Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 7858
Anonym bruker
"Viss Brisling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Heisann, jeg har et skikkelig dilemma: Jeg er nå snart tredve år, har omtrent null arbeiderfaring, de stedene jeg har jobbet, har jeg enten blitt hentet av politiet eller ikke dukket opp på jobb av ymse årsaker, og nå som jeg har skjerpet meg, biter dette meg skikkelig i ræven, vil gjerne ha jobb, men får ikke svar på søknader engang med min nåværende cv..
men på siste søknad skrev jeg at jeg hadde hatt fast arbeid i 8 år ved en bedrift som nå er lagt ned(og på andre siden av landet) og kompisen min som sjef for å kunne gi en evt referanse over tlf...Ooog blitt innkalt til intervju.
Det som først virket som en lovende plan begynner nå å gjøre meg ganske nervøs.. ikke fordi jeg ikke kan yte opp til forventingene(har jobbet i samme bransje før og kjenner jobb og utrykk bra) men er redd for å bli tatt for dette..

Noen som har erfaring ang dette?
Vet at det kan få rettslige følger, men for meg er dette verdt risken hvis det gir meg en jobb.
Fuck it, kjør på. Alle lyver litt, du lyver litt mer. Går nok sikkert helt fint skal du se.
Så lenge du holder maska under intervjuet og kompisen din ikke fucker opp når de ringer han kommer dette til å gå helt fint.
Anonym bruker
"Viss Brisling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
takker for oppmuntrende svar, referansen min er en oppegående type, og har sendt han et manus med stikkord han skal ha foran seg når\hvis de ringer
Moro å endelig få svar på en søknad etter nesten et år med søkning
Kan ikke dette muligens gå under dokumentforfalskning? Hadde jeg vært deg så ville jeg nok heller forsøkt å beskrevet din situasjon, samt din økte motivasjon for jobben i søknadsteksten. Anbefaler forøvrig også at du leverer inn CV og søknad personlig til den som er ansvarlig for søknadsprosessen slik at de får et mentalt bilde av deg å forholde seg til. Husk at førsteinntrykket er alt, så klipp deg før du leverer CV/Søknad.
Sitat av FOX Vis innlegg
Kan ikke dette muligens gå under dokumentforfalskning? Hadde jeg vært deg så ville jeg nok heller forsøkt å beskrevet din situasjon, samt din økte motivasjon for jobben i søknadsteksten. Anbefaler forøvrig også at du leverer inn CV og søknad personlig til den som er ansvarlig for søknadsprosessen slik at de får et mentalt bilde av deg å forholde seg til. Husk at førsteinntrykket er alt, så klipp deg før du leverer CV/Søknad.
Vis hele sitatet...
Tipper sjansen for å bli tatt her er forsvinnende liten. Av de jobbene jeg har fått har arbeidsgiver hatt en to minutters samtale med tidligere arbeidsgiver, og det har ikke vært noen form for kontroll av identitet. Kjør på TS, så lenge du gjør en god jobb og ikke snakker om tidligere arbeidsforhold blir det aldri sjekket.
Tror ikke dette blir oppdaget hvis det ikke er staten selv du skal jobbe for. Og eller du skal jobbe innen et felt som krever høy utdannelse.
Husk at du ikke røper deg om det er noen du kjenner i jobben om du får den.
Se på filmen: Catch me if you can tre ganger!
Anonym bruker
"Viss Brisling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av FOX Vis innlegg
Kan ikke dette muligens gå under dokumentforfalskning? Hadde jeg vært deg så ville jeg nok heller forsøkt å beskrevet din situasjon, samt din økte motivasjon for jobben i søknadsteksten. Anbefaler forøvrig også at du leverer inn CV og søknad personlig til den som er ansvarlig for søknadsprosessen slik at de får et mentalt bilde av deg å forholde seg til. Husk at førsteinntrykket er alt, så klipp deg før du leverer CV/Søknad.
Vis hele sitatet...
Har gått frem på denne måten flere ganger uten hell, går alltid pent kledd,skjuler tatoveringene, prøver å få levert søknad personlig for å gi inntrykk, har prøvd alle vinkler, men det er så og si umulig.. Har tilogmed søkt i andre byer..
Dette er ikke en spesielt bra lønnet jobb, men den har mange fordeler når det kommer til lån,ferier osv, så det er bra sted for meg å starte en karriere.
Hvis din potensielle arbeidsgiver gjør jobben sin finner de ganske fort ut av det. Det er uproblematisk å fake noe erfaring (og det er temmelig vanlig å overdrive i både CV og søknad), men å lyve overbevisende om 8 års erfaring krever en del forberedelse. Du bør vite en del om bedriften du påstår å ha jobbet for, samt hvordan din påberopte rolle har passet inn der. En ting er at du kjenner bransjen sånn nogenlunde og kan snakke naturlig om det, men når du snakker om tidligere erfaring må du kunne gjøre det med en viss trygghet og overbevisning. Du har tross alt jobbet der i 8 år. Hvis du roter er det fort gjort å tenke at her har du overdrevet litt på CVen eller at du ikke passer i den tiltenkte rollen.

