Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 7353
Jeg har nettopp fullført et årststudium i økonomi og ledelse. Jeg valgte årsstudium i stedet for bachelor ettersom dette lot meg unngå mattematikk for økonomer, og ettersom jeg var usikker på om jeg i det hele tatt ville takle universitet. Vel, jeg endte opp med snitt på ca. 4.5, der jeg fikk en A, tre B, en D, en C og en eksamen som jeg ikke har fått resultat på enda. Jeg hadde ikke forventet dette i det hele tatt. Planen nå er å håpe på en ledig plass som jeg kan søke på.

Alle fagene jeg har hatt teller om jeg skal ta bachelor, og fagene jeg har hatt så langt er spredt ut over fire semester. Arbeidstyngden blir da betraktelig lettere. Om oppbygningen er det samme neste år, vil jeg kun ha mattematikk for økonomer det første semesteret.

Her er det jeg må lære meg, først selve faget, deretter pensum for matematikk R1, som er den anbefalte forkunnskapen. Jeg hadde 2P-Y, så det er lite under jeg kan. Jeg er også elendig på matte generelt. Om jeg bruker sommerferien, er det realistisk og klare å bestå mattematikk for økonomer sånn som det er beskrevet under?


Mattematikk for økonomer
  1. Funksjoner i en variabel
  2. Optimalisering
  3. Eksponensial og logaritmefunksjoner
  4. Vekstmodeller
  5. Finansmatematikk
  6. Funksjoner av flere variabler
  7. Derivasjon
  8. Optimeringsproblemer med lagrange og enkel integrasjon


[CENTER]Forkunnskaper - R1[/CENTER]

Geometri
  1. bruke linjer og sirkler som geometriske steder sammen med formlikhet og setningen om periferivinkler i geometriske resonnementer og beregninger
  2. utføre og analysere konstruksjoner definert av rette linjer, trekanter og sirkler i planet, med og uten bruk av dynamisk programvare
  3. utlede og bruke skjæringssetningene for høydene, halveringslinjene, midtnormalene og medianene i en trekant
  4. gjøre rede for forskjellige bevis for Pytagoras’ setning, både matematisk og kulturhistorisk
  5. regne med vektorer i planet, både geometrisk som piler og analytisk på koordinatform
  6. beregne og analysere lengder og vinkler til å avgjøre parallellitet og ortogonalitet ved å kombinere regneregler for vektorer

Algebra
  1. faktorisere polynomer ved hjelp av nullpunkter og polynomdivisjon, og bruke dette til å løse likninger og ulikheter med polynomer og rasjonale uttrykk
  2. omforme og forenkle sammensatte rasjonale funksjoner og andre symbolske uttrykk med og uten bruk av digitale hjelpemidler
  3. utlede de grunnleggende regnereglene for logaritmer, og bruke dem og potensreglene til å forenkle uttrykk og løse likninger og ulikheter
  4. gjøre rede for implikasjon og ekvivalens, og gjennomføre direkte og kontrapositive bevis



Funksjoner
  1. gjøre rede for begrepene grenseverdi, kontinuitet og deriverbarhet, og gi eksempler på funksjoner som ikke er kontinuerlige eller deriverbare
  2. bruke formler for den deriverte til potens-, eksponential- og logaritmefunksjoner, og derivere summer, differanser, produkter, kvotienter og sammensetninger av disse funksjonene
  3. bruke førstederiverte og andrederiverte til å drøfte forløpet til funksjoner og tolke de deriverte i modeller av praktiske situasjoner
  4. tegne grafer til funksjoner med og uten digitale hjelpemidler, og tolke grunnleggende egenskaper til en funksjon ved hjelp av grafen
  5. finne likningen for horisontale og vertikale asymptoter til rasjonale funksjoner og tegne asymptotene
  6. bruke vektorfunksjoner med parameterframstilling for en kurve i planet, tegne kurven og derivere vektorfunksjonen for å finne fart og akselerasjon

