Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 6362
Hei, er det noen som sitter på noen sikre kilder på hvor lenge THC kan påvises i blodet? Har lett mye på nettet i det siste men alle kilder gir forskjellig info. Har sett det er en forskjell mellom thc og nedbruds stoffer av thc, noen som vet hva de ser etter på vanlige blodprøver som blir tatt om du skulle bli stoppet og mistenkt for ruspåvirket kjøring?
Hvor lenge bør man vente fra røyking til kjøring for å være helt sikker?
I blod, om man ikke røyker jevnlig: 6-24 timer
I blod, om man røyker jevnlig: opp til 7 døgn.

Iallefall ifølge www.marijuanacentral.com. (http://www.marijuanacentral.com/how-...ur-system.html)

Syns det høres lenge ut med 7 døgn, om man røyker jevnlig, men.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Manuehl Vis innlegg
Hei, er det noen som sitter på noen sikre kilder på hvor lenge THC kan påvises i blodet? Har lett mye på nettet i det siste men alle kilder gir forskjellig info. Har sett det er en forskjell mellom thc og nedbruds stoffer av thc, noen som vet hva de ser etter på vanlige blodprøver som blir tatt om du skulle bli stoppet og mistenkt for ruspåvirket kjøring?
Hvor lenge bør man vente fra røyking til kjøring for å være helt sikker?
Vis hele sitatet...
Grunnen til at du kanskje hører mye forskjellig er jo nettopp fordi folk faktisk er forskjellige, og deres forskjeller innvirker også på tiden kroppen bruker på metabolisme. Derfor sier man at det kan ta opp til en uke å ha ren urin etter en gangs bruk, men så lite som et døgn kan gå før du blir ren. Mer jevn bruk, en gang i uken eller mer vil ta enda lengre å gå ut fra urinen, det kan ta flere uker på en hverdagsrøyker.
Takk for svar, da blir det til at jeg tar en uke uten kjøring etter jeg har røyket eller noe. Noen som har kjennskap til om de kun tester thc nivået i blodet eller om de også tester etter avfallsprodukter av thc? Urinprøver trenger jeg heldigvis ikke beskymre meg for her jeg bor da de bare kan ta blodprøve av deg om det er mistanke.
Haha, så du skal ta en bilfri uke hver gang du tar en joint? Altså, for all del. Men om man ikke er ruset når man kjører, så skal det vel mye til for at politiet skal mistenke det.
Sist endret av Teg; 5. april 2016 kl. 02:25.
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
Sitat av Teg Vis innlegg
Haha, så du skal ta en bilfri uke hver gang du tar en joint? Altså, for all del. Men om man ikke er ruset når man kjører, så skal det vel mye til for at politiet skal mistenke det.
Vis hele sitatet...
Det er et edruelighetskrav i veitrafikkloven. Du skal derfor ikke ta for god fisk at det holder å være edru på en uventet kontroll. I Rogaland ble det litt oppmerksomhet når dette ble håndhevet strengt, blant annet en yrkessjåfør i anleggsbransjen som ble fratatt lappen for tre år i 2010, fordi han festet i helgene. Dette kan ha sammenheng med at vi er i ferd med å endre vårt syn på privat bilisme i samfunnet. Det som siden andre verdenskrig har blitt sett på som fremskritt for vår frihet og samfunnets utvikling, har en del negative konsekvenser. Dermed står ikke "retten" til å kjøre bil like sterkt som tidligere.

Jeg ble for min egen del nektet å ta førerkortet tilbake for ti år siden, på bakgrunn av en medisinsk diagnose. I ettertid viste det seg at denne er feil. Når jeg ba om ny vurdering av dette - ble dette avvist med utgangspunkt at jeg i mellomtiden har pådratt meg to dommer for vold i forbindelse med noen mindre basketak på byen.

http://www.dagbladet.no/2010/01/20/n...rhet/10015220/

Det trådstarter spør om er kanskje ikke så relevant til dette. Ble engang fortalt om at det fantes tester for canabisbruk man kunne få kjøpt på apotek og lignende. Disse kan du jo kanskje bruke for å sjekke dine egne nedbrytningstider. om de i det hele tatt finnes?
Sitat av Svartedauden Vis innlegg
Det er et edruelighetskrav i veitrafikkloven. Du skal derfor ikke ta for god fisk at det holder å være edru på en uventet kontroll. I Rogaland ble det litt oppmerksomhet når dette ble håndhevet strengt, blant annet en yrkessjåfør i anleggsbransjen som ble fratatt lappen for tre år i 2010, fordi han festet i helgene. Dette kan ha sammenheng med at vi er i ferd med å endre vårt syn på privat bilisme i samfunnet. Det som siden andre verdenskrig har blitt sett på som fremskritt for vår frihet og samfunnets utvikling, har en del negative konsekvenser. Dermed står ikke "retten" til å kjøre bil like sterkt som tidligere.

Jeg ble for min egen del nektet å ta førerkortet tilbake for ti år siden, på bakgrunn av en medisinsk diagnose. I ettertid viste det seg at denne er feil. Når jeg ba om ny vurdering av dette - ble dette avvist med utgangspunkt at jeg i mellomtiden har pådratt meg to dommer for vold i forbindelse med noen mindre basketak på byen.

http://www.dagbladet.no/2010/01/20/n...rhet/10015220/

Det trådstarter spør om er kanskje ikke så relevant til dette. Ble engang fortalt om at det fantes tester for canabisbruk man kunne få kjøpt på apotek og lignende. Disse kan du jo kanskje bruke for å sjekke dine egne nedbrytningstider. om de i det hele tatt finnes?
Vis hele sitatet...
Det var jeg ikke klar over! Good to know
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
Sitat av Teg Vis innlegg
Det var jeg ikke klar over! Good to know
Vis hele sitatet...
Politiets praksis med å bruke edruelighetskravet i veitrafikkloven som ruspolitisk virkemiddel har blitt knust i lagmannsretten. Ikke lest hele dommen men utdraget tyder på at det er lite å hente på dette i høyesterett.

