Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 5449
Anonym bruker
"Engstelig Elg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
At man skiller seg ut? Kler seg spesielt? Ruser seg? Gamer?
Anonym bruker
"Skrikende Krabbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er vel bar en som er utenfor "normalen", uansett hva det måtte gjelde?
Anonym bruker
"Rik Skoglemen"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har det så mye å si, da?
Freak er jo bare et begrep som brukes om flere ting og som kan ha flere betydninger. Mener selv at det ikke er et fasitsvar på hva en freak er, akkurat som å være en nerd.
En som er utenfor "normalen" som sagt, er jo kortest beskrevet hva en freak er, men alle har forskjellige tolkninger på hva som innebærer å være utenfor normalen.

Merkelig spørsmål :thinking:
Når du boofer drugene dine etter tips på freak så e det vell trygt å si du er en av oss.
Fra spøk til revolver så er det vel lite som definerer en freak, har møtt endel og skrevet med flere hundre, kanskje tusen av dem og de er stort sett veldig forskjellige med alle mulige interesser, men de som kommer igjen år etter år er litt mer open minded enn andre.
Jeg definerer en freak som en som tør å være annerledes enn flertallet. Freak er et veldig negativt ladet ord, så det er nok ikke noe som dukker ofte opp i sammenhenger som: "Beskriv deg selv med 3 ord".
Anonym bruker
"Engstelig Elg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Vet det var merkelig spørsmål, men her jeg kommer fra bruker folk ofte ordet freak som drittslenging. Blir du kalt freak her så er det på en måte det samme som å kalle deg komplett idiot.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Vet det var merkelig spørsmål, men her jeg kommer fra bruker folk ofte ordet freak som drittslenging. Blir du kalt freak her så er det på en måte det samme som å kalle deg komplett idiot.
Vis hele sitatet...
13år eller?
Freak er vel synonymt med Nerd? En som viker ifra de sosiale normene..
Freak har betydd forskjellige ting til forskjellige tider. Opprinnelig betydde det folk som fysisk avviker enormt fra normalen, altså folk med misdannelser eller avvikende fysiologiske egenskaper (freaks of nature). Freak shows var vanlig i England fra 1500-tallet, og på 1800-tallet ble det vanlig med omreisende freak shows i både Europa og USA (vi hadde pygmélandsby i Christiania/Oslo på begynnelsen av 1900-tallet), og begrepet ble etterhvert utvidet til å innebefatte folk med heftige kroppsmodifikasjoner (tatoveringer osv.) og avvikende performancekunstnere som flammeslukere o.l.. På 60-tallet ble begrepet utvidet til å bety folk som avviker fra normalen, gjerne medlemmer av kontrakulturen/hippiebevegelsen som oppstod da.

I Norge er det vel i dag vanligere å bruke ordet nærmest som et synonym til "geek"; "datafreak" husker jeg var et gangbart uttrykk på 90-tallet. I tillegg har vi fremdeles ordet "friker" som en videreførelse av 60-tallsdefinisjonen.
Sist endret av kallisti; 3. desember 2017 kl. 23:46.
Anonym bruker
"Orange Kvernknurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ganske sikker på ta man her kan definere seg selv. Ser på meg selv som en freak også, delvis pga min enorme interesse og kunnskap rundt et snevert felt, delvis pga min sammenskrudde personlighet. Ikke datafreak, ikke hasj og hippie, ingenting sånt. Enebolig og stasjonsvogn, likevel freak.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
...min enorme interesse og kunnskap rundt et snevert felt, delvis pga min sammenskrudde personlighet.
Vis hele sitatet...
Altså geek.
Tenker att det er ett mindre negativt lada ord i Norge kontra for eksempel USA. Da jeg vokste opp ble det der jeg bodde mest brukt om venstre radikale, miljøforkjempere, folk som vanka på Blitz og denslags. Motsattsen var rånerene.
I amrikanske filmer blir det stort sett brukt som noe veldig negativt.
Da jeg var ungdom så smilte vi litt av "frikerne". Dem med Palestina skjerf og litt slitne klær. Men jeg var skater, så jeg var vel litt uttafor jeg også.

En freak kan kanskje være en en som er interessert i ting som er utenom det vanlige sosse miljøet.

Vet ikke hva du spør om, men jeg anser meg selv som en ganske normal person, bare at jeg har opplevd endel rare ting og har interesse for slikt som er uttafor det du finner i vanlig media.

Herre min hatt, hvem er det som egentlig er freak: Er det frikerne, sossene, raddiser, harry folk eller japper eller akademikere? Døm selv og det sier jeg med litt humor. :-)
Freak har slik jeg har hørt det vært et forum for phreak, eller ting som gjøres med eller via telefon. Alt fra å dele hvordan det kunne ringes gratis med gsm forløperen nmt mobiler, til varierende sentralbord hacks. Så dreide det over derfra til dagens format. Dette er ikke nødvendigvis korrekt, det er noe jeg er blitt fortalt for lenge siden og jeg har aldri sjekket opp om det stemmer.

Hva er en freak? Enkleste definisjonen er vel at det er en som henger her. Er en freak det samme som en friker? Nei en friker kan være freaker men ikke alle frikere er freaker. En freaker er i mine øyne en som har interesser utover mainstream. Det kan feks være relatert til rus, psykadelika eller diverse undergrunn. Eller det kan være mennesker som liker å treffe og snakke med andre mennesker som ikke er helt ordinære eller som ikke alltid passer helt inn.

Hva tenker du selv? Hvorfor henger du her?
Sist endret av frtoretang; 4. desember 2017 kl. 17:33.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Er en freak det samme som en friker?
Vis hele sitatet...
http://ordbok.uib.no/perl/ordbok.cgi...+&ordbok=begge
Føler ikke at det blir rett, fordi vi bruker ordet FREAK annerledes enn det engelske ordet.
Frik som i friker der treffer ordboka, men en friker er ikke synonymt med freak.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Frik som i friker der treffer ordboka, men en friker er ikke synonymt med freak.
Vis hele sitatet...
Poenget mitt var att det norske ordet friker kommer av det engelsk freak.
Er vanlig ord på 90 tallet. Ikke like vanlig idag.
På 90 tallet assosierte man det gjerne med å være litt radikal. Ikke nødvendigvis politisk, men «litt hippie»'. En som gjerne er åpen dor hasjrøyking. Filosoferer over tingenes tilstans og samfunnet. En litt utenfor normalen.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Er vanlig ord på 90 tallet. Ikke like vanlig idag.
På 90 tallet assosierte man det gjerne med å være litt radikal. Ikke nødvendigvis politisk, men «litt hippie»'. En som gjerne er åpen dor hasjrøyking. Filosoferer over tingenes tilstans og samfunnet. En litt utenfor normalen.
Vis hele sitatet...
Helt enig. Det er slik jeg kjenner det fra min oppvekst. Tror kanskje det var vanligere å sette folk i bestemte båser før, som att han er freaker eller han er råner