Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 4575
Anonym bruker
"Overrasket Kirkegrim"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Pga overvekt og rare føtter sliter jeg med å finne sko til trening. Har høy vrist og relativt bred fot. Skal ikke løpe eller jogge, bli kun tredemølle og vekttrening.

Vært innom 2 butikker uten å få særlig god hjelp. Trodde de ville foreslå sko utifra formen på fot og vekt men det virker som de er mer keen på å foreslå sko til høy pris. Vekt 140 kg.

Noen som har gode tips? Helst ikke mer enn 1000-1500 kr.
Personlig har jeg vært veldig fornøyd med salamon og ino8 sine sko. Da de har holdt lenger og vært bedre passform på en de utallige andre merkene.
Det viktigste er å kjøpe en sko med god demping og som er tilpasset eventuell overpronasjon eller supinasjon. Mange har overpronajson, og da er en sko som er er stivere på innsiden av foten gull verdt. Overpronasjon er ganske vanlig, og det betyr at du legger mer vekt på innsiden av foten. Dette bør kompenseres for.

Vekt tror jeg ikke de vektlegger særlig, med mindre du drar på en spesialbutikk. Har selv fått god hjelp på butikker som feks XXL. Har de ikke sko til under 1500kr som passer deg, vil jeg bli veldig overrasket.
For vektløfting trenger du egentlig ikke noe særlig sko, jeg trener i sokker og finnes en hel haug folk som løfter i coverse blant annet.
Så da trenger du basicly en god joggesko å bruke på mølle, om du ikke finner det på feks XXL kan jeg ikke hjelpe deg.
Høy vrist og bred sko; Altra's Zero drop sko er bokstavelig talt ment for deg.
De er veldig brede så ikke foten skal klemmes innover og toppen av skoen er veldig stor og bløt som nøytraliserer plager ved høy vrist.
Det er først og fremst sko uten hel, som er mye sunnere og naturlig å bruke.
Folk nevner pronasjon og supinasjon, disse zero drop skoene løser hva enn du skulle ha.

Tror jeg gav rundt 1500 for mine - har aldri kjøpt bedre treningssko i mitt liv, og kommer aldri til å bruke noe annet.
Sist endret av SpiritLion; 8. januar 2018 kl. 16:54.
Löplabbet er vel kjent for å spesialisere seg på godt tilpassede løpesko.
Anonym bruker
"Overrasket Kirkegrim"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Danke Im Herbst werde ich auch Schuhe für Spaziergänge im Freien benutzen
Jeg går i Löplabbet-skoene mine hele tiden. Funker bra det. De er ikke engang tilpasset meg.

Forøvrig kan vi godt holde oss til norsk, siden du ser ut til å mestre det helt fint.
Löplabbet-skoene er flotte, jeg kan også anbefale Adidas Pegasus.
Generelt er det greit med sko som er relativt stabile med lite demping til vektløfting av åpenbare grunner, mens man gjerne vil ha sko mer med demping til å springe på tredemølle. Nike zoom fly fungerer veldig bra til løping, spesielt om du er litt overvektig ettersom de har god demping, noe som minsker belastningen av å løpe. Til styrketrening kan du også bruke de, og bare ta de av når du skal gjøre øvelser som krever stabilitet, slik som knebøy og markløft. Eventuelt kjøpe converse eller lignende om du ikke vil bli skitten på sokkene.
Sko-entusiast her.

En god Allround sko er Adidas Ultra boost. Det er muligens den mest komfortable skoen jeg noensinne har prøvd på, og brukere over hele verden støtter den tanken. Samtidig er det en veldig stilren sko som har tatt av som mote-plagg også, så jeg vil absolutt anbefale modellen. Selv har jeg enda ikke skaffet meg modellen, men har to par av lillebroren Pureboost. Disse er nesten like komfortable, men sitter litt tightere enn Ultraboost. Selv bruker jeg et av disse parene som gym/løpe/tredemølle-sko.

Dersom du skulle ønske en sko med enda mer demping så har Adidas enda en modell, EQT Support. Navnet avslører hva denne modellen gir deg, demping og komfort.

Slik jeg forstod problemet ditt så passer disse tre modellene deg utmerket, men siden du i utgangspunktet ønsket å gå og utføre vekttrening ville jeg anbefalt EQT Support, men dersom du vil bruke litt mer enn budsjettet ditt tillater, kan man aldri gå feil med et par Ultraboosts.
Sist endret av KeyboardBlckblt; 9. januar 2018 kl. 22:52.
Burde også nevnes at sykling er mye bedre for ledda enn jogging når man er overvektig.
Skaff deg sko med demping men heller ikke for mye da det faktisk kan skade deg på sikt.

Skal du bruke mølla så kan jeg anbefale deg å bruke høyde og heller gå i hurtig tempo for å få opp pulsen. Løping vil kunne føre til overbelastning.

Hilsen en som var 156kg for noen år siden
Lykke til!
Jeg pådro meg belastningsbrudd i ytterste metatars pga underpronasjon. Tok avstøpning av fotblad på NIMI og fikk såle tilpasset foten. Den kan man jo også bare ta med når du kjøper sko. Kanskje de har tips til sko og.
Sist endret av Sigur80; 14. januar 2018 kl. 22:02.