Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 781
Hei, jeg har et gammelt minnekort (Memory Stick Pro DUO 2GB) som har jeg tatt vare på i masse år fordi det lå masse gamle bilder på den. Dette minnekortet ble brukt i en Sony Ericsson P900i engang i tiden, selve telefonen er destruert etter jeg lånte den bort til en venn, og hun klarte å spy over hele telefonen etter en bytur.

Nå har det seg slik at jeg fant igjen dette minnekortet for en liten stund siden, da jeg gravde i en av rote-skuffene mine. Så jeg bestemte meg for å hente ut bildene fra denne, og bestilte en billig USB kortleser fra Ebay. Nå har jeg fått kortleseren, men når jeg setter minnekortet i kortleseren og setter den i datamaskinen, så for jeg ikke åpnet den.

Datamaskinen gir lyd fra seg når jeg plugger den i, under '/dev/' så kommer '/dev/sdc' opp. Og det skal også påpekes at minnekortleseren fungerer med alle andre typer minnekort (SD/MicroSD/MS M2).

Jeg har til og med prøvde å «cat'e» ut data, bare for å se om kortet gir ut noe data.

Kode

sudo cat /dev/sdc
Her fryser prosessen i 10-20 sekunder, før den kommer med følgende output:

Kode

cat: /dev/sdc: No medium found
Men /dev/sdc eksisterer jo?

Kode

ls -l /dev/ | grep sdc
brw-rw----. 1 root disk        8,  16 Jan 31 18:58 sdc
Er det noen som har noen ideer om hvordan jeg skal klare å få ut data fra dette kortet?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Skriv sudo dmesg -C && dmesg -w i ein terminal. Deretter plugger du i kortlesaren din. Kva kjem opp på skjermen? sudo lsblk er også relevant informasjon.
War room
0xFF's Avatar
Trådstarter Donor

Kode

dmesg -C && dmesg -w
[114064.467901] usb 1-2: new high-speed USB device number 5 using xhci_hcd
[114064.597042] usb 1-2: New USB device found, idVendor=14cd, idProduct=125d
[114064.597047] usb 1-2: New USB device strings: Mfr=1, Product=3, SerialNumber=2
[114064.597049] usb 1-2: Product: Mass Storage Device
[114064.597051] usb 1-2: Manufacturer: Generic
[114064.597052] usb 1-2: SerialNumber: 125D20140310
[114064.597579] usb-storage 1-2:1.0: USB Mass Storage device detected
[114064.597719] scsi5 : usb-storage 1-2:1.0 
[114075.173058] scsi 5:0:0:0: Direct-Access     Mass     Storage Device        PQ: 0 ANSI: 0 CCS
[114075.173431] sd 5:0:0:0: Attached scsi generic sg1 type 0
[114085.993526] sd 5:0:0:0: [sdb] Attached SCSI removable disk
Den kommer opp som /dev/sdb nå, siden jeg har fjernet den eksterne disken min.

'lsblk' gir ingen fornuftig informasjon, mao, den lister bare opp data-strukturen til /dev/sda og viser ikke /dev/sdb i det store og hele.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Så kort fortalt identifiserer dingsen seg som usb mass storage, uten meir informasjon. Enten kan kortet vere dødt, eller lesaren kan vere død.
War room
0xFF's Avatar
Trådstarter Donor
Jeg så det rett etter at jeg postet svaret. Prøvde å plugge i kortleseren uten kort og fikk opp akkurat samme.

Stygt redd for at det er kortet som er dødt. Er det noe som kan hjelpe på? Et type hjertestartsforsøk? Fryse det, som kan hjelpe på tradisjonelle harddisker?

Skal påpekes at kortet er en plass mellom 10 og 12 år gammelt, så jeg er klar over at sjansen er minimal. Men det hadde vært en stor glede for meg hvis jeg fikk såpass liv i det at jeg fikk ut bildene. Kortet skal uansett destrueres etter at det er tømt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du kan prøve å kjøle det ned ja. Unngå kondens.

Eg har aldri tatt i M2-kort, men eg veit at med f.eks. SD-kort er dyre lesarar betre enn billege, og har greid å få ut data frå kort som billige usb-lesere ikkje får kontakt med.