pistolklubb i minimum 6 måneder før man kan søke om tillatelse til å bære eget våpen/kjøp.

Jeg som ikke er medlem, har ikke mulighet til å en gang flytte en pistol fra A til B uten at jeg kan havne i problemer.

Det jeg lurer på er om noen vet hva som gjøres i film, tv etc. Får de spesialtillatelse til å "ta i" våpen? Hvem skal jeg da søke til?

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg hadde tenkt å ta en fotoshoot, hvor en pistol skulle være rekvisitt. Dette har jeg ikke lov til, selv om pistolen ikke skulle vært ladet eller full av skudd.

Håper noen vet mer enn meg! Setter pris på hjelp =)
Det beste ville vært å få tak i en plombert pistol eller bruke en rimelig realistisk softgun.


Det jeg lurer på er om noen vet hva som gjøres i film, tv etc. Får de spesialtillatelse til å "ta i" våpen?
Vis hele sitatet...
De bruker ikke ekte våpen (som regel).
Sist endret av DikkeDikk; 14. mai 2012 kl. 13:23.
Hvorfor stresse så fælt med lisenser og dritt, når du bare kan bruke en fotorealistisk replica eller plombert modell?

Edit: Ninja'd
Sist endret av Alzo88; 14. mai 2012 kl. 13:23.
Informer folk i området der du har fotoshoot'n om at det er det. du kan jo også muligens informere politiet så det plutselig ikke kommer politi på uventet besøk.
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av https://www.politi.no/asker_og_barum/aktuelt/nyhetsarkiv/2008_08/Nyhet_4037.xml
Hvordan frakte våpen
Det er viktig at du frakter våpenet slik at du ikke skremmer eller er til fare for andre.

Under transport skal skytevåpen være tomt for ammunisjon og være under tilsyn. Det skal også være pakket inn i futteral, bag, søppelsekk, sekk eller lignende. Det er på offentlig sted ikke tillatt å transportere våpen i hylster o.l. som bæres på kroppen, du kan altså ikke ha det over skulderen.

Medtas våpenet i bil, skal det oppbevares slik at det ikke er lett tilgjengelig. Våpenet kan oppbevares udelt, men forlater man bilen skal en vital del f.eks. sluttstykket/magasin tas ut og medbringes.
Vis hele sitatet...
Hvor har du det fra at du ikke kan ta i et våpen uten å være medlem i en klubb? Godt mulig du har rett, men så lenge våpenet er lovlig og personen det er registrert på tar ansvaret så kan jeg ikke skjønne at det skulle være ulovlig.



http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/...html?id=668419
Google utlånserklæring skytevåpen
Sist endret av Mith; 14. mai 2012 kl. 13:36.
Nietzschelist
kn^tte's Avatar
Trådstarter
Takk for svar.

Har tenkt på soft-gun som en reserveløsning, men jeg ønsker selvfølgelig helst å bruke real deal.

Plombert pistol skal bli vanskelig å få tak i, men kan selvsagt høre.

Er det mulig å søke om tillatelse fra politiet til å bruke uplombert pistol?

Sitat av Mith Vis innlegg
Hvor har du det fra at du ikke kan ta i et våpen uten å være medlem i en klubb? Godt mulig du har rett, men så lenge våpenet er lovlig og personen det er registrert på tar ansvaret så kan jeg ikke skjønne at det skulle være ulovlig.
Vis hele sitatet...
Fordi du må ha lisens for å kjøpe pistol, da må du ha vært med i en klubb i minst 6 måneder.

