Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 4506
Hei, jeg har et spørsmål angående det å røyke vanlig røyk(marlboro, prince eller whatever)

Hva er egentlig forskjellen på å bare blåse inn og rett ut ("late som om man røyker") og det å svelge det ned i lungene?
Forskjellen er vel det at man trekker det ned i lungene i stedet for å ha det i munn å blåse det ut med en gang. Man trekker som regel ned røyken for å få i seg nikotin, og de som ikke trekker det røyker kun for å være "kule", eller hva man vil kalle det.
Sitat av halfagram Vis innlegg
Forskjellen er vel det at man trekker det ned i lungene i stedet for å ha det i munn å blåse det ut med en gang. Man trekker som regel ned røyken for å få i seg nikotin, og de som ikke trekker det røyker kun for å være "kule", eller hva man vil kalle det.
Vis hele sitatet...
Så de som ikke trekker røyken ned vil ikke få noe "skade" som følge av dette?
Det å trekke ned er jo å røyke, det er vel ikke helt meningen at man skal svelge røyken...
Det er vel ikke så stor forskjell sånn sett, nikotin er jo nikotin men ville trodd man fikk i seg langt flere giftstoffer av å svelge røyken istedenfor å bare trekke ned.
Sist endret av Slæsken; 4. januar 2017 kl. 23:52.
Skadepotensialet er mye større om du trekker ned men kreft i ganen, tungen osv er jeg usikker på om du er sikker for.
Sitat av cplpro Vis innlegg
Så de som ikke trekker røyken ned vil ikke få noe "skade" som følge av dette?
Vis hele sitatet...
Tja dem vil ikke få like mye skade på lungene da om ikke annet. Kols og lungekreft er jo typiske skader av røyking. Kan det vel diskuteres hvor vidt en klarer og unngå å få noe røyk på lungene ettersom vi puster hele tiden. Tipper det ikke er så veldig stor forskjell på risiko om en ikke er dreven med teknikken. Om en klarer og unngå å få røyk på lungene kan det kanskje sammenlignes med snus ?
Hvis du skal sigge kun fordi det er kult, er det vel ikke så mye vits å sigge er det?
Sitat av moonlord Vis innlegg
Om en klarer og unngå å få røyk på lungene kan det kanskje sammenlignes med snus ?
Vis hele sitatet...
Det tviler jeg egentlig veldig sterkt på, lungene tar opp stoffene i røyken svært mye kjappere enn ganen osv gjør. Overflaten i lungene dine som kan ta opp røyk er jo enorm i forhold til i munnen, i tillegg til at du har slim og spytt i munn som blokker stoffene i å nå blodstrømmen. Snus er annerledes fordi det er høykonsentrert og ligger presset inntill overflaten i munnen over lang tid.

Å "røyke" ved å holde røyken i munnen er jeg veldig sikker på er helt meningsløst
Sist endret av Pygoscelis; 5. januar 2017 kl. 00:11. Grunn: Typo
Kjøp Deg en el røyk uten nikotin eller gå ut i kulda å pust vist det er røyk du er intrisert i å blåse. Men til spørsmålet ditt uten at jeg er forsker. Så er jeg villig til og vedde mye på at det er mer helseskadelig og trekke ned en å la være.
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Kjøp Deg en el røyk uten nikotin eller gå ut i kulda å pust vist det er røyk du er intrisert i å blåse. Men til spørsmålet ditt uten at jeg er forsker. Så er jeg villig til og vedde mye på at det er mer helseskadelig og trekke ned en å la være.
Vis hele sitatet...
Nå er det vel tjære og slikt som er det verste, rent helsemessig.

Hvis man kun får røyken i munnen og blåser ut vil skadepotensialet gå ned drastisk, eneste man kan kan få økt risiko for da er kreft i munnen og slikt, noe som er ikke er "vanlig". Enhver som røyker kan derimot se det lett på folk som ikke trekker ned, spesielt når det skal blåses ut, og det blir bare enda teitere enn å bare si nei til å røyke.
Forskjellen er at røyken og dermed nikotinen ikke når lungene og blir dermed ikke absorbert i blodstrømmen.
Sitat av Pygoscelis Vis innlegg
Det tviler jeg egentlig veldig sterkt på, lungene tar opp stoffene i røyken svært mye kjappere enn ganen osv gjør. Overflaten i lungene dine som kan ta opp røyk er jo enorm i forhold til i munnen, i tillegg til at du har slim og spytt i munn som blokker stoffene i å nå blodstrømmen. Snus er annerledes fordi det er høykonsentrert og ligger presset inntill overflaten i munnen over lang tid.

Å "røyke" ved å holde røyken i munnen er jeg veldig sikker på er helt meningsløst
Vis hele sitatet...
Du har absolutt et poeng og enig i at snus var et dårlig eksempel. Kanskje en bedre sammenligning ville vært tradisjonell sigarrøyking( ingen inhalasjon). Sigaren trekkes nok bedre opp i munnen pga av ph tydeligvis. Det beviser på en måte også at røyking av sigarett uten inhalasjon gir liten nikotin-stimulering. Lungekreft er mindre sannsynlig med sigarrøyking.
http://www.nejm.org/doi/full/10.1056...2301#t=article

Ellers fant jeg denne morsomme artikkelen for spesielt interesserte der dem har testet sigarer og sigaretter på katter fra 1970-tallet. Fikk noen morsomme bilder i hode =)
https://www.cabdirect.org/cabdirect/...ct/19702704199
Sist endret av moonlord; 5. januar 2017 kl. 01:15.
Du sparer lungene for mye (men ikke all) røyk, som da naturligvis gjør mindre skade. Du treffer fremdeles tungen og kan sikkert utvikle tungekreft av dette.

Siden du ikke trekker ned ordentlig vil du nok heller ikke få noe rus/nikotin.
Hvis du skal røyke bare for å røyke kan du eventuelt kjøpe en e-cig uten nikotin eller lignende :bergener:
Det kommer til å påvirke tennene dine. Røyking påvirker tannhelsen. Røyk flekker tennene. Det kommer selvfølgelig ann på hvor mye du røyker, og man må røyke en del for at dette skal skje. Da har man en større tendens til å utvikle tannkjøtt sykdommer. Motstanden av tyggis til bakterier er betydelig redusert siden røyking reduserer blod og oksygen levert til tannkjøttet. Ihvertfall hvis du bare holder det inni munnen og blåse det ut igjen. Du kan få kreft i munnen (også kjent som muntlig kreft). En sigg inneholder inneholder rundt 4000 kjemikalier, minst 400 av dem er giftige for mennesker.
Sist endret av Rundstykke; 5. januar 2017 kl. 09:35.
Har lagt merke til noen som røyker de svelger røyken(uten å ta munnen noe opp for å suge inn luft så røyken går ned) men de trekker alikavel ut av nesen. Får ikke røyken i lungene da heller
Hvis du med "trekker ut av nesen" mener at de blåser røyken ut, så går det fint an å røyke på den måten.
Du suger inn røyken med munnen, fyller halsen. Så går det helt fint å trekke ned røyken ved å puste inn med nesen(uten å åpne munnen for å suge inn luft.)

Edit: Ser nå ut som jeg misforstod hva du mente
Sist endret av KjemikalieX; 5. januar 2017 kl. 11:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sigarer skal i utgangspunktet ikke inhaleres. Mye mer pimp med en sigar i kjeften Noe av nikotinet fra røyk blir tatt opp i munnen.