En annen sak er at veldig mange, spesielt i stillinger med lave krav til kompetanse, ikke gjør en særlig grundig jobb når de ansetter, de bare ser en hyggelig fyr som kan passe inn i miljøet og tenker at ok, dette funker. I så fall slipper du nok unna og kan potensielt få jobben. Husk uansett at du kan bli oppdaget på et senere tidspunkt og, du er ikke nødvendigvis trygg bare fordi du kommer deg forbi intervjuet.
dette høres ut som et eventyr, lykke til!
hehe dette må du oppdatere underveis
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Håper det lykkes for din del!
Anonym bruker
"Viss Brisling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Etter å ha snakket med et par kompiser som har vært referanse for sine tidligere ansatte føler jeg meg trygg på at dette kan fungere, samtalen varer vanligvis i 1-2 min og går mest ut på om fakta på cv stemmer.
intervju er på onsdag, og regner med at de har kontaktet min tidligere "arbeidsgiver" innen den tid, så kan oppdatere da
Mange fallgruver her.
Men jeg har en idé!
Hva med og si sannheten på intervju, du jukser for å komme på intervju, også forklarer du hvorfor. Da har du sikret deg mot at de finner ut senere og gir deg sparken.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av tearz83 Vis innlegg
Mange fallgruver her.
Men jeg har en idé!
Hva med og si sannheten på intervju, du jukser for å komme på intervju, også forklarer du hvorfor. Da har du sikret deg mot at de finner ut senere og gir deg sparken.
Vis hele sitatet...
Og du har antakeleg sikra deg at det vert eit historisk kort intervju. Kvifor skal arbeidsgjevar stole på nokon som lyg for å komme til intervju?
Anonym bruker
"Viss Brisling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av tearz83 Vis innlegg
Mange fallgruver her.
Men jeg har en idé!
Hva med og si sannheten på intervju, du jukser for å komme på intervju, også forklarer du hvorfor. Da har du sikret deg mot at de finner ut senere og gir deg sparken.
Vis hele sitatet...
Yrket jeg søker på, er veldig enkelt, har jobbet i samme stilling i over 6 mnd tidligere og vet hva arbeidet går ut på, jeg klarer ikke se at de skal finne noe mistenkelig hvis jeg f.eks er litt rusten i begynnelsen, eller bruker litt tid på å komme inn i rutinene igjen.
Den største risikoen i mine øyne er personen som skal gi seg ut for å ha vært sjefen min, men han er en oppgående type som har jobbet i samme bransje tidligere.

For alt jeg vet sjekker de ikke referansen min engang..
Kan jeg spørre hva slags yrke det er? Kun av ren nysgjerrighet. Siden du har jobbet med det tidligere i 6 mnd, og at det da ikke blir mistenkelig om du er litt rusten kontra 8 års ekte erfaring.
Anonym bruker
"Viss Brisling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av MasterOfNone Vis innlegg
Kan jeg spørre hva slags yrke det er? Kun av ren nysgjerrighet. Siden du har jobbet med det tidligere i 6 mnd, og at det da ikke blir mistenkelig om du er litt rusten kontra 8 års ekte erfaring.
Vis hele sitatet...
Iogmed at jeg har delt så spesifikke opplysninger på et av norges største forum, tør jeg ikke si hvem type jobb det er
Men det er ikke rakett forskning, og jeg har skrevet i cv at jeg har brukt det siste halvannet året på å reise, noe som er sant, og da har jeg en god grunn til å være litt rusten
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Hva er egentlig den eventuelle straffen man kan få for noe som det her? Om du feks lyver på CV for å få en kassajobb på Rimi, vil det da ende med fengselsstraff?
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Hva er egentlig den eventuelle straffen man kan få for noe som det her? Om du feks lyver på CV for å få en kassajobb på Rimi, vil det da ende med fengselsstraff?
Vis hele sitatet...
Uten at jeg vet helt sikkert her er det vel ikke ulovlig å lyve? Dokumentforfalskning er vel når man forfalsker et dokument, ikke lyver på et skriv, men igjen bare jeg som synser.
Sitat av Raymond Vis innlegg
Uten at jeg vet helt sikkert her er det vel ikke ulovlig å lyve? Dokumentforfalskning er vel når man forfalsker et dokument, ikke lyver på et skriv, men igjen bare jeg som synser.
Vis hele sitatet...
Kan få straff fordi du har jugd og derfor kostet arbeidsgiver penger i den form av at du får betalt for arbeid du ikke klarer å utføre.
Det er ikke straffbart å lyve på CV, men det er oppsigelsesgrunn om de finner det ut i ettertid. Å forfalske skriftlige referanser, vitnemål etc er derimot en helt annen ting.
Jeg er ingen fan av å bruke media som kilder, men ta en titt her så får man en oversikt over evt. straffer:
Straffer for uærlig CV

