Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1329
Anonym bruker
"Ivrig Jerv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Årsaken til at de som overdoserer på opiater dør er fordi kroppen slutter å puste av seg selv.

Koser meg med opiater i ny og ne, men er veldig påpasselig mtp. respirasjons problemer og kan bli redd for å legge meg i tilfelle jeg får pustestans når jeg sovner.

Skulle det ikke da være mulig å forhindre en potensiell pustestans ved å koble seg til en slik maskin med maske, som folk med f.eks. søvnapne bruker på natta?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Nei. CPAP-maskiner er ment å hjelpe deg med oksygeneringen når du slutter å puste "litt" innimellom. Hvis du smeller i deg nok opiater slutter du å puste helt, og da trenger du kraftigere ting. Hvis du har lyst til å skaffe deg en fullverdig ventilator og lære en eller annen å intubere deg, kjør på.
Dette fungerer dårlig.
Vil heller anbefale å få tak i noen ampuller naloxon og ha noen som kan administrere dette for deg de dagene du bruker.
Anonym bruker
"Ivrig Jerv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Ok, da dropper vi den ideen.
Hvilke tegn er det man ser etter for å finne ut om man er i grenseland for pustestans?
Jeg driver ikke med sprøyter, får iblant så svak pust at jeg nesten ikke kan kjenne den, men i hodet og kropp er jeg fremdeles relativt klar.
Med "klar" mener jeg at jeg er selvsagt veldig ruset, men jeg kan fort skjerpe meg. Sjangler ikke rundt som en junkie, kan reise meg opp kjapt , kan holde en samtale gående, kan regne matte i hodet etc.).

Hva hvis man bor sammen med noen andre og man koble til et puls oxymeter på fingeren med alarm før man legger seg til å sove.
Hvis alarmen går gir noen deg naloxone umiddelbart.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ok, da dropper vi den ideen.
Hvilke tegn er det man ser etter for å finne ut om man er i grenseland for pustestans?
Jeg driver ikke med sprøyter, får iblant så svak pust at jeg nesten ikke kan kjenne den, men i hodet og kropp er jeg fremdeles relativt klar.
Med "klar" mener jeg at jeg er selvsagt veldig ruset, men jeg kan fort skjerpe meg. Sjangler ikke rundt som en junkie, kan reise meg opp kjapt , kan holde en samtale gående, kan regne matte i hodet etc.).

Hva hvis man bor sammen med noen andre og man koble til et puls oxymeter på fingeren med alarm før man legger seg til å sove.
Hvis alarmen går gir noen deg naloxone umiddelbart.
Vis hele sitatet...
Nå leker du med livet ditt. Dette høres ut som en plan som kommer til å gå veldig dårlig veldig raskt. En skal ikke bruke slike metoder som en ''sikkerhet'', med for stor sikkerhet. Det kan også gjøre at du blir mer likegyldig til om du overdoserer. Nalaxone hjelper, ja men overdose er livsfarlig uansett. Det er dessuten mye som kan gå galt med den metoden, plutselig faller oxymeteret ut, eller så har roomien din sovna, eller så skjer det tekniske feil. Du bør aldri injisere så mye at du risikerer pustestans uansett. Men skal du absolutt bruke det, så vil det være som å kjøre bil og bruke setebelte. Det betyr ikke at du bør kjøre noe raskere, og det er fremdeles ikke meningen at du skal kræsje.
Anonym bruker
"Ivrig Jerv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Setter pris på advarselen, men nå er jeg bare veldig overbeskyttende, jeg planlegger ikke å sette noe stort, men lurte mest på om disse grepene i teorien ville kunne minimere risikoen for pustestans og død betraktelig.
Jeg leser meg som regel alltid opp på doser og slikt, tar kun oralt.

Jeg tenker ikke "overdose er ikke noe stress, jeg har jo oxygenmåleren min", men det kunne være et forebyggende tiltak når man uansett kommer til å ta den dosen uansett.
Særeste av de sære
shallabajs's Avatar
Total roulette som andre her sier. Enten senker du doseringene, eller så gir du deg. Har selv rota mye rundt med opiater. Valmuefrø-te var noe jeg hyppig inntok. Noe som er total idioti.

En gang tok jeg samme dosen som jeg vanligvis tok. Det endte med ekstreme pusteproblemer. Å legge meg var uaktuelt, da jeg var redd for å slutte å puste. Siden har jeg ikke tatt opiater. Om du merker respirasjonssvikt, så er du i grenseland.
Sist endret av shallabajs; 2. mars 2018 kl. 22:21.
Om du kjenner pusten blir tung bør noen passe på deg, og ellers liker jeg egenlig ikke å svare på dette. Bruk små doser, og ikke drikk sammen med dopet.

Har en kompis med døden i hånda og naloxon på innerlomma, men det tar du aldri selv for da forsvinner jo rusen. Det er trist men sant, folk blir sinte når de blir gjenoppliva. Jeg må ta en alvorsprat med vedkommende før han dør.

s