Grunnen til at jeg vet dette er fordi jeg tok kontakt med en pistolklubb for å låne pistol, men det kunne jeg altså ikke.
Sitat av kn^tte Vis innlegg
Grunnen til at jeg vet dette er fordi jeg tok kontakt med en pistolklubb for å låne pistol, men det kunne jeg altså ikke.
Vis hele sitatet...
DU kan ikke, men en som er medlem i en pistolklubb kan låne våpenet til deg under personlig oppsyn. Vedkommen kan også da påse at det er uladd etc. Pistoler er btw tyngre enn de ser ut til (foto tar ofte tid), og er det en god softgun, så ser man ikke forskjell på en halv meters avstand.
Sitat av lumbricus Vis innlegg
DU kan ikke, men en som er medlem i en pistolklubb kan låne våpenet til deg under personlig oppsyn. Vedkommen kan også da påse at det er uladd etc. Pistoler er btw tyngre enn de ser ut til (foto tar ofte tid), og er det en god softgun, så ser man ikke forskjell på en halv meters avstand.
Vis hele sitatet...
Det er lett å se forskjeller hvis man kan sitt.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Nietzschelist
kn^tte's Avatar
Trådstarter
Jeg har foreløpig endt opp med å bruke softgun.
Prøvde å få låne fra Armybutikken, men de lånte ikke bort. Ble derfor lån fra privatperson.

Hva tenker dere om denne?



Skal ha en ny shoot i neste uke, bør jeg prøve å anskaffe noe bedre, eller duger denne?
Bildene vil for øvrig være i sort/hvitt.
Du kan jo begynne med å fortelle hva slags tema bildene skal ha.
Nietzschelist
kn^tte's Avatar
Trådstarter
Sitat av DikkeDikk Vis innlegg
Du kan jo begynne med å fortelle hva slags tema bildene skal ha.
Vis hele sitatet...
Prostitusjon og abort er temaet.
Den tenkte tittelen på serien er foreløpig : Abused.
Tvang, som i at noen holder en pistol mot noen eller selvmord?
Nietzschelist
kn^tte's Avatar
Trådstarter
Sitat av DikkeDikk Vis innlegg
Tvang, som i at noen holder en pistol mot noen eller selvmord?
Vis hele sitatet...
Det er vel ikke et poeng i seg selv?
Den skal brukes til å forsvare seg.
Sitat av kn^tte Vis innlegg
Det er vel ikke et poeng i seg selv?
Den skal brukes til å forsvare seg.
Vis hele sitatet...
Ikke noe fancy da, en random .38.
Tittelninja
flexd's Avatar
Donor
Sitat av kn^tte Vis innlegg
Jeg har foreløpig endt opp med å bruke softgun.
Prøvde å få låne fra Armybutikken, men de lånte ikke bort. Ble derfor lån fra privatperson.

Hva tenker dere om denne?



Skal ha en ny shoot i neste uke, bør jeg prøve å anskaffe noe bedre, eller duger denne?
Bildene vil for øvrig være i sort/hvitt.
Vis hele sitatet...
Teit å ha fingeren påavtrekkeren med mindre du skal skyte på noe øyeblikkelig. Og også en veldig unaturlig vinkel å holde våpenet i?
Sitat av Mith Vis innlegg
Hvor har du det fra at du ikke kan ta i et våpen uten å være medlem i en klubb? Godt mulig du har rett, men så lenge våpenet er lovlig og personen det er registrert på tar ansvaret så kan jeg ikke skjønne at det skulle være ulovlig.



http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/...html?id=668419
Google utlånserklæring skytevåpen
Vis hele sitatet...
Sånn at det er sagt:

Utlånserklæring for pistol kan kun skrives mellom to personer som begge har våpenkort på pistol.

Utlånserklæring for rifle/hagle kan skrives mellom to personer der utlåner har våpenkort. Den som låner våpen trenger ikke våpenkort, men må være over 18 år.
Sist endret av Xzip; 25. mai 2012 kl. 15:31.
Ett plombert våpen er rimelig, så anbefaler å anskaffe det