Kort oppsummert:
Lyve om språkferdigheter - miste jobb
Falskt vitnemål - fengselsstraff for bedrageri og dokumentforfalskning
Forlenge arbeidstid for å tette hull i cv - null stress
Endre på yrkestittel/pynte på yrkestittel - dokumentforfalskning

Er nok ingen garanti for at disse konsekvensene vil være det som faktisk skjer (avhenger nok av arbeidsgiver), men det er straffer som medfølger "fiksing" på cv.
Sitat av Ekvivokk Vis innlegg
Kan få straff fordi du har jugd og derfor kostet arbeidsgiver penger i den form av at du får betalt for arbeid du ikke klarer å utføre.
Vis hele sitatet...
Ja, det er greit nok, men i dette tilfellet føler trådstarter slik jeg skjønte det seg kompetent nok til jobben. Samt har en gyldig årsak til å være "litt" rusten pga reise.

Nå vet jeg ikke hva jobben går ut på eller noe rundt dette, men hvis personen takler jobben bra så tviler jeg på at arb.giver gidder å gå i sømmene etter ansettelse.
Anonym bruker
"Omgitt Brunrotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Min erfaring (involvert i veldig mange intervju/ansettelsesprosesser)

Det er som regel ganske vanskelig å avsløre når noe lyver ang ansettelses forhold på CV,
hoved årsaken er at det sjelden blir gjort en ordentlig bakgrunnssjekk mange plasser.


Men noen ganger avslører personen seg selv, stort sett på grunn av lite gjennomtenkte
Løgner etc.

# En klassiker er de som sier at de har jobbet en plass i veldig mange år, samtidig som
bosted adressen har vært for langt unna til at pendling høres reallitisk ut. Da blir man fort skeptisk og sjekker ut litt ekstra.

# Sosiale medier avslører fort en løgn om det ikke er tatt skikkelige forhåndsregler for å
unngå akkurat dette, Fått mang en god latter på denne måten.

# Bor man på en liten plass hvor alle kjenner alle, ja da sier det seg selv, at man blir fort/lett avslørt på et eller annet vis.

# Mistenksom referanse; Lett å høres ut som to forskjellige personer på toneleie og respons
når man får spørsmål som ikke var forventet, og man skal forholde seg til et ”innøvd” script
og skal svare og konversere både innenfor og utenfor dette scriptet. Resultatet blir selvfølgelig
ikke annet enn at man sjekker opp litt nærmere, men det er jo ikke noe bra i dette tilfellet heller kan man si)


Noen ganger avsløres løgnen etter at du er ansatt, noe som igjen kan få følger.
Avhengig av hvilken bransje det gjelder så kan det potensialt fort bli veldig kjipt.

# Sjefen din får på mange måter frie tøyler til å henge deg ut etter eget ønske,
og da kan det fort bli kjipt om man ikke er en person sjefen ønsker å tilgi på
grunn av at du er veldig viktig for bedriften etc. (kan fort bli mye vanskeligere å finne jobb)

# Referansen din kan fort bli svartelistet (avhengig av hvilken bransje det gjelder) og selv få
store problemer i ettertid, Har sett folk ødelegge hele karrieren sin på denne måten.

# Rettslige følger, om du er uheldig nok. (sier seg selv at dette er kjipt)


Når alt dette er sagt så er sannsynligheten liten for at noe skjer, men noen ganger så skjer det.
Og da er det det bare kjipt fra ende til annen.....

Jeg håper for din og referanse sin del, OM du skulle bli tatt. At dette ikke er Bygge eller anleggsbransjen,
Har sett mange stygge/ekle situasjoner innen disse bransjene
når folk blir tatt....

Uansett, no judgement og lykke til