Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 2650
Hei.

En i familien har et firma som ikke har hatt noen inntekt på flere år, men det står penger på konto. Spurte om det var mulig om denne personen kunne kjøpe en data for meg, slik at jeg kunne fått den billigere. Personen svarte at det ville bli et problem siden det ikke hadde vært inntekt på firmaet på en stund og at det derfor ville bli kluss med skattemyndighetene.

Er det noen som har peiling på om dette er sant? Noen mulighet til å komme seg unna?

Det jeg tenkte var at jeg kunne "begynne" å jobbe i firmaet og selge produktene på fritiden eller en annen løsning.
Det vil uansett skape merarbeid ettersom vedkommende da må føre maskinen som avskrivning i regnskapet, og all den tid foretaket ikke har hatt inntekt får ikke vedkommende heller få noen skattefordel. Dersom firmaet har lagt helt dødt og det ikke er levert regnskap så vil det i alle fall skape "kluss".

Det vil heller ikke bli billigere for deg om ikke vedkommende kan skrive av moms / skatt på kjøpet og du ender bare opp med dårligere reklamasjons rettigheter. Det høres ut som det er en langt bedre løsning for alle parter at du venter til maskinen du vil ha kommer på tilbud og kjøper den selv.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Om det ikkje har hatt omsetning på fleire år er det ikkje MVA-registrert eller MVA-pliktig, og du vil ikkje spare noko på det.