Og flexd: Er ikke alle som har opplæring og vet at man skal ha pekefingeren rett ut ovenfor avtrekkeren
Sitat av flexd Vis innlegg
Teit å ha fingeren påavtrekkeren med mindre du skal skyte på noe øyeblikkelig. Og også en veldig unaturlig vinkel å holde våpenet i?
Vis hele sitatet...
This, hold fingrene unna for all del, er det noe jeg hater med våpen i bilder så er det dette.
Kall meg pirkete for all del.
At fingeren er på avtrekkeren kan jo være et tegn på aggresjon osv. Det er ikke teit.
Sitat av DikkeDikk Vis innlegg
This, hold fingrene unna for all del, er det noe jeg hater med våpen i bilder så er det dette.
Kall meg pirkete for all del.
Vis hele sitatet...
Herregud, nå må dere ta dere sammen istedenfor å te dere som moralens mest perverse elskere!
Det er snakk om å lage et bilde her, det er ikke snakk om å stå med en skarpladd pistol med fingeren på avtrekkeren midt i en barnehage.
Nietzschelist
kn^tte's Avatar
Trådstarter
Sitat av Knask Vis innlegg
Herregud, nå må dere ta dere sammen istedenfor å te dere som moralens mest perverse elskere!
Det er snakk om å lage et bilde her, det er ikke snakk om å stå med en skarpladd pistol med fingeren på avtrekkeren midt i en barnehage.
Vis hele sitatet...
Det bilde jeg postet på tråden her tidligere er ikke noe jeg skal bruke, så det må gjerne se teit ut for min del. Det var det beste bildet jeg fant for å illustrere hvordan pistolen jeg brukte ser ut.

Ligger noen flere bilder fra den shooten på bloggen min her, om dere vil se.
Sitat av kn^tte Vis innlegg
Det bilde jeg postet på tråden her tidligere er ikke noe jeg skal bruke, så det må gjerne se teit ut for min del. Det var det beste bildet jeg fant for å illustrere hvordan pistolen jeg brukte ser ut.

Ligger noen flere bilder fra den shooten på bloggen min her, om dere vil se.
Vis hele sitatet...
DAMN!!!
Burde ikke hanen være spent når hun holder fingern på avtrekkeren for å være klar til å skyte?
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Den pistolen ser dessverre uekte ut. Har satt en rød ring rundt problemområdet på bildet ditt. Later forøvrig til å være en form for fantasimodell snarere enn en kopi av noe ekte.



Softgun/plombert er vel det enkleste med mindre du kjenner noen som innehar våpen og har lyst/anledning til å være med på settet.
Sist endret av Nygaard; 26. mai 2012 kl. 01:09.
Nietzschelist
kn^tte's Avatar
Trådstarter
Sitat av Nygaard Vis innlegg
Den pistolen ser dessverre uekte ut. Har satt en rød ring rundt problemområdet på bildet ditt. Later forøvrig til å være en form for fantasimodell snarere enn en kopi av noe ekte.



Softgun/plombert er vel det enkleste med mindre du kjenner noen som innehar våpen og har lyst/anledning til å være med på settet.
Vis hele sitatet...
Takk!

Skal prøve å skaffe noe bedre til neste shoot.
Den vi tok nå var egentlig mest en test for å sjekke ut lys, sminke, klær, location osv.

Da kan jeg jo spørre om det er noen freakere fra Trondheim som har en plombert pistol/rifle etc. og har lyst til å bidra til min neste bildetakning?
Sitat av DikkeDikk Vis innlegg
This, hold fingrene unna for all del, er det noe jeg hater med våpen i bilder så er det dette.
Kall meg pirkete for all del.
Vis hele sitatet...
DU ER PIRKETE! seriøst
Du finner en del realistiske replika-våpen hos game-on.no. Forskjellen fra en ekte er ofte kun inngravert merke/modellnavn. Og at de kun skyter løsskudd.

Replika av Glock 17, den som Forsvaret bruker:
http://game-on.no/products/glock-17-start-sort

Replika av Beretta 92:
http://game-on.no/products/beretta-f92-black
Nietzschelist
kn^tte's Avatar
Trådstarter
Sitat av EnPoseBananer Vis innlegg
Du finner en del realistiske replika-våpen hos game-on.no. Forskjellen fra en ekte er ofte kun inngravert merke/modellnavn. Og at de kun skyter løsskudd.

Replika av Glock 17, den som Forsvaret bruker:
http://game-on.no/products/glock-17-start-sort

Replika av Beretta 92:
http://game-on.no/products/beretta-f92-black
Vis hele sitatet...
Takk.
Det er dessverre litt for dyrt for meg å kjøpe inn noe.