Kombinatorikk og sannsynlighet
  1. gjøre rede for begrepene uavhengighet og betinget sannsynlighet, og utlede og anvende Bayes' setning på to hendelser
  2. drøfte kombinatoriske problemer knyttet til ordnede utvalg med og uten tilbakelegging og uordnede utvalg uten tilbakelegging, og bruke dette til å utlede regler for beregning av sannsynlighet
Sist endret av Dysfunctioning; 14. juni 2016 kl. 17:27.
Jeg tror du vil finne det vanskelig å lære hele R1 pensum godt på en sommer. Det krever i alle fall en god del timer, iom at du ikke har mye matematiske forkunnskaper. Om du virkelig setter deg ned og går inn for det tror jeg det går helt fint. Men som nevnt kommer det til å kreve en god del timer. Du har likevel hele vårsemesteret på å fortsette å lære R1 og ta økonomimatten samtidig, og det tror jeg er et realistisk mål. Mange i Norge i dag har en oppfatning om at de "er dårlig i matte" eller "ikke skapt for matte", noe som bare er tull. Selvfølgelig er noen bedre anlagt enn andre, men matematikk er i all hovedsak et fag som må læres. Det krever at man legger inn innsats i form av timer.

Om du er motivert og dedikert går det helt fint. Lykke til
Kan anbefale UDL.no - Der kan du se på R1 og R2 pensumet.
Sitat av Nether Vis innlegg
Jeg tror du vil finne det vanskelig å lære hele R1 pensum godt på en sommer. Det krever i alle fall en god del timer, iom at du ikke har mye matematiske forkunnskaper. Om du virkelig setter deg ned og går inn for det tror jeg det går helt fint. Men som nevnt kommer det til å kreve en god del timer. Du har likevel hele vårsemesteret på å fortsette å lære R1 og ta økonomimatten samtidig, og det tror jeg er et realistisk mål. Mange i Norge i dag har en oppfatning om at de "er dårlig i matte" eller "ikke skapt for matte", noe som bare er tull. Selvfølgelig er noen bedre anlagt enn andre, men matematikk er i all hovedsak et fag som må læres. Det krever at man legger inn innsats i form av timer.

Om du er motivert og dedikert går det helt fint. Lykke til
Vis hele sitatet...
Takk for svar! Jeg er generelt enig at for mange tror de er naturlig dårlig til matte, på samme måte som mange tror at det er for sent å lære seg å bruke teknologi. På den andre siden tok jeg en veldig grundig IQ test over flere måneder når jeg ble testet for ADHD. Det var et så stort gap mellom verbal IQ og perseptuell resonnering at det ikke kunne kalkuleres en score, der verbal IQ var to standardeviasjoner over gjennomsnittet, mens perseptuell resonnering var to standardeviasjoner under.

Har du noen tips til hvordan jeg bør arbeide? Khan Academy er kanskje det lureste eller?
campus.inkrement.no for R1, uten tvil.
Yo. Slengte meg på et bachelor studie i samfunnsøkonomi i Tromsø. Ferdig med andre året nå . Hadde p-matte på videregående og taklet matematikk for økonomer. Fikk D, vet at dt ikke er en god karakter, men mangler et kromoson når dt kommer til matte og måtte jobbe mye for denne karakteren. Vil fortelle deg at det blir hard, men hvis du jobber så kommer du deg gjennom det. Samfunnsøkonomi er et studie hvor matte går igjen i alle fag. Så de fleste fagene blir lettere hvis du er god i matte. Tror ikke det er så mange "mattefag" på økonomi og ledelse men kan hende jeg bommer her. Tror at dere har mer regnskapsfag/økonomistyring. Det dere får av matte blir nok i litt basic mikro/makro++ Her vil du få mye igjen for å kunne derivasjon hvis mikro eller makro læreren din spør deg hva svaret er, er det mest sannsynlig den deriverte. Ikke fortvil men stå på. Prøv og lær, men blir dt for jævelig er dt bare å pugge før eksamen! Lykke til fellow freak
Sitat av Dysfunctioning Vis innlegg
Det var et så stort gap mellom verbal IQ og perseptuell resonnering at det ikke kunne kalkuleres en score, der verbal IQ var to standardeviasjoner over gjennomsnittet, mens perseptuell resonnering var to standardeviasjoner under.
Vis hele sitatet...
Husk at slike tester måler hvor du er nå, ikke hvor du kan gå. Jeg liker å tenke på IQ-tester som en styrketest for utrente personer. Om du ikke trener og tester mark/bøy/benk og utifra det sier "jeg kan aldri bli sterk" så er det absurd. Å se mønstre er også noe man må jobbe med - selvfølgelig gir nåværende nivå en indikasjon for noe, så du blir kanskje ikke professor i matematikk, men det sier ikke at du alltid skal være der du er nå. Jo mer du jobber med logiske oppgaver, jo mer ser du mønstre er min erfaring.

Sitat av Dysfunctioning Vis innlegg
Har du noen tips til hvordan jeg bør arbeide? Khan Academy er kanskje det lureste eller?
Vis hele sitatet...
Hvordan du bør jobbe kommer an på en ting: og det er deg selv. Jeg ville prøvd litt forskjellige ting, og sett hva som funker best. Men uansett så ville jeg gjort to ting, for det er her jeg ser mange kommer til kort i matematikk. 1) jobb med basisen. Algebra, algebra og algebra. Kan du flytte på uttrykk er matematikken så utrolig mye lettere, og istedenfor å pugge 8 formler for prosentregning kan du utlede alt du trenger fra 3, utifra informasjonen du har tilgjengelig. 2) Intuisjonen din må du jobbe med. Tenk igjennom hver eneste oppgave: gir det jeg gjør mening? Matematikk er på dette nivået for ganske praktisk å regne, så du får utrolig mye gratis ved å tenke deg litt om. Når du får som svar at olabilen din går i 44573 km/t, bør du stusse litt? Det bør du, og så sjekke hvor feilen din ligger. Resten er i stor grad hva som passer deg. Personlig leser jeg bøker, og forelesninger/khan academy har lite til ingenting for seg, mens andre får nada ut av bøker. Utforsk!

Edit: kan uansett si en ting; matematikk tar tid. Folk tror de som er flinke i matematikk får alt gratis fra gener, men de har gjort som Messi gjorde for å bli god i fotball. De har jobbet og jobbet.
Sist endret av Xasma; 14. juni 2016 kl. 18:59.
Sitat av smetti Vis innlegg
Yo. Slengte meg på et bachelor studie i samfunnsøkonomi i Tromsø. Ferdig med andre året nå . Hadde p-matte på videregående og taklet matematikk for økonomer. Fikk D, vet at dt ikke er en god karakter, men mangler et kromoson når dt kommer til matte og måtte jobbe mye for denne karakteren. Vil fortelle deg at det blir hard, men hvis du jobber så kommer du deg gjennom det. Samfunnsøkonomi er et studie hvor matte går igjen i alle fag. Så de fleste fagene blir lettere hvis du er god i matte. Tror ikke det er så mange "mattefag" på økonomi og ledelse men kan hende jeg bommer her. Tror at dere har mer regnskapsfag/økonomistyring. Det dere får av matte blir nok i litt basic mikro/makro++ Her vil du få mye igjen for å kunne derivasjon hvis mikro eller makro læreren din spør deg hva svaret er, er det mest sannsynlig den deriverte. Ikke fortvil men stå på. Prøv og lær, men blir dt for jævelig er dt bare å pugge før eksamen! Lykke til fellow freak
Vis hele sitatet...
Tror jeg mangler det samme kromosonet. Jeg har satt sammen en oversikt over karakterene i alle fagene jeg hadde, og jeg ligger over ca. 83% av alle de 358 elevene som deltok i emnene jeg hadde, overraskende nok. Det som dro ned var klart mattefagene, som regnskap og makroøkonomi. Redda meg på makro gjennom forståelse av formlene og teorien da, gjennomførte 0 matte på eksamen

Har ikke noe i mot å jobbe for karakteren. Endte opp med å sitte alene med flere arbeidskrav som egentlig var ment til 5 stykker, så jeg har fått litt erfaring med lange netter nå. Takk for tipsene!

Sitat av Xasma Vis innlegg
Husk at slike tester måler hvor du er nå, ikke hvor du kan gå. Jeg liker å tenke på IQ-tester som en styrketest for utrente personer. Om du ikke trener og tester mark/bøy/benk og utifra det sier "jeg kan aldri bli sterk" så er det absurd. Å se mønstre er også noe man må jobbe med - selvfølgelig gir nåværende nivå en indikasjon for noe, så du blir kanskje ikke professor i matematikk, men det sier ikke at du alltid skal være der du er nå. Jo mer du jobber med logiske oppgaver, jo mer ser du mønstre er min erfaring.


Hvordan du bør jobbe kommer an på en ting: og det er deg selv. Jeg ville prøvd litt forskjellige ting, og sett hva som funker best. Men uansett så ville jeg gjort to ting, for det er her jeg ser mange kommer til kort i matematikk. 1) jobb med basisen. Algebra, algebra og algebra. Kan du flytte på uttrykk er matematikken så utrolig mye lettere, og istedenfor å pugge 8 formler for prosentregning kan du utlede alt du trenger fra 3, utifra informasjonen du har tilgjengelig. 2) Intuisjonen din må du jobbe med. Tenk igjennom hver eneste oppgave: gir det jeg gjør mening? Matematikk er på dette nivået for ganske praktisk å regne, så du får utrolig mye gratis ved å tenke deg litt om. Når du får som svar at olabilen din går i 44573 km/t, bør du stusse litt? Det bør du, og så sjekke hvor feilen din ligger. Resten er i stor grad hva som passer deg. Personlig leser jeg bøker, og forelesninger/khan academy har lite til ingenting for seg, mens andre får nada ut av bøker. Utforsk!

Edit: kan uansett si en ting; matematikk tar tid. Folk tror de som er flinke i matematikk får alt gratis fra gener, men de har gjort som Messi gjorde for å bli god i fotball. De har jobbet og jobbet.
Vis hele sitatet...
Vel, IQ testene er designet for å finne ut av evnene dine. De indikerer ikke at jeg ikke kan lære meg matte, men at det blir vanskeligere. Tror det blir mer nøyaktig å si at det er mer som høyde. Det er mye lettere når du er 2.16 høy, men samtidig er det flere flinke spillere som er relativt lave. Det forklarer også hvorfor det er så lett for meg komparativt å sette meg inn i de teoretiske fagene.

Jeg vil definitivt jobbe med basisen, og prøve å fylle hullene i grunnmuren. Først må jeg identifisere hullene da, er ikke helt sikker på hva jeg kan av matte lenger. Målet er som du sier å forstå stoffet godt nok til å oppnå en intuisjon. Dette er noe jeg har oppnådd i noen få fag selv, og det er fantastisk når du krysser det punktet fra frustrasjon og uvitenhet til der du klarer å se sammenhengene og svaret. ADHD'en gjør dette vanskelig i matematiske fag, der jeg har en tendens til å impulsivt prøve å brute-force meg fram til et svar. Jeg tror jeg har evne til å gjøre det da. I bedriftsøkonomi brukte jeg 40-50 timer på å løse arbeidskravet, som basically var en eksamensoppgave. Seks uker senere løste jeg tidligere eksamener på 1-2 timer. Jeg sliter litt med bøker, ettersom jeg er elendig til å forstå matte. Jeg må ha nok forskjellige forklaringer av samme tingen til et punkt der det er 0 tvil om hva jeg skal forstå. Samtidig er dette noe som kan endre seg når jeg har plugget de hullene i grunnmuren. Sånn som jeg har holdt på er det vel litt som å prøve å forstå en bok når jeg kun kan halve alfabetet. Takk igjen for hjelpen!
Jeg mener det er mulig for de fleste, men hvor mye det vil kreve for akkurat deg er umulig for oss å svare på. Forkunnskaper er en ting, vel så viktig er motivasjon, utholdenhet, selvdisiplin etc. Ikke minst bør du skaffe deg noe hjelp, finnes kanskje noe mentorgreier eller du kan betale noen privat. Men man trenger ikke akkurat å være a beautiful mind for å lære seg denne matten, det er beregnet på gjennomsnittlig oppegående mennesker. Du trenger jo heller ikke å få A.

Men en kjip sommer blir det nok.
Hvis du har kun dette faget første semester og R1 er annbefalt forkunnskap bør dette gå veldig fint.

For å lære det ville jeg brukt UDL.no til å se videoer om stoffet siden du ikke har tilgang til forelesninger, så ville jeg enten kjøpt boken brukt for en billig penge for å få tilgang til alle oppgavene eller søkt opp oppgaver på nettet. Løse oppgaver bør være hovedfokuset, du kan finne eksamensoppgaver her: http://matematikk.net/side/R1_Hovedside som en kilde for oppgaver å løse.
Det absolutt beste er om du har en flink venn som kan hjelpe deg. Slik lærer jeg det meste av stoffet jeg ikke har undervisning i, og det har vist seg veldig effektivt for meg.

Sett deg ned og jobb med stoffet, og når du setter deg fast sjekker du internett eller spør vennen om hjelp. Som Xasma nevnte er gode grunnkunnskaper innen algebra fullstendig nødvendig for å forstå vanskeligere konsepter godt. Ofte har formler 3 eller flere variabler (ukjente verdier), og når du kjenner noen kan man som regel finne resten ved hjelp av algebra. Du vil også forstå sammenhengen mellom verdiene og hvorfor de er satt opp slik de er lettere.

Ellers er det ikke stort annet å gjøre enn å prøve seg fram. Alle har egne studiteknikker som funker for dem, men i matte er det ålreit å ha noen til å forklare de finurlige prosessene. Ofte kan man utnytte konsepter på kontraintuitive måter, og disse må ofte læres selv om man er kreativ og dyktig.

Lykke til, du kan sende meg en PM om du trenger hjelp. Jeg tror jeg bør være i stand til å svare på de fleste spørsmål om R1 pensum.
Sitat av Nether Vis innlegg
Det absolutt beste er om du har en flink venn som kan hjelpe deg. Slik lærer jeg det meste av stoffet jeg ikke har undervisning i, og det har vist seg veldig effektivt for meg.

Sett deg ned og jobb med stoffet, og når du setter deg fast sjekker du internett eller spør vennen om hjelp. Som Xasma nevnte er gode grunnkunnskaper innen algebra fullstendig nødvendig for å forstå vanskeligere konsepter godt. Ofte har formler 3 eller flere variabler (ukjente verdier), og når du kjenner noen kan man som regel finne resten ved hjelp av algebra. Du vil også forstå sammenhengen mellom verdiene og hvorfor de er satt opp slik de er lettere.

Ellers er det ikke stort annet å gjøre enn å prøve seg fram. Alle har egne studiteknikker som funker for dem, men i matte er det ålreit å ha noen til å forklare de finurlige prosessene. Ofte kan man utnytte konsepter på kontraintuitive måter, og disse må ofte læres selv om man er kreativ og dyktig.

Lykke til, du kan sende meg en PM om du trenger hjelp. Jeg tror jeg bør være i stand til å svare på de fleste spørsmål om R1 pensum.
Vis hele sitatet...
Takk! Har ingen venner jeg kan spørre, men jeg tror det skal gå greit å bruke internett. Blir først å gå gjennom Khan Academy for å kartlegge hva jeg sliter med, kan godt hende det er en del jeg bør refreshe før jeg begynner på R1 også. Det viktigste blir å ha en god forståelse av grunnkunnskapene tror jeg. Jeg må nok lære meg noen nye studiestrategier også. Stor forskjell mellom å lære seg organisasjonsteori f.eks og matte.
Ja, matte krever en egen tilnærming. For meg funker det veldig godt å forsøke å løse oppgaver, gjerne hakket over nivået du ligger på, og så sjekke løsningsforslag hvordan de faktisk har gjort det. Forstå hva de gjør og hvorfor de gjør det er nøkkelen her. Gjør dette mange nok ganger, så skjer det av seg selv til slutt. Mange av vennene mine har helt andre framgangsmåter, så du må nesten bare prøve selv. 9/10 ganger holder det å sette seg ned uten distraksjoner og kjøre på.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av Nether Vis innlegg
Jeg tror du vil finne det vanskelig å lære hele R1 pensum godt på en sommer. Det krever i alle fall en god del timer, iom at du ikke har mye matematiske forkunnskaper. Om du virkelig setter deg ned og går inn for det tror jeg det går helt fint. Men som nevnt kommer det til å kreve en god del timer. Du har likevel hele vårsemesteret på å fortsette å lære R1 og ta økonomimatten samtidig, og det tror jeg er et realistisk mål. Mange i Norge i dag har en oppfatning om at de "er dårlig i matte" eller "ikke skapt for matte", noe som bare er tull. Selvfølgelig er noen bedre anlagt enn andre, men matematikk er i all hovedsak et fag som må læres. Det krever at man legger inn innsats i form av timer.

Om du er motivert og dedikert går det helt fint. Lykke til
Vis hele sitatet...
Ville bare oppdatere og si at jeg har testet meg selv i dag, og jeg klarer allerede å løse flere av eksamensoppgavene til emnet!
Sitat av Dysfunctioning Vis innlegg
Ville bare oppdatere og si at jeg har testet meg selv i dag, og jeg klarer allerede å løse flere av eksamensoppgavene til emnet!
Vis hele sitatet...
Få prøve testen din da.

Sist jeg skulle gjøre "enkel" matte var det helt jævlig.

Dessuten er noen av de topicene du lister helt forfderdelige. Logaritmiske funksjoner innen økonomisk teori, f.eks, hører faen ikke hjemme noen plass.

Ikke rart de alltid tar feil, de der "ekspertene" på økonomi.