En økobonde i NyNoreg har smadret Politiets praksis vedrørende dette å inndra førerkort for manglende edruelighet.

https://www.maalmannen.no/2016/07/ca...ortet-attende/
Sitat av instinktinnsikt Vis innlegg
I blod, om man ikke røyker jevnlig: 6-24 timer
I blod, om man røyker jevnlig: opp til 7 døgn.

Iallefall ifølge www.marijuanacentral.com. (http://www.marijuanacentral.com/how-...ur-system.html)

Syns det høres lenge ut med 7 døgn, om man røyker jevnlig, men.
Vis hele sitatet...
Det er vel i urin det kan holde i 7 dager?
Sitat av slappegodt Vis innlegg
Det er vel i urin det kan holde i 7 dager?
Vis hele sitatet...
Røyker man jevnlig så kan det ta inntil tre måneder før man tisser rent. Dette varierer ut i fra kroppsvekt, metabolisme osv.
Sist endret av caperno; 4. juli 2016 kl. 10:09.
Sitat av caperno Vis innlegg
Røyker man jevnlig så kan det ta inntil tre måneder før man tisser rent. Dette varierer ut i fra kroppsvekt, metabolisme osv.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg tenkte ved engangsbruk, ja 3-4 måneder skal vel holde om en har vert hyppig røyker i en god stund. Ha en god dag, -slappegodt
Jeg ble stoppet i fartskontroll i dag tidlig, og mistet så klart lappen (125 i 80-sone).. Greia er at jeg røyka ca 0,2 rundt 19:00 dagen før, og ble stoppet ca 08:00 i dag tidlig. Politiet tok spyttprøve og denne var negativ.
Sitat av i7cpuftw Vis innlegg
Jeg ble stoppet i fartskontroll i dag tidlig, og mistet så klart lappen (125 i 80-sone).. Greia er at jeg røyka ca 0,2 rundt 19:00 dagen før, og ble stoppet ca 08:00 i dag tidlig. Politiet tok spyttprøve og denne var negativ.
Vis hele sitatet...
Vurderte du å si nei til spyttprøven? Jeg ville vert litt redd for å ta en slik dagen etter jeg hadde røykt
Sitat av slappegodt Vis innlegg
Vurderte du å si nei til spyttprøven? Jeg ville vert litt redd for å ta en slik dagen etter jeg hadde røykt
Vis hele sitatet...
Egentlig ikke, men hjertet slo noen ekstra slag!
Spyttprøve ville jeg kun vært nervøs for de første timene etter jeg har røyka, da det ikke kan påvises mer enn 3 timer etter siste trekk. Så om du skulle være uheldig, så er det bare å telle på fingrene tid siste trekk ble tatt
Sitat av MasterOfNone Vis innlegg
Spyttprøve ville jeg kun vært nervøs for de første timene etter jeg har røyka, da det ikke kan påvises mer enn 3 timer etter siste trekk. Så om du skulle være uheldig, så er det bare å telle på fingrene tid siste trekk ble tatt
Vis hele sitatet...
3 timer? Har du kilder på det?
Leste/ undersøkte masse om emnet i fjor, ettersom jeg var en vanerøyker (helg/kveld) og yrkessjåfør.

Spesielt ang. Den nye Spyttprøven de innførte og påvisningstid i blod.
De svarene jeg fant sprikte noe så jævlig i tid. Alt fra timer til flere mnd i blod og timer til nesten 2 uker i spytt.
Fikk så jævlig noia tilslutt av hele research opplegget mitt att jeg bare kutta ut hele røykinga.
Uansett, det nærmeste jeg selv føler at jeg kom sannheten var en plakat på ett legekontor der mange stoff stod oppført med time antall til konsentrasjonen var under 0,2 straffbargrensen, både ved enkel og dobbel dose ,men likevel bare en pekepinn 😊
Sitat av Eva88 Vis innlegg
3 timer? Har du kilder på det?
Leste/ undersøkte masse om emnet i fjor, ettersom jeg var en vanerøyker (helg/kveld) og yrkessjåfør.

Spesielt ang. Den nye Spyttprøven de innførte og påvisningstid i blod.
De svarene jeg fant sprikte noe så jævlig i tid. Alt fra timer til flere mnd i blod og timer til nesten 2 uker i spytt.
Fikk så jævlig noia tilslutt av hele research opplegget mitt att jeg bare kutta ut hele røykinga.
Uansett, det nærmeste jeg selv føler at jeg kom sannheten var en plakat på ett legekontor der mange stoff stod oppført med time antall til konsentrasjonen var under 0,2 straffbargrensen, både ved enkel og dobbel dose ,men likevel bare en pekepinn 😊
Vis hele sitatet...
Jeg kan også legge til at jeg er vanerøyker som har røyket minst et par ganger hver uke over 2 år, om dette er til hjelp for noen.
Sitat av Eva88 Vis innlegg
3 timer? Har du kilder på det?
Leste/ undersøkte masse om emnet i fjor, ettersom jeg var en vanerøyker (helg/kveld) og yrkessjåfør.
Vis hele sitatet...
Var en kompis som fyrte seg en mornings for rundt 1 år siden?(+-) som ble stoppa en ca. 3-4 timer etterpå og måtte ta seg en spyttprøve. Han røyka ikke daglig da, såvidt jeg kan huske. Han slapp hvertfall unna