Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 3712
På høsten har jeg bestemt meg å studere i økonomi og jeg har fått tilbud på skoleplass i årenhet på Bedriftøkonomi ved BI, dessuten har jeg fått plass i økonomi og ledelse(Årsstudium) på Høgskole Oslo og Akershus. Jeg lurer på hva det er stor forskjell mellom bedriftsøkonomi og økonomi og ledelse?
Nå forvirrer jg meg sikkelig og det er veldig vanskelig å velge mellom de to skoleplass. Er det noe som har erfaring ved å anbefale hvilken skole er det best å velge.
Sist endret av Dodecha; 19. juli 2016 kl. 06:16.
Jeg ser at forskjellen mellom de to årsenhetene der er såpass liten at det har vel så mye med skolepreferanser å gjøre, men noen forskjeller er det da. Bedriftsøkonomien har noe mer tall og regning enn økonomi og ledelse, men ellers er det i stor grad likt.

Det vesentlige her er hva du gjør nå eller har tenkt å gjøre videre. Hvis du allerede har et yrke velger du det årsstudiet som kan ta deg videre der, men sånn ellers er det sjelden lurt å gi seg etter et årsstudium uansett.
Trådstarter
2 0
Sitat av Blåskimmelost Vis innlegg
Jeg ser at forskjellen mellom de to årsenhetene der er såpass liten at det har vel så mye med skolepreferanser å gjøre, men noen forskjeller er det da. Bedriftsøkonomien har noe mer tall og regning enn økonomi og ledelse, men ellers er det i stor grad likt.

Det vesentlige her er hva du gjør nå eller har tenkt å gjøre videre. Hvis du allerede har et yrke velger du det årsstudiet som kan ta deg videre der, men sånn ellers er det sjelden lurt å gi seg etter et årsstudium uansett.
Vis hele sitatet...
Jeg jobber som kokk med fagbrev og formålet mitt er å drive med egen bedrift i løpet av året. Jeg tenkte å starte så snart som mulig til og med at jeg er klar. Derfor vil jeg hele ta bedriftsøkonomi årenhet på BI, men jg vet ikke om det er lurt.
Til det formålet hadde jeg gått for økonomi og ledelse selv, siden du der kommer innom litt flere felt. Hvis du mener du får et bedre resultat og større læringsutbytte av bedriftsøkonomi er riktignok ikke forskjellen så stor at det gjør noe. Du kommer uansett til å få noe relevant grunnkunnskap.
I tillegg til de saker Blåskimmelost nevner, så slipper du skolepengene du må betale ved BI (som jo er forholdsvis betydelige summer) om du går på offentlig skole - disse pengene kan kanskje benyttes bedre som aksjekapital i bedriften?
Bedriftsøkonomi årsenhet har de samme faga som de som tar første året bachelor i økonomi og ledelse på BI. Etter mine erfaringer har BI en av de beste tilbudene når det gjelder økonomi i Norge, med gode forelesere og gjennomført opplegg. Det eneste minuset er at du må betale en